היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

חדשות הגליל העליון – 24.1.2020

משפרים את ההיערכות האנרגטית

לחירום בגליל העליון

סגן שר הביטחון, אבי דיכטר, הגיע השבוע לביקור במועצה אזורית הגליל העליון, ובחן טכנולוגיות חדשות שיסייעו למועצה לקיבוצים ולתושבים בתרחישי חירום שונים. אחד הנושאים המורכבים ביותר בתרחישי החירום השונים בכלל ובגליל העליון בפרט הוא האנרגיה. הנחת העבודה של גורמי הביטחון ושל המועצה צופה אפשרות לקריסת תשתיות אנרגיה כגון חשמל ואינטרנט ולשהות ממושכת בחללים מוגנים.

על רקע הנחה זו וכחלק מהכנת יישובי הגדר לאירוע חירום ממושך, פנתה המועצה לרח"ל (רשות החירום הלאומית) בבקשה לסייע באיתור חלופות מתקדמות לגנרטורים המיושנים, שמצריכים תדלוק תכוף ואחזקה שוטפת ולוקים באמינותם ובבטיחות השימוש בהם בחירום. כחלק משיתוף הפעולה, נמצאה טכנולוגיה מתקדמת מבוססת מימן, שעשויה לספק מקור אנרגיה חלופי לקיבוצי הגדר, ולשרת לא רק חמ"לים ומרפאות קיבוציות, אלא גם את הממ"ד הבודד באירועים ממושכים.

מערכת ניסיונית ראשונה כבר הותקנה בחמ"ל המועצה, וכחלק מהמאמץ לקדם את פריסתה בקיבוצי הגדר, הוזמן סגן שר הביטחון, אבי דיכטר, לביקור התרשמות במועצה. בביקור, בו השתתפו גם נציגי רח"ל וחברת החשמל, קיבל סגן השר סקירה מקיפה על הטכנולוגיה והפוטנציאל הגלום בה, והתבקש לסייע במידת האפשר בקידום פיילוט שייבחן את יכולות המערכת באחד מקיבוצי המועצה.

סגן ראש רח"ל, שאול אהרון, אשר מלווה את המועצה ומסייע לה במגוון פרויקטים בשנים האחרונות, שיבח בביקור את שיתוף הפעולה עם המועצה, וסגן השר דיכטר סיכם: "נושא האנרגיה לחירום הוא קריטי ואיש אינו מקל בו ראש. חשוב מאוד שתהיה יכולת לספק שירותי חירום בסיסיים לתושבים, וראי שנבחן את החלופות גם בתחום האנרגיה".

ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, הוסיף: "אנחנו משקיעים מחשבה רבה בהיערכות לחירום, תחת הנחה שלפחות בשלבים הראשונים של אירוע משמעותי, נדרש לפעול בכוחות עצמנו. מערכות כמו זו יכולות לשפר משמעותית את איכות החיים של התושבים בתרחישי חירום ממושכים ולאפשר לנו תקשורת טובה יותר איתם ועם הקיבוצים. אבי דיכטר הוא אחד מאלה שתמיד אפשר להרים אליהם טלפון ולבקש עזרה, ומגיעה  לו תודה גדולה על הביקור."

 

 

 

חברי המליאה מתחברים לחינוך במועצה

השבוע יצאו חברי מליאת מועצה אזורית הגליל העליון ליום סיור שמטרתו העמקת היכרותם עם מערכות החינוך של המועצה. לדברי עידית חמל, מנכ"לית המועצה: "היום החל בביקור בביה"ס היסודי "מבוא גליל", אשר ידוע באופי הלימודים הייחודי שלו. לאחר מכן המשכנו לגן "אור" בחולתה, גן מיוחד של המועצה המיועד לילדים עם בעיות תקשורת. משם נסענו לעמיר, שם ביקרנו בבית לקידום נוער, אשר פועל משנת 2000 למען קידום בני נוער בכיתות י'-י"ב הנושרים ממערכות החינוך הפורמאלי והנמצאים במצבי סיכון. בעמיר ביקרנו גם בביה"ס היסודי "עינת הגליל" וברדיו "קול הגליל העליון 105.3 FM". היום הסתיים בישיבת מליאה מיוחדת. היה תענוג להסתובב ברחבי המועצה ולהתרשם ממערכת החינוך שלנו".

 

מה שבטוח פתוח

הוצגה תכנית אב דו-מועצתית לניהול השטחים הפתוחים במרחב הגליל העליון

במשך השנתיים האחרונות עובד צוות מקצועי משותף למועצות האזוריות הגליל העליון ומבואות החרמון על תכנית שתסדיר את ניהול השטחים הפתוחים במרחב הגליל העליון ותגדיר אסטרטגיה ברורה של הרשויות בנושא. בצוות המשותף לקחו חלק מהנדסי המועצות, מחלקות איכות הסביבה והחקלאות, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והחברה לפיתוח הגליל. לעריכת התוכנית נבחרו החברות 'ליגם' ו'אורבניקס', אשר מתמחות בתכנון סביבתי.

מגוון גופים רלוונטיים סייעו בקידום התכנית קק"ל, רט"ג, משרד החקלאות, משרד התיירות, המשרד להגנת הסביבה, רשות הניקוז, רשות העתיקות ומרכז המועצות האזוריות – והשבוע הוצגה טיוטה בפני ועדת ההיגוי הרחבה של הפרויקט.

אסף לנגלבן, מנהל האגף לשירותים מוניציפאליים במועצה אזורית הגליל העליון,  אשר עמד בראש הצוות: "השטחים הפתוחים שלנו הם אחד המשאבים הייחודיים והיקרים ביותר לתושבי המועצות ויש להם ערך גדול גם ברמה הלאומית. התוכנית תאפשר למועצות להוביל ולקבוע את הכיוון. בדרך זו נוכל להבטיח את ההגנה על מרחבים פתוחים לדורות הבאים וגם נשמור החקלאות שהיא חלק מתמונת הנוף שלנו. במקביל תהיה לנו היכולת לכוון את הפיתוח לאזורים מתאימים".

ראש מועצה אזורית מבואות החרמון, בני בן מובחר, שיבח את העבודה המשותפת של שתי המועצות, והוסיף: "תמיד תחשבו אזורי. אנחנו חולקים אזור אחד והתוכנית הזאת תשמור על כולנו. המועצות האזוריות מבואות החרמון וגליל עליון הן כמו אחיות. זה לא המקום לאגו אלא לשיתוף פעולה".

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון, הצטרף לדבריו וסיכם: "כמנהיגות אזורית, אנחנו מחויבים להרים את העיניים ולהביט רחוק. זה נכון לגבי תחבורה ותיירות, וזה נכון גם לגבי שטחים פתוחים. יחד יש לנו את הכוח להוביל את האזור וגם את המדינה למקום אחר."

 

 

מהנדסים חיידקים ב"הר וגיא"

בשבוע שעבר יצאו תלמידי שכבות י"א ו-י"ב בבי"ס "הר וגיא" לסיורים לימודיים במסגרת המקצועות הנלמדים באשכול ב', תיירות, עיצוב, כימיה ועוד. התלמידים זכו ליום נפלא מבחינת מזג האוויר, וכולם חזרו שבעי רצון ושמחים על ההזדמנות לצאת מהשגרה ולחוות חווית למידה אחרת ומעשירה.

נורית דגן, מורה לביולוגיה: "תלמידי הביולוגיה יצאו למעבדות הנוער בתל חי, כאשר תלמידי כיתה י"א ערכו מעבדה בהנדסה גנטית בחיידקים, ותלמידי כיתה י"ב – מעבדה בחיסון – אבחון באמצעות נוגדנים בדם עופות. המעבדות היו מעניינות, והמנחים מקצועיים. התלמידים נהנו והתעניינו, וכמובן עבדו יפה. המעבדות תרמו לידע ולמיומנויות של התלמידים, המחישו את החומר הנלמד בכיתה וחשפו את התלמידים לשיטות עבודה עדכניות ולמחקרים בחזית המדע. חבל שלא ניתן לצאת כל שנה לסיור או פעילות חוץ כיתתית, זה שווה הרבה שיעורים בכיתה…".

תלמידי ביה"ס "נוף הרים" עושים ביקורי בית

בבי"ס "נוף הרים" בקיבוץ סאסא שמו לעצמם כמטרה לחזק את הקשר האישי בין התלמידים ובין השכבות, כך שתהיה אווירה נעימה, מכבדת ומזמינה בין כל באי בית הספר. אחת הפעילויות המבורכות ביותר היא "בתים מארחים", שמתקיימת זו כבר שנה שלישית בכל בית הספר. במסגרת התוכנית, כל 4-5 ילדים מבקרים בבית של אחד מחבריהם לכיתה, ומתוודעים למשפחה, ליישוב ולמנהגים. אין זה עניין של מה בכך בבי"ס קטן יחסית, בו לומדים יחדיו יהודים חילונים, מסורתיים ודתיים, לצד נוצרים, מוסלמים, דרוזים וצ'רקסים. הילדים מספרים על חוויות והכרויות חדשות שלולא היוזמה הברוכה הם לא היו נחשפים אליהן.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad