היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

לפעמים חלומות מתגשמים


נתחיל מהסוף. חלומות שווא ידברו", אמרו חז"ל, אבל לצד האמירה הזו ידוע ביהדות שבחלומות יש לפעמים יותר מקורטוב של אמת. יש חלומות אמיתיים, יש שקריים, יש כאלה שבאים מהרהורי לבו של האדם. ובכל אופן, חשוב לזכור את הכלל, כל מקרה לגופו.

 

הטבת חלום

 

אם אדם חולם חלום ויש לו הרגשה לא טובה, חז"ל בגמרא תיקנו נוסח שיש לומר תוך כדי ברכת כהנים (אשר כתוב בסידורים). מדובר בתפילה שתהפוך את החלום לטובה. אך אם אדם חולם חלום שלילי ומרגיש רע איתו, כמו חלומות שידוע שהם לא מבשרים על טובות (למשל אדם שחולם שנופלות לו השיניים), עושים "הטבת חלום", מן הליך שמנסה לתקן פצעים שהותיר אחריו חלום רע במיוחד. התהליך הינו פשוט בו באים שלושה אנשים שאוהבים את אותו חולם, הוא קורא נוסח והם עונים לו לסירוגין, זה לוקח כמה דקות, הוא נותן כסף לצדקה, ובכך זה נגמר.

 

במקרים של חלומות קשים ביותר, שחוזרים על עצמם, ניתן לעשות אף תענית חלום ולצום יום אחד אך לא נרחיב את הנושא, ובמידה ותצטרכו תפנו לרב (תלמיד חכם) הקרוב לביתכם.

 

 

 

פתרון חלום

בדור שלנו אין פותרי חלומות, שכן הזמנים השתנו, הדור נחלש, ובכלל החלומות בד"כ מגיעים ישירות מהרהורי ליבו של אותו אדם. למשל, אם אדם חושש שיפוטר מעבודתו, חלומות בנושא לא יאחרו מלהגיע. כך למשל גם טראומות מהעבר, מחשבות והרהורי וכו'. אך בכל זאת, גם היום ניתן ללכת לחכם שיודע לפתור את החלומות לטובה. מה הכוונה? בגמרא כתוב שהחלומות הולכים אחר הפה. כלומר, כמו שפתרו לך, כך יהיה. לכן צריכים ללכת לאדם אהוב שיידע לפתור את החלום לטוב, וכמובן להביא פתרון שיתלבש על החלום.

 

אך מה לעשות, במיוחד בדור שלנו ישנם מכשפים, פותרי חלומות (שבכרטיס ביקור ניתן למצוא גם יכולות כמו "החזרת אהבה", ביטול "עין הרע" ועוד שלל קסמים מבית המרקחת של דרדאסבא) שעלולים  לעשות נזק גדול במידה ופונים אליהם, מכיוון שהם יכולים לפתור את החלום בצורה שלילית, דבר שישפיע על המציאות.

 

ישנו סיפור בגמרא על אביי ורבה, שהלכו לאדם שפותר חלומות. הם חלמו אותם חלומות, לאחד הוא פתר לטובה ולשני לרעה, כי השני לא שילם לו שכר על כך, ובאמת הפתרונות התגשמו. לכן עדיף לא לפתור חלום אם אתה לא בטוח שהפתרון שיפתרו לך יהיה טוב.

 

 

 

ספרי חלומות

כולנו מכירים את ספרי החלומות שנמצאים בד"כ בבית של הדודה, שם כתוב פתרונות למבחר סוגי חלומות. חלקם הזויים, יש לציין, וחלקם נשענים על מקורות מהגמרא ומהכתבים היהודים (ואף מקבלים הסכמות), אך בכל אופן לא טוב להסתמך על זה ולהילחץ יתר על המידה מהפתרונות המוצעים.

 ——————————————-


באה בטוב, בזמן הכי טוב

השבוע נחשפתי למאמר באתר YNET, בו הכתבת אריאנה מלמד הצליחה לרגש אותי עד צמרמורת.

קצת רקע: אריאנה מלמד הינה עיתונאית עם רזומה עשיר מאוד, הכותבת ומתייחסת פעמים רבות על נושאי יהדות ודתיים. במשך שנים היא פרסמה מספר כתבות שליליות כלפי הדת והציבור הדתי, ונהנית מרייטינג גבוה וכמות תגובות גדולה במיוחד.

השבוע פרסמה אריאנה טור עם הכותרת "בשכונה החרדית שלי, נאים השכנים" בטורה מספרת מלמד על המגורים בשכונה חרדית, אליה עברה לפני כשלושה חודשים, ועל השכנים הטובים שלה, שמכבדים אותה מבלי לבדוק מי היא. בתגובה, גם היא מכבדת בחזרה.

להלן מבחר ציטוטים מהכתבה:

נאים השכנים בעיניי, נאים מאוד. ילדיהם אומרים לי "שלום" כשאנחנו נפגשים בחצר הבית, אף אחד לא מרעיש בשעות הלילה, והחצר, תתפלאו, ממש מטופחת. שלושה חודשים אני כאן, ולא שמעתי אפילו מהומה אלקטרונית אחת בשעות המנוחה או בשבת.

בגינת המשחקים אין בני נוער עם וודקות, או נרגילות, או שניהם. אם יש בכלל בני נוער, הם מגיעים כשמרטפים של הקטנים, וכשאלה זקוקים למשהו, יש אוזן קשבת ויד מלטפת שמונעים את שירת הסירנה השגורה של הפעוט הישראלי הממוצע.

אני מתניידת עם מקל הליכה, ובעיניי השכנים החדשים שלי די בכך כדי להעניק לי קדימות בתור בבנק הדואר ובבית המרקחת, ואם יש בסביבה כיסא פנוי, ימהרו להציע לי אותו ואף יקומו ממושבם לכבודי. ברוך בואכם לפאתי שכונה חרדית, אי-שם במרכז הארץ.

 

 

ונאים השכנים, מפני שהם נוהגים באותו משלב של גינונים, איסורים, היתרים וציוויים המאפיין תרבות מובחנת, הרמונית כלפי פנים ולא מתנגחת כלפי חוץ: בעברית קוראים לזה, בפשטות, דרך ארץ.

 

מה שאני לא מצליחה להבין ובעצם, לא הבנתי מעולם, הוא ההתנגדות העזה של רוב החילונים לחיות ככה, בפאתיה של שכונה חרדית. שקט יותר, בטוח יותר ומנומס יותר מן המעוז החילוני ההטרוגני שבו חייתי לאחרונה בנהרייה.

 

 

מה רע? רק הפחד, ואת הפחד, כידוע, ממגרים בהתנסות הדרגתית. כמי שלא פחדה מעולם מפני חרדים או בני אדם בכלל, אני פשוט נהנית לחיות כאן. וכן, גם אני מקדימה שלום לאנשי הבניין. גם אותי חינכו ככה, פעם, לפני שכולם שנאו את כולם".

זה לא שהיא כתבה דברים שאני לא יודע, אלא סוף סוף, דווקא עכשיו בתקופה עם הכי הרבה לשון הרע, הכי הרבה גדרות ומגזריות, מגיע מאמר כזה לאתר של העיתון של המדינה וגורם קצת נחת, ושלווה, ומראה לנו שרק הפוליטיקאים והתקשורת יוצרים את ההפרדה והמחסומים בינינו, אך המציאות מראה תמונה שונה לגמרי. אם רק מכירים אותה באמת.

—————————————————–


עם סגולה או עם סגולות


אחד מ"התארים" שניתנו לנו, עם ישראל, הוא עם סגולה. לעיתים המושג הזה מקבל משמעות אחרת שאנו הופכים להיות עם של סגולות, כאלה שמחפשים קיצורי דרך, עבודה קלה ועוד פטנטים להצלחה, בריאות והגשמת משאלות & מחזמר חנוכה לציבור הדתי "שבט אחים", מגיע לצפון.

בני האדם נולדו עם טבע מיוחד, חיפוש קיצורי דרך. לעיתים זה טוב, לעיתים זה מזיק, אך מה שבטוח, לרוב נבחר את הדרך הקלה והמהירה להשגת המטרה. בכל שלב בחיים אנחנו פונים למקורות הפוטנציאלים הזמינים כדי להגיע למטרה בצורה הקלה והמהירה. כשהיינו ילדים היינו בוכים, עוזרים, מתמסכנים וגורמים לרצונות שלנו לקרות. עכשיו בבגרות, כשרוצים כסף, והרבה, ממלאים לוטוטוטוצ'אנס וחיש-גדים למיניהם (תרמי משמע) וכן הלאה. אנו מוכנים להקריב מההיגיון הבריא שלנו ומדרך החיים הטבועה כדי להגיע למטרה המתבקשת מהר יותר.

שימו לב לעולם שמסביכם. המזון מהיר, הדיבור מהיר, הטלוויזיה תזזיתית, ואת האוכל הבריא החליפו חטיפים ושוקולדים. גם בתחום היהדות אפשר לראות, בהתאמה לחיפוש אחר קיצורי דרך, עניין הולך וגובר כלפי סגולות, אותם דברים קטנים יחסית שעלינו לעשות, והם איכשהו יעזרו לנו בפרנסה, בזיווג, בפוריות ובמה לא, בעצם.

בחיים הרוחניים שלנו אנו נשענים פעמים רבות על סגולות מהירות וקלילות כדי לקבל את מבוקשנו מבורא עולם במהירות האפשרית ובדרך הקלה. אם זה דרך קמע, מקובל, מזמור תהילים, או תשע דקות בהן פתוחים שערי שמיים, העיקר שהצינור לבורא עולם יהיה זמין ויעיל יותר.

אז לפני שנדבר על אותם אנשי סגולות, שכל חייהם נשענים על רנטגנים, קברי צדיקים, הפרשות חלה והדלקת 23 נרות בכל שישי, נבין מה היא סגולה, מה תכליתה ומה באמת צריך לעשות איתה.

 

מה זה סגולה?

נתחיל מההגדרה היבשה: סגולה זהו אוצר רוחני וייחודי שנתן הקב"ה לעמו ישראל כשכר על קבלת התורה. סגולה מלשון מסוגל, הפוטנציאל, מה שיש בתוך האדם או העם או כל סגולה או דבר שיש, התוכן שיש לו בפנים הוא סגולתו.

 

ועכשיו ננסה לצלול מעט לעומק ולראות כי עולם נשקף מבין עינינו בנוי משלושה רבדים הפועלים בצורה ישירה מעשה, דיבור ומחשבה. אם אני רוצה להזיז כיסא מימין לשמאל, אני פשוט לוקח את הכיסא באופן מעשי ומזיז. כך השגתי את המטרה. יש גם רובד של דיבור אמרתי למישהו לעשות משהו, וכך הוא מקיים את הרצון שלי. אבל יש גם רובד פחות ישיר לבקש ממישהו שיבקש ממישהו אחר. בעולם של המחשבה זה עוד יותר עקיף. כח המחשבה משפיע על האנרגיות. ובכן, בעולם יש רבדים שאפשר לפעול בהם בצורה של קודים, כלומר בכלל לא בצורה ישירה. יש קשר נסתר בין דברים שונים. קחו למשל את עולם הרפלקסולוגיה או הרפואה הסינית אתה לוחץ על נקודה מסוימת ברגל, ופתאום זה פותר בעיה מסוימת בריאות או בראש. בהתחלה זה נראה כמו נס, אבל אחר כך כשמבינים שיש קשר נסתר בין הדברים, דרך העורקים (כמו שכתוב בזוהר הקדוש שבכל אבר ואבר משתקפים תרי"ג האברים והגידים – הכל מובן יותר). גם אדם שׁמעשׂר מכספו לצדקה זו סגולה לעשׁירות. בדרך הטבע נראה שזה הפוך להוציא כסף מהכיס שלי כדי להרוויח יותר? אבל בפועל יש קשרים נסתרים בין כל הרבדים. 

 


 

 

איך זה פועל?

 

כפי שציינו, בעולם ישנם קשרים המתבטאים גם בסגולות, ולכן במידה ועושים פעולה מסוימת היא אמורה להשפיע על פעולה אחרת. הבעיה שלנו בתור עם ישראל היא שלעיתים אנחנו שוכחים את העיקר, ועושים רק את הסגולות, ואף מצפים שהם יפרעו את ההבטחה שלשמם התאמצנו. קחו למשל את נושא הזיווג. יש אמירות כי הליכה לקברי צדיקים (כמו עמוקה למשל) היא סגולה למציאת בן זוג. אך מה קורה אם הבנאדם מבלה כל יום בקבר אחר, אך באופיו אינו פשרן, ואף מציב דרישות לא הגיוניות מבן הזוג השני. האם סגולה כלשהי תעזור לו? ברור שלא, הרי היא אמורה לנסות להשפיע על המצב הבסיסי בו האדם מתאמץ ומוסר נפשו על זיווג, אך במקרה זה היא חסרת ערך. 

 

אנשים רבים עושים סעודות או הפרשת חלה בקדושה וביראה, אך השאלה היא האם הם בכלל מברכים "המוציא", עושים ברכת המזון, ואף אם הם באמת מבינים ש'הוא זן לכל ומפרנס לכל'. ולכן, מבחינתם הם עשו את הפרט השולי והטכני וכל שנותר הוא רק לבדוק אם המוצר אכן תקין יעיל ועובד.

 

 

 

לא פעם תמצאו אנשים שממלאים את ביתם בתמונות של צדיקים, מדליקים נרות מידי בוקר לצדיקים, אך בפועל שם מסתכמת כל יהדותם. הם הופכים את הסגולות לעיקר ואת העיקר לטפל.

 

תחשבו רגע על בורא עולם. מה הוא רוצה מאיתנו? שנהיה אנשים טובים, אמיתיים, כנים, אוהבים, חיוביים ובעצם שנעשה את העולם טוב יותר, גשמית ורוחנית. ובמקום להשקיע את האנרגיות שלנו באנרגיות חיוביות, אנחנו לעיתים חושבים שהמצוקה שנקלענו אליה תיפתר ע"י מקובל כזה או אחר, ולא ע"י דיבור ישיר בשדה, בבית הכנסת או בחדר  עם בורא עולם.

 

 

 

אז מה עדיף?

אז זהו, שהתשובה המתבקשת היא שילוב של שניהם. אנשים צריכים להבין שבמדריך המשתמש שקיבלנו בחיים אי אפשר לדלג ע לסעיפים, לוותר על חלק או לעשות סלקציה, משום שהתוצר הסופי לא יראה כמו בתמונה.

עוד נקודה חשובה מאוד לציון היא הפיכת הסגולה לצינור העיקרי לבורא עולם, מה שהופך אותנו לרובוטים מתוכנתים במקום לבני אדם. הרי כשאדם רוצה משהו מבורא עולם הוא לא אמור לעשות כלום מלבד להרים את עיניו לשמיים ופשוט לדבר. לא חייב בבית הכנסת, לא חייב עם בגדי מלך, אלא כמו שהוא, בפשטות לשפוך, לבקש, לספר ולהאמין שמישהו שומע אותך. אך אם במקום זה הוא מחכה לשעה ספציפית בלילה, בה הוא אמור להגיע למקום מסוים, להדליק נר ואז לבקש, זה הופך את המעשה לשכלי ולא ללבבי.

הרבנית ימימה מזרחי, שמוציאה מידי שבוע את מאמריה "פרשה ואישה" (מומלץ בחום!) מביאה המון סגולות, במיוחד לזמנים מיוחדים, אך עם זה, לפניהם ואחריהם היא מסבירה את חשיבות המועד, ההלכות והרעיון שעומד מאחורי הזמן, ולכן במידה והעוגה כבר מוכנה, הדובדבן (הסגולה) תקשט ויפה את אותה.

מטרת הכתבה היא לא לומר למי שחי מסביב לסגולות בלבד צריך להפסיק אותם, אלא בסה"כ להוסיף לידם גם תורה ומצוות, ולנהוג בפשטות כנות ואמת שהם המתכון המשובח ביותר להעברת בקשות.


 פהשקווילים

"שבט אחים" הצגת ילדים לחנוכה ברוח יהודית 

מחזמר "שבט אחים" הצגת ילדים מוזיקלית, משעשעת, מצחיקה ומשובחת ברוח יהודית-דתית תתקיים ביום שני 22/12/2014 בשעה 09:30. 
קטעים, תמונות ופרטים נוספים באתר האינטרנט שלנו news8.co.il ובאתר למען שמונה באהבה www.lemaan8.co.il

 

 

ָ*** "נשף חנוכה" לנשים עם הרבנית ברכה בנזרי (נינה של הבבא סאלי) יתקיים ביום א כ"ט בכסלו (21.12.14) בשעה 19:30 ביד עזרה ושולמית. כיבוד ריקודים שירה ופרסים ערב שאסור להחמיץ. לבוא עם הרבה מצב רוח מרומם. כרטיסים ניתן להשיג איריס 0544260180 או ביום המסיבה לבוא עם הרבה מצב רוח.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad