היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שנה חדשה – ללא גזל (חלק א')

 

 

לפני מספר שבועות ישבתי עם מספר חברים דתיים בשיחת התפלספות על שאלות הלכתיות. שאלות כמו "אם אדם קבע לעצמו סעודה, ירד לחדר מדרגות וחזר, האם צריך לברך שוב?", "מה מברכים ברכה אחרונה על גלידה?" ו"עם איזה סוגים של מגבונים לחים מותר בשבת?". במהלך השיחה ניסינו להביא מקורות, הסברים וניתוחים של ההלכות, אך לרגע עצרתי והרהרתי לעצמי, זה לא שהנושאים האלה לא חשובים חלילה או פחות מדברים מאחרים, אך למה כמעט ואף אחד לא מדבר על נושאים "רגישים" יותר כמו גזל?
עדיין לא נתקלתי בשיחה רצינית ומפולפלת כזו בנושא גזל.
הגזל הוא אחד הנושאים היותר חמורים ביהודית, אך משום מה המוטיב הזה לא ניכר בהרצאות ודרשות. זה לא חלילה שאנחנו גנבים, אך אם באמת נדע ונכיר את מה שעומד מאחרי המילה הזאת, לא בטוח שנוכל לעמוד בה.

הרב רפאל סבתי שליט"א סיפר בעבר שמתוך מאה שיחות טלפון בהן הוא נשאל שאלות, אולי אחת בנושא גזל. אנשים מעדיפים לשאול שאלות אחרות ו"טכניות" יותר, אך כשמדובר בממון הזולת, ובממון עצמך, אנחנו עושים לפעמים הנחה על חשבון הבית, ומרפים את השכל הישר והלב היהודי ממחשבה ועוברים להלכה הבאה.

מה גורם לאנשים לגזול, יותר מאשר שווה פרוטה? דברים חריפים וייחודיים כתב החפץ חיים בספרו "שפת תמים": "והנה לעוון הגזל שהופקר בפני איזה אנשים, יש כמה סיבות, אך נבאר שתיים שהן גלויות לעיני הכל. האחד ריבוי הוצאות ומותרי המלבושים …שיצר הרע מסיתו שעתה נאות לו להתנהג בענייני הבית והמלבושים במעלה גבוהה מערכו, וכשמזדמן לו איזה זמן שאינו משתכר לפי ערך ההוצאה שהרגיל עצמו, מוצא לו היצר מקום להטעות אותו לפתותו לגזול ולחמוס, ולהיות לווה לא ישלם, וברבות הזמן נהיה גזלן וחמסן גמור שאינו חושש כלל לחיי חברו. …והסיבה השנייה המביאה לאיסור גזל היא חסרון הידיעה שנדמה בעיניו שאיסור גניבה לא יקרא עד שיגנוב מכיסו של חברו, אבל באמת לא כן הוא, …כל שנשאר בידו ממון חברו בעוול, אפילו הוא רק בכלל שווה פרוטה הוא בכלל איסור גזל".

החפץ חיים מסביר בצורה מושלמת מה גורם לאדם לגזול, וכן למה אדם גוזל רואה במטושטש את ממון חברו, הגזל לא שייך רק לממון, אלא יכול להיות גזל שינה, גזל תור ועוד סוגים אחרים של גניבות למיניהם כמו גניבת דעת, גניבה של קניין רוחני וכו'. נרחיב על הנושא במדור הבא, אך בכל אופן, כדאי מאוד ללכת לתלמיד חכם, לשמוע הרצאות ולקרוא ספרים בנושא ולהבין את כל צידי הגזל ההלכתיים.

 

סיפור אישי

מאז שחזרתי בתשובה, אני משתדל בכל ראש השנה לעשות עם עצמי חושבים, ולקבל עליי מצווה אחת, קשה ביותר, ואיך שאומרים בחבר'ה, 'להתאבד' עליה. בוודאי שאותה מצווה צריכה להיות מיוחדת, חשובה ורצויה מאוד בפני בורא עולם. לפני שלוש שנים קיבלתי על עצמי את כל מה שקשור למושג "גזל", עם דגש מיוחד על צריבות דיסקים, הורדות מהאינטרנט והפרת זכויות יוצרים. בתור אחד שהחליף את הכלב בחמור במשפט "חברו הטוב ביותר של האדם" (והכוונה לאי-מיול), היה קשה לי מאוד לוותר על ההורדות והעתקות הלא חוקיות. לכל משפחה יש את ההוא שאפשר לבקש ממנו כל סרט/דיסק/שיר שיצא, ומי שתפס את המשבצת הזו הייתי אני. אגב, גם לחברים, למשפחה, וסתם לטרמפיסטים שהתלהבו מהשיר.
כבר שלוש שנים, בע"ה, שאני משתדל בכל הכח להפסיק לגזול את פרנסתם של האומנים והיוצרים, שסה"כ רוצים להתפרנס מהאומנות שלהם.
אחד הרבנים היותר מוכרים מתחום ההרצאות הוא הרב אבנר קוואס. אשתי ואני רצינו להתענג באחד הערבים על אחת מהרצאותיו המרתקות. בעולם החרדי כידוע, מנסים אותם אנשי חסד להפיץ תורה ברבים, בכל דרך, כולל באינטרנט (שתופץ תאוצה בנושא) בחינם. חיפשנו הרצאה של הרב קוואס, ולא הצלחנו למצוא. אחרי חצי שעה של חיפושים מצאנו באחד האתרים את אחת ההרצאות. מיד הפעלנו וציפינו לשמוע פניני חכמה מהרב. מיד בתחילת הסרטון, עלתה כתובית בה כתוב היה, הסרט לצפייה ביתית בלבד, אסור להקרינה בפומבי, להעתיקה וכו'. מיד קפץ לי החשד, כי בעל הזכויות אינם מרשים להפיצה באינטרנט. התקשרתי לרב קוואס בעצמו כדי לשאול, אך למזלי הרע אינו היה זמין. אח"כ התקשרתי לחברת ההפקה ("קודאק יהלום" ממאה שערים), וגם הם לא ענו. לאחר תסכול קטנטן התקשרתי לאחד הרבנים שאני מכיר מהמרכז, הסברתי לו את הנושא, והוא התיר לי לראות בטענה שאם היו יודעים על כך חברת ההפקה, במקרה של איסור, הם היו תובעים את בעל האתר. ממש כסימן משמיים, קרה לי מקרה מסוים באותו רגע, וכך בעצם נבצר ממני לראות את הסרטון. לאחר יום חזרו אליי מחברת ההפקה. סיפרתי להם את השתלשלות המקרים, והם אסרו עליי לראות בטענה שאת הרצאותיו של הרב מוכרים במארזים ואינם ניתנים לצפייה בשום מקום. חשבתי לעצמי, כמה טוב שהקדוש ברוך הוא מנע ממני לצפות בסרט.

מספר חודשים אח"כ הזדמן לי להיות בירושלים, ושם נכנסתי לחברה ורכשתי את כל סדרת ההרצאות. למרות ההוצאה הגבוה (550 שקלים), אין ספק שעדיף לשלם, ליהנות ולמנוע את איסור הגזל מהרב ומחברת ההפקות. הרבה ירימו גבה לגבי הויתור שלי, ואף יש שיתענו כי אין בזה שום איסור, אך אף אחד לא היה מוכן שיגזלו אותו בשום צורה שהיא. לא אני ולא אתה.

במדור הבא ננסה להבין מה זה גזל, מה ההבדל בין גזילה לגניבה, ואיזה סוגי גזל יש.

 

 

סוכות

היום, ערב חג סוכות, אנחנו נכנסים לסוכה למשך שבעה ימים, חוץ מכל הסממנים הגשמיים והרוחניים, קיים נושא העראיות, זמניות. כל העולם הזה, כידוע הוא זמני, הכסף, הבריאות, העבודה והעולם הזה. אם אנחנו מודעים לעובדה כי הכל כאן זמני, אז צריך גם לדעת שבזמן הזה שאנחנו כאן, לא נעשה טעויות שקשורות בהנאות זמניות. אם למשל הייתם שומעים על אדם שהולך לקפוץ מגורד שחקים, בטענה שהוא רוצה להרגיש איך זה לעוף באוויר, הייתם חושבים שהוא השתגע, הרי בעוד כמה שניות הוא כבר ישכח את זה לעולמים. כך גם אותה תוכנה, דיסק, שיר שהורדתם, הרי בעוד כמה חודשים תצא גרסה חדשה לתוכנה, השיר כבר יהיה נדוש וסרט יהיה ב-VOD (למי שיש), אז למה לא לחשוב פעמיים לפני שמורידים אותו? הרי מה שיקרה אח"כ חמור פי אלף, ולכן זה לא שווה כלל. זו רק דוגמא אחת מעשרות דוגמאות של גזל, אך העיקרון כאן הוא העניין שצריך תחילה ללמוד את הלכות גזל, ואח"כ במתמטיקה פשוטה ליישם אותה.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad