היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

7 שעות הפסקת חשמל ברציפות ביסוד המעלה

מידי פעם מזכירה מדינת ישראל לתושבי הפריפריה מה היא באמת חושבת עליהם וכמה הם שווים בעיניה.

הפעם 'זכו' לתענוג המפוקפק תושבי המושבה יסוד המעלה.

חברת החשמל המונופוליסטית החליטה לשדרג את מערכת החשמל בישוב, מעשה הראוי לכל ברכה, ואגב כך החליטה להשבית למשך שעות רבות את אספקת החשמל לבתי התושבים, העסקים, המפעלים והמרפאה בישוב.

אומנם, החברה דאגה להודיע מבעוד מועד על העבודות, אבל זה ממש לא קידם פיתרון כלשהו להמשך זרימת החשמל למושבה. תושבי המושבה חשו חסרי אונים וכל מאמציהם למצוא פיתרון שיהיה בו גם שידרוג המערכת וגם פגיעה מינימאלית בתושבים, עלו בתוהו.

התסכול וחוסר האונים מהמצב היה כה גדול עד אשר התושבים נקטו יוזמה וממנו את הפיתרון (החלקי) מכיסם ועל חשבונם.

נקודת התורפה הם הקשישים והחולים, שחלק מחוברים לבלוני חמצן והחשמל הוא עורק חיים עבורם. בני המשפחות הוציאו את הוריהם החולים והקשישים מהבית ושיכנו אותם במשך כל אותן שעות בבית מלון.

יעל שביט תושבת המושבה החליטה לא לשתוק ורתמה את כישוריה ומקצועה לטובת התושבים במאבק הלא שקול מול חברת החשמל.

יעל: "חברת החשמל ממאנת להגיע להסדר נוח יותר עבור התושבים, למרות הפניות אליה, למשל חלוקת העבודה למספר ימים, או הצבת גנרטור, או כל סיוע טכני אחר על מנת שלא לעצור את אספקת החשמל לשעות כה רבות בחום הצפוי מחר", יעל, שנשמעה נסערת, שלא כהרגלה, המשיכה ותארה את מה שהולך לקרות, עוד טרם שהפסקת החשמל החלה "במשך תקופה ארוכה, בכל מספר חודשים נוהגת חברת החשמל לנתק את החשמל במושבה ל- 6 עד 8 שעות רצופות לתיקון תקלות במערכת (הפסקת החשמל הקודמת ארכה שש שעות לפני כחודש בסוף חודש מאי. החום להגיע ל-36 מעלות והשהייה בתוך בתים סגורים הינה בעייתית ביותר. בנוסף במושבה עשרות קשישים התלויים במכונות חמצן, דיאליזה וכד', מה עליהם לעשות בדיוק?!", שואלת יעל רטורית.

יעל מפנה אצבע מאשימה אל עבר מערכות ואומרת "משרד החינוך סרב להשבית את הקייטנות ביום זה וילדים יגיעו לקייטנות למרות אי אספקת החשמל. בנוסף לא ניתן אישור לילדים לבלות יום קשה זה בבריכת השחייה למרות הבעייתיות הרבה. המדריכים בשלב זה נאלצו לבקש מהרשות המקומית להזמין ממטרות לגנים כך שיוכלו לפחות להרטיב את הילדים במים בכדי לצנן את גופם לאורך היום מחר".

יעל: "בתי האריזה והקירור ביסוד המעלה, הנמצאים בשיא עונת קטיף פירות הקיץ, לא יכולים לשבות, אף לא יום אחד ואינם יודעים כיצד להתגבר על הבעיה, מאחר ועלות הגנרטורים גבוהה ביותר, כולל שינוע ומשכורת לאנשי חשמל שיפקחו על פעולת הגנראטורים".

יעל ותושבי המושבה כועסים בעיקר לנוכח העובדה שאף אחד לא ממציא את הגלגל, וטיפולים ותיקונים ברשת החשמל הם מעשה יום-יומי ובכל הארץ.

כאשר חברת החשמל פועלת במרכז הארץ, לא הייתה מעולם הפסקת חשמל לשעות כה רבות באופן רציף החוזר על עצמו מידי כמה חודשים.

תושבי יסוד המעלה טוענים, כי זו אפליה בוטה של תושבי הפריפריה, ללא רצון ונכונות של חברת החשמל, חברה ממשלתית, למצוא מענה מתאים והולם לתושבים לאורך 8 שעות, בשיא החום, חופשת הקיץ של הילדים ולמען בריאות הקשישים במושבה. חלק מהישובים קראו להפריט את חברת חשמל! ואף שלחו מסמך תלונה למבקר המדינה.

יעל: "לאחר תלונות רבות לאורך היום לחברת חשמל ופנייה של ראש הרשות המקומית לחברת חשמל, נענו לבדיקת מתן פתרון של גנרטור לשני מוקדים במושבה בלבד. עדיין לא נמצא פתרון לקשישים הזקוקים לחמצן. לא לכל הקשישים ישנם בנים במושבה ואין מי שיטפל בהם מחר במקרה הצורך, או ישנע אותם לאזור של גנרטור", אומרת יעל שביט מיסוד המעלה.

בתגובה לטענותיה של יעל ותושבי המושבה שולחת חברת החשמל את התגובה הבאה: "חברת החשמל מתכוונת לבצע עבודות רחבות היקף ומורכבות, לפיתוח ולשידרוג מערכת החשמל באזור. עבודות כגון אלה, מתבצעות ברחבי הארץ במשך כל השנה, על מנת לשפר ולהבטיח את אמינות אספקת החשמל ללקוחות החברה.  

כדי לא לשבש את שגרת החיים של התושבים לאורך ימים, החברה ריכזה צוותי עבודה מתוגברים לצורך ביצוע העבודות ביום אחד. aהחברה פעלה בשיתוף המועצה המקומית למציאת פיתרונות זמניים חלופיים לאספקת חשמל לרבות הקצאת שני גנראטורים  על ידי המועצה לבתי החולים ולגן ילדים, וכן גנראטור שהקצתה החברה למרכז הקניות המקומי. 

לקוחות  הנזקקים למכשירי הנשמה, דיאליזה ועוד, חייבים לדאוג לאספקת חשמל חלופית באמצעות חיבור לגנראטור, סוללות ועוד. זאת, גם לשעה בה יתכן ותהיינה הפסקות חשמל בלתי צפויות.

חברת החשמל מתנצלת על אי הנוחות הזמנית ותעשה כל שניתן על מנת לסיים בהקדם האפשרי את העבודה ולהחזיר את אספקת החשמל ללקוחותיה", אומרים  בחברת החשמל.

אולי יעניין אותך

Bottom ad