היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כל יום קורים ניסים

נניח שהייתם מקבלים הודעה מהבנק בה נמסר לכם כי החוב בסך 5,000 שקלים נמחק לחלוטין, כחלק מההבטחה ללקוחות משכונת הרצל (למשל).
כל אדם היה שמח מאוד לנס או שניים מדי פעם, אך במציאות של היום, בה נס זו מילה לא שגרתית לחלוטין, או יותר נכון "דמיונית", אז כאן גם מגיעה השאלה, למה ניסים לא קורים היום, ולמה כל הנושא שייך רק להיסטוריה?

בספר שפתי חיים הרב חיים פרידלנדר מציע תובנה מעניינת לגבי זכאות לניסים. הוא פותח בדיון על התנא הנודע רבי חנינא בן דוסא, אדם המתואר פעמים רבות בגמרא כמחולל ניסים.
באחד הסיפורים המעניינים שבתלמוד מסופר על רבי חנינא שמצא את בתו עצובה בליל שבת לאחר
שהדליקה את הנרות (ששימשו לתאורה). היא הסבירה שכאשר מילאה את הנרות היא השתמשה בטעות בכד החומץ במקום בזה של השמן. רבי חנינא הגיב: 'אל תדאגי בתי, מי שאמר לשמן שידלק, יאמר לחומץ וידלק'. הסיפור מסתיים בנס מפליא, שכן אותם נרות דלקו כל השבת.
לסיפור היפהפה הזה, שהראה לנו נס גלוי בו החומץ בוער כמו שמן מצטרפת שאלה  חשובה שדורשת
תשובה. הרי יש לנו כלל ביד שאומר "אין לסמוך על הנס". ולכן ברור שאסור לאדם להעמיד את עצמו במצב מסוכן (לעבור ברמזור אדום או לקפוץ בנג'י) ולהגיד: "אני לא דואג, ה' יעשה לי נס ויציל אותי". למה לא? כי ניסים קוראים רק שיש התערבות אלוקית, משמע יש לנו זכויות יתרות, ולכן יהיה "לפרוע" את הנס על ידי הפחתת זכויות מהחשבון שלך.

אז איך בכל זאת קרה הנס אצל רבי חנינא  בכל כך פשטות?
הרב דסלר אומר שאדם ש"בוטח" שיקרה לו נס ובטוח שמגיע לו ושהוא ראוי לקבל עזרה שמימית מיוחדת, ולכן הוא חוטא ביוהרה וכתוצאה מכך הוא מפסיד.

לעומת זאת, אצל רבי חנינא המשוואה שונה לחלוטין. הוא האמין
באמת שאותו אלוקים שמעניק לשמן את תכונות הבערה, יכול ורוצה להכניס את אותן תכונות לתוך החומץ. בעיניו, "טבע" ונס הם אותו הדבר, שניהם מופעלים אך ורק כביטוי לרצון האלוקים. השוני היחיד בין מה שאנחנו מכנים "טבעי" ל"על טבעי" הוא שהטבע הוא ביטוי מתמשך של רצון ה', בעוד שנס הוא ביטוי החורג מהשגרה. בסך הכל עניין של תדירות.
מי שבאמת מיישם את זה, יכול בקלות להבין שבמציאות הזאת, מים ואש, חם וקור, חמצן וחנקן וכו', כולם הם ביטוי זהה לרצון הקדוש ברוך הוא בעולם, ואת השינויים הוא יכול לבצע ללא כל בעיה, למרות שלנו זה יראה לעיתים מוזר.

"לתפארת קרית שמונה"

ארגון תפארת "קריית שמונה" (באדיבות חברת "קולות רמים") הציבו חנוכייה יפהיפיה בכניסה לעיר להאיר את העיר בחג החנוכה. החנוכייה מחליפה צבעים ומרשימה בגודלה ויופייה. "החנוכייה המיוחדת מפרסמת ומהדרת את הנס. הכל למען תושבי ישראל בכלל וקרית שמונה בפרט", אומרים בהנהלת תפארת. אשריכם ישראל.

 

מה שהיה…

מסיבת אבות ובנים

"בכולל כה-לחי התקיים (ע"י יוסי שקד מארגון "תפארת")  במוצ"ש האחרון מסיבת חנוכה בלימוד "אבות ובנים" הקבוע. מעל 70 ילדים והוריהם הגיעו לכולל שהיה מלא מפה לפה בילדים, אבות, שולחנות, כיסאות, ממתקים והפתעות שחולקו לילדים במהלך משחק בינגו מיוחד עם שאלות לחג, ובהגרלה נושאת פרסים עם שירים ודברי תורה. צריך לציין כאן את תרומתו של האברך יוסי שקד שמארגן ומפיק את הלימוד המיוחד, ואת ההורים והתורמים של הפרסים וממתקים. 

 

מסיבת חנוכה בחוג ליהדות חווייתית (של האברך חיים זגורי)

בחוג ליהדות חווייתית שמתקיים מידי יום שני בביה"ס עוזיאל לגילאי 4-6 ע"י האברך חיים זגורי ובסיוע ותמיכה של ארגון "למען שמו-נה באהבה", הכינו מסיבת חנוכה מיוחדת למשתתפי החוג. כ-30 ילדים הגיעו ביום שלישי האחרון לחוג ונהנו מפעילות מיוחדת, הכוללת סיפורים, שירים, דברי תורה, הגרלות וסופגניות.

 

 

 

מסיבת חנוכה לנשים

– נשף חנוכה ענק יתקיים מחר, מוצ"ש, עם הזמרת המדהימה מירי אור. במהלך הערב תתקיים הפרשת חלה והוא יכלול הרבה שמחה, ריקודים, כיבוד והגרלה נושאת פרסים.
הערב יתקיים מוצ"ש חנוכה, 24.12.11, בבית יד עזרא ושולמית בשעה 20:30. את הערב מפיק ארגון "תפארת ק"ש". 50 שקלים כניסה. לפרטים והרשמה- 050-4100563 (אודט)

 

 

 

 

נופש נשים

 

 במלון "כינר" (טבריה) יתקיים בין התאריכים 2-4.1.12. ישתתפו: הרב זמיר כהן, הרבנית אביבה וייסמן, הרב שלמה שבקס, ועוד. בנוסף, יופיעו זמרות ויתקיימו סדנאות, ריקודים והמון חוויות רוחניות. האירוח יהיה  ע"ב  פנסיון מלא. עלות לכל הנופשת – 780 שקלים.
לפרטים והרשמה- 050-4100563 (אודט)
 

אביהם של ישראל – עכשיו המחזמר

 

 

 

לנו הציבור הדתי, שנמנע מפסטיבלים ומחזות זמר למיניהם יש אלטרנטיבה חדשה ומיוחדת, ממש כאן, קרוב לבית: הרב מרדכי אליהו זצוק"ל היה אישיות מיוחדת, מקובל ואהוב על כולם, שזכה לאהדה ואהבה עצומה מכלל הציבור, חוצה חוגים ומגזרים. סדרת הספרים הפופולארית 'אביהם של ישראל' שראתה אור לאחר פטירתו ונערכה ע"י בנו, הרב שמואל אליהו שליט"א, זכתה להצלחה חסרת תקדים והיא נקראת כיום כמעט בכל בית בישראל. הבשורה הגדולה לימי חג החנוכה הקרוב: "אביהם של ילדי ישראל", מחזמר מקורי לחנוכה לכל המשפחה, ראשון מסוגו המבוסס על אישיותו המיוחדת של הרב אליהו ומסכת חייו המופלאה. הפקה מיוחדת שכולה קדושה. חוויה מרגשת, חינוכית, ערכית ומלאת הומור המיועדת לכל המשפחה. ההצגה תתקיים במספר מקומות בארץ, כולל בצפת, בבית יגאל אלון, ביום רביעי הקרוב (28.12) בשעות 11:00, 13:00, 15:00, 17:00 (סה"כ 4 הופעות). בדומה לעממיותו של הרב, כך גם מחירי הכרטיסים שווים לכל נפש. מחיר מיוחד וחסר תקדים שהוא הנמוך ביותר בכל הפקות החנוכה בארץ, נאותה להעניק לציבור חב' ישראכרט במסגרת מבצע הכוכבים  כרטיס ב-29 שקלים בלבד.

 

 

 – ארגון "יד עזרא ושולמית" מזמין את תושבי קריית שמונה והסביבה להרצאה מרתקת על "תכלית החיים" המלווה בהומור סוחף של הדרשן הגדול הרב מאיר שלמה, ראש ישיבת נחלת אברהם. ההרצאה תתקיים ביום רביעי 28-12-2011 בבית יד עזרא ושולמית בשעה 20:00

 לפרטים: רפאל 0508103202, שמואל 0504119416

– ארגון למען שמונה באהבה מזמין את הציבור הרחב להרצאה מרתקת של רונן דבש מחבר הספר "הבריחה מהודו". הערב יתקיים אי"ה ביום ראשון כ"ט כסליו (25/12/11) בבית הכנסת מגן דוד בשעה 20:30

לפרטים נוספים 0506429037 

מהו הסוד של חנו-כה?

כולנו מכירים את חג ה"חנוכה". אך מה הסוד הטמון מאחורי החג, ומדוע אנו חוגגים דווקא בכ"ה בכסלו למשך שמונה ימים? את זאת נבאר מדבריו של החפץ חיים זצוק"ל. השולחן ערוך (סימן תרע ס"א) פוסק להלכה וז"ל: "בכ"ה בכסלו מתחילין שמונת ימי חנוכה". אומר החפץ חיים על המקום, שהסיבה היא כי בבית שני, שמלכו מלכי הרשעה, גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, וצר היה לישראל מאד מפניהם, עד שריחם עליהם אלוקי אבותינו והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן השני. וכשגברו ישראל על אויביהם ואיבדום, כ"ה בכסלו היה, ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד שהיה מנח בחתמו של כהן גדול, ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד, ונעשה נס והדליקו ממנו נרות שמונה ימים. ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור, שיהיו הימים האלו, שתחילתן בכ"ה בכסלו, ימי שמחה והלל, ומדליקין בהם נרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה משמונת הלילות, להראות ולגלות הנס, והוא מצווה מדברי סופרים, וימים אלו נקראים "חנוכה" על שחנו בכ"ה מאויביהם.

בר יוחאי חיים

 

פרשת מקץ: לימוד מידת הביטחון מיוסף

אמירתו של יוסף "בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה", מראה את ביטחונו הגמור של יוסף בה'. שעומד הוא לפני פרעה שמשבח אותו "שמעתי עליך שתאכל לפתור את חלומי", ישנה בידו הזדמנות מצוינת לבקש מאת המלך להוציא אותו מאפילה לאורה. אך יוסף יודע לעצור בעד עצמו. הוא יודע שהידע לפתור חלומות לא הגיע אליו בזכות עצמו ועל כן הוא עונה בענווה: "בלעדי", אין החכמה משלי, אין בי חוכמה כלל, רק האלוקים ייתן בפי ענייה לשלום פרעה. ועל כן מובא במדרש על הפסוק שנאמר בתהילים "אשרי הגבר אשר שם בה' מבטחו", זה יוסף.

מעשה בפחמי, שהיה עמל בפרך, עובד מעלות השחר ועד צאת הכוכבים במלאכה בזויה זו שרווחיה זעומים, וכולו שחור מכף רגל ועד ראש. ראהו אחד ממכריו ונכמרו עליו רחמיו. "זוכר אני", אמר לו, "שבנעוריך היית אומן במלאכת יד. מדוע לא בחרת אפוא באומנות קלה ונקייה, למה לא היית צורף זהב? הצורף מייצר בכמה דקות טבעת נאה ומרוויח בה יותר מרווחיך בעמל יום תמים". צחק הפחמי צחוק מריר בתשובה וקרא: "לוּ הייתי צורף זהב הלא הייתי גווע ברעב, הלא תבין, כעת נכנסים אנשים לחנותי כדי לקנות שקי פחם בפרוטות ומהם פרנסתי. אבל איש לא יכנס לכאן להזמין ולוּ טבעת זהב אחת. וממה, לדעתך, הייתי חי?" "הוי שוטה ופתי.", קרא חברו, "וודאי שאיש לא ייכנס לחנותו של פחמי כדי להזמין טבעת זהב. אבל לוּ היית מחליט להיות צורף, לוּ היית רוחץ את שחרורית הפחם ומפנהו מחנותך, רוכש כלי צורפות ותולה שלט מאיר עיניים, הייתה פרנסתך מצויה לך ברווחה ואומנותך קלה ונקייה". הוא הדין במידת הביטחון. האדם הבוחר לסמוך על עצמו, על כוחו ועוצם ידו, מניחים לו מן השמיים לעבוד בפרך, "בנפשו יביא לחמו", ואם לא יעמול ירעב ללחם. אבל אם ינסה לבחור במסלול מידת הביטחון ישנה את גישתו ויראה כיצד חייו יהיו קלים נוחים ומאושרים לאין ערוך. כך יוסף מלמדנו לתלות את הביטחון בה' "השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך".

בר יוחאי חיים

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad