היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כששני חלקי הנשמה נפגשים

במבט שטחי החתונה היהודית נראית כמו טקס יפה, מרגש, חד פעמי, אבל בכל זאת טקס. כלומר, זו מעין חתימה על חוזה (כתובה, במקרה הזה) לצד חגיגות, ריקודים, אוכל ולפעמים גם אלכוהול. אבל כמו תמיד ביהדות, גם כאן יש הרבה מעבר.

השמחה היא לא רק על שני בני אדם שמתאחדים, אלא על שתי נשמות מאותו שורש שסוגרות מעגל. האושר הוא לא רק על מציאת מישהו להעביר איתו את הזמן בכיף, אלא על החיבור הרוחני בעולמות העליונים, ואין כאן התמוגגות רק על היציאה מעולם הרווקות, אלא על עצם הייעוד שבא לידי ביטוי כבר בפרשת בראשית, "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד".

 

אחות קטנה, נפש תאומה

מכירים את זה המושג נפש תאומה? המקור שלה הוא למעשה מתחיל עוד לפני הלידה, כאשר נשמת האדם יורדת לעולם, שם כבר נקבע מי תהיה הנפש התאומה של אותה נשמה. מהצד הרוחני, הנשמה בעולם העליון מורכבת משני חצאים פוטנציאליים של זכר ונקבה (בקבלה זה נקרא דוכרא ונוקבא) כשאותם חלקים יורדים לעולם הזה הם מתפצלים, חצי בגוף של תינוק וחצי בגוף של תינוקת. ואילו בשעת נתינת הטבעת, מתחיל התהליך של ההתאחדות בין שני חצאי הנשמות.

יש מושג מוכר ונשגב שנקרא "לשמח חתן וכלה". מי שבאמת מבין את המשמעות שלו מוכן למסור את נפשו לכבוד הזוג, העיקר שישמחו. לכאורה, נראה ששני אנשים שמצאו אחד את השנייה רוצים לחיות ביחד, אך כאמור האיחוד הזה הוא לא רק משפחתי וגשמי, אלא חיבור מחודש של שני חלקי נשמה שהיו ביחד בגן עדן. כשהם מתחילים את תהליך ההתאחדות, ולמעשה זו סגירת מעגל וביטוי של שלמות.

 

לעולם עדי עד

המסלול של התאחדות מתחיל בשעת נתינת הטבעת. אך חשוב לזכור שכל שהאהבה בין הזוג תפרח, יהיה איחוד רב יותר

ישנה שאלה מעניינת לגבי תוקף הנישואין. מה קורה בעולם הבא, האם עדיין יש קשר בין בני הזוג? הרב יצחק גבאי מארגון "הידברות" ענה בעבר על השאלה הזאת ואמר "אם האדם התחתן עם זיווגו משורש נשמתו, אותן נשמות יהיו ביחד בעולם העליון גם אחרי מאה ועשרים. יש כאלה ששואלים על גלגולי נשמות, עם איזו אישה אהיה בעולם הבא או בתחיית המתים? התשובה היא שזו אותה נשמה. ברגע שאתה זוכה במישהי שהיא משורש נשמתך, אתם נמצאים ביחד בכל הגלגולים".

 

ונעבור לחלק הפחות סימפטי. מה קורה אם אדם מתגרש? או שמא מפסיד את זיווגו המקורי?  "כתוב שארבעים יום לפני יצירת הוולד, בת קול מכריזה 'בת פלוני לפלוני', וזו לא גזירה אלא העדפה. כלומר, אם תתחתן איתה תהיה לך הדרך הקלה והבטוחה לשלמות. אבל עדיין אפשר לפספס את אותו זיווג על ידי גאווה, למשל, כשאדם נהיה בררן בצורה מוגזמת, וכך בגלל הדמיונות שלו הוא מחפש זיווג אחר. בנוסף, הדרך להגיע לזיווג השלם היא רק בדרך של קדושה. כשהולכים שלא בדרך של קדושה, הקב"ה פחות משפיע סיעתא דשמיא שיתגלגל לידי הזיווג האמיתי שלי".

אבל הרב גבאי מדגיש שעניין הזיווג המקורי הוא העדפה בלבד. אתם לא צריכים להיכנס לסרט שמא התחתנתם עם חצי נשמה מהשורש המקורי שלו. "מאוד לא כדאי שכל זוג עם קצת קשיים יתחיל לחשוב שאולי הצד השני לא קשור לשורש נשמתו. לא משנה אם זה הזיווג או לא, ברגע שהתחתנתם, זהו זה, זה כבר הזיווג שמיועד לאדם. כך לדוגמה, ידוע שלאה אמנו התחתנה עם יעקב למרות שהוא לא היה שורש הזיווג שלה. היא ראתה ברוח הקודש שהזיווג שלה הוא דווקא עם עשו הרשע, ולכן בכתה המון עד שנאמר 'ועיני לאה רכות'. הזיווג המקורי של יעקב היה רחל, אבל בגלל תפילותיה המרובות של רחל גרם הקב"ה ללבן הארמי להחליף את הכלות, וכך יעקב התחתן גם עם מישהי שלא הייתה משורש נשמתו, אבל הסתפחה לשורש נשמתו. במונחים קבליים, הנשמות התחברו עד לרמה של נישואין".

 

שאל את הרב

 

  • שאלה: האם חייב ששני העדים בחופה יהיו דתיים, ולמה?
    תשובה: מעשה הקידושין לא תופס אלא על ידי העדים בלבד ולכן צריך שיהיו העדים כשרים שומרי מצוות ואפילו אדם דתי, אם הוא משחק בקוביא (מהמר) פסול לעדות קידושין. ואם יהיה עד אחד אפילו.לא ראוי. הקידושין לא תופסים.

 

  • שאלה: האם ה-7 ברכות זה רק מנהג או הלכה?
    תשובה: שבע ברכות שעושים בחופה זה הלכה וכמו שמצינו בחתונת יצחק אבינו ורבקה, ובועז עם רות המואבית . בכל שבעת ימי המשתה ראוי לעשות פעם ביום, באחת הסעודות, אך אם לא עשו לא עברו איסור, אבל הפסידו ברכות יקרות.

 

  • שאלה: האם יש עניין לעלות לפני החתונה לבית העלמין ולהזמין את הקרובים? ובכלל, האם זה נכון שנשמות נפטרים של שקרובים לחתן ולכלה נמצאים באירוע?
    תשובה: על פי המקובלים הנשמות של ההורים באות להשתתף בשמחה של הצאצאים, ולכן יש נוהגים ללכת לקברי האבות כדי להזמין לשמחה, ויש לכך חשיבות.

 

  • שאלה: האם יש מצווה להזמין עניים לחתונה?
    תשובה: כשאדם עושה צדקה וחסד עם עניים מרחמים עליו מן השמים ולכן יש הנוהגים להזמין במיוחד עני לשמחה כדי ששמחתו תהיה שלמה.
    אצל האדמורים נהוג לעשות סעודת עניים יום לפני חתונת צאצאיהם, אך מעיקר הדין די שאדם יפריש כסף לצדקה, הן החתן והן הכלה, שבזכות זה ביתם יהיה בנין עדי עד באהבה ואחווה בבנים ובנות.

הרב רפאל סבתי שליט"א

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad