היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"כואב לי שהוריי נפטרו מצער"

 

 

  • נתחיל מהסוף, מה קרה ביום רביעי האחרון?

הרב מלכה: "ביום רביעי 29.8.18, בשעה 09:58 בבוקר, אני נמצא בעיצומן של ההכנות לפתיחת שנת הלימודים. ישבתי עם מנהלת אגף החינוך סיגל מלכה וקיבלתי סקירה על הערכות מערכת החינוך לפני פתיחת שנת הלימודים. תוך כדי הסקירה מתקשר עו"ד אבי חימי ואמר שבשעות הקרובות אנו צפויים לקבל את החלטת הפרקליטות. עו"ד חימי לא ידע לומר מה ההחלטה, דבר שהגביר את המתח והציפייה של שלנו.

עו"ד חימי רק אמר 'האמנתי בחפותך מהרגע הראשון ואני מאמין גם היום. אבל, ההחלטה היא רק של הפרקליטות'.

הייתה דממה, השעות הכי ארוכות והכי מותחות במהלך השנתיים וחצי האחרונות".

 

הסיוט מתחיל בנובמבר 2013. ראש העיר מנצח בסיבוב השני את מתחרהו יורם מלול, ולא מבזבז זמן ומתחיל לעבוד:

מוציא לפועל תוכניות עליהן עמל הוא והנהלת העיר, פניה של העיר מקבלים טיפול מיוחד כיכרות נבנים, צמתים ומעגלי תנועה מוקמים ומשפרים את התנועה ברחבי העיר. החינוך מקבל תנופה, ובהתאם הפקסים וההכרה.

 

אולם, בעיצומה של העשייה, צצה הבעיה הראשונה. מהנדס העיר לשעבר חגי קול חובר לחברי מועצה באופוזיציה ובוקר אחד הוא כותב מכתב למבקר המדינה ומתלונן עליו ועל מנכ"ל העירייה אשכול שוקרון, ובדיוק באותו היום בו נשלח המכתב, מבקר המדינה משיב לו מיד, ומעניק לו 'צו הגנה זמני' של 'חושף שחיתויות'.

 

הרב מלכה: "המכתב נשלח בבוקר, ובצהריים יש כבר תשובה ממשרד המבקר. צו ההגנה המוזר שקיבל מהנדס העיר היה השכפ"ץ שלו לעשות ככל העולה על רוחו בעיר ובעירייה. מהנדס העיר חבר לאופוזיציה העירונית, לאיש עסקים ירושלמי, לאיש צבא קבע ולעו"ד שלימים החל לייצג אותו ויחד ניסו למרר את חיי, חיי משפחתי ומקורביי".

ראש העיר לא ייחס חשיבות רבה לכל מה שמנסים לעולל לו, אלא רק לעובדה שאגף ההנדסה משותק ולא מצליח לתת מענה לתושבי העיר.

ראש העיר הבין מהר מאוד כי אם אגף ההנדסה ימשיך להתנהל בתוהו ובוהו, מי שייפגעו מכך הם התושבים ובמיוחד אלו הרוצים לבנות את ביתם בעיר ובשכונת יובלים.

כדי לייעל את עבודת האגף ביקש ראש העיר ממבקר העירייה דאז, אברהם פינטו לערוך בדיקה על תיפקוד ההנדסה ולהגיש לו דו"ח מסודר כדי לדעת מה הבעיות של האגף על מנת להתחיל בתהליך של  התייעלות ושיפור השירות, כולל, אולי, שינוי במבנה הארגוני והכל בהתאם להמלצות המבקר.

שבוע לאחר שפינטו החל בעבודתו והיה על סף סיום הדו"ח, הוא קיבל הוראה ממבקר המדינה להפסיק את עבודתו. מבקר המדינה שאמור לתת חופש פעולה למבקר העירייה ולעודד אותו לערוך בדיקה על כל דבר ברשות, דורש ממבקר העירייה בדיוק ההיפך, לעצור את הבדיקה!

 

 

ב-16.2.2016 כתבה ד"ר מטרני כי מהנדס העיר אינו מקצועי, אינו בקיא בפרטים, כל זמנו עסוק ב"בניית תיקים" לראש העיר ולחברי הנהלת העיר והוא מסתודד עם חברי אופוזיציה ומתייעץ איתם. ד"ר מטרני כתבה דברים חמורים על התנהלות האגף והתנהלות מהנדס העיר, תוך שהיא משבחת את תיפקוד ראש העיר, מנכ"ל העירייה וחברי הוועדה המקומית לתכנון ובניה.

לאור הדו"ח הקשה ביקש ראש העיר לסייע בהבאת מהנדס מלווה לוועדה המקומית. בקשתו של ראש העיר נענתה בחיוב. היות ולא ניתן היה לפטר את מהנדס העיר בשל צו ההגנה שהעניק לו המבקר, לא היה מנוס מהבאתו של מהנדס נוסף שאת שכרו שילם משרד האוצר. וכך אכן היה.

 

 

  • מה קרה מהרגע שהתלונות נשלחו ללהב 433 ולמבקר המדינה?

הרב מלכה: "בזה אחר זה נעצרו לחקירה האנשים הכי קרובים לי. בני, אחי וגיסי. אני נחקרתי שעות וימים. בתום החקירות באזהרה נשלחנו למעצרי בית".

עוד זומן לחקירה חבר הנהלת העיר, מקורבים רבים של ראש העיר ומנכ"ל העירייה אשכול שוקרון אליו הגיעו במהלך יום עבודתה שיגרתי וביקשו שיתלווה אליהם לחקירה במשטרה. חוקרים רבים הגיעו לעירייה, לקחו חומרים רבים, החרימו טלפונים והפכו את החקירה הסמויה לחקירה גלויה.

ביולי 2016 צלצל החוקר לראש העיר וביקש ממנו להגיע לחקירה במשרדי יאח"ה בחיפה "מחר בשעה 10:00 בבוקר. ונא אל תאחר", זו לשון ההודעה.

ראש העיר הגיע לחדר החקירות ובמשך 12 שעות ענה על כל השאלות. "יש עכשיו שתי אפשרויות", אמר לו החוקר. "או שנלך עכשיו לבית משפט ונבקש את מעצרך לחמישה ימים או שתחתום שאתה מוכן להיות במעצר בית של שבוע".

ראש העיר שאל מדוע הוא צריך לבחור בין מעצר בכלא, למעצר בית כשהוא לא עשה כלום. לחוקר לא היה זמן לדיבורים. "מה ההחלטה שלך?" בצר לו החליט ראש העיר את החלופה השנייה וחתם על מעצר בית לשבעה ימים והרחקתו מהעירייה לחודש ימים. במשך כל אותם ימים הוזמן ראש העיר יום אחרי יום לחקירה בחיפה.

חדר החקירות בו שהה היה מרחק מטרים ספורים מחדרי החקירות בו היו בנו, אחיו וגיסו.

 

 

נקרעתי בפנים ממעצר בני האהוב

"הכי כאב לי שעצרו לחקירה את הבן שלי", אמר ראש העיר בכאב גדול. "לא יכולתי להסתכל לאשתי בעיניים. הרגשתי שהמשפחה שלי, המשפחה שטיפחתי, המשפחה שאני כה אוהב קורסת לי מול העיניים ואני לא יכול לעשות דבר", מספר ראש העיר.

"החתימו את הבן שלי ואותי שאסור לנו לדבר ולהיפגש 30 יום. זה פשוט גמר אותי. שאני לא יוכל לדבר עם הילד שלי ולא להיפגש איתו? מה אני רוצח? מה כבר עשיתי? לא ידעתי את נפשי מרוב כאב", אמר ראש העיר.

 

 

 

הנכד הקטן היה הסיבה להחלטתי להילחם על שמי הטוב עד הסוף

 

"באחת השבתות כשאירחנו את נכדיי וכלתי, עשינו קידוש ורגע לפני הארוחה שאל אותי נכדי הקטן בן ה-4 ליד כל המשפחה 'סבא, למה אבא לא רוצה לבוא יותר לבקר אותך? הוא כבר לא אוהב אותך?', המשפט הזה של ילד קטן פשוט גמר את כולנו. איך מספרים לילד קטן שאני ואבא שלו מאוד אוהבים ורק בגלל אנשים רעים שניסו לתפור לי תיק אני צריך לעבור את הרגעים הקשים האלה".

דווקא הרגע הזה, שהיה הרגע הקשה ביותר של ראש העיר, היה הרגע בו ראש העיר החליט שהוא לא מוותר ויוצא למלחמה על שמו הטוב ועל שלמות המשפחה. "המשפט התמים הזה של הנכד שלי למעשה נתן לי את הכוח לא להישבר ולהוכיח את חפותי ואת יושרי", אמר ראש העיר.

בינתיים החגיגה במדיה החברתית הייתה גדולה. דמו של ראש העיר נשפך כאילו מדובר במים, ההכפשות התעצמו ואנשים שפעם נהנו מקרבתו של ראש העיר הפנו לו עורף. "פתאום גיליתי את החברים האמיתיים שלי. את אלו שאכפת להם ממני כאדם ולא כראש עיר. הופתעתי גם מהתמיכה האדירה לה זכיתי מתושבי העיר שממש לא הושפעו מהרכילות ומהדברים הקשים שנכתבו נגדי ונגד משפחתי בפייסבוק ובכל הרשתות החברתיות. היכן שלא הלכתי שמעתי תמיד את המשפט: "ניסים, תהיה חזק, אנחנו מאמינים לך".

אבל הלחץ על ראש העיר גבר ככל שחלפו הימים. לצד עמודי הפייסבוק שנפתחו רק כדי לפגוע ולהכפיש את ראש העיר, הוקם גם עיתון מקומי (אובייקטיבי) במטרה לגנוב דעת ולסלף את המציאות כדי לגרום לדעת הקהל להיות עוין לראש העיר.

 

 

'אולי תעזוב?!', מציעה המשפחה

בשלב זה משפחתו של ראש העיר החלה ללחוץ עליו לעזוב הכל ולהניח את המפתחות. "נכנסת ללשכת ראש העיר כשאתה נקי וישר ותראה מה עשו ממך?", אמרה לו אשתו סילביה. "מה אתה צריך את זה? כל חייך נתת לאנשים. הקדשת את כל זמנך לציבור, למה זה מגיע לך? למה זה מגיע לנו? למה הילדים שלנו בחדרי חקירות, למה הנכדים צריכים לשאול אותי אם סבא הולך לכלא? למה כל טלפון צריך להקפיץ אותנו? למה בכל פעם שאתה לא זמין או לא עונה לנו אנחנו כבר מדמיינים שאתה עצור?".

 

"היו רגעים שאמרתי לעצמי שאני לא יכול להמשיך עוד", חושף ראש העיר את שעבר בראשו. "אבל בדיוק באותם רגעים עברו מול עיני החיוכים של אותם אנשים רעים שניסו לתפור לי תיק ובדיוק זה מה שהם רצו שאני ירים ידיים. הרי גם הם ידעו שהם ממציאים סיפורים ולא ייצא כלום מהתלונות, הם בנו על זה שאשבר ואתפטר עוד לפני החלטת הפרקליטות, לכן הם השקיעו מאות אלפי שקלים במסע דה-לגיטימציה נגדי. השקיעו כסף רב בהשחרת והכפשת שמי כדי שאלחץ ואתפטר. מימנו אנשי תקשורת, פתחו עיתון. בגלל הפעולות האלה החלטתי לא לוותר ולהמשיך למרות הסבל הרב שנגרם לי, למשפחתי ולתושבי קריית שמונה. האנשים האלה לא מבינים שהם לא פגעו בניסים מלכה אלא בראש ובראשונה בשמה של קריית שמונה,  בתדמית העיר ובתושבים המדהימים שלנו".

 

"ממש לא נעים לי ללכת לבית הספר ולשמוע את החברים שלי אומרים לי בהפסקה שסבא שלי הולך לכלא", אמרה אחת הנכדות. "יש לי סבא הכי טוב בעולם. תמיד נותן לי מתנות, מפנק ואוהב אותי ואני ממש עצובה שמדברים עליו ככה. כואב לי שככה מתנהגים לסבא הכי טוב שלי בעולם".

 

נדמה שהסיפור של ניסים מלכה הוא למעשה הסיפור של המשפחה שלו. משפחה רגשית מאוד שעוטפת אותו באהבה ושומרת עליו מכל משמר.

 

לא ניצלתי את זכות השתיקה

הרב ניסים מלכה קשור מאוד למשפחתו שמשמשת לו עוגן ומרעיפה עליו חום ואהבה. בעצם, זה מזלו. "בזכות המשפחה שלי הצלחתי לעבור את התקופה הקשה בחיי", אומר הרב ניסים מלכה. "כשהייתי בחדר החקירות דאגתי מאוד לבני משפחתי ולהוצאת דיבתה של קריית שמונה אותה אני אוהב מאוד. נחקרתי ועניתי על כל שאלה, ואני חושב שאפילו החוקרים הופתעו מהפתיחות שלי ומכך שמסרתי להם את כל המידע לפרטי פרטים. לא ניצלתי את זכות השתיקה וגם לא השתמשתי בביטויים של 'אני לא יודע' ו'לא זוכר'. אמרתי הכל כי מי שישר ומתנהל בצורה אמיתית ובשקיפות לא צריך לחשוש מלספר את האמת. כל הזמן ידעתי שהאמת סופה לנצח".

 

שיא המתח, יש החלטה

…בתום השיחה בין ראש העיר ועו"ד אבי חימי, שב ראש העיר לסכם את הסקירה על פתיחת שנת הלימודים, וביקש לעצור את הלו"ז שנקבע לו להמשך היום, ויצא להמתין להחלטת הפרקליטות מחוץ לבניין העירייה.

כל דקה הייתה נצח. הטלפון לא הפסיק לצלצל. פעם התקשר היועץ המשפטי של העירייה, פעם מנכ"ל החברה הכלכלית, פעם סתם תושב שביקש להודות על גן משחקים שהוקם בצמרת הגליל ופעם מנהלת בית ספר שביקשה לומר תודה על מזגן חדש שהותקן בכיתה א'. חלפו שלוש השעות המובטחות, ותשובה, אין.

ראש העיר ממתין, וכסרט חולפות תמונות חיים לנגד עיניו. ילדות שמחה בשיכון ד', חברים בשירות הצבאי, עשייה חינוכית כמחנך ומנהל בית ספר, המשפחה, הילדים גדלים מול עיניו ומביאים כבוד לו ולרעייתו המיוחדת סילביה… הסרט אץ רץ והתמונות חולפות במהירות האור.

עכשיו בשניות האחרונות כל העשייה הציבורית, היושר והשם הטוב תלויים בשיחת טלפון אחת.

השעה 13:28. הטלפון מצלצל.

על הקו עו"ד אבי חימי. "אדוני ראש העיר קיבלתי את הודעת הפרקליטות".

דממה על הקו. ראש העיר אפילו לא שואל מה ההחלטה.

"ניסים אתה על הקו", תוהה עו"ד חימי. "כן אבי, שומע. דבר".

עו"ד חימי: "לא רק שאין לך כתב אישום, אלא גם סגרו את התיקים מחוסר אשמה. יש לך עכשיו תעודת יושר שאין לאף אחד במדינה. שמח בשבילך. לך לחגוג. עברת תקופה קשה".

…כמו הר געש שצבר לחצים, הכל מתפוצץ בקול רעש גדול ובשטף דמעות. המילים נעתקות מפיו של ראש העיר, הוא נשנק "אבא סליחה, אימא סליחה שאינכם כאן לראות את האמת. אני, בינכם, ניסים נקי מכל רבב".

הרב מלכה לא שוכח להודות לעו"ד חימי על עבודתו המקצועית המעולה "תמיד ידעתי שהצדק והאמת ינצחו. כואב לי שהוריי לא איתי ברגע מרגש זה".

עו"ד חימי: "אל תדאג, הוריך שמחים שם למעלה וגאים בך ובחינוך שהעניקו לך. תמיד האמנתי בך. מלכתחילה אמרתי לך שהתיק הזה ייסגר בלא כלום. סבלת הרבה עכשיו תמשיך את העשייה הברוכה שלך למען הציבור".

הרב ניסים מלכה: "תודה אבי. מודה לך על התמיכה לאורך כל הדרך. אוהב אותך".

ראשונה, מתקשר ניסים לרעיה האהובה, סילביה לבשר על סגירת התיק "סילביה, הפרקליטות הודיעה שסגרו את התיק מחוסר אשמה", אומר ניסים לרעייתו. "שנתיים וחצי של סיוט נגמרו. תודה שהיית לצידי ברגעים הקשים. תעדכני את הילדים ואת הנכדים שאבא וסבא שלהם ישר כמו סרגל בדיוק כפי שהם חשבו כל הזמן. שילכו בעיר גאים". סילביה פורצת בבכי של אושר. "לא היה לי ספק. את האמת אי אפשר לנצח. גאה בך".

 

דקה אחרי כבר כל המדינה קיבלה את ההודעה והטלפון של ראש העיר לא מפסיק לצלצל. תושבים מתקשרים לברך, שרים, ראש הממשלה, חברי כנסת וחברים מתקופות שונות בחיים.

ראשון השרים שהתקשר ולברך היה שר התחבורה ישראל כץ. "ברכות ניסים. לא היה לי ספק שהתיק נגדך ייסגר מחוסר אשמה. אני יודע כמה אתה משקיע למען קריית שמונה ולתושביה ויודע כמה תקציבים הצלחת להוציא מהמשרד שלי כדי לקדם את התשתיות של קריית שמונה. הפכת את קריית שמונה לעיר מתפתחת ומתקדמת. נמשיך לעבוד איתך גם בשנים הבאות. מזל טוב והמשך בדרכך", אמר השר כץ לראש העיר.

 

בהודעה לתקשורת שהוציא ראש העיר נכתב: "ידעתי תמיד שאינני אשם בשום דבר.

אני שמח שבתום עבודת המשטרה והפרקליטות האמת יצאה לאור ואין רבב בהתנהלותי האישית והציבורית.

אני מודה למשטרה ולפרקליטות שעשו עבודה מקצועית.

תודה למשפחתי, לאשתי היקרה, ילדיי, חבריי הרבים ובעיקר לתושבי קריית שמונה שחיזקו והאמינו בי לאורך כל הדרך.  תודה לקדוש ברוך הוא שנתן לי את הכוחות הנפשיים לעמוד בחוויה הלא נעימה הזאת. כואב לי שהורי היקרים שהלכו לעולמם בעיצומו של המרדף אחרי לא זכו להיות עימי ברגע מרגש זה.  בטוח שיש להם נחת בעולם האמת. זו הזדמנות לאחל לכולנו שנה טובה ומבורכת ורק אהבת חינם".

הרב מלכה: "הורי היו אנשים מבוגרים, עם בעיות שיש לכל אדם בגילם. הם תיפקדו והתנהלו רגיל עד ליום בו שמעו ברדיו שעצרו אותי לחקירה. מאז החלה ההידרדרות במצבם והם נפטרו בפרקי זמן קצר האחת מהשני", אומר בצער ניסים מלכה, תוך שעיניו בורקות. "אני יודע שהם כאבו מאוד את מה שנעשה לי. אמא שלי אמרה לי לא להישבר. היא הייתה מגיעה אלי הביתה פעמיים ביום ומחזקת אותי. אבא שלי לא דיבר על זה אבל העיניים שלו אמרו הכל. לא משנה בן כמה אתה, תמיד תישאר ילד של אבא ואמא. ההורים שלי לא האמינו שהבן שלהם שתרם את כל זמנו ומרצו למען הציבור יעבור את מה שאני עובר. הם לקחו את החקירה והמעצר בצורה קשה ונפטרו זה אחר זו מצער רב".

 

 

סיפור ששווה 700,000 שקלים

ואי אפשר לחתום את הריאיון מבלי להזכיר את התמורה שחייב משרד מבקר המדינה את קופתה של העירייה להעניק ל'מספר הסיפורים', מהנדס העירייה, שבע מאות אלף שקלים תבין ותקלין.

אחרי שהפרקליטות קבעה שהתיק נסגר בשל 'חוסר אשמה' (לא היה כלום), מהנדס העירייה צוחק כל הדרך לבנק ובכיסו סכום אגדי על סיפור שלא היה ולא נברא, והפרקליטות מוסיפה, וגם משל לא היה. נכון, זה כמעט מצחיק, עד אשר נזכרים ש…הציבור, אנחנו שילמנו את הכסף מכיסנו.

ועכשיו נשאלת השאלה מה צריך לעשות כדי להחזיר את הכסף שנלקח מתושבי קריית שמונה?! מה אתם אומרים?!

אם אין שחיתות ואין אשמה וראש העיר זך ונקי, מדוע צריך לשלם למהנדס העיר לשעבר 700 אלף שקלים על 'שחיתות' שכלל לא חשף.

ואי אפשר לחתום את הריאיון מבלי להזכיר לטובה את העיתונאית הישרה והאמיצה שהתעקשה להגיע לחקר האמת, איילה חסון מערוץ 10, 14 בשלט, ואמרה כבר לפני שנתיים 'לא שחיתות ולא נעליים!'

 

מבקש שהציבור ישפוט אותי בשל עשייתי הרבה

  • ללא ספק, אפשר לעשות סרט ממה שעברת, הרב מלכה. ועתה, מה בכוונתך לעשות, בעיצומה של מערכת הבחירות?

הרב ניסים מלכה: "אעמיד עצמי לבחירת הציבור לקדנציה שלישית. אני מבקש שישפטו אותו לא בשל העובדה שיצאתי נקי מכל רבב, אלא בשל העשייה הרבה בשנים האחרונות. קריית שמונה כבר לא עיר בוכייה ומסכנה, היא עיר חזקה ומתפתחת. בשנים האחרונות הפכנו כל אבן בקריית שמונה. לצד ההצלחה המסחררת בתחום החינוך, התחלנו בהקמת שכונת יובלים, הוצאנו לשיווק את שכונת בימת תל חי שלב ב', שדרגנו רחובות ושכונות, הקמנו פארקים ומגרשי משחקים וספורט וביצענו מהפכה בכל תחום התשתיות והכבישים בעיר. היכן שלא הולכים רואים שופלים עובדים ותנופת בניה ועשייה בכל מקום ובכל תחום. בחודש אוקטובר הקרוב ייפתע המרכז הרפואי 24/7. אני שמח שגם ממשלת ישראל מבינה את המהפך הגדול שחל בקריית שמונה והחליטה להעניק טיפול נקודתי לעיר. מדובר בהחלטה היסטורית שבזכותה נוציא לפועל פרויקטים רבים בעלות של 222 מיליון שקלים. צוותים שלמים שוקדים עתה על כתיבת התוכניות ובחודשים הקרובים כל אחת ואחד מתושבי העיר יוכלו להרגיש את משמעות ההחלטה ההיסטורית לקריית שמונה. הבטחתי בזמנו שרק אני יביא כסף מהממשלה ואני שמח שעמדתי בהתחייבות. כל מה שאני מבקש עכשיו הוא לתת שוב את המנדט להמשיך את תנופת הפיתוח בה קריית שמונה נמצאת. את העשייה כולם רואים עכשיו צריך לאפשר לי להשלים את העבודה ולהמשיך את פיתוחה של העיר".

 

ראש העיר הרב ניסים מלכה חוזר אט-אט למסלול חיים נורמאלי, ישיבות עבודה והגשמת חלומות, ובעיקר עבודה בשטח.

היום, הרב מלכה בטוח שהמציאות הוורודה, אמיתית ומוחשית יותר, מחלום הבלהות שממנו הקיץ ביום רביעי הגדול.

עם חותמת ה'אין אשמה' יתייצב הרב ניסים מלכה עטוף בטלית בראש מתפללי בית הכנסת ומטעם תושבי העיר נקי וזך ויבקש מאבא שבשמיים שנה טובה ומאושרת לכולנו. לכל תושבי העיר. אמן.

 

 

טריוויה

שבעה דברים שלא ידעתם על ראש העיר

 

מה התכונה הדומיננטית שלך?

יושר

 

מהו הצבע האהוב עליך?

ירוק

 

מה המאכל האהוב עליך?

קציצות דגים

 

מה לא הייתה מוכן לעשות בשום מחיר?

לשקר

 

את מי או את מה היית לוקח לאי בודד?

אשתי

 

למה או למי אתה מתגעגע במיוחד?

להורים שלי

 

מה לא יודעים עליך?

עד כמה אני איש רגשי

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad