היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מדיהדות

 

ספר
הרב שלום ארוש | "חינוך באהבה – בגן החינוך" (חוט של חסד)

עשרות, אם לא מאות ספרים, נכתבו בנושא חינוך ילדים. האמת היא שחלקם מבשר את אותה בשורה, ורובם למעשה נותנים את אותם טיפים, ומתייחסים בגדול לאותם אירועים, בעיות ופתרונות, עם שינויים כאלה ואחרים. ספרו החדש של הרב ארוש (שיורה ספרים איכותיים בקצב הברסלב), הוא "עולם אחר לגמרי". בזכות האווירה המעשית המשולבת בו וההסתכלות המיוחדת כלפי חינוך ילדים, ניתן לבשר כי "הומצא" כאן משהו חדש לגמרי, שכן הספר עצמו בא לבשר לאדם לא רק איך לחנך את הילדים, אלא איך לחנך את עצמו ומקשר את שני הנושאים בצורה ישירה, ובכך למעשה מסביר כי כשהורה רואה בעיות בבנו, הוא רואה למעשה מראה של עצמו, שכן הבעיה האמיתית זה אנחנו, ולא הם. הרב ארוש מרבה להדגים ולהמחיש את עקרונות החינוך, ובניגוד לספרים אחרים – אין כאן יותר מדי תיאוריות, אלא בעיקר טכניקות ורעיונות פרקטיים.

בספר ניתן למצוא פרקים על דוגמה אישית (שזה רוב הספר), חינוך עצמי, הימנעות ממריבות בנוכחות הילדים, מידת ההסתפקות במועט, אילוף מול חינוך, התנהלות מול המחנכים, שמירת הילדים מתרבות רעה, ופרק מיוחד שבו מפורטים סיפורי צדיקים וסיפורי אמונה שיש לספר לילדים בעקבות בעיות או רצון לחזק נקודה מסוימת. ספריו הקודמים של הרב ארוש – "בגן האמונה", "בגן השלום", "חכמת נשים", "שעריו בתודה" ועוד – הפכו לרבי מכר ענקים בציבור הדתי והמסורתי. אין לי ספק ש"חינוך באהבה" לוקח אותו למקום טוב יותר, בעיקר בגלל הכתיבה המהודקת יותר, והיכולת להעביר את המסרים באופן חד במיוחד.

 

דיסק
גד ליאור – אופק חדש

כשראיתי את עטיפת הדיסק החדש של גד ליאור, ידעתי מיד שאני הולך לשמוע משהו אחר ומיוחד, צבעוני וקצת חורג מגבולות הז'אנר. מסתבר שלא ממש טעיתי. גד, אב למשפחה ברוכת ילדים מצפת משקף באלבום החדש והרביעי שלו תהליך עמוק של תשובה וגדילה רוחנית שעבר בשנים האחרונות. השירים מדברים על יהדות צעירה וישראלית שאינה מחלקת את העם למגזרים, ושבכוחה לקבל את השונה באהבה. עטיפת האלבום – טלית בעלת פתילות צבעוניות, כל אחת בצבע שונה, שנפתחות לשלל צבעים, משקפת מסר זה. בגב החוברת המצורפת לאלבום מנסח גד את הדברים כך: "התורה כתובה שחור על גבי לבן, ואף על פי כן כשהקדוש ברוך הוא הסתכל בה וברא את העולם, הייתה התוצאה בריאה צבעונית ביותר. בעיני ה' הצבעים אינם מהווים איום על השחור לבן. להיפך, הם מהווים פירוש נפלא וססגוני שלו". משהו בקול ובסגנון של גד מזכירים את הפופ הישראלי של שנות ה-80, אולי קצת את הסגנון של צביקה פיק אך עדיין עם המון מסרים ותובנות על אהבה והכרת תודה לקדוש ברוך הוא

 

 

 

תוכנית לילדים
 צור משלנו – ערוץ ואתר האינטרנט של ארגון "הידברות"

אין הורה דתי שלא שובר את הראש וחופר בכל מקום אפשרי כדי להשיג תוכן ראוי, איכותי ומעניין לילד. למה מעניין ואיכותי? כי קשה להתחרות מול הפקות ממוקצעות כמו של "יובל המבולבל", "רינת ויויו" וכו' ולכן כדי לעמוד בסטנדרטים האלה ובנוסף להטמיע בתכנים גם רוח יהודית מועילה ולא סתם צחוקים וריקודים, צריך לחפש ולנבור בכל מקום אפשרי, הרבה מעבר ל"יוטיוב".

ארגון "הידברות", שהקים לפני 5 שנים ערוץ טלוויזיה ואתר אינטרנט שוקק וגדוש בתכנים תורניים, הרים את הכפפה והרים הפקה איכותית מאוד המשלבת בתוכה דמויות חינוכיות, כיף וצחוקים. לתוכנית קוראים "צור משלנו".

מעניין לציין שדווקא הורים חילוניים רבים פנו ל'הידברות' בבקשה לאפשר גם לילדיהם ליהנות מתוכן יהודי מועיל ומרתק, ואכן 'הידברות' הרימה את הכפפה ודאגה שההפקה תהיה מופנית גם לילדים חילוניים. במבט ראשון התכנית אינו שונה במאומה משאר תוכניות הילדים שבז'אנר, שכן היא כוללת מוזיקה מקורית, שירים, ריקודים, עלילה משובחת ומשחק ברמה גבוהה ועוד, רק בשינוי אחד: היא כוללת גם מוסרי השכל  המבוססים על אמרות חז"ל שונות –  'ואהבת לרעך כמוך', 'אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו' וערכים נוספים, והכל באמצעות בובה שנקראת צור. דרך הבובה כאמור מועברים מסרים לילדים, בעיקר מערכי בין אדם לחברו. התוכנית מיועדת לילדים מגיל 3-13. בתור אבא לילדים שמכורים לתוכנית הזאת, אני ממליץ בחום.

 

 

ערוץ לילדים – ערוץ מאיר לילדים

בחנוכה התשס"ז עלה לרשת האינטרנט 'ערוץ מאיר לילדים' מבית מכון מאיר. ערוץ הילדים, המשדר מגוון תכניות מידי שבוע, יוצר חיבור מעניין בין עולם היהדות על ערכיו, לבין סביבת החיים הטבעית  המוכרת לילדים. מגישי התכנית המרכזיים – אסי וטוביה, בליווי פולקע (מן תרנגול-מדען-חביב), מתמודדים בכל פרק עם דילמה ערכית מסוימת בדרך חווייתית, ומנווטים את העלילה למסקנות מתבקשות, תוך מיצוי היבטים חינוכיים רבים העולים ממנה.

התכניות עוסקות בשלל נושאים המהווים את עולמו של הילד ומועברות באופן חוויתי ומרתק.

הדמויות הקבועות והאהובות, והסביבה הנעימה והבטוחה בה מתרחשת העלילה מביאים למפגש נעים ומאתגר הפועל באופן חיובי על נפשו של הילד.

לאור התגובות הנלהבות הוחלט להרחיב את הפעילות לילדים באופן ניכר, ולהוסיף פעילויות גם לילדים הגדולים יותר (מגיל 10 ומעלה), וגם לקטנים (3-6).

התכנים בערוץ נחלקים למדורים וערוצי תוכן שונים ומותאמים לכל שכבת גיל: 'ערוץ מאיר לקטנטנים' לגילאי 3-6. וה'חטיבה המרכזית': 'אסי וטוביה' לגילאי 6-10.

תכניות הילדים מצולמות באולפן המשוכלל שנבנה במכון מאיר בהשקעה גדולה. התכניות מופקות על ידי צוות מקצועי הכולל תסריטאים, אנשי חינוך, צלמים, אנשי צוות, מפיקים ועורכים, והכל במטרה להביא לילדים תכנים מרתקים, מחכימים ומשמחים.

עפ'י נתוני 'גוגל', לערוץ מאיר לילדים כ-60,000 מחשבים שונים המחוברים בקביעות מידי חודש, ולמעלה משני מיליון וחצי דפים נצפים.

הרישום לאתר מותנה בתשלום סמלי,  ומקיים בהצלחה את המוטו שלו "ערוץ מאיר לילדים – לגדול באהבה".

 

 

דיסק
להקת עלמא – "שער"

לכאורה נראה כי ללהקת עלמא לא היה יותר מידי סיכוי לפרוץ הרחק מקירותיו של אולפן ההקלטות, וזאת מכמה סיבות; בתור להקה דתית, השילוב בין בני זוג (אבי ורעיה מוסקל) נועד מראש לכשלון מוחלט בפניהקהל הדתי והטבעי שלהם; הדיסק הראשון שלהם היה די בוסרני, ולא הצליח מספיק (מלבד השיר המקסים אילה של יונה וולך) מכדי להשקיע אנרגיות וכסף בדיסק החדש; חובבי המוסיקה לא בטוח יאהבו לשמוע שמלבד כלים קלאסיים (גיטרה בעיקר) אין שום שינוי בין המקצבים שבדיסק. עד כאן הלכאורה והספקות. ועכשיו למבחן התוצאה: הסינגל הראשון והמוצלח, "ואם היינו" מתוך הדיסק השני, "שער",  נכנס לפלייליסט של גלגל"צ וכבש כבר את המצעדים ואת לבבותיהם של הקהל, צבר תוך פחות מחודש כמעט 50,000 האזנות ליוטיוב אפשר לסמן אותו כלהיט חדש בז'אנר היהודי.

להקת 'עלמא' שקיימת כבר 11 שנים מורכבת מזוג נשוי וחבר משותף (אבי ורעיה מוסקל ואליאב אובל-נאמן) מביאים לתרבות היהודית המתפתחת סגנון חדש ולא מוכר שיכול ליצור כאן תת-ז'אנר חדש כשהם חתומים על פטנט. הם בנו אותו על בסיס טקסטים פשוטים אך ניתנים פרשנות, לחנים מקוריים ויפהפיים, וסגנון שנע בין ישראליות ליהדות. חצי אראל סקעת, חצי אביתר בנאי. חשוב לציין כי חלק מהשירים באלבום המשובח מכילים שירת נשים ולכן השמיעה לגברים הינה סלקטיבית במידת ההקפדה

ערוץ תוכן אינטרנט
אורות –
www.orot.tv

ארגון "ראש יהודי", המוכר לציבור בעיקר מעלוני השבת המצוינים שלו, הקים לפני יותר משנה ערוץ טלוויזיה אינטרנטי לתכני יהדות. למרות שהערוץ פועל עדיין במתכונת של שידורי ניסיון, הוא מוסיף מידי שבוע תכנים מעניינים שלאו דווקא מותאמים רק לציבור הדתי, אלא בעיקר לציבור שרוצה לשמוע על היהדות מהכיוון המחוייך, הנעים, היפה והמקרב.
מטרת הערוץ היא כמובן הפצת יהדות לכלל הציבור, ולשם כך עובדים אנשי התוכן על הפקות מקור ותכנים מיוחדים כגון סרטים, כתבות, וסדרות, וזאת ע"י שיתוף פעולה והבאת רבנים כמו הרב אלישע אבינר, הרב שלמה אבינר, הרב אורי שרקי, הרב שמואל אליהו, הרב חיים נבון, הרב חגי לונדין ועוד.

 

מגזין לנשים
ירחון – "פנימה"

שנה לאחר שהמגזין החדש "פנימה" יצא לאוויר העולם והפך ממדור בן שלשה עמודים למגזין חודשי הנושא 100 עמודי כרום, מהודר ועשיר בתוכן. תחילה "פנימה" היה מעין מוסף קטן בתוך העלון-שבועות של מעייני הישועה, אך מהרה גילו את הפוטנציאל, הרימו את הכפפה וכעת העלון שהפך לשם דבר בעולם הדתי, יכול להתמודד בקלות ובגבורה עם מגזינים כמו "לאישה" מבחינת תוכן, תדמית, איכות ואולי בקרוב בעוד כמה שנים גם בתפוצה. העיקרון שמלווה ומוביל את האג'נדה שלו הוא הבאת ידע מעשי המוגש לצד הנאה ערכית. כך אפשר למצוא את הפינה הטבעית ובה שלל עצות מעשיות לטיפול בבעיה מסוימת או את מדור 'חוג הורים' ובו מגוון דעות לטיפול בבעיה. כך כל אחת יכולה לבחור את הדרך המתאימה לה במקום אחד. מהפן הערכי. בנוסף כמו כן שמנו דגש גם על הפעילות בבית, לא בכדי אומרים ש'האישה היא עיקר הבית', לכן ישנה פינה גדולה המיועדת ליצירתיות של בני המשפחה ובמיוחד תעסוקה לילדים מחומרים נגישים לכל אחד. וגם לאלון גל יש תחליף – בעיתון תמצאו יועצת ארגונית מיוחדת במינה, שהבינה שהבית צריך להתנהל בצורה נכונה, ממש כמו עסק. בפינה שלה היא נותנת עצות מעשיות איך כל אישה בכל גיל יכולה להתנהל נכון בביתה. הפעם לא יוכלו להאשים גם את הנשים בהדרת נשים, ובכל זאת –  לא תמצאו נשים בשער – גם לא צנועות וחסודות, גם לא חלקים של אברי גוף של נשים צנועות וחסודות, או כל חומר שעשוי להיחשב כ"לא צנוע" או פרובוקטיבי. לפני כשלושה חודשים עשיתי מנוי לאשתי לכבוד יום הולדתה, ומאז הסתבר לי שמתנות יום הולדת יכולות להיות שימושיות לכל החיים. מומלץ.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad