היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שאל את הרב

שאלה
אני טס לחו"ל בעוד שבועיים למשך חודש וחצי. רציתי לשאול מספר שאלות לגבי האוכל:

א.     מה מותר לי לאכול? מה לגבי לחם? זיתים? גבינות? פירות? דגים?

ב.      האם מותר לי לאכול פירות חתוכים (שנחתכו כמובן ע"י סכין במלון)?

ג.      אמרו לי שיש בארה"ב חנויות כשרות, אך בלי תעודה, האם אפשר לסמוך על זה?

תשובה

א.     לחם מעיקר הדין מותר לאכול באופן שאינו ממולא או מתובל. בצרפת אפילו לחם אחיד אסור לאכול, אלא אם כן יש הכשר, וזאת משום שמערבבים בלחם שומן חזיר.

פירות מותר, דגים שיש בהם סימני כשרות (סנפיר וקשקשת) מותר, אבל שהנכרי יבשל לך. זיתים – אין חשש בתנאי שאין בו תערובת יין.

ב.      פירות חתוכים במלון, אין שום חשש גם אם חתכו אותם בסכין שאינה כשרה.

ג.      אין מושג כשר בלי פיקוח כשרותי, בארה"ב יש וועד כשרות O.U וגם באירופה יש וועדי כשרות מוכרים, רק צריך לשים לב בסופרים אם יש תו כשרות על המוצר.

 

שאלה
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם יש הלכות או איסורים לגבי תספורת לגבר? אם כן אז עד לאן מותר ומה אסור?

תשובה

ראשית יש להבהיר שבתער (סכין) על הזקן אסור בשום אופן, רק בעורף מותר לסדר עם סכין, ובפאות הזקן אפילו עם מכונה צריך להשאיר מעט שיער.

 

שאלה

שכחתי לכבות את האור במקרר ופתחתי אותו באמצע השבת, מה עליי לעשות? כל האוכל נמצא שם, איך אוכל לפתוח שוב?

תשובה

אסור לפתוח מקרר ששכחו בו מנורה דלוקה ורק ע"י גוי מותר, ואם שכחו ופתחו מותר להוציא מאכלים מתוכו, אבל יזהרו שלא לסגור המקרר, אלא יניחו מגבת על הדלת שלא יסגר לגמרי, ועצה טובה להסיר לגמרי את המנורה וכך לא יבוא לעולם לידי תקלה.

 

שאלה

גילינו בשבת שיש לנו "מכת נמלים" בבית, האם מותר לרסס באמצע שבת?

תשובה

אסור לרסס ישירות על נמלים או יתושים בשבת, משום נטילת נשמה, אבל שלא כנגדם כגון שפותח את החלון ומתיז בחלל החדר היתושים יברחו מחמת הריח, ולטאטא את הבית מותר.

 

שאלה

רציתי לדעת האם מותר לתינוק בן 6 חודשים (חצי שנה) לאכול מטרנה (חלבי) לאחר מרק עוף (בשרי). לעיתים הוא חייב.

תשובה

כל ההקפדה בהמתנה בין בשר לחלב לספרדים שש שעות, ולבני אשכנז שעה אחת, היינו לאנשים בני מצוה, אבל בילדים קטנים אין לכפות עליהם, אלא לחנכם לכך, אבל אם הוא לא מסוגל להמתין אפשר לתת לו לאכול מאכלי חלב אחרי בשר אפילו לאחר שעה, ובן מגיל 12 חייב להקפיד על שש שעות לספרדים, ובת מגיל 11, ופחות מגיל זה מצוה לחנכם ולא לכפות עליהם.

 

שאלה

לפני 15 שנים, בעוונותיי הרבים, גנבתי מבן אדם משהו. היום, אחרי שחזרתי בתשובה פניתי אליו בבקשה להחזיר לו לפחות פיצוי. הוא הפנה אותי לאיזה מוסד ואמר לי לתרום לשם. אני לא מאמין למוסד הזה (הוא לא תורני ובקושי ערכי) מה לעשות?

תשובה:

בתורה נאמר "והשיב את הגזילה" לכן תשיב לאותו אדם מה שצריך, והוא יתרום לאותו מקום כרצונו.

 

שאלה:

שלום כבוד הרב! ברצוני לשאול שתי שאלות בנושא צניעות:

1) האם צנוע ללכת עם חולצות שאורך השרוולים אחרי המרפק? (זה צנוע?? אשמח לקבל תשובה מפורטת).

2) מה הצניעות בגרביים?

תשובה:

בנושא צניעות אין סוף להקפדות, ומכל מקום שרוול המכסה את המרפק נחשב צנוע, והכלל בזה שכל דבר שצריך לכסותו אם לא מכסים זו פריצות. כמו שדרשו חכמים  – שוק באשה ערוה, שיער באשה ערוה. לגבי אשה נשואה שצריכה לכסות ראשה וכו' וגם אם כל הגוף מכוסה היטב אבל הבגדים צמודים מאוד לגוף זו פריצות. והכלל בגרביים – שלא יהיו שקופים וצבעים מושכי עניים וגרבי רשת.

 

שאלה: בבוקר אני מכוונת את השעון המעורר בטלפון, וכשהוא מצלצל אני מפסיקה אותו – זאת מבלי לנטול ידיים. זה בסדר?

 

תשובה: מותר לגעת בשעון קודם נטילת ידיים של בוקר, כמו כן מותר ללבוש בגדים, אבל להיזהר לא לגעת בעיניים באוזניים בפה וכו´ וכן במאכלים קודם נטילת הבוקר, משום רוח רעה שעל הידיים שיש בה סכנה.

 

שאל את הרב

שאלה: עצם ניסיון הוכחת קיום בורא לעולם הינה עובדה שאנו איננו יודעים, מרגישים, שומעים, רואים בשום חוש בגופנו. חוק טבע ידוע הינו: "אין צורך בהוכחת דבר כאשר ברור שהוא קיים" ולכן עצם הניסיונות הרבים של רבנים להראות הוכחות לקיומו של אל מראה על בעיה שורשית, לא?!                        

תשובה: "איוב אמר "מבשרי אחזה אלוקה" היכן שלא תסתכל ואיפה שלא תיגע, מוכיח שיש בורא לעולם מצוי ומשגיח ומסובב הכל ומפעיל הכל. ידיעה זו מחייבת את האדם לשמוע בקולו כך שהבעיה לא ברבנים אלא בציבור השומעים, אדם המחובר למדיה על כל ערוציה שתכליתם אחת להשכיח מהאדם מה חובתו בעולמו, ומנתקים אותו מבורא עולם כי על כל מאורע מכנים אותו כ"מקרה", אחרי שטיפת מוח לאורך ימים ושנים, אדם מאמץ לו אמונות טפלות ודעות כוזבות עד שהוא שוכח ביום יום, שיש עילת העילות וסיבת הסיבות, אשר על כן צריך אותם. הרצאות איכות של רבנים ומרצים המרעננים את האמת הצרופה בליבו של כל יהודי, אך נשחקת בשעת זבל טלויזיוני אחת.

הרב רפאל סבתי שליט"א

 

 

* הישר מארצות הברית יגיע לקרית שמונה הרב יוסף מזרחי מארגון "הידברות" ביום שני, ב' באלול (17.8.15) בשעה 19:00 ב"יד עזרא ושולמית). כניסה חופשית. לפרטים: דניאל – 050-7412525 אודט (ארגון "תפארת"): 050-4100563

* השבת אבידה – לפני שלושה שבועות אבד צרור מפתחות יקר וחשוב הכולל מפתחות רכב (סובארו), בית, מחסן וכו'. האזור הוא שכונת דן דיין או אזור המשביר לצרכן. מי שמצא מתבקש להתקשר ל: 052-8081400  ותבוא עליו הברכה.

 

* תפילות ערבית מאוחרות בקרית שמונה, 20:30 בית חזון עובדיה- רחוב יהודה הלוי 8, 21:00 כולל בית יהודה רחוב המחתרת, 21:30 בית כנסת שער השמיים רחוב משאש יוסף , 22:00 בית כנסת משכן האל רחוב מנחם בגין 104.

* גמ"ח תפילין חדשות לילדים שהגיעו למצוות. מיועד למשפחות מעוטי יכולת: 0529245325

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad