היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

חטא המרגלים, 5777

חטא המרגלים התרחש כבר לפני 3328 שנים, אך מסתבר שגם היום מנהיגים נוקטים באותה שיטה בדיוק ומאותם סיבות ממש & סדנת הכנה לכיתה לקראת כיתה א' הכוללת 7 מפגשים תתקיים בבית הספר "הקריה הצפונית"

כשאדם אנונימי מהשורה עושה עבירת תנועה, גוזל או סתם מתנהג לא יפה ברחוב המעשה בד"כ לא מביא איתו התייחסות מיוחדת של הציבור או של התקשורת (מקסימום סרטון ברשת עם כמה מאות צפיות), אך כשאדם מפורסם, חבר כנסת, שר או רב עושים מעשה ולו הקטן ביותר, מתעוררת המולה רבתי, והמעשה יהיה חקוק לכולם בזכרון וגם מאגרים של גוגל. ולמה? משום שמהאנשים הציבורים מצפים ליותר, הרבה מעבר לאזרח פשוט, בכל מה שקשור למוסר, מידות, מעשים ודוגמא אישית.

כשאנחנו נגשים לקרוא על חטא המרגלים עלינו לזכור שמדובר באנשי דור דעה, דור שחווה את ניסי יציאת מצרים ואנשיו זכו לנבואה בקריעת ים סוף ובמעמד הר סיני. לא מדובר בחבר'ה של השכונה. ולכן כמו בכל פרשה שיש בתורה, אנחנו צריכים לחפש את הוראה שניתנה לדורות, ולהבין מה אפשר באמת ללמוד מכל הסיפור הזה.

רקע: בני ישראל שהו במדבר ארבעים שנה, מאז יציאתם ממצרים עד כניסתם לארץ ישראל. העיכוב לא היה אמור להיות מלכתחילה, התוכנית המקורית הייתה שמיד לאחר מעמד הר סיני הם יכנסו לארץ. אך הגורם לעיכוב הממושך היה חטא המרגלים.

בני ישראל ייצאו למשימת הריגול הראשונה שלהם. מטרת הריגול היא לראות את מצבה של ארץ ישראל, הארץ שפניהם מועדות אליה. בשנה השנייה לצאתם ממצרים, בשנת 2449 לבריאת העולם בתאריך כט' בסיון (לפני 3328 שנים ושבוע אחד בדיוק), יצאו המרגלים לרגל את ארץ ישראל והם שבו כעבור ארבעים יום (התאריך בו המרגלים שבו היה ט' באב).

וכך הם אומרים: "באנו לארץ אשר שלחתנו, וגם זבת חלב ודבש היא, וזה פריה" (במדבר יד´, כז´), הם מודים שהארץ טובה כפי שהבטיח להם הבורא, ולראיה, הם מראים "דוגמית" מפירותיה העסיסיים, אולם מיד הם מסייגים: "אפס, כי עז העם היושב בארץ, והערים בצורות גדולות וגם ילידי הענק ראינו שם", העם עז וחזק, הערים בצורות וספק אם נוכל לרשת אותה.

ננסה לדמיין את הסיטואציה. המרגלים עורכים "מסיבת עיתונאים" לעם ישראל, בה הם מציגים בפניהם את תמונת המצב. עיני עם ישראל נשואות אליהם, שהרי המרגלים היו ראשי בני ישראל, והם אומרים שלפי הנתונים שבידם אין אפשרות לכבוש את הארץ המובטחת.

באותה מסיבת עיתונאים אומר אחד המרגלים, כלב בן יפונה כי אכן התיאור נכון, ששום ממצא לא ימנע אותנו מלעלות אל ארץ ישראל, וגם אם אנחנו לא מבינים, אין ספק שהקדוש ברוך הוא שהוביל אותנו עד עכשיו כנגד כל הסיכויים הטבעיים, ימשיך להוביל אותנו הלאה.

יהושע מצטרף לכלב וביחד הם מקימים יחד אופוזיציית מיעוט ואומרים "הארץ אשר עברנו לתור אותה, טובה הארץ מאוד מאוד, אם חפץ השם בנו והביא אותנו אל הארץ הזאת ונתנה לנו, ארץ אשר היא זבת חלב ודבש, אך בהשם אל תמרודו… השם איתנו, אל תיראום!". יהושע וכלב מנסים בכל כוחם לשכנע את בני ישראל שהארץ טובה ואלוקים איתנו, אולם ללא הצלחה, בני ישראל שומעים לדעת הרוב, עד כדי כך – "ויאמרו כל העדה לרגום אותם באבנים!", בני ישראל רצו לפגוע ביהושע וכלב, בטענה שהם מסכנים את חייהם בכך שהם רוצים להכניסם לארץ.

הסיפור ממשיך (שווה לקרוא את ההמשך בפרשה!), אך בואו נעצור לרגע ונראה מה קורה, אנשים מכובדים, חכמים, משכילים שמונו לחקור ולהציג ממצאים חוזרים עם תשובות פסמיות ואף נסמכים על ראיות מוצקות. ולמה? יש מספר תשובות אך אחת מהן היא כי דאגו לעצמם. אותו מרגלים ידעו שברגע שיכנסו לארץ הם יפסיקו להוביל, להנהיג וכל ההנגה תהיה רק של משה רבינו וכך ירדו מגדולתם. לעומת זאת במדבר הם מקבלים כבוד והערכה. לכן העדיפו למלוך במדבר מאשר להיות פשוטי העם בארץ המובטחת.

ובואו נראה מה קורה היום. בלי להכנס לפוליטיקה, מפלגות ואנשים ספציפיים. יש לנו מדינה נפלאה, כלכלה משגשגת, בטחון, עוצמה צבאית, יכולות ריגול (אמיתיות), דמוקרטיה במיטבה, אופק מדיני וכו'. ואיזה מציאות מוכרים לנו חלק מהמנהיגים? בידוד מדיני, כלכלה בעייתית, ראש ממשלה מושחת, מדינת אפרטהייד, שהכל כאן קרוב, אין תרבות, שרת התרבות היא 'מפלצת', ושכל מי שמשכיל כדאי לו לעבור לקנדה או ברלין.
ולמה הם עושים את זה? כי הם מבינים שאם לא יציירו לנו עולם בגוונים של שחור ואפור, אין להם זכות קיום, הם יחזרו למפלגת פשוטי העם, וכמו שאחד מהם תמיד צועק, ילכו לקיבינימט.
צריך לזכור, גם הם גנרליים, הקימו חברות וכיהנו מתישהו כשרים, אך למרות זאת אין להם שום בעיה לשים את משקפי הזעם ולירות לכל מקום רק קיטונות וביקורות, ולספר כמה גרוע כאן, כי בדיוק כמו המרגלים, גם להם יש אינטרס. כמו המרגלים, לעיתים הם נראים הרוב, או לפחות בעמדות המשפיעות, אך בשורה התחתונה הם מיעוט קולני שרוצה לסחוף עם שלם אל מסע הפחדים שלהם, העיקר שהם ישארו בשלטון ומעוזי הכח הרוחני.

אגב, לא מדובר כאן באנשים ספציפיים אלא בפרסונות. אם האופוזיציה לא נובחת אומרים שהיא לא את עבודתה כראוי. השאלה על מה ולמה היא נובחת? כדי להפחיד או כדי להתריע? כדי לקבל תשומת לב, או כדי להפנות את תשומת הלב למקומות אחרים?

 

פהשקווילים


– סדנת הכנה לכיתה לקראת כיתה א' הכוללת 7 מפגשים, תתקיים בבית הספר "הקריה הצפונית". פתוח לכל בתי הספר. הרשמה ופרטים: 052-7119047

 

  • בשעה טובה התחיל מניין פלג מנחה בקריית שמונה. מידי ערב שבת יתקיים מניין פלג המנחה בבית המדרש של בית הכנסת "אלי כהן", 17:30- תפילת מנחה לאחריה קבלת שבת, דברי תורה ותפילת ערבית. הציבור היקר מוזמן. לפרטים נוספים: אלי בן זקן: 0526077820, יצחק חסון: 0505391616.

 

  • תרשמו ביומנים. הרב יגאל כהן שליט"א מגיע לקריית שמונה להרצאה מיוחדת במינה. שתתקיים ביום חמישי, י"ט בתמוז 13.7 בשעה 20:00 ב"בית החאן". אל תפספסו.

 

  • לימוד שחייה לילדים (קבוצות בנים ובנות בהפרדה). לימוד שחייה בשיטה ייחודית המקנה לילדים היכרות מעמיקה עם סביבת המים ובטחון עצמי. הלימוד מתקיים בקבוצות קטנות ביחס אישי בדגש על התקדמותו של כל ילד וצרכיו בתוך הקבוצה. הבריכה נמצאת בכפר יובל, בריכה מחוממת ומפנקת, הפועלת לאורך כל השנה, קיץ וחורף. יש מרחב המתנה נעים ומפנק בחוץ ובפנים, למלווים של התלמידים. יש מגוון נוסף של פעילויות מים בבריכה כמו התעמלות במים שחיית תינוקות וכו'. לפרטים נוספים, שושנה: 0549989430

 

  • טיול לנתיבות יצא מקריית שמונה בתאריך ה-28.6 (ד' בתמוז). בתוכנית: רבי דוד ומשה פינטו (אשדוד), רבי יעקב אבן חמו (מושב עוצם), בבא סאלי (נתיבות), ור' שלום איפרגן (נתיבות). יציאה ב-7:00 . פרטים: 052-9593304 (מיכאל)

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad