היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

עבדים היינו… בואו לא נהיה שוב

 

עבדים היינו במצריים, אך חלקנו חוזרים לשעבוד והפעם לאבק… בואו נזכור את הדברים החשובים באמת & מושגים והלכות לפני פסח & מדור פשקווילים מורחב & ומה לעשות עם כל הבגדים שכבר לא צריכים

בלוח השנה נראה שהשבת הקרובה נקראת "שבת הגדול", זו השבת שלפני פסח והיא תמיד מגיעה כשאנחנו באמת מצד אחד מוכנים ומתכוננים לליל הסדר שיחל בשבת הבאה.

לפני שאנחנו מחפשים את האפיקומן, אנחנו מתאמנים על רטוב ומחפשים שאריות אבק ממסילת החלונות, קונים את כל מה שצריך וגם מה שלא ומכינים את עצמו במשך חודש לילה שאורך כמה שעות בודדות. כמה הכנות אנו עושים לשם מה? כדי לאכול "לחם עוני" (מצה).

אם נעצור לשנייה ונרשום את כל ההכנות שלנו, נראה שב-99% אחוז המטלות שלנו אנו עסוקים בעצמנו בבית, בניקיון, באוכל, בהלכות וכו'. בואו נעצור שניה ונזכור מהי המצה? אותו לחם עוני, שאנו אמורים לאכול אותו להרגיש משהו אחר. סוג של עוני. השאלה אם אנחנו באמת מרגישים ככה, והאם בין כל ההכנות המטורפות האלה אנו זוכרים את העוני של אחרים, שלא מתבטא רק במצה מחוררת שבעה ימים, אלא בימים, שבועות, חודשים, שנים ובעצם בחיים שלמים.

מזה אלפי שנים אנחנו מדברים על מעות חיטין ועל הצורך לעזור לעניים. את ההגדה פותחים במילים "כל דיכפין ייתי ויכול". מה, באמת לא ידעתם שיש אנשים שחסר להם?

הגמרא מספרת על נחום איש גמזו שהיה הולך בדרך עם שלושה חמורים טעונים אחד טעון בשמן, השני ביין והשלישי באוכל. בא עני והושיט את ידו: "רבי, פרנסני!"

"בשמחה", אמר נחום איש גמזו. "חכה רגע שאפרוק את החמור". אולם ברגע שהסתובב, נפל העני ומת.

רבי נחום איש גמזו קיבל על עמו ייסורים נוראים. הוא שכב על העני: "עיניי, שלא חסו על עיניך, יסומו. ידיי שלא חסו על ידיך, יתגדמו, רגלי שלא חסו על רגליך, יתקטעו". ולא נתקררה דעתו עד שאמר: "כל גופי יהא מלא שחין".

למה הוא מעניש את עצמו כך, הרי הוא היה חייב לפרוק את החמור? אלא שהצעקה הגדולה שלו היא על הפערים: הייתכן שאני מסתובב עם שלושה חמורים עמוסים ויש כאלה עניים בעולם?" זה פער שהוא צעקה נוראה. היום בטלוויזיה משדרים תוכניות כמו 'מאסטר שף' של שחיתות קולינרית ויש אנשים שאין להם מה לאכול.

פסח הוא זמן נפלא לעשות סדר בארון הבגדים, לחדש רהיטים, להחליף כלים וכו'. חלקנו תורמים לאחרים את מה שכבר לא רלוונטי בעינינו, שזה מעשה יפה, אך לא מספיק, שכן השידה עם הרגל השבורה בסלון לא תשביע את המשפחה שהשנה לא תקבל ארגז מזון מספיק לכל בני הבית.

תחשבו על זה, כולנו צריכים קצת מחמאות. הבשלנית, רוצה שיחמיאו לה על האוכל, המארגנת, רוצה שכולם ישבחו אותה על הכלים והמפיות המיוחדות שבחרה, בעל הבית, רוצה לשמוע שוב ושוב כמה טוב הוא מעביר את הסדר, הילדים רוצים לקבל את תואר הבלש המצטיין על שזכו באפיקומן, ובעצם לכל אחד יש איזה צורך או חזון לגבי ליל הסדר. אך חשבתם לעצמכם מה רוצים אחרים, או בשמם הרשמי, העניים? סה"כ רוצים אוכל. רוצים מרק. רוצה בשר. רוצים להרגיש כמו כולם, אפילו בלי המחמאות. אז איך נעשה את זה? לא נחכה לראות את הנערים המקסימים עומדים בסופר עם עגלה ואז נחפש מה היה במבצע כדי לתרום בקבוק שתיה, וגם לא נשים את הבגדים ליד הפח זבל כדי שמישהו יועיל בטובו לאסוף את הסמרטוטים הקרועים שלנו, ואפילו גם לא נחכה שהצדיק מהעבודה ישאל אם אנחנו רוצים לתרום קמחא דפסחא, אלא ניזום בעצמנו לתת תרומה נדיבה, לאחת המשפחות שקשה להם, שאין להם, שמחכים לנו.

 

אומר ה"שפת אמת": בשבת הגדול מקבלים ביטחון בפרנסה. ובלשונו: מבואר בזוהר הקדוש שכל ברכת הפרנסה של השבוע תלויה בשבת שלפניה ואם כן, קודם הפסח שההוצאות רבות כל כך,  משפיעה שבת הגדול על כל ההצטרכות והפרנסה של כל השנה. ומבטיחה לנו התורה שבשבת זו של קודם הפסח מכין לנו הקב"ה אוצר פרנסה לכל השנה, לכן נקרא "שבת הגדול", כי שבת זו משפיעה שפע גדול עבור כל הוצאות הפסח.

 

 

את 'הכל בו זול', אתם כבר מכירים?

עשיתם סדר בארון ונשארו לכם בגדים במצב טוב ואין לכם מה לעשות איתם? כנראה שאתם לא מכירים את "הכל בו זול".

הכל בו זול הוקם בשנת 1985 ע"י חיים בומש, מנהל ישיבת ההסדר ששימש אז כנהל השירות לקשיש באגף הרווחה בעיר. מאז ועד היום המקום נמצא צמוד למחסני העירייה מול הבריכה האולימפית.

מטרת המקום הוא אספקת ביגוד, ספרים וכד' לזקוקים לכך. ואיך זה עובד? אתם נותנים (מניחים בפתח) את השאריות שלכם, והם מעבירים אותם (במחיר סמלי, כדי לתת תחושת כבוד) לזקוקים להם. אבל זה לא הסוף, המקום מעסיק פנסיונרים שדואגים שהציוד שלכם יועבר בצורה מכובדת ונקייה, ועל כך הם מקבלים שכר סמלי ובנוסף תעסוקה בריאה. כל ההכנסות הם קודש לבית הקשיש.

ואגב, אם הביגוד לא מגיע ליעד הזקוק הוא לו הוא נמכר למפעלים לסמרטוטים עפ"י משקל וכך מוצא את מקומו בעולם.

אז למה אתם מחכים?

 

מושגים והלכות לפני פסח

 

הגעלת כלים

הגעלה, מלשון להגעיל, להוציא. במידה ומעוניינים להשתמש בכלים הרגילים גם בפסח, יש לגרום לחמץ הבלוע בתוך הכלי לצאת ממנו. הכלי בולע חמץ רק כאשר הוא חם. אז הכלי מתרחב כתוצאה מהחום ובולע. כאשר הוא מתקרר, מה שבלוע בתוכו (החמץ ושאר חיות אחרות) נשאר בתוכו.

לכן כלים שלא מבשלים בהם, ושמים בהם אוכל קר בלבד, אינם בולטים כלל, ואין צורך להגעיל אותם. כמובן שיש לנקות אותם ביסודיות משיירי מאכל.

אך כלים שמשתמשים בהם כשהם חמים ברמה כזו או אחרת, החל משיפודים על האש, המשך בסירים וכלה במזלגות, צריכים לעבור הגעלה ברמות שונות, לפי הכלל "כבולעו כך פולטו". כלומר, כלי שבלע אוכל בדרך ובטמפרטורה מסוימת, באותה הדרך יפלוט את הבלוע

הגעלת כלים מקומית תהיה השנה ביום שלישי ברחבת בית כנסת יד לאחים (פירוט מלא ב"פהשקווילים")

 

בדיקה וביעור חמץ

החמץ נאסר רק בבוקר של ערב פסח (השנה ביום שישי), אך חכמים קבעו שאדם יבדוק את ביתו כבר בליל י"ד יום חמישי בערב, אור ליום שישי ה'תשע"ח (30.3.2018) מיד בתחילת הלילה לאחר תפילת ערבית. בגמרא מובאות שתי סיבות מדוע יש לערוך את הבדיקה דווקא בלילה. ראשית, מדובר בשעה שבה בני האדם מצויים בבתיהם. שנית, אור הנר יפה לבדיקה.

 

מכירת חמץ
התורה לא אסרה רק אכילת חמץ אלא אסרה גם שהיית חמץ בבעלותנו. לכן ניתן למכור את החמץ שברשותנו לגוי קודם הפסח, כך שמבחינה משפטית-הלכתית החמץ שייך אליו, גם אם בפועל הוא נמצא אצלנו בתוך ארון סגור. אגב, אם הגוי שקנה את החמץ יחליט שהחמץ שלו, זו זכותו המלאה.

 

תפקיד הרבנות המקומית

יש להגיע לרבנות המקומית בעיר ולמלא את הפרטים, כולל שם, כתובת ומיקום החמץ בבית. מעט לפני החג ימכור רב העיר את חמץ התושבים לגוי, וכאמור, מדובר במכירה לכל דבר. ארגון "למען שמו-נה באהבה" בשיתוף הרבנות קריית שמונה ובאישור המרא דאתרא, הרב שלום לוי שליט"א מאפשר למלא פרטים דרך אתר האינטרנט של הארגון – www.lemaan8.co.il והרשימה תועבר לרבנות חמישי בצהריים.

 

חומרי ניקוי
מוצר שנפסל מאכילת כלב אינו זקוק להכשר לפסח, מעיקר הדין. לכן מוצרי קוסמטיקה, משחות נעליים, חומרי ניקוי וכו' – מותרים גם ללא כשרות כלל (אלא אם כן הכלב שלכם נוהג ללקק אקונומיקה להנאתו). מי שרוצה להחמיר רשאי.

 

תרופות
אם מדובר בתרופות מרות שלא מסבות הנאה לחיך, כמו אופטלגין, אקמול וכו', אפשר ליטול גם ללא כשרות, כי טעמן פגום ואינן ראויות לאכילת כלב. אך אם מדובר בתרופות עם טעם טוב (סוכריות מציצה, סירופ וכו'), אין להשתמש בהן כלל אלא להקפיד על כשרות התרופות. חולים למיניהם, יש להתייעץ עם רב, כל מקרה לגופו. רשימת התרופות הכשרות מופיעות באתר למען שמו-נה באהבה.

 

מצה שמורה עבודת יד
גם אם במשך כל החג אתם אוכלים מצות מרובעות הנעשות על ידי מכונה, חשוב שלפחות בליל הסדר תאכלו "מצות שמורה עבודת יד". אלו הן מצות שנעשות בהליך מיוחד, והכנתן נעשית בכוונה לקיום מצוות החג.

 

שמירת חמץ
למרות שעוד לא הגיע פסח, ישנם אנשים שהראש כבר במימונה ולכן הם קונים מלכתחילה קמח ומאחסנים אותו במחסן לצורך הכנת המופלטות והמטעמים במימונה, הדבר הזה אסור בתכלית האיסור, שכן ניתן לאחסן רק מוצרים שכבר נמצאים בבית אך בוודאי לא לקנות מראש.

 

 ועוד שאלות…
ישנן שאלות רבות המתעוררות לפני ובמהלך החג, ובנוסף יש מחלוקות בין חלק מהפוסקים. עוגיות מצה עשירה, כשרות משחת שיניים וכו', לכן הכי טוב שבכל עניין שאינכם בקיאים תשאלו את הרב שלכם.

 

מה לזרוק ומה לא לזרוק?

אנחנו מכירים את הריטואל הקבוע, פסח מגיע, עושים סדר בארונות, בבגדים, במחסן וכולנו חיים בתחושה שאם כבר עושים סדר, אז בואו נזרוק מה שלא צריך. הבעיה מתחילה כשעוברים למוצרי המזון ולמאכלים, ולא באמת יודעים מה אפשר להשאיר בבית ומה לזרוק. הרב יוסף זריצקי, מומחה לכשרות הכין רשימה מפורטת של המוצרים שלא צריך לזרוק, ושכדאי להשאיר בבית.

ולמה זה כל כך חשוב? משום שיש מצווה "בל תשחית", המורה לנו לא בין היתר לא להשחית (ובמקרה הזה לזרוק) דברים ללא צורך. לכן כדאי לקיים את מצוות הפסח "בל יראה", וכדי לא להשליך לפח מוצרים שאינם בעייתיים.

צריך לזכור כי נצטווינו מן התורה לבער החמץ מרשותנו קודם הפסח. במוצרים שלהלן אין בהם חמץ, ולכן אין צורך לבערם. אך בגלל נעשו בפיקוח כשרות לפסח, צריך להשאירם בבית במקום מוצנע (למשל בארון מסוים, ולא לפתוח אותו במהלך החג). כמו כן, צריך לכלול אותם במכירת החמץ. הרשימה מתייחסת למוצרים תוצרת הארץ בלבד:

אגוזים, אבקת אפיה, אבקות מרק (באבקת מרק פטריות נמצא במוצר קמח שעדין לא נגע במים) אורז, אינסטנט פודינג, אלכוהול תוצרת הארץ. במבה, בשר, ביצים, ג'לי, גלידות (פרט לאלה המצוין בהן תערובת חמשת מיני דגן או מוצריהם או גלוטן), גרעיני חיטה, גבינות, גרעינים ושאר פיצוחים (למעט קבוקים) בהכשרים של העדה החרדית, שארית ישראל והרב לנדא, הקמח להדבקת המלח הוא קמח תפו"א. על שאר ההכשרים צריך לברר.

גריסים, גפילטע-פיש בהשגחת הערה החרדית בלבד.

דבש, דגים טריים ומצוננים, או שלמים קפואים. (פילטים למיניהם בואקום יש לחשוש לחמץ), דגים מעושנים, דייסת קורנפלור. (דייסות דגנים הן חמץ גמור).

חרדל, חלב סויה, חלווה, חיטה לבישול. טחינה, טפיוקה. יין, ירקות מיובשים, חומץ סינטטי, חומץ הדרים, חומץ תפוחים, כמון.

מים, מיץ לימון, מרגרינה, משקאות קלים ודיאט (למעט בירה שהוא חמץ גמור).

משקאות חריפים. תוצרת הארץ בלבד ובהכשר העדה החרדית והרב רובין בלבד. (למעט ויסקי שהוא חמץ גמור), מיונז.

מזון תינוקות -תחליפי חלב – (סימילק, מטרנה, בייבילק וכד׳), מלח.

נקניקים פרווה בשרי. בהשגחת הבד"ץ בלבד.

סוכר, סוכר-וניל, סילאן, סובין, סולת, סרדינים בשמן. עופות, עמילן (היכן שמצוין עמילן לרוב זה עמילן תירס, קמח תפו”א או טפיוקה. עמילן חמץ מצויין: מכיל גלוטן) עלי דפנה, פלפל אנגלי.

פירות יבשים, (לדר חמץ), פריכיות אורז בהכשר העדה החרדית בלבד פרט לאלה המצויים בהם תערובת חמשת מיני דגן.

צבעי מאכל, צימקאו, ציפורן, צ'יפס, צ'יקו.

קופסאות שימורים, קצפת צמחית, קטשופ, קינואה, קמח, קפה שחור, קפה נמס ומגורען מכל הסוגים, קפה דגנים, קקאו.

רוטב סויה, ריבות, שיבולת שועל (קוואקר למעט דייסת שיבולת שועל), שלוה תפוחה (חיטה תפוחה של חברת אשבול).

שוקו ושוקולד, שמני אכילה (שמן נבט חיטה אינו חמץ), שום, שקדים, שומשום (קטניות), שומשום עם זעתר הנמכר באריזות הינו חמץ גמור, שמרים. תבלינים.

 

דברים שאינם צריכים כלל (כשרות לפסח ולכל ימות השנה)

אבקת כביסה, דאודורנטים (גם סטיק), טבליות למדיח כלים

כפפות, כל סוגי הכפפות כולל לטקס, כלים, כל החד פעמי

כולל כוסות מנייר וסכו"ם פלסטיק.

מנג'טים מפיות נייר, מגבונים לחים, מי פה, משחות שיניים, מפת ניילון.

נייר. כל הניירות תוצרת הארץ אין בהם חמשת מיני דגן בכלל, נייר כסף, תבניות אלומיניום חד פעמיות מכל הגדלים, נייר פרגמנט (נייר אפיה), נייר עטיפה, נוזל כלים.

סבון. פילטרים (מסנני מים).

קוסמטיקה (מייק אפ, מסקרה, פודרות למיניהן, אודמים תוחמים, עפרונות, קיסמי שיניים, קשי שתיה, קרם ידיים, קרם פנים, קרם גוף. שמפו תמיסה לעדשות מגע.

 

פהשקוולים

הגעלת כלים

תתקיים השנה ברחבת בית הכנסת "יד לאחים", יום שלישי, י' בניסן, תשע"ז (27.3) בין השעות 12:00 ל-18:00. מטעמי הלכה יש להביא את  הכלים נקיים

לפרטים נוספים 050-4121011.

 

מכירת חמץ באינטרנט לתושבי קריית שמונה והסביבה

כמידי שנה אתר האינטרנט של ארגון למען שמונה באהבה מאפשר למכור את החמץ לקראת פסח דרך אתר האינטרנט של הארגון (www.lemaan8.co.il). המכירה מתבצעת כבר מעל 6 שנים באישור והסכמת המועצה הדתית. כדאי להירשם עכשיו ולא לחכות לימים שלפני ליל הסדר שמאופיינים בלחץ.

 

חבילות מזון וסיוע למשפחות נזקקות

כמידי שנה יוצא ארגון למען שמונה באהבה במבצע  סיוע והתרמה לפסח. ניתן לתרום תלושים, העברה בנקאית, כרטיס אשראי, ומזומן. לתרומות 0506429037/0528249034. חשבון למען שמו-נה באהבה בנק מזרחי חשבון 400669 מספר סניף 487.

 

נשאר לכם חמץ?

נשאר לכם חמץ באריזות סגורות (בלבד)? במקום לשרוף אותו, תרמו אותו לישיבת ההסדר שיעבירו אותו למשפחות נזקקות. ניתן להביא את המזון למשרד ישיבת ההסדר בימים א-ה' בשעות 8:00 עד 15:00 עד יום רביעי, י"ב בניסן 28.4

 

עלייה לרגל בפסח

חוויה מיוחדת בחוה"מ פסח. מצוות העלייה לרגל תתקיים ביום שני 2.4 (יום השני של חוה"מ). הביקור יכלול גם הגעה לכותל, עיר דוד, נקבת השילוח, ארמון הנציב, קבר רחל, מחנה יהודה, ובמקביל ברכת הרבנים – הרב דוד בצרי, הרב יעקב עדס, חכם ישועה בן שושן ועוד. לפרטים נוספים: 052-4643054  / 0525442752 /0507852563

אולי יעניין אותך

Bottom ad