היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"שינוי עושים במפלגות"


פן לא מוכר של המחאה החברתית, היא המסקנה. רבים ממשיכים להגיע מכח ההרגל אל כיכרות הערים, אומרים את אותן הסיסמאות (משעמם) ומניפים את אותם השלטים. הסכנה בסוג כזה של תגובות היא שהמטרה האמיתית (והקדושה), שינוי ושיפור תנאי החיים במדינת ישראל, ילכו לאיבוד.

דבר נוסף שככל שהזמן חולף יש מקרב המוחים שמתבלבלים בין מטרות המחאה ובין האמצעים. החבורה הזאת נוטה להפוך את היוצרות ומעמידה את עצמם במרכז. והמחאה? זה פחות חשוב.

מי שהגיע למסקנה מעשית ואפקטיבית מגלי המחאה של הקיץ שעבר הוא אופיר יחזקאלי, בן קריית שמונה.

אופיר הוא אחד מהצעירים בעלי התודעה החברתית המעשית המפותחת שהכרתי בשנים האחרונות. תמיד חושב קדימה, יוזם ופועל למען החברה בה הוא חי.

אופיר וחבריו הקימו תנועה בשם "מתפקדים", עמותה ארצית הפועלת במגרש האמיתי, המפלגות הפוליטיות בכנסת ומסבירה מעל כל במה, שהשינוי האמיתי נעשה באמצעות חברי הכנסת והמפלגות הפוליטיות.

אופיר: "חצי מיליון איש דרשו צדק חברתי אבל צריך להבין שבסוף מי שמחליט מהו צדק חברתי הם 120 חברי כנסת, וזה בסדר, השאלה היא איך הם נבחרים. ברור לנו שאנחנו חיים בדמוקרטיה אבל זה לא ממש מדויק", מסביר אופיר יחזקאלי אחד המייסדים של התנועה והמשמש כמנכ"ל התנועה. אופיר מנתח את תמונת המצב הקיים ואומר: "כשאנחנו הולכים לבחור בבחירות הכלליות אנחנו בוחרים קופסא שחורה שנקראת מפלגה. סוג של ביצת 'קינדר', את ההפתעה בפנים מישהו אחר קובע בשבילנו והם המתפקדים. הם קובעים מי יעמוד בראש המפלגה והם קובעים את הסדר של חברי הכנסת. אם אנחנו לוקחים את הליכוד קדימה והעבודה ביחד, 68 חברי כנסת בבחירות 2009 הם נבחרו ע"י 115,372 אזרחים, זה פחות מ-2% מבעלי זכות הבחירה במדינת ישראל", וכדי להמחיש את הדברים מביא אופיר דוגמא "יש חברי כנסת היום שנבחרו עם 1000-2000 קולות. ציון פיניאן לדוגמא חבר כנסת מהליכוד נבחר במחוז גליל ועמקים שכולל בין היתר את קריית שמונה עם 1018 קולות", הוא אומר.

 

יחזקאלי, בן העיר קריית שמונה, היה יו"ר מועצת תלמידים בדנציגר, אחראי מתנדבים נוער בתחנת מד"א ומדריך בתנועת הנוער בעיר. לאחר 8 שנים בשירות המדינה ושחרור בדרגת סרן כקצין מצטיין, למד יחזקאלי תואר ראשון במשפטים ובממשל במרכז הבינתחומי הרצליה שם נבחר ליו"ר אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי במשך שנתיים. יחזקאלי עו"ד כיום, נשוי + ילדה, מתגורר בהרצלייה, לומד לתואר שני בממשל ומדיניות ציבורית בבינתחומי וכאמור מנכ"ל העמותה "מתפקדים". במקביל, ממשיך בפעילות התנדבותית בעיר, מגיע להרצאות במסגרת פרויקט דלתות בדנציגר ונמנה על מייסדי תנועת שינוי כיוון.

 

– אז מה זה בדיוק 'מתפקדים'?

אופיר: "חברי הכנסת מחויבים קודם כל לציבור המתפקדים ורק לאחר מכן לכלל הציבור. המטרה שלנו היא להגדיל את מספר המתפקדים למפלגות השונות ובכך למתן את הלחץ של קבוצות סקטוריאליות כגון וועדי עובדים, מתנחלים וליצור לחץ גדול יותר על חברי הכנסת לעסוק בנושאים של כלל הציבור. הגיע העת שתושבי באזור יתחילו לדאוג לעצמם יתפקדו למפלגות ויהיו יותר מעורבים בדרישות מהממשלה לגבי קריית שמונה בפרט והאזור בכלל. דמוקרטיה היא מצוינת אם משתתפים בה. אם לא לוקחים בה חלק אז אי אפשר להתלונן שהאינטרסים שלך לא מיוצגים כי אתה פשוט לא שם".

 

כדי לסבר את האוזן, הייתי מבקש דוגמא.

אופיר: "המערכת הפוליטית היא כמו שירות לקוחות של חברת סלולאר… אם אתם לקוחות פעלתניים שבודקים את החשבוניות שלכם, מרימים טלפונים דורשים את שלכם ומוודאים שלא יעבדו עליכם ושולחים אפילו מכתב כזה של התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, פתאום השימור לקוחות קופץ ומתחילים להתייחס אליך. אם לא תטרחו ולא תבדקו אז ימשיכו לגנוב אתכם. התפקדות, מעורבות ויציאה לרחובות מקפיצה את השימור לקוחות הפוליטי".

 

יחזקאלי הקים את "מתפקדים" יחד עם קבוצת צעירים מכל קצוות הקשת ביניהם אסף זמיר ס. ראש עיריית תל-אביב, עופר ברקוביץ חבר מועצת עיריית ירושלים לשעבר ועוד מספר פעילים צעירים.

אופיר: "כל מי שמעורב קצת במתרחש סביבנו ובסיקור התקשורתי מבין שיש פה בעיה אמיתית. הציבור יכול למחוא עד מחר, אבל בפועל מי שקובע ומי שמשפיע אלו אותן קבוצות מתפקדים במפלגות השונות. פעם קראו לזה קבלני קולות, היום כולם מתוודים, ההשפעה שלהם על המציאות שלנו היא מכרעת ואנחנו, האזרחים, הרוב המשרת והנושא בנטל, מחוץ למשחק, מחוץ למעגל ההשפעה".

 

– מה בעצם מטרת הפעילות שלכם?

אופיר: "המטרה, שינוי חברתי ובעיקר תודעתי. האזרחים שרוצים להשפיע צריכים להיכנס למשחק הפוליטי. המטרה שלנו נהירה וברורה- ציבור רענן ורחב שמעורב בפוליטיקה, משפיע על המציאות ומשנה אותה כשצריך, מבפנים מלמטה.

והכי חשוב, אנחנו לא אומרים ולא ממליצים על מפלגה זו או אחרת. המטרה שלנו להביא כמה שיותר אזרחים להיות מעורבים במגרש האמיתי, מתפקדי המפלגות השונות".

 

 

נו, והשאלה ששואלים כל בן קריית שמונה. מתי אתה חוזר הביתה?

אופיר יחזקאלי מנכ"ל 'מתפקדים': "שאלה טובה, עד היום אני מגדיר את עצמי בן קריית שמונה, ההורים שלי גרים פה (יפה ומשה יחזקאלי) ולפחות פעם בחודש אנחנו פה. אני מעורב בתנועת שינוי כיוון ובפרויקט דלתות במהלכו בוגרים של דנציגר מעבירים שיעורים לתלמידי התיכון ומשתדל בכלל לבוא לשוחח עם מועצת התלמידים מתי שקוראים לי.

מניח שזה יקרה מתי שהוא בינתיים אני צובר ניסיון והבנה של איך המערכת הארצית עובדת. בכל נקודה שאני נמצא בה כיום אני מדבר על חשיבות הפריפריה ועל קריית שמונה ומדגיש שבסופו של יום זה הבית שלי".

אופיר יחזקאלי הוא חלק מחבורה מופלאה של צעירים בשנות העשרים-שלושים שנולדו וגדלו בקריית שמונה, אבל לא כולם  נמצאים כאן. בינתיים פועל אופיר לשינוי תודעתי ומניע בצניעות תהליכים מהותיים לשינוי אמיתי של המציאות הציבורית-פוליטית במדינת ישראל.

אי אפשר לסיים מבלי לומר את משפט התקווה "ושבו בנים לגבולם". אמן.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad