היום ה-03 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

פיצוץ בין ראש העיר ויו"ר בית הקשיש

מערכת היחסים בין ראש העיר הרב ניסים מלכה לבין יו"ר העמותה למען הקשיש אלי זפרני, הולכת ותופסת תאוצה שלילית. בבית הקשיש מאשימים את ראש העיר שהוא מתנכל למקום והקשישים הם אלה שמשלמים את המחיר.

אלי זפרני הכריז לפני מספר חודשים על הצגת מועמדותו לראשות העיר מטעם הליכוד ואמר שיתמודד מול ראש העיר המכהן על התפקיד. מאז, טוענים מקורביו של זפרני שינה ראש העיר את יחסו לבית הקשיש ולאחרונה הגיעו הדברים לעימות חזיתי בין מנכ"ל בית הקשיש יוסי גבריאלי לבין בכירים בעירייה ובהם ראש העיר הרב מלכה.

גבריאלי: "בימים אלה אנו ניגשים למכרז של ביטוח לאומי למתן שרותי בית לקשישים. שרות שאנו רוכשים עד היום בעשרות אלפי שקלים מחברות אחרות כמו: מתב, תיגבור, שי ועוד, עבור הקשישים הרשומים בעמותה לצרכי ייעול והרחבת הפעילות. לצורך המכרז התבקשנו להציג לבטוח לאומי אישור שהעמותה מפעילה מרכז יום שבמסגרתה הקשישים זוכים לשירותים שונים.

פניתי למנהל אגף הרווחה משה מלכה לקבלת האישור והוא דחה אותי בטענה שהוא בחופש עד 19.8 התשובה השלילית הייתה למרות שאנו אמורים להגיש המכרז עד 15.8(רביעי השבוע). בלית ברירה פניתי למנכל אלי כהן שהפנה אותי לרל"ש שמעון סבאח" מספר גבריאלי, שעד נקודה זו עדיין הוא לא הבין מדוע שולחים אותו מאחד לשני.

התעלומה נפתרה כאשר גבריאלי פגש את ראש העיר בלשכתו של הרל"ש סבח. מספר גבריאלי "במשרדו של הרל"ש פגשתי את ראש העיר וביקשתי את עזרתו במינוי נציג עירייה לועדת היגוי לתכנון שיפוץ והרחבה של מרכז היום בהשקעה כספית של מעל 4 מליון שקלים במימון של הג'וינט, ועידת התביעות המוסד לבטוח לאומי והעמותה. תגובתו הנזעמת של ראש העיר הייתה "אתם עמותה פוליטית וכל עוד היו"ר הנוכחי מכהן אתם לא תקבלו מהעירייה שום סיוע או מכתב יתרה מזו פניתי לג'וינט וביקשתי מהם לא לסייע לעמותה בשום פרויקט"". גבריאלי שנדהם מתשובתו של ראש העיר ניסה להתאושש מההלם הראשוני ולברר מה קרה, "שאלתי את ראש העיר מדוע צריך להעניש את קשישי העיר בגלל התמודדויות פוליטיות ותשובתו הייתה "לא מעניין אותי. תפנה ליו"ר שלך", אמר ראש העיר. כמובן שלא קיבלתי שום מכתב והתמודדותנו במכרז בסכנה", אומר גבריאלי ל"חדשות הגליל".

 

– באשר למכרז. מה המשמעות של אי קבלת המכתב מהעירייה?

גבריאלי: "זכייה במכרז תגדיל את משאבי העמותה ונוכל לגייס מספר רב של מטפלות שיתפרנסו מסיוע לקשישי העיר.

בביקורו של מנכ"ל הג'וינט ארנון מנטבר הוא אישר לנו הפעלה של פרויקט שיקום קשישים לאחר אירוע מוחי במימון של מאות אלפי שקלים ע"י הג'וינט. בדיעבד, לאחר הצהרותיו של ראש העיר, אני מבין למה אני לא מצליח להתקדם מול הג'וינט בקידום הפרויקט" אומר גבריאלי לאחר המפגש הטעון עם ראש העיר בעירייה.

 

– מה עוד נפגע כתוצאה מהמשבר עם העירייה?

גבריאלי: "פרויקט חיל (חינוך לבריאות) שהעמותה מפעילה וממומנת ב 75% ע"י הג'וינט העירייה אמורה להשתתף ב25%, לצערי לא קיבלנו עד היום אגורה.

לעירייה אושר ע"י המדינה הקמה של 10 מגרשי פטאנג (משחק כדור לקשישים) במסגרת הפרויקט, ולצערי אני לא רואה התחלה של תכנון למרות שהתקציב ילך לאיבוד במידה ולא ינצלו אותו עד סוף השנה. בינתיים, העמותה פיתחה 2 מגרשים מכספה על מנת לקדם הפעילות של הקשישים.

אושר לנו תקציב של 4 מליון שקלים לשיפוץ והרחבת מרכז היום. הסוכנות היהודית, כבעלת הנכס והמוסד לביטוח לאומי הגורם המממן העיקרי, דרשו מהעירייה מכתב התחייבות שהמבנה ישרת את ייעודו לפחות עוד 10 שנים לאחר השיפוץ כמרכז יום. מזה 6 חודשים אני מנסה לקבל התחיבות זו אך, ללא הועיל. ללא מכתב ההתחייבות הפרויקט ירד לטמיון", אומר יוסי גבריאלי מנכ"ל בית הקשיש בתסכול עקב המערבולת אליה נקלע במאבק הקשה בין ראש העיר ובין יו"ר העמותה למען הקשיש.

יוסי גבריאלי מביא דוגמאות נוספות לנזק הנגרם לבית הקשיש ולדייריו עקב יחסה של העירייה לעמותה.

גבריאלי: "אני נמצא במו"מ מול הג'וינט-וועידת התביעות בהקמה ותפעול שוטף של מועדון תעסוקה להשלמת הכנסה לפנסיונרים בהיקף כספי של למעלה ממיליון שקלים. עד היום לא קיבלתי אישור והתחייבות להפעיל את המועדון בבנין הכלבו זול (בית ספר תל חי הישן). ללא אישור העירייה הפרויקט לא יצא לדרך.

העמותה מקבלת משאבים ממשרד הרווחה בגין השירותים שהיא מעניקה לקשישים. ההתחשבנות מול משרד הרווחה היא דרך העירייה. בגלל התנהלות של מחלקות בעירייה נגרמים נזקים כספיים בעשרות אלפי שקלים לעמותה.

גם כשהכספים מגיעים לעירייה בגין השירותים שאנו מעניקים לקשישים. אנו רואים בעמותה זרוע ביצוע של העירייה. לצערי לא רק שהם לא מסיעים הם מזיקים לעמותה הן כספית והן תדמיתית כלפי גורמי חוץ שרוצים לסייע לקשישי העיר", אומר יוסי גבריאלי מנכ"ל בית הקשיש.

אלי זפרני יו"ר העמותה העדיף למעט במילים "אני נמצא בתפקיד יו"ר העמותה בהתנדבות מלאה. יחד עם חבריי לעמותה עשינו מהפך כספי וניהולי וממצב גירעוני הבאנו רווחה ושגשוג לקשישי העיר. נכון שהצהרתי על התמודדותי על מועמדות הליכוד לראשות העיר, אבל אם איני טועה אנחנו נמצאים במדינה דמוקרטית. מה הקשר בין רצוני ובין כך שראש העיר מועל בתפקידו ומעניש את הקשישים שלא בדין ותוך חריגה מכללי המשחק הדמוקרטי כי הוא חושב שפגיעה בבית הקשיש תפגע בי. חבל שככה מתנהל ראש העיר בנושא כל כך קדוש כמו הקשישים".

 מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: "בשנתיים האחרונות העירייה הגדילה את תמיכותיה בפעילות בבית הקשיש ובשנה האחרונה מתאפשרת בבית הקשיש פעילות רחבה יותר ממה שהיה בשנים האחרונות בזכות תמיכה מסיבית של ראש העיר ועיריית קריית שמונה בנעשה בבית הקשיש. יחד עם זאת ראוי להדגיש כי בכל מקום בעיר בו נדרש פרויקט בינוי בצוותא עם הרשות המקומית, מי שתפעיל את הפרויקט היא עיריית קריית שמונה ואין שום סיבה להנהיג נוהג אחר רק משום שמדובר בעמותה למען הקשיש".

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad