היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מי שמאמין – מפחד?

למרות שמאז ומתמיד היו בעולם תיאוריות קונספירציה, נראה שמוטציה חדשה שלהן מדבקת יותר ויותר אנשים להאמין שיש אמת נכונה מול מציאות שקרית, לטענתם. מסתבר שגם המציאות שלנו מורכבת מתיאוריות קונספירציה שהתקבלו כעובדה מדעית, מבלי לקבל הסמכתה מהמדע. ואיך כל זה קשור לתורה?

נכון שהן תמיד היו כאן, אבל נראה שקונספירציה הפכה לאחרונה למקצוע של מספרי סיפורים, והקהל לא מאחר להגיע. בשנים האחרונות אנו נתקלים ביותר ויותר תיאוריות של בני אדם שמנסים להסביר לנו, מה האמת שמסתתרת מאחורי המציאות הנגלית לעין.
צריך לעשות הפרדה ברורה בין קונספירציות פייק ניוז ומידע שגוי ולא מבוסס.
ביל גייטס יחדיר שבבי מעקב באמצעות החיסון לקורונה, טראמפ נבחר כדי לשים קץ לקנוניה של פדופילים שסוגדים לשטן, פוליטיקאים דמוקרטים, כוכבי הוליווד וסלבס ליברלים חברים ברשת חשאית כלל־עולמית לסחר בילדים שמפעילה את מנהיגי העולם ועוד ועוד תיאוריות צצות כמו פטריות אחרי הגשם. אך מסתבר שלפטריות האלה יש שוק לא רע.

בעוד פייק ניוז היא תגובה נקודתית לאירוע נקודתי, הקונספירציה היא מציאות אלטרנטיבית של אירועים שמתכתבים עם פייק ניוז ועם השקפה פוליטית.

כמה פעמים כבר שמעתם, "זאת בסך הכל שפעת", "הקורונה תיעלם בקיץ בגלל החום", "אלכוהול הורג את הנגיף", "שתיית מים שוטפת אותו מהגוף", "רשתות ה-5G אחראיות להתפשטות הקורונה", "הנגיף הוא תוצר של פיתוח ביולוגי של הסינים", "המספרים האמיתיים לגבי נתוני המוות וההדבקה עברו מניפולציה על ידי הרשויות", "ביל גייטס, התומך חיסונים הזה, הוא בעצם חלק ממזימה של קבוצה בינלאומית להכניס לנו לגוף צ׳יפים יחד עם החיסונים".

ככלל, מחקרים מעידים שתיאוריות קונספירציה מושכות אנשים שמחפשים דיוק או משמעות בעניינים אישיים חשובים מה שמונע מהם לחפש ולמצוא את התשובות לשאלות באמצעים רציונליים ומאוזנים יותר. נשמע לכם מוכר, כאילו מדובר באנשים שנמשכים לדת? אולי נראה תכף שזה בדיוק ההיפך.

תיאוריות קונספירציה עשויות לאפשר לחסידיהן להרגיש שיש להם מידע נדיר וחשוב, כזה שרק הם מצליחים להבין, מה שגורם להם להרגיש מיוחדים ומגביר את הערכה העצמית בעיניהם.  כמו כן, לרוב הם יהיו אנשים חסרי אמון כלפי הממסד/אנשים/תשלימו אתם.

כאמור, לאחרונה אנחנו עדים ליותר ויותר "הסברים" מאחורי הקלעים של המציאות, אך למעשה מאז ומתמיד הן היו כאן. קחו למשל את הקונספירציה הגדולה בהיסטוריה שמאשימה את היהודים בכל דבר רע שקורה. אנו אשמים בכל מחלה, בכל רעב, בכל משבר כלכלי, בכל מלחמה, ויהיה צפוי מראש, גם בקורונה. והנה עוד שלל דוגמאות מהעבר, שלמרבה הפלא עדיין חיות ונושמות:

איידס. ברית המועצות הנדסה את נגיף האיידס כדי לשמש נשק ביולוגי במלחמה עולמית.

הבונים החופשיים. הבונים החופשיים הם כת רשע הזוממת להשתלט על העולם. לפעמים גם קשרו זאת ליהדות. היהודים מוחרמים מכל לשכות שלהם בחו"ל.

דיאנה.  הנסיכה דיאנה מתה בתאונת דרכים, אך מאחורי היה  רצח. יש אומרים שנעשה על ידי מדינת ישראל בגלל שהייתה מאוהבת במיליונר ערבי, ויש אומרים שדווקא על ידי אנגליה, כי זה היה בזיון בעיניהם.

וכמובן אפשר להוסיף גם את רצח רבין, פיגועי 11 בספטמבר, אלביס פרסלי חי, רצח הנשיא האמריקני קנדי, הנחיתה על הירח בוימה על ידי שחקני קולנוע על אדמת אמריקה וכו'.

ודוגמא אחרונה לסיום, מערכת כיפת ברזל, על פי תאוריה זו, מערכת כיפת ברזל אינה מיירטת באמת את הרקטות הנורות לעבר מדינת ישראל. את הרעיון מוביל בישראל ד"ר ישראלי למרבה הפלא אף קיבל את חתן פרס ביטחון ישראל. מסתבר שהצעתו לפיתוח מערכת חלופית למערכות נגד טילים המפותחות בישראל לא התקבלה, ומאז הוא נלחם נגד המערכת ומערער על יעילותה.

הרב שלמה אבינר התייחס בעלון "באהבה ובאמונה" לנושא הקונספירציות והנה מספר ציטוטים מדבריו:

זה היה צפוי מראש. כל פעם שיש משברים שאינם מובנים עד תום, אז במקום להודות בענווה שאינינו מבינים את הכל, אנו ממציאים כל מיני הסברים שלא היו ולא נבראו, ואפילו משל לא היו.

אכן, אפשר להבין שיש נבוכים. כי יש רופאים שאומרים כן ויש שאומרים לא. קשה לעכל מצב לא ברור. על כן נמלטים מכל זה, על ידי תיאוריות קשר: יש גורמים רבי עוצמה, המסתירים את הכל, ועכשיו הכל ברור. זה דומה למנטליות המגית, העומדת מול תופעות שהמדע אינו יודע להסביר לגמרי, אז היא ממציאה פסאודו-מדע שיודע את הכל. עמדה זו מאוד מסוכנת. זהו מנגנון הגנה המונע מלטפל בבעיה באורח אמיתי.

כמובן, יש גם תיאוריות קונספירציה שהתבררו כנכונות, אך רובם הן בדותות. כמו בכל דבר, יש להתרחק משתי קיצוניות, לא להתעלם מקונספירציה אמיתית, ולהירדם בשמירה כאילו הכל בסדר, ובסוף נגרם אסון. וגם לא לראות קונספירציה בכל דבר, ומתוך כך להחמיץ טיפול ממשי.

אז מה הפתרון? פשוט מאוד. להשתמש בשכל ובחוש ביקורתי, ולא לקבל שום דבר שלא הוכח. כמובן, תורת הקונספירציה נמצאת כאן במגננה דמיונית, כאשר אינה מוכיחה דבר, שהרי הכל מוסתר על ידי התארגנויות כבירות חשאיות.

תיאוריות חילוניות

אחת הבעיות בהפרכת תיאוריות, שקשה לעיתים "לקטול" קונספירטורים, שכן הם נשענים על אמיתות וחצאי אמיתות, כך שהאזור האפור מעמיד אותנו בשאלה, אולי בכל זאת הם צודקים.

קחו למשל את מכחישי הקורונה למיניהם, ולא משנה מאיזה סיבה וצד. הם טוענים טענות שיש להם מקום, כמו למשל שהתקשורת מגזימה ומלחיצה, או שהסגרים הם לא יעילים ומונעים משיקולים אחרים. כמו כן, לא בטוח שמספר המתים המעודכן הוא מאנשים שאכן נפטרו מהווירוס. ולכן ברגע שהם צובעים את האזור השחור שלהם בצבעים אפורים, כאן מתחילים ההרהורים.
להבדיל, כאשר תיאוריות מדעיות נכתבות, נראה שהמילה מדע משכיחה את המילה שלפניה, תיאוריה, וכך כל תיאוריה כזו או אחרת, מיד מעוררת עניין ומחשבה.

במשך ההיסטוריה תיאוריות מדעיות וחברתיות עלו וירדו מהתודעה, וחלקן אף הוכחו כנכונות. כך למשל מבנה וצורתו של כדור הארץ. עד הרגע בו העולם גילה שהוא עגול, נזרקו לאוויר אינספור תיאוריות שחלקן היה בקונצנזוס רחב (1000 שנים לפני כבר נכתב בגמרא שהעולם עגול, אבל לא היה למדענים מספיק עותקים).

עם התפתחות המדע במאה ה-19 תאוריות מדעיות קראו תיגר על אמונות דתיות. התאוריה המרכזית שערערה את מעמדה של הדת הייתה תאוריית האבולוציה של דרווין. היא ערערה את מקומו של האדם בראש היררכיית הטבע. בתפיסה הדרווינית האדם איננו נזר הבריאה, כפי שמניחה הדת, אלא יצור שהתהווה והתפתח כמו כל שאר עולם החי והצומח.
מסתבר שגם דרווין בעצמו הבין שהתיאוריות שלו יכולות לעורר מהומה, ופחד מאוד להוציא אותם (אפילו אביו התנגד), וכשיצאו לאור פורסמו בעילום שם. מאז ועד היום, כשבאוניברסיטאות מלמדים את כתביו, עברו הרבה תיאוריות בנהר ואף מחקרים מדעיים סותרים, אך מה שמפליא כאן הוא ההצלחה לשכנע אנשים בתיאוריות שלו, עד שהפכו אותן לכמעט-מדעיות, ללא שום מדע.

אם נשים לב נראה שהצלחות המדע חיזקו את ההכרה בשיטה המדעית. למשל, הצלחות בתחומי הרפואה ערערו את האמונה שרפואה היא בידי שמיים ותפילה עוזרת לרפא חולים. מי שמביט ברמה התורנית ולא בצורה שטחית יבין בקלות שנכתב בתורה שהקב"ה נתן את הרשות לרופאים לרפא, ואף ציווה אותם, כך שלמעשה אדם נדרש לעשות השתדלות ולחפש את הרופא הכי מתאים. עם זאת, בוודאי שהוא צריך להתפלל לבריאות באופן תמידי, וברור וכתוב שלא כל התפילות משנות את המציאות שאליהן התכוון המתפלל, אך מה שבטוח אינן חוזרות ריקם, כלומר הן יפעלו במקום ובזמן שהקב"ה יחליט לטובת המתפלל.
דוגמא נוספת ואחרונה היא "תורת הגזע", תאוריה פסבדו-מדעית המקטלגת את המין האנושי לגזעים המקיימים סדר היררכי, כך שחלק מהגזעים עליונים ביחס לאחרים. למרות שחלקנו חושבים שתורת הגזע הייתה אידאולוגיה, מסתבר שהתיימרה להיות דיסציפלינה (ענף ידע רשמי) מדעית, ששאבו ממקורות שונים, דרוויניזם, רעיונות אאוגניים, תורות פסבדו מדעיות. כל אלו אוחדו לתאוריה שאמורה הייתה להיות מדעית, ומתבססת על מדידות מדויקות המסוגלות להבחין בין הגזעים ותת הגזעים השונים לפי מאפיינים כצבע העור, צורת ומידת הגולגולת, צבע העיניים והשיער, וכיוצא בזה.
מסתבר שלתיאוריה הזאת שהתיימרה להיות מדעית היה קהל רב, שלקח אותה צעד אחד קדימה.

ישנן תיאוריות רבות שמנסות לסתור את סיפורי התנ"ך כמו למשל זו שקריעת הים לא באמת התרחשה, אלא היה גאות ושפל בצורה קיצונית, וכמובן שאין טעם להביא אותם, כחסכון של דפי נייר ודיו.
ועכשיו נסו רגע לחזור בציר הזמן, אחרי שעברנו אינספור תלאות וניסים. ראינו את הים נחצה, את בית המקדש נבנה, את היהודים שניצלו בי"ד באדר ואת חזרתם המחודשת לארץ ישראל לפני 72 שנים, איך זה שנתנו לתיאוריות חילוניות להשפיע לנו על האמונה? איך הכנסנו אותן בדלת האחורית לאקדמיה?
וירוס אחד משגע את העולם ועוד לא הבנו שאנחנו לא יצור כל-יכול, וכנראה שיש דברים שנשגבים מאיתנו, למרות שהמדע צועד איתנו ומוביל את המציאות למקום בטוח יותר.
אז בפעם הבאה שאתם שומעים על תיאוריה כזו או אחרת, נסו לאתר כמה תיאוריות האכילו עוד בילדים אותנו וקבעו לנו עובדה מוגמרת, בלי שהבנו שמישהו כאן רצה להסתלבט, או סתם חיפש משמעות למציאות מורכבת.

אולי יעניין אותך

Bottom ad