היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

סמטת המלכים 4, פינוי לא פינוי

על אף ההתרעות שהגיעו במהלך השנים על מסוכנותם של מבנים וחומות בקריית שמונה בשל הימצאותה על 'השבר סורי-אפריקני', הופתעו בעירייה ערב יום כיפור מתלונה של דיירי בניין 4 בסמטת המלכים על נפילת אריחים, מה שבהמשך התגלגל לפינוי מידי של הבניין מיושביו.

במוסדות החינוך הנושא מטופל כבר שנים מעשית על ידי גיוס תקציב לחיזוק המבנים, מה שנמצא עדיין בביצוע. מאידך, נושא החומות המתמוטטות שעליהן הבאנו סדרת כתבות במהלך השנים האחרונות, אין טיפול מערכתי כולל ושוטף.

נחזור לבניין בסמטת המלכים. הפינוי הבהול התקבל על ידי גורמי הכיבוי, ואיני מתכוון לשפוט ערכית את ההחלטה, ומאמין שהיא התקבלה בתוקף הנסיבות והבהילות שהיו אז.

אולם, מה שקרה בהמשך, זה סיפור אחר. העירייה נתפסה לא מוכנה לתרחיש מעין זה, על אף מיקומה ורמת הסכנה המובנית ואפילו התמוטטות הבניין בחולון והאירועים הדומים במרכז הארץ לא גרמו להם להיות מוכנים בפן הטיפולי במשפחות, פינוי מסודר, ליווי מקצועי מהרגע הראשון. במקום, ראש העיר הזדרז והוציא צו פינוי (על פי חוק העזר העירוני). תגובה כל כך לא ציבורית ולוקה בחסר של מי שפועל כעורך דין ולא כנבחר ציבור. כנראה שראש העיר ממשיך להתבלבל וחושב שהוא עורך דין בתואר של ראש עיר נבחר, ולא נבחר שהעיסוק הקודם שלו אינו רלבנטי, אלא לצרכים של כסת"ח. העובדה שראש העיר שטרן מנפנף בכל הזדמנות שהוא פועל על פי חוק אינה הופכת אותו לראש עיר טוב יותר, אלא מראה על אופן התנהלותו וסדרי העדיפויות שלו.

לאחר הוצאת צו הפינוי וההלם הראשוני של התושבים, חלה התפכחות ויציאה מההלם הראשוני והדיירים התארגנו בעצם לבדוק ולטפל בעצם. צריך להיכנס לעורם של הדיירים הללו ולהבין. בתוך רגעים אתה מאבד את הבית שלך, וגם אם הוא התמוטט פיזית, אתה חש תלוש ונידף ברוח.

לפעמים אתה עומד במבוכה כאשר ראש עיר חוזר ומצהיר (יש עוד כמה כאלה בעירייה…) שהוא פועל על פי חוק, ומה שנותר לך/לי, לבדוק את עצמך אם אתה לא עבריין משוחרר על תנאי… מה זה האמירה הזאת, 'אני פועל על פי חוק'? למה, התושבים עבריינים? מדוע אין הרשות מפעילה את הלב והנשמה במקרים מן הסוג הזה. 'ההריסה והפינוי יהיו על חשבון הדיירים', נאמר בהמשך למשפט 'אני פועל על פי חוק'.

השבוע התקיימה ישיבת מועצה שנכחתי בה, היו נושאים ברומו של עולם, במיוחד הסעיף 'דיווח ראש העיר והנסיעה שלו לחו"ל'. מדוע לא הביא ראש העיר כסעיף חירום את הנושא למועצה שהנה הגוף הסוברני והריבון לקבל החלטות מעין אלה:  "לאור מה שקרה בסמטת המלכים, מקרה שהוא בגדר 'פיקוח נפש, דיני נפשות וחמלה' ומקרה קיצון ויחיד, אני מבקש לקבל החלטה הקובעת ש: המועצה מסמיכה את הרשות לעמוד לצד הדיירים, ולהתנהל מול משרד השיכון ועמידר בנושא ההריסה, הפינוי והבירוקרטיה, כשלב ביניים. העירייה תמצא מקורות כספיים (תב"ר ייחודי, תרומות, מגבית וכד') לצורך המהלך הזה". אילו החלטה כזאת הייתה מתקבלת, אמון הציבור היה חוזר וראש העיר היה פועל גם לפי החוק וגם לפי הלב והנשמה.

במקום, עלתה לדיון בישיבה סעיף של האופוזיציה על ידי חבר המועצה יורם מלול (שנעדר עקב נסיעה) ואת הנושא העלתה ד"ר אביבה זריהן-וייצמן.

סעיף פשוט והגיוני, לבצע סקר מבנים בעיר (לפי סדר עדיפויות שיקבעו הגורמים המקצועיים). מה מצבם? מה מידת מסוכנותם? לפי איזה סדר עדיפויות? לפי שנתוני בנייה וכדומה.

כאמור, הסעיף נכפה על ידי האופוזיציה ולא עלה לדיון על ידי ראש העיר. חברת המועצה אביבה פרשֹה את הטיעונים, ובמקום שראש העיר יתחבר ויקדם את הרעיון, החל ויכוח שמגמתו הייתה לטרפד את הצעת האופוזיציה. אולם, מה הייתה ההפתעה (גם לראש העיר ולנוכחים) כאשר להצעת מלול/זריהן-וייצמן היה רוב. או אז הגיע הפליק פלאק של ראש העיר "גם אנחנו בעד הסעיף הזה". ההצעה עברה פה אחד. אבל ראש העיר התעשת (בכל זאת מדובר בתבוסה לראש העיר ולקואליציה) וקרא ליועץ המשפטי שקבע שההצעה אינה יכולה לעבור בגלל שהמציעים (גם ראש העיר?) לא הצביעו על מקור תקציבי… תגידו, זה אמיתי?!

עוד קודם לישיבה, התקיימה פגישה בין הדיירים מסמטת המלכים, נציגת משרד השיכון וראש העיר, ובה הציגה נציגת משרד השיכון את האפשרויות העומדות בפני המשרד, וציינה שלבעלי דירות בבעלות, אין למשרד פתרון נכון לעכשיו. ראש העיר, שהתחיל את מעורבותו בנושא בלפעול על פי חוק והוציא צווי פינוי לדיירים, איבד את עשתונותיו ואיים על נציגת המשרד שאם הם לא יטפלו בנושא, הוא, ראש העיר אביחי שטרן יוציא צווי פינוי לעשרים וחמישה אלף תושבי קריית שמונה וכאשר הם ייהפכו לדרי רחוב, למשרד השיכון לא תהיה ברירה וחובת הטיפול בהם תיפול על משרד השיכון… מביך…

…העירייה הזמינה בדיקה נוספת בלחץ נציגי התושבים שטענו מלכתחילה שהבניין לא עומד לקרוס ואם קיימת סכנה היא בחלקו הדרומי של הבניין. וכאמור, העירייה הזמינה יועץ מבנים ורעידות אדמה שערך סקר נוסף וקבע:

"לסיכום. קיים חשש סביר בגין אי עמידות תת מבנה דרומי מבחינה סטטית לרבות השפעה על 3 יח' דיור הסמוכות בתת מבנה האמצעי. תת המבנה הצפוני לרבות 3 יח' הדיור הסמוכות לו בתת מבנה אמצעי נמצאים ברמת סיכון נמוכה אך עניין יציבות ועמידות של תוספות הבניה הינו בסימן שאלה ועל הדיירים לפעול ע"פ דין לאישור שימוש בתוספות לרבות אישור יציבות כולל חיזוק במידת הצורך. בכבוד רב, ויסאם בסולSc.M ".

עוד מצינים המומחים בממצאים "אנו מתריעים כי בתת מבנה צפוני בוצעו תוספות בניה ללא היתרי בניה ע"פ דין והביצוע נעשה ברמה ובאיכות לא ראויה", לתשומת לב כלל תושבי העיר.

לנוכח האירוע בסמטת המלכים, עיריית קריית שמונה והעומד בראשה צריכים להפנים שהם הכתובת לתושבים, בטח באירועי קיצון כמו שהיה בסמטת המלכים. ולפני ש'פועלים על פי חוק', רצוי, רצוי מאוד, לפתוח את הלב והנשמה ולחשוב כאדם לאדם ולא כעורך דין לתושב. רצוי מאוד.

מהעירייה נמסר בתגובה: "העירייה מקדמת פתרונות להתחדשות עירונית ובהחלט מעוניינת לקדם יחד עם הדיירים פרויקט פינוי בינוי בסמטת המלכים באמצעות איגום משאבים וקידום תכנון. נמשיך לסייע לדיירים ככל שניתן כפי שעשינו עד כה".

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad