היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ניסן, זמן פריחת גאולתנו

 

 

– שמו המקורי של החודש: "חודש האביב", כי בו התבואה מתבשלת. דורשי רשומות מצאו רמז בשם החודש: "אביב" = אב י"ב, כי הוא "ראשון לחודשי השנה".

– השם "חודש ניסן" כמו כל חודשי השנה, השתרש בעמנו בתחילת בית המקדש השני, עם העלייה מגלות בבל.

– השם "ניסן" מוזכר לראשונה במגילת אסתר: "בחודש הראשון הוא חודש ניסן, בשנת שתים עשרה למלך אחשוורוש הפיל פור הוא הגורל", וכן בספר נחמיה: "ויהי בחודש ניסן שנת עשרים לארתחשסתא המלך".

– מקור השם "ניסן" מהשפה האכדית ומשמעותו: 'ניצן' הפורח באביב, כפי שנאמר: "הניצנים נראו בארץ".

– חז"ל מצאו רמז בחודש ניסן: "ניסן" מלשון 'נס', שבו נעשו רבים ניסים לישראל ובראשם יציאת מצרים, וכן מלשון 'ניסיון' בו הועמדו בני ישראל בניסיון במרה.

– חודש ניסן לעולם חודש מלא, בן שלושים יום.

– לדעת רבי יהושע, בחודש ניסן נברא העולם. חודש זה הוא חודש הגאולה ובו עתידין להיגאל: "בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל".

– ראש חודש ניסן יכול לחול, רק בימים: ראשון, שלישי, חמישי ושבת קודש.

– בכל חודש ניסן אין אומרים תחנון, מפני שבשנים עשר הימים הראשונים לחודש הקריבו הנשיאים את קרבנותיהם, ולאחר מכן חל חג הפסח, ומפני שלא אומרים תחנון ברוב ימי החודש, מקצתו ככולו.

– את "ברכת האילנות" אפשר לברך בחודש ניסן.

– מזל חודש ניסן הוא "טלה", רמז לקרבן פסח שמקריבים בחג המצות שחל בחודש ניסן.

– הטלה הוא ראש ובכור לכל המזלות, כפי שחודש ניסן הוא ראש לכל החודשים.

– בזוהר מובא, שמזלו של חודש ניסן הוא מזלו של אברהם אבינו.

– האריז"ל כותב, שחודש ניסן הוא כנגד גולגולת הראש, המרמז לתחילת בניין השנה.

 

ימים מיוחדים

מלבד חג הפסח, יש בניסן ימים נוספים בעלי משמעות עמוקה. ראש חודש ניסן הוא תאריך חנוכת המשכן, המקדש הנייד שליווה את בני ישראל 40 שנה בנדודיהם במדבר. המשכן היה דוגמה מוחשית לאופן שבו התאחדו כל עם ישראל, יחדיו בקודש הקודשים, וזה לא משנה אם זו תקופת בחירות, או עונת האירוויזיון.
ניסן הוא החודש בו נאמרת ברכה מיוחדת על פריחה חדשה. ברגע שאנו מבחינים בפריחה חדשה על עצי פרי בתחילת האביב, יש ברכה שניתן לברך:

"ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו דבר, וברא בו בריות טובות ואילנות טובים ליהנות בהם בני אדם".

מחג לחג

אם לא התחלתם יום אחרי פורים, אז זה הזמן הטוב ביותר להתחיל ללמוד הלכות פסח, בנוסף יש מנהג טוב הוא לקרות בכל יום החל מראש חודש ניסן פרשת הנשיא של אותו יום (מופיע בסידורים).
ראש חודש ניסן הוא התקופה בה אנחנו עוברים לציין את גאולת מצרים, אחרי שציינו את גאולת פרס.
קמח אוזני המן משתנה לקמח מצות, ומשלוחי מנות ומתנות לאביונים ממשיכים אך הפעם בתצורה אחרת של קמחא דפסחא.
אחרי ששמתם עליכם תחפושות, הגיע הזמן להתקלף ולקלף מעל הכלים ופריטים שלנו את החמץ.
המלצה שלנו, לפני ש"משתגעים" ומכשירים את דבר דומם בבית, כדאי ללמוד ולהבין מה באמת צריך ומה מיותר. איזה מוצרים כן דורשים כשרות לפסח ואיזה לא.
לא, לא צריך להיות תלמיד חכם, אלא פשוט להבין את העקרונות, ובאמת שהם פשוטים (נביא אותם בהרחבה בשבוע הבא במדור). ואם בכל זאת אתם בספק, יש מספיק אברכים, תלמידי חכמים שישמחו לסייע.

 

פהשקווילים

– לא רוצים לחכות עד הרגע האחרון למכירת חמץ? כמידי שנה ארגון "למען שמו-נה באהבה" בשיתוף המועצה הדתית (באישור והסמכת רב העיר, הרב שלום לוי שליט"א), מבצעים מכירת חמץ דרך האינטרנט. אתם ממלאים את הפרטים באתר האינטרנט של הארגון, ובערב החג נציג הארגון יגיע למועצה הדתית וימסור את השמות. אל תחכו לרגע האחרון, כנסו עוד היום ומכרו את החמץ לקראת החג. www.lemaan8.co.il

– ניתן להיכנס לאתר "למען שמו(נה) באהבה ולקרוא את כל הלכות הפסח בהרחבה ובפשטות בנושאים: דיני חודש ניסן, ברכת האילנות, שבת הגדול, הגעלת כלים, זמן איסור חמץ מהתורה ומדרבנן, בדיקת חמץ, ביעור חמץ, המוצא חמץ במועד, חמץ שעבר עליו הפסח, מכירת חמץ, קטניות, מצה שמורה, איזה חמץ אסרו תורה וחכמים. הגדרת (חמץ, שאור, מחמצת, חוזר וניעור, נותן טעם לפגם, מי פירות, מצה שרויה, מצה שמורה) הכשר מוצרים, קניית בשר לפסח, תענית בכורות בערב פסח, עשיית מלאכה בערב פסח, אכילת מצה בערב פסח, סדר פסח, הלכות יום טוב וחול המועד. כתובת האתר www.lemaan8.co.il

– רשימת תרופות כשרות לפסח מעודכן לשנת תשע"ט, ניתן למצוא באתר האינטרנט של ארגון "למען שמו-נה באהבה" – lemaan8.co.il

– נשאר לכם חמץ? באריזות סגורות (בלבד) במקום לשרוף אותו, תרמו אותו לגמ"ח, והוא יחולק לאחר החג. ניתן להביא למשרד ישיבת ההסדר. בימים א'-ה' בשעות 8:00-15:00, (האיסוף הוא לאוכל בלבד ולא בגדים).

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad