היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

למה כולם את חנוכה אוהבים?

את חנוכה כולם אוהבים. כולם זה הכוונה לכולם בלי צורך לפרט את הבדלי ההשקפה והאמונה בינינו, וכן אף הגויים בארץ ובעולם מחבבים את הפולקלור שיוצר החג בשמונת ימי החנוכה. למה?
לכאורה, הסיבות פשוטה היה נס, מדליקים מנורה, יש הופעות לילדים, אוכלים מאכלים טעימים ובכלל, לא ממש צריך לדקדק במצוות כל היום. אז אולי זה המתכון המנצח להצלחת חגי ישראל?

אז זהו, שלא בדיוק. חנוכה הוא חג רוחני, ואף רוחני מאוד. אין בגדים מיוחדים, אין ארוחות, אין תפילות מיוחדות (מלבד ההלל והתוספות של "על הניסים") אך בכל זאת הרוחניות שופעת ומקרינה אור מיוחד על הארץ והעולם בימים אלה. כדי להבין את המקור ניתן לראות בכתבי חז"ל (מסכת שבת) שם מסופר כיצד יוונים דאגו לטמא את כל השמנים בהיכל, כדי שישראל לא ידליקו את המנורה בבית המקדש. לבסוף, כולנו יודעים שנמצא פך אחד עם כמות של שמן ליום אחד. נעשה בו נס והשמן הספיק לשמונה ימים. אמנם גם עניין המלחמה והניצחון של המכבים מוזכר בגמרא, אך הדגש שהיא שמה הוא על נס פך השמן והדלקת המנורה. אנו רואים כי חז"ל רוצים להדגיש לנו, שאמנם הייתה מלחמה פיזית של בין ישראל ליוונים, אך המהות של חג החנוכה היא לא הייתה המלחמה הפיזית, אלא המלחמה הרוחנית שהתחוללה אז כנגד ישראל, וממשיכה להתחולל עד ימינו אנו.
כאחד שעובד בתחום ההייטק והמחשבים קשה לכאורה להבין איך בעולם הזה יש רוחניות או דברים נסתרים. למי שמכיר יותר או פחות, כל עולם המחשבים מושתת על שני מספרים 0 ו-1, שע"י חיבורים ביניהם הם יוצרים בסוף את כל מה שאתם מכירים מחשבים, אינטרנט, סמרטפונים וכו'. ולכן, ברגע שהקוד שנכתב נכון, אין שום סיבה שתוצאה לא תהיה מדויקת. אך בעולם הזה אנו עדים לכך שאין מתכון, קוד או חוק ברור המבטיח הצלחה. אנשים ששומרים על בריאות בצורה קיצונית לא מוגנים ממחלות, אנשים ששומרים בקנאות על חוקי התנועה יכולים להיפגע בתאונה, ואף ההיסטוריה, הווה וניתוח אנלטיאנליסטי לא יכולים להבטיח הצלחה בשום תחום בחיים, ומכל זה משתמע שאנחנו לא ממש יכולים להחליט על הכל, אלא רק להשתדל ולקוות, משום שכשמישהו אחר חושב אחרת, אין לנו ממש סיכוי לנצח.

 

מה רע בתרבות יוון? לא לקדש את הטפל

אחת הטענות שלנו שמוזכרת בימים אלה, היא כלפי היוונים הרשעים והתרבות שיצרו בעולם. לכאורה, אם נתבונן על אותה תרבות לא נמצא בה משהו שלילי ספורט, תיאטרון, דמוקרטיה, פילוסופיה וכו'. ספורט זה בריא, דמוקרטיה היא סוג השלטון היציב ביותר שקיים היום, תיאטרון יכול להיות חוויה לימודית ורוחנית גבוהה, פילוסופיה מחדדת מחשבה ומעודדת את האדם לחקור את המציאות, אז מה בעצם כל כך גרוע בשיטה אותה אנחנו אימצנו אז, וממשיכים היום?

כמו כל דבר בעולם ניתן לקטלג כל דבר בטור של הטובים ובטור של הרעים. שוקולד, נשק, טלוויזיה, יין וכו', יכולים להיות בכל צד של הטבלה, השאלה היא מה השימוש, מה המינון ומה המטרה. התרבות היוונית המציאה וקידמה דברים נפלאים כמו מודעות לספורט, אירועי תרבות ודברי הגות, אך התוצאה והשימוש בהם הפכו לרע.

תחשבו על כך, משחקי כדור הם דבר נפלא בריאים, משחררים, גורמים לכושר ואף לאושר, אך כשמדובר באולימפיאדה, בתחרות, באליפות וכו', כאן המצב מתערער, שכן העיקר (שהוא המשחק) הופך לטפל, והאהדה והתחרותיות הופכות לעיקר. תסתכלו היום על יצעי המגרשים, תסכלו על המרדף אחרי הגביע ועל הנזקים החברתיים והאישיים ש"הספורטיביות" הזו גורמת.
כנ"ל לגבי התרבות (תאטרון, קולנוע, טלוויזיה וכו'), הכלים הללו יכולים להיות נפלאים ומועילים מאוד לבני האדם, שכן הם יכולים להעביר מסרים טובים, לעשות תחקירים מועילים ואף לפתח את הדמיון, אך בפועל התרבות הזאת רוויה אלימות, מיניות ודעות כוזבות שמועברות כמסרים במודע ושלא במודע. כנ"ל לגבי הפילוסופיה לכאורה, זה נהדר שאדם מהרהר, חוקר ובודק את המציאות, אך הפילוסופיה הפכה את המציאות למקום בו לא חייב לקבל תשובות, העיקר השאלה, וכן התירה ונתנה מקום לדעות מופרכות וכוזבות שנועדו מלכתחילה להיכתב ולהיאמר לשם האמירה ולא לשם המציאות, ואף קידשה את הספקנות.

לכן, יהודים יקרים, הכי כדאי לנסות ולקחת את הדברים הטובים מכל דבר. תשחקו, תיהנו, תחשבו ותשאלו, רק אל תקדשו את הטפל, אלא תיקחו את האור שבעיקר. חג שמח.

 

 

פהשקווילים

סיור בירושלים יוצא מקריית שמונה
תושבי קריית שמונה, ביוזמת הקהילה הצעירה ותנועת אמונה בעיר הנכם מוזמנים לסיור חנוכה שיתקיים אי"ה ביום ראשון כ"ט בכסלו, 21.12.14. בתכנית:

סיור בעקבות סיפורי גבורה ירושלמים מכל הדורות, ביקור באחד מאתרי הקרן למורשת הכותל, הדלקת החנוכייה המרכזית ברחבת הכותל/בכיכר הרובע יחד עם נבחרי ציבור, ביקור במוזיאון אחד באזור הסיור, אתנחתא מוסיקלית/מפגש עם שחקן רחוב כולל, שירון חנוכה למזכרת, סיום ברובע היהודי – לספוג ממראות וניחוח החג.

תהילה חקקֿרכזת אמונה, 054-5956657

מירב סמואל, 054-7834502

 

"שבט אחים" הצגת ילדים לחנוכה ברוח יהודית

רגע לפני שהחג נגמר, הגיע הזמן לפצות את הילדים ולקחת  אותם להצגת ילדים מוזיקלית, משעשעת, מצחיקה ומשובחת ברוח יהודית-דתית. המחזמר "שבט אחים" עם הכוכבים אסי צובל (מאסי וטוביה), אבישי שטרית ועוד, יתקיים ביום שני 22/12/2014 בשעה 09:30. קטעים, תמונות ופרטים נוספים באתר האינטרנט שלנו news8.co.il ובאתר למען שמונה באהבה www.lemaan8.co.il

 

נשף חנוכה לנשים

"נשף חנוכה" לנשים עם הרבנית ברכה בנזרי (נינה של הבבא סאלי) יתקיים ביום א' כ"ט בכסלו (21.12.14) בשעה 19:30 ביד עזרה ושולמית. כיבוד ריקודים שירה ופרסים ערב שאסור להחמיץ. לבוא עם הרבה מצב רוח מרומם. כרטיסים ניתן להשיג איריס 0544260180 או ביום המסיבה לבוא עם הרבה מצב רוח.

 

מסיבת נשים ב"אוהל משה"

ביום שני, נר שביעי של חנוכה, תערך מסיבת חנוכה לנשים, בבית כנסת 'אוהל משה' בשעה 20:15. עם הרבנית חוה לוי הי"ו, שמארחת את גב' טלי הראל – מעולם התיאטרון.

נושא הערב: "גבורה נשית – מזווית קצת אחרת". עם הרבה אור ושמחה. כל הנשים מוזמנות.

 

* הכניסה בהשתתפות 10 שקלים לכיסוי ההוצאות.

אולי יעניין אותך

Bottom ad