היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

פרופ' אורי שני מנהל רשות המים: שנת 2012 צפויה שנה קשה ללא רזרבות מים

 

בטכס חגיגי לחתימה על אגודת מים עצמאית לאזור הגליל העליון "אגודת מים בגליל", אמר פרופ' אורי שני, מנהל רשות המים כי בשנת 2011 יהיה מצב המים קשה ויסתיים על ה"קווים השחורים" עם 240 מיליון קוב רזרבות מים ו-300 מיליון קוב מים מהתפלה והביע חשש כבד משנת 2012, בה תחל השנה ללא רזרבות מים כלל, ולכן עלול להיות משבר.

פרופ אורי שני דיבר בטכס שנערך במכללה האקדמית תל חי, בו נכחו נציגי משרדים ממשלתיים, ראשי רשויות, מנהלי תאגידי מים וביוב, מנהלי אגודות חקלאיות בישובים, מנהלי מפעלים לייצור תוצרת חקלאית, רכזי ישובים וחקלאים. בטכס נערכה חתימה על תקנון הקמת אגודת מים אזורית רחבה ועצמאית "אגודת מים בגליל" בנוכחות עורכי דין וכן נציג רשם האגודות עו"ד אדי אמיתי. האגודה העצמאית כוללת קיבוצים, מושבים ומושבות – כ- 60 מפיקי מים וצרכנים במסגרת "הסכם המים"  שנחתם עם המדינה. את הובלת הקמת האגודה עשו "מפעלי המים והניקוז בגליל העליון" בניהולו של שבתאי גלס וכן של שמעון טל, נציב המים לשעבר שנבחר להקמת הפרויקט.

עוד אמר מנהל רשות המים פרופ' אורי שני בטכס המכובד : "אנחנו בתחרות עם הקדוש ברוך הוא, מוספים מים מהתפלה, אך הבצורת ממשיכה. אנו מייחלים לגשם שלא מגיע. כמות המים הממוצעת שעמדה על 1.5 מיליארד מטר מעוקב מים ממאגרי המים האפקטיביים (מי תהום וכנרת שניתנים לניצול) ירדה בשנים האחרונות לכמות של 1.2 מיליארד מטר מעוקב ובשנה האחרונה ירדה הכמות עד ל -0.8 מיליארד מטר מעוקב מים אפקטיביים, ועם זה צריך להתמודד" מנהל רשות המים הוסיף כי קיימת הבנה בסיסית כי חובה לעשות שינויים בכל נושא חלוקת המים "בהקצאות לחקלאות קשה מאוד לקיים שינויים כאשר אנו בעיצומן של שנות בצורת, זה מצריך אומץ לב, אחידות וחשיבה לעתידה של החקלאות. המטרה העיקרית הינה בהעברת האחריות לחלוקת המים, בהתאם לכללים נוקשים ולא מקפחים. מאז נקבע תקנון חזני ב-1989 השתנתו פני החקלאות, השתנו התנאים וכן חילופי הדורות בישובים החקלאיים ולכן גם התכנון חייב להשתנות".

"אנו נמצאים על חבל דק בין שימוש במים לבין שמירה על זכויות החקלאים. לא חוכמה להחליט על "בורסה למים", שוק חופשי, ולנפץ זכויות שנקנו בעבודה ביישוב המדינה במשך מאה השנים האחרונות. לכן המאמץ לניהול המים בתקופת בצורת הינו במטרה לייעל את הדרך לאפשר מים מבלי לגעת בזכויות ההיסטוריות ולבנות עתיד לענף החקלאות" אמר פרופ' שני.

עוד אמר כי תקנות מחמירות לאגודה וניהול נכון יביאו לכך כי לא תתקיים ספסרות בכל נושא המים וכי החזקים בכל אזור לא ישלטו אלא שהמים יחולקו באופן שווה והגון. עוד הוסיף פרופ' שני כי לצורך חיסכון במים התקיימו בשנים האחרונות: הסברה וחינוך לחיסכון במים, העלאת מחירי המים, כניסת תאגידי מים וביוב למערכת והקטנת נזילות מים, תכנון גינות פרטיות וציבוריות, היטל בצורת שמוכיח עצמו כיעיל כיום, וכך נחסכו מים רבים במדינה. פרופ' שני אמר כי עקב כלל הפעילות, ירדה בארבע השנים האחרונות הצריכה במים לשימוש ביתי ב- 160 מיליון קוב בשנה. נציב המים ציין כי השנה יעברו 140 מיליון קוב מים במוביל הארצי בשאיבה מהכנרת וכי יותפלו מעל 160 מיליון קוב מים, כמות כפולה מלפני שנתיים. הנציב ציין כי הקמת מתקני התפלה אורכת ארבע שנים, אך תהליכי ההקמה והשגת התקציבים עדיין מסובכים.

אהרון ולנסי, יו"ר מועצה אזורית הגליל העליון אמר בטכס כי הוא שמח על האיחוד בין הרשויות והגופים מכלל צורות ההתיישבות בגליל, למען מטרה טובה וחשובה של ניהול עצמאי למים וניוד מכסות "כאשר אין גשם, אין זה פשוט לא לריב על המים. השלטון בממלכת ישראל מעדיף אותנו חלוקים ולא מאוחדים אולם האיחוד הזה וההתארגנות תוביל אותנו לעצמאות אזורית ולפיתוח ולניוד מים ללא תלות בממשלה" אמר ולנסי.

שמעון טל, לשעבר נציב המים וממקימי אגודת המים החדשה בגליל אמר בטכס כי היתרונות הרבים לניהול עצמי של משק המים בגליל כוללים בין היתר: ניצול מיטבי של הקצאות המים בגליל, שמירה על מכסות המים של החקלאים בגליל, תוספת מים לחקלאים באמצעות ניוד פנימי, תוספת מים משמעותית של מים מקידוחי שמיר לחקלאות בשנות בצורת, זרימת מים נוספת בנחלים למטרות שימור טבע ותיירות בגליל, מחיר מים מוזל לחקלאים בגליל ועוד. כמו כן פיתוח מקורות מים חדשים וחלופיים וייעול אספקת המים לטובת צרכני המים בגליל כמו קידוח שמיר 2 שהחל מחודש נובמבר 10 ומצפים להפיק ממנו מים שישמשו את חקלאי הגליל והגולן, משלושה קידוחים ("שמיר 2", "שונית" ושיקום קידוח "שמיר 1"). עומק הקידוחים כ 1500 מ' כ"א. הפרויקט כולל הנחת צנרת ומערכות הולכה ואספקה. אומדן התפוקה עומד על  כ- 25 מליון מ"ק לשנה. אומדן ההשקעות בקידוח שמיר, עומד על כ- 100 מיליון ₪, חלק הגליל במימון  כ- 25 מיליון ₪. השתתפות המדינה במענק בשיעור 50%. המים שיופקו משדה הקידוחים יתחלקו בין חקלאי הגליל והגולן.

בטכס השתתפו ראשי רשויות אזוריות מהגליל:  ראש מועצה אזורית גליל עליון אהרון ולנסי, ראש מועצה אזורית מבואות החרמון בני בן מובחר,  ראש מועצה אזורית מרום הגליל עו"ד עמית סופר, מנכ"ל המכללה האקדמית תל חי פרופ' יונה חן, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל זאב מרקמן, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, ממשרד החקלאות דוד ירוסלביץ, מהתאחדות חקלאי ישראל רחל בורשק ועוד.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad