היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הרב רפאל סבתי: "מותר מעיקר הדין להשכיר דירה לנוכרי בלא שום ספק!"

 

באשר לשאלתכם בנוגע לסערה שחולל רב עיר מסוימת בטענה שאסור להשכיר דירות לנוכרים, ערביי ישראל, וטענו אנשים מסוימים שאם התורה אוסרת זאת ח"ו תורת ישראל גזענית.

ראשית לעצם השאלה. מותר מעיקר הדין להשכיר דירה לגוי כאשר יש בזה צורך כלכלי. אדם שיש לו דירה והוא מבקש להתפרנס ממנה ויש לו הצעה טובה להשכירה במחיר טוב, הוא לא חייב להימנע מכך באופן שאין בעיות אחרות.

והנה כבר בלעם נביא האומות אמר "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" ובזה הוא משבח את עם ישראל השומר על ייחוד שלו ואינו מתערב ונדמה לשאר אומות, הקב"ה אמר "מבדיל אתכם מן העמים להיות לי".

בודאי מן הראוי שכל אדם יגור בסביבתו הטבעית, הרי לא יעלה על הדעת שאני אלך לגור באום אל פאחם, ואפילו שוחר השלום הידוע אחמד טיבי לא יסכים והשייח ראד סלאח לא יקבלני בבקלאוות.

אשר על כן מן הראוי שכל עוף למינו ישכון, יהודים בין יהודים ומי שאינו בן עמנו במקומו הראוי לו. אלא שיש רצוי ויש מצוי, ובמציאות של ימינו הדבר מורכב כיוון שהם עובדים עימנו ולומדים באוניברסיטאות בהמוניהם, הם מבקשים לדור בזמן לימודיהם בערים שאינם מעורבות (אין אני מתייחס לבעיות ביטחוניות שיותר מצויות אצל עובדים זרים ושוהים בלתי חוקיים) ובפרט לפליטי צד"ל שסיכנו את חייהם בשורות צה"ל גם אם זה היה תמורת ממון, הרי שאנו חייבים להם הכרת הטוב על כך, שהוא מיסודות היהדות והתורה. אולם, הנידון הוא לגוף ההלכה האם במידת הצורך מותר להשכיר לנוכרי? התשובה חד משמעית כן!

באשר לטענה שהם פוגעים באווירה הייחודית לנו או בצניעות בנות ישראל.

לא ראינו את אותו רב שמרעיש עולמות על כך שבנות ישראל תמימות הולכות ברחובות עיר בלבוש פרוץ המתאים לשפת הים, וטענת התבוללות גם אינה במקום, כי אני מכיר ויודע כל כשתי סְפָרות של בנות מעירנו שחיות עם ערבים, בחוץ ואף אחד מהם לא היה דר בעיר ולא היה סטודנט. צרת התבוללות וצניעות מטפלים ופותרים ע"י חינוך בני ובנות נוער שיכירו את הזהות היהודית שלהם ומתוך הכרה במעלתם לא יתערבו בגויים.

חוששני שאותו רב גם לולי בעיות צניעות והתבוללות היה מכריז שאסור מן התורה להשכיר דירות למי שאינו בן ברית, כי הוא יַדוע בלאומנות משיחית ואשר על כן גם בתמורה לשלום אמיתי עם מדינות ערב הוא אינו מוכן שנתפשר על כל גרגיר של אדמת ישראל, וזה מה שקורה כשמערבים אידיאולוגיה ומדיניות עם הלכה, יתרה מזאת בעידן התקשורת המתקדמת הוא גרם לחילול ה' ואין אני צריך לספק נשק לאנטישמיות המתגברת בעולם ע"י הצהרות כאלו בפומבי, גם אם זו דעתו. יש דברים שפועלים בחשאי ולא ברעש. דבר זה מצטרף לאותו ביקור "ממלכתי" שערכו קיצוני הימין באום אל פחם וזכו לקבלת פנים "חגיגית" ביותר. האם חושבים הם שזו הדרך לקירוב הגאולה והצלת עם ישראל?, הרי להפך, תתגבר השנאה ומתעוררת ביתר שאת האנטישמיות ברחבי העולם, כפי שאנו שומעים בתקשורת חדשות לבקרים.

ולא בכדי הזהירו רבותינו במסכת אבות "חכמים היזהרו בדבריכם", לכן הדרך שנקט בה אותו רב אינה נכונה, הגם שדעתו היא כך.

ובאמת תמיד ידענו ויודעים אומות העולם שדרכה של תורתנו הקדושה "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad