היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כאן הכל התחיל

המילה הראשונה שאיתה פותחת התורה היא "בראשית". המילה הזאת מציינת זמן, ולכן השאלה הראשונה שיש לשאול היא האם קיים ממד שבו הדברים הם על-זמניים, ולא קשורים לזמן כאן בעולמנו ובאותה נשימה לנסות להבין כיצד ייתכן שהקב"ה הוא נצחי (תמיד היה ותמיד יהיה).
בשכל האנושי המוגבל שלנו זה לא נתפס, אבל לפי היהדות, ישנם דברים שנמצאים מעל הזמן.

בחז"ל מובא שלפני שהיה העולם הזה כמו שאנחנו מכירים אותו, הקב"ה היה "בורא עולמות ומחריבן". לדברי האר"י הקדוש מדובר בתהליך של בריאת עולמות, שהנוכחות האלוקית שם הייתה גדולה מדי מכפי שהם יתקיימו כמהות עצמית. בכל עולם נוסף שנברא הצטמצם האור יותר, עד שהגיע לעולם שלנו, שבו האור מספיק נסתר כדי שהעולם יוכל להתקיים.
כמה זמן לקח התהליך הזה? אף אחד לא יודע, בעיקר בגלל שהכל נמצא במושגים של זמן שאנחנו לא מכירים היום. לשאלה, מה שרד ונמצא בעולם שלנו אין ממש תשובה, אך הקונספט נראה ברור.

יש דעה של המקובלים בשם שמיטת השמיטות העוסקת בספירות (זה לא המקום להרחיב) המסבירה כי ישנן עשר ספירות, וכנגד כל ספירה וספירה יש את המחזוריות של 6,000 שנים שבהן מתקיים עולם, 1,000 שנים נוספות של מעין שבת, וחוזר חלילה. הרבה מגדולי ישראל אמרו שאותם שישה ימים שאנו מכירים מבריאות העולם הם ימים במונחי הזמן של הקב"ה ולא כפי שאנו מכירים היום (כ-24 שעות), ולכן זה יכול להסביר על התרחשויות הפיזיות המשמעותיות שהיו בעולם לפני שהגיע למצב המוכר לנו היום.

אם המציאות היום הייתה שונה לגמרי בורא עולם היה מגיע ומתגלה לנו. האפיקורסים היו משתתקים, או יותר נכון מתחילים להתפלל, המפקפקים היו משתכנעים והמשוכנעים היו מתגאים. אחד התירוצים היום של חוסר אמונה הוא "למה הוא לא עושה ניסים כדי שנאמין בו וכך נעשה את רצונו? הרי מבחינתו זו לא בעיה, ומבחינתנו, נדע את האמת, אם היא אכן אמת". אכן כן, רק נס אחד בומבסטי היה משנה את כל המפה והצורה של עם ישראל, אבל כדי להבין את התשובה לכך צריך משקפיים נקיים וראש חושב.

הרב זמיר כהן, יו"ר ארגון "הידברות" הסביר זאת בעבר בפשוט "במציאות של ניסים גלויים, הדרישה מהאדם להתנהג כראוי גבוהה יותר, ולכן גם הענישה מיידית. כך היה בתקופה שבה שהה עם ישראל במדבר. הם ראו ניסים (למשל, הוציא מים מהסלע או הוריד לחם מן השמיים), אבל ברגע שחטאו, העונש הגיע באופן מידי. אם כך, למה היו בכלל ניסים? כי אז לא הייתה ברירה, הם היו חייבים את הניסים האלה כדי להכיר את הבורא בפעם הראשונה. הרי לא היו להם עדויות קדומות מפורטות שיכלו להסתמך עליהן כדי להכיר את בורא העולם. לאחר שנכנסו לארץ ההנהגה השתנתה, הניסים נעשו נסתרים יותר, וההנהגה שנקראת 'ארך אפיים' פועלת יותר. יש לכך סיבה נוספת: כשאלוקים ברא את העולם והטביע חוקיו, רצונו היה שהעולם יתפקד על פי החוקים שהוא קבע תחילה, כך שאותם חוקים לא ישתנו כל שני וחמישי. רק כשהיה צורך שיכירו את הבורא, כמו שהוא אומר 'למען תספר באוזני בנך', הוא שינה את הטבע. את העדויות האלה הוא כתב בתורה, שזוהי בעצם תעודה מוסמכת לדורות עולם שניתן להוכיח את אמיתותה".

עם זאת צריך רק לפקוח את העיניים ולראות שכל הטבע שסביבנו הוא נס ברור. יש לנו כדור אש שעולה וזורח בכל יום, ומאפשר את החיים כאן על פני כדור הארץ, השמש. המרחק המדויק של השמש מכדור הארץ מאפשר למים להיות נוזליים, בין אדים לבין קרח. אם היינו קרובים יותר, כל כדור הארץ היה עולה בלהבות. רחוקים יותר, קופאים למוות. מעבר לזה אפשר במערכת החיסון המדהימה שבגוף האדם, באחוז החמצן שבאוויר, במערכת הפוטוסינתזה. יש מישהו שדואג תמיד שהכל יהיה מאוזן, כי אם היה אחוז חמצן גבוה, גפרור אחד היה מדליק את כל העולם. נמוך יותר, היינו מתקשים לנשום. לזה קוראים נס טבעי.

 


תקופת החגים הייתה מלאה בחוויות, רגשות, תפילות, אוכל ורוח. ישנן הרבה מאוד תמונות מיוחדות שיכלו להעביר מסר, אבל התמונה הזאת היא מחוץ למסגרת.
הרב רפאל סבתי שליט"א העביר במשך 40 יום את הסליחות ב-00:30 בלילה. מאות מתושבי העיר פקדו מידי לילה את בית הכנסת אחוות לוחמים שבמלון הצפון. עזרת הנשים הייתה מלאה עד אפס מקום, נערים מדנציגר מילאו את הכיסאות, סיורי סליחות מכל האזור באו לחוות את החוויה המיוחדת בה יהודים מגיעים לבית הכנסת במקום לישון וצועקים "ה', ה' אל רחום וחנון".
בכל זאת, משהו אחד ריגש אותי יותר מהכל, עם התקדמות הטכנולוגיה, מתפללים מעבירים שידור Live  בפייסבוק ומשתפים את החוויה גם מחוץ לכותלי בית הכנסת.
אחד המשתפים (רון קובי, מאחוריך), סיפר כי ערב אחד לא הייתה לו סוללה, ובבוקר קיבל הודעות וטלפונים מאוכזבים ממשתתפים מרחבי הארץ שמחכים לשידור מידי ערב.
אלו ימי משיח ללא ספק, בהם החיבור מגיע מהנשמה לכיוון השמיים, ומתפזר לכל חלקי הארץ.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad