היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שילמתי מחיר יקר על לא עוול בכפי

שלום לרב ניסים מלכה, ראש העיר לשעבר. חלפו מעל שלוש שנים שאינך בתפקיד, ונדמה לי שזה הזמן לשאול מספר שאלות בראיה לאחור.

פסק הדין המטלטל של שופטת בית הדין לעבודה לובנא תלחמי סוידאן בעניינה של ד"ר שלומית פחימה וביטול פיטוריה בשל 'שיקולים פוליטיים', עדיין מהדהד ומעלה שאלות כבדות משקל על דרך התנהלות ראש העיר והמסייעים בידו בדרך ובשיקולים פוליטיים וזרים.

פסק הדין, העמוס בתובנות ואמירות של כבוד השופטת ביחס לדרך התנהלותו של ראש העיר, ראוי שתשונן על ידי כל מי שנמצא בסיטואציה העלולה להביאו ליחס דומה כלפיו, בהווה או בעתיד.

 

פגשנו את ראש העיר לשעבר, הרב ניסים מלכה שבכהונתו כראש עיר נבחרה ד"ר שלומית לתפקידה (כמו גם מנהלים אחרים שחלקם פוטר, לכאורה בשל אותן סיבות), וביקשנו לדעת ולשמוע על הרגשותיו, מעשיו והלקחים שהוא לקח עימו, אחרי שתיקה של למעלה משלוש שנים.

  

  • שלום הרב, מה מעשיך בימים אלה?

הרב מלכה: "בימים אלה אני מקדיש את מיטב מרצי וזמני לטיפול ברפואת הגוף והנפש לכל מי שפונה ומבקש את שירותיי.

לאחר שסיימתי את לימודיי בהצטיינות ב'מכללת אלימה' ואת הסטאז' הנדרש, החלטתי להעניק, בהתנדבות מלאה, את הידע ובעיקר את ההנאה מהתוצאות שבטיפולים אלה.

בנוסף אני ממשיך לקדש זוגות צעירים, לערוך שיעורי תורה מידי יום בבית המדרש "חיי אליהו" ,לפשר ולגשר בין זוגות ולהשכין שלום בית. וללמוד בכולל".

  • אני מניח שלצד העסוקים החשובים שלך, יוצא לך להיזכר בתקופה שקדמה לבחירות האחרונות בהן הפסדת.

מה לדעתך הביא להפסד?

הרב מלכה: "כאדם מאמין אינני עוסק בשאלות מסוג זה, שהרי כל מה שעושה הקב"ה, לטובה הוא עושה.

מבחינתי, מילאתי שליחות שהסתיימה ועברתי לשליחות הבאה שלי".

 

 

  • אני מניח שאתה עוקב אחר התנהלות ראש העיר וההנהלה שלו. מה היית רוצה לומר לראש העיר על דרך ההתנהלות? ניהול ישיבות? יחסיו לחברי המועצה באופוזיציה?

הרב מלכה: "אני חושב שהרבה דברים מתנהלים כפי שהם מתנהלים עקב חוסר ניסיון פוליטי. הגיל הצעיר של אביחי אולי תורם למוטיבציה והרצון אך נדרשת הסתכלות בוגרת יותר, אחראית יותר, כריזמטית יותר מזו שבאה לידי ביטוי בשלוש השנים האחרונות.

אופן התנהלות ישיבות המועצה למשל, והרצון לשלוט ובעיקר על מיקרופונים, חוסר הכבוד כלפי חברי המועצה האחרים ותושבי העיר, חוסר הדוגמא לדמוקרטיה מכובדת, כל אלה מצביעים על חוסר ביטחון וחוסר הנהגה".

 

 

במהלך השנים שחלפו, הרב מלכה נשך שפתיים ובעדינותו לא הגיב לכל מה שעוללו לו ולבני משפחתו. חלק מהפצעים עדיין לא הגלידו, אבל מבטו הָאֱמוּנִי היה לו למזור.

באשר להתהדרותו של ראש העיר הנוכחי בנוצות לא לו, על כך חש הרב מלכה יותר מחובה ציבורית להעמיד דברים על דיוקם.

 

  • ראש העיר מתהדר בהישגים חסרי תקדים ומספח את כולם לעשייתו. מה דעתך?

הרב מלכה: ""הישגיו" של ראש העיר הם לא יותר מאשר פרי עמלינו, כל התוצרים מהשקעת הקדנציה הקודמת. אין וְלוּ מיזם אחד שניתן לומר עליו שהינו של ראש העיר הנוכחי. ראש העיר מתהדר בהישגים חסרי תקדים והם כולם שלנו.

התוכנית הלאומית שמכניסה 222,000,000 שקלים לקופה הציבורית, לא הייתה כמותה בתולדות קריית שמונה, ממשלת ישראל בראשותו של בנימין נתניהו הכירה בצרכים האמתיים של העיר שיאפשרו פיתוח ורמת חיים שתתקרב למרכז ותתרחק מהפריפריה. יתרה מכך, בזמן כהונתי הושקעו משאבים עצומים לפיתוח כיכרות, גני משחקים, כבישים ואזורי תעשיה, לצערי התחזוקה קלוקלת, וניתן להתרשם מההזנחה.

החינוך העירוני היה בעיניי החשוב מכל. אני מאמין שכשיש חינוך טוב ההשפעה על שאר תחומי החיים הינה גורפת.

לצערי, בשלוש השנים נסגרו גנים, נסגר בית ספר כמו עוד שירותים שנגישותם לתושבים נפגמה, רשת 'דרכא' שהובילה ביד רמה וברוחב לב את החינוך, את חטיבת הביניים והעל יסודי, הוחלפה.

שכונות יובלים ובימת תל חי תוכננו ושווקו עוד בכהונתי. תקצוב ותכנון הרכבת, הקמת הפודטק, פארק המטוס המדהים ועוד פרויקטים רבים, אלה חלק מהנוצות שאביחי מתהדר בהם… (ליד)

כל אלה הם תוצרי עשייתי וכמובן של חבריי להנהלת העיר".

 

  • אולי הגיע הזמן שנשמע את הצד שלך על 'הגירעונות העצומים' שהשארת, לדברי ראש העיר? על התלונות הסדרתיות נגדך במשטרה, שכולם נסגרו לפני הבחירות ועל הפגיעה הקשה בך ובמשפחתך, רק בשל היותך ראש עיר. וכמובן, שההפסד בבחירות שהיה בלתי נמנע אחרי מסע ההכפשות נגדך.

הרב מלכה: "התופעה של הפרחת בלונים ריקים, והגרוע יותר האמונה בהם, מוכרת, ולצערי אביחי ויורם לא ממעטים להשתמש בה.

לומר שהגירעון שהשארנו ע"ס 160 מיליון שקלים הזוי!

מבחינתי זה כמו לומר שכלב יכול לעוף ושהחתול יכול להיות כלב! זה רחוק מהאמת כשנות האור.

בתחילת הקדנציה הראשונה שלי בסוף שנת 2008 הגרעון עמד על כ-78 מיליון שקלים ובסוף דצמבר 2018, לאחר 10 שנות כהונה, הגירעון עמד על כ- 82 מיליוני שקלים. הגידול נטו בגירעון במהלך 10 שנים הינו כ- 4.2 מיליון.

הגידול בגירעון סביר ביותר ואושר ע"י משרד הפנים, זאת לאור העובדה כי עלות הפנסיה בתחילת כהונתי בשנת 2008 הייתה 14 מיליון שקלים (פנסיה תקציבית) ובסיום כהונתי הייתה כ-22 מיליוני שקלים. גידול של 8 מיליון רק בפנסיות!

אם כך ניתן להבין שלא 160 מיליוני שקלים ואף לא רבע מזה היה גידול הגירעון בתקופת כהונתי.

ברצוני לציין כי השליחות אותה מילאתי בגאווה רבה, בנחישות ובהתמדה כשהאמונה מנחה אותי לאורך כל הדרך, גבתה ממני מחיר אישי קשה ולפעמים, אף יותר מידי. תלונות סרק שהוגשו נגדי השכם והערב במשטרת ישראל הביאו לפתיחת חקירה. בני משפחתי, גיסי ובני, הובלו לחדרי חקירות תחת איומים והפחדות, הוריי ז"ל, ואימי שהלכה לעולמה מתוך כאב וצער על מה שעובר בנה על לא עוול בכפו. רעייתי ושאר ילדיי שילמו מחיר כבד על פרסומים והכפשות, על הימצאותי בכותרות החדשות כאחרון העבריינים. ואיך זה נגמר, כולם כבר מכירים ויודעים, לא דובים ולא יער אלא מעשייה אחת גדולה שגרמה נזק כה עצום". (ליד)

 

 

גם הרב מלכה שמע על פסק דינה של השופטת לובנא תלחמי סוידאן שקבעה שמנהלת אגף הרווחה ד"ר שלומית פחימה פוטרה בשל שיקולים פוליטיים וזרים. נדמה, שהרב מלכה, שבזמנו התקבלו לא מעט בעלי תפקידים בכירים לעבוד בעירייה, ולאו דווקא מנהלי אגפים, שאב נחת וקיבל תעודת יושר מהשופטת.

 

  • מה דעתך על כך שהעירייה בראשות ראש העיר פיטרה מנהלים שמונו בין היתר בזמנך, ופסק הדין המהדהד שביטל את פיטורה של מנהלת אגף הרווחה ד"ר שלומית פחימה, וקבע שפוטרה משיקולים פוליטיים וזרים?

הרב מלכה: "אין זה סוד שהנהלת העיר בראשות אביחי שטרן נוקטת בשיטת הפנקסנות וחיסולי חשבונות פוליטיים. זכיתי בשירותה של ד"ר שלומית פחימה, מנהלת אגף הרווחה, שמילאה תפקידה באופן מעורר השראה. אינני מבין מדוע מנהל כזה או אחר צריך לשלם מחיר על כך שנבחר במכרז בתקופה של ראש עיר נוכחי או קודם?! ברור לי, ולא רק לי ששלומית פחימה שילמה מחיר על היותה משויכת למשפחת פחימה. אני חושב שהשיקולים צריכים להיות ענייניים, מקצועיים, ונטולי כל שיקול זר.

צריך להניח למנהלים המסורים שעושים עבודת קודש ולהפסיק להעסיקם ולהטרידם בעניינים משפטיים שלא משרתים אף צד.

פסק הדין של כבוד השופטת מאוד ברור ואינו מסויג. ניתן ללמוד ממנו הרבה על מנהיגי העיר, אופן קבלת ההחלטות שלהם וכדאי שייפסק מחול השדים המטורף הזה. מומלץ לנתב את האנרגיות והעשייה לכיוונים חיוביים שיתרמו לשירות לתושב ויוסיפו חיוך על פניהם של נותני השירותים.

נדמה שראש העיר לשעבר, הרב ניסים מלכה מצא את המקום החדש ממנו הוא ניזון ומזין את הציבור דווקא ברפואת הנפש והגוף.

פעם איש ציבור, תמיד איש ציבור.

  • לסיום, תרצה להוסיף דבר מה?

הרב מלכה: "כן בהחלט. חודש טוב ומבורך. משנכנס אדר מרבים בשמחה. נושא תפילה לבורא עולם לרפואה שלמה לכל החולים, שהתמותה הרבה בעיר תיפסק, אהבת חינם  ושיבוא שלום עלינו ועל כל ישראל".

אולי יעניין אותך

Bottom ad