היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

דו"ח המבקר העיר – 2019

בשבוע שעבר הבאנו לכם פרומו על ממצאי דו"ח המבקר מתוך כוונה לעורר התעניינות אזרחית-ציבורית בדברים שבעצם נוגעים לנו האזרחים, תושבי העיר. הדו"ח לכשעצמו נעשה ברגישות ובמקצועיות, ללא משוא פנים וללא הנחות סלב.

משכך, התמונה העולה משקפת את המציאות כפי שנגלתה לעיני המבקר ואנשיו בעת הכנת הדו"ח.

הישיבה נפתחה בסרטון בה הציג אורן את ממצאי הדו"ח (המוזיקה ברקע הייתה מיותרת והסיחה את הדעת מהנאמר).

אורן, בשפה קולחת עבר על הממצאים העקרים ופרט אותם.

 

חשד לשוחד, לכאורה במתן תרומות

לאחר שהמבקר הציג את הדו"ח, נפתח דיון בממצאים על ידי חברי המועצה.

חבר המועצה יורם מלול שהינו קצין משטרה בכיר (נצ"מ) בדימוס, הפנה את תשומת לב ראש העיר לכך שעל פי הממצאים, לשכת ראש העיר חילקה תרומות באופן ישיר, דבר שעל פי הבנתו המקצועית מעלה חשד ל'שוחד' (לכאורה).

חלוקת תרומות על ידי לשכת ראש העיר ישירות, הינו דבר פסול בתכלית.

יורם מלול: "מבחינתי כאשר מלשכת ראש העירייה מחלקים תרומות שלא באמצעות לשכת הרווחה, זה בוודאי עברה על נוהל משרד הפנים בנושא ומעבר לכך יש גם חשד לעבירה של מתן שוחד, לכאורה.

ביקשתי לעיין בכל החומר הקיים בנושא לפני שאגבש החלטה כיצד לפעול".

ראש העיר הסתייג מהדברים של מלול, אולם בתגובתה של מנהל לשכת הרווחה ד"ר שלומית פחימה לממצאים הללו, כפי שמופיעים בדו"ח נאמר כך:

"נושא החלוקה הופקד בעבר בידי רכז המתנדבים הכפוף למנהל לשירותים חברתיים, חשוב שיחזור להיות מופקד בידי רכז מתנדבים, היושב בשנים אחרונות במתנ"ס.

מרכזת נושא קהילה, קיבלה הנחיה מהמנהלת הקודמת, לרכז נושא החלוקה, סייעה לה בנושא בארגון ורישום מוקפד עובדת קהילתית.

צוות קהילה היו בישיבת צוות מוביל מנהל לחשיבה משותפת והנחיות מנהלת האגף, הן הגיעו גם ללשכת ראש העיר וישבו עם עוזר בכיר לראש העיר ועשו חיבור בין הרווחה ללשכה ועמדו בקשר עם התורמים.

בהמשך להודעת עוזר ראש העיר כי יגיעו תרומות רבות, התבקשו העו"סים במחלקה להמליץ על 50  שמות לקוחות על פי מדרג סדרי עדיפויות.

כלקח משנים קודמות הוחלט בצוות מוביל לא לתת חבילות כיוון שזה העליב לקוחות ויצר כעס וטינה ביחס למי שקיבל תלושים.

תרומה של ביצים נבחנה באמצעות ושיתוף היועץ משפטי לרשות וניתנה לבסוף.

הרשות הייתה אמורה להקצות מבנה לחלוקה, זה לא קרה, החלוקה התבצעה לבסוף במרכז עוצמה.

כשבוע לפני החג הפסח, עוזר לראש העיר פנה אלי אודות תרומה עבור הורים יחידניים אשר התקבלה בלשכת ראש העיר, צוות מדור קהילה שוחח עם עוזר ראש העיר והדגישו כי תחלקנה לאחר שראו את השמות, רק ללקוחות רווחה. המנהלת עודכנה בנידון. לדברי הבנות, לשכת ראש

העיר חילקה עצמאית את התרומה מטעמה.

המעטפות נשמרו בלשכת ראש העיר בכספת, באין כספת ברווחה.

במקרה של מעטפות אשר לא חולקו בעבר, הן ניתנו על פי שיקול דעת ר"צ ללקוחות במצבי משבר ייחודיים, לאחר קבלת אישור מנהלת ותיעוד בתיק לקוח".

עד דבריו של חבר המועצה יורם מלול ותגובת מנהלת האגף".

ראש העיר אביחי שטרן, ציין שהכל נעשה על פי החוק, והוא אינו חושב שהעניין פלילי, כפי שטוען חבר המועצה יורם מלול. "נבדוק את זה, ואם טעינו, נתקן", אמר ראש העיר.

ככלל, היות ושיטת העבודה של הביקורת היא לאפשר לנידונים השונים לתקן את הטעון תיקון, תוך כדי שהמבקר מעביר לעיונם של הגורמים הרלבנטיים, את הממצאים, עולה שחלק גדול מהליקויים אכן תוקנו.

הדו"ח המלאה והמקורי של מבקר העירייה נמצא באתר "חדשות הגליל" news8.co.il  ואתם מוזמנים להיכנס לאתר ולעיין ככל שתמצאו לנכון בכל הממצאים, ללא פילטרים

מדידות לצורך ארנונה

בישיבת המועצה מן המניין שהתקיימה מיד אחרי ישיבת דו"ח הביקורת, העלתה חברת מועצת העיר ד"ר אביבה וייצמן-זריהן  לדיון את נושא המדידות וחיובי היתר.

נציין, שאביבה עשתה עבודה יסודית וממצה ואף הקדימה וחשפה את הדברים לפני ישיבת המועצה.

אביבה הציגה באופן סדור וענייני את השֹגותיה על שיטת המדידה, על חיובי יתר שהגיעו לעיתם עד פי ארבע(!) מגודל הדירה המקורית, ואפילו חיוב בארנונה למי שהבית אינו שלו… אביבה: "המדידות שנעשו בעיר הגדילו בתים שלא היה בהם כל שינוי, לעיתים בתים שקיימים כבר 50 שנה. המדידות שנעשו בעיר מלמדות על טעויות משמעותיות בחישוב השטחים, טעויות כמו: קבלת תשריט וחשבון ארנונה שאינם תואמים את תשריט הבית של התושב אלא תשריט של בית שכן/אחר לחלוטין.

על פי הסקר שערכנו הגידול החל מ2.5 מ"ר ועד 400 מ"ר, שהם מעבר לגודל הבית המקורי. ברוב המקרים מבלי שהאדם עשה כל שינוי בבית".

אחת הטענות היא על שינוי שיטת המדידה שהינו אסור בתכלית.

נציג החברה טען שלא שינו את השיטה, אולם מבדיקה שעשינו ב"חדשות הגליל" ובסדרה של כתבות בנושא, גילנו שאכן, המדידה נעשתה למעטפת, אולם בחישוב שטחי החיוב היה שינוי שרבים מן התושבים לא התייחסו אליו. אם תשימו לב, בשובר התשלום יש שתי עמודות. האחת שיטחו של הבית ברוטו ובעמודה שליד שטח לחיוב ארנונה. בעבר, לא נכללו 'שטחים מתים' לצורך תשלום, על אף שנמדדו. נציג החברה, במהלך תשובתו ציין שזה מה שנאמר לו 'למדוד הכל'. נציין כאן שהטענות, ככל שהן נוגעות להנחיות לביצוע שניתנו לחברה, אינן כלפי החברה, אלא כלפי ראש העיר וההנהלה שתדרכו את החברה לחייב. להערכתנו, תביעה ייצוגית בנושא הזה תביא להחזר תשלומי ארנונה עודפים לרבים מתושבי העיר.

אביבה פירטה כשלים נוספים, לכאורה, שנעשו במדידות "הכללת שטחים לא בנויים ולא מקורים במדידה, למשל מרפסות לא מקורות, מדרגות חיצוניות, חללי מדרגות וחללים בגגות רעפים ללא גישה ישירה וכד'. בבתים משותפים בוצעו שיוכים כפולים של שטחים משותפים, למשל חללי מדרגות, מחסנים משותפים וכו'.

חיוב כפול של שטחים. הכללת צימר ו/או יחידת דיור הרשומה בנפרד במחלקת גבייה לתוך שטח הבית של החייב וזאת מעבר לחיוב נפרד שנשלח ומדידה נוספת של שטח הצימר ו/או יחידת הדיור".

עוד טוענת חברת המועצה אביבה שהסכם המדידה המקורי לא ניתן לה "להבנתי בהסכם זה העירייה משלמת על כל מטר מדידה של בית ולא על פי מספר הנכסים. שיטת מדידה זו אינה שומרת על האינטרס של הציבור".

עוד סיפרה אביבה על שיחות איום שקיבלה ובהן נאמר על ידי המטלפן שבעקבות טיפולה בנושא, 'העובד קיבל איומים ברצח…".

נציג החברה, שהגיע בצוות מתוגבר ובכיר, טען שהם פעלו על פי ההנחיות שקיבלו לביצוע. אנחנו מוכנים לחזור ולמדוד לבני שבעים ומעלה, אם יש בקשה כזו, לא פדינו את ההמחאות עבור בדיקה חוזרת, שעל פי ההסכם אמורה לחול על הדייר.

כאמור, מי שנושא באחריות, הם השולחים, ראש העיר והנהלת העיר, ולא השליחים.

אם ההנחיה הייתה, לחשב שטחים וחללים שבעבר לא חושבו, אף על פי שנמדדו, זו הוראה של ראש העיר וההנהלה.

הטעויות במדידה אכן צריך להפנות למבצעים בשטח, ושאלת השאלות, הבסיס לחוקיות ותוקף המדידות היא. האם נכונה הטענה של נציג החברה שאת המדידות מבצעים הנדסאי בניין ולא מודדים מוסמכים בעלי רישיון?

נציג החברה טען שזה חוקי. אם מישהו חושב שיש כאן עילה לאי חוקיות הוא מוזמן להתייחס לכך.

"כל המודדים בשטח מביאים את המדידות למודד מוסמך שהוא בעל רישיון מודד, והוא זה שבודק ומאשר", אמר נציג החברה.

עד כאן שני הנושאים, חלוקת תרומות על ידי לשכת ראש העיר והמדידות לצורך חיובי ארנונה.

חבר המועצה אלי זפרני דרש לגדר את מתחם פארק הזב ולגבות כרטיס כניסה, פרט מתושבי העיר. הצעתו נפלה, לאחר שראש העיר אמר "הגדר נמצאת בתוכנית העבודה, ולא נגבה כסף על הכניסה. אני מזמין את כולם להגיע וליהנות מפארק הזהב".

יתר הנושאים מופיעים במלואם, ככתבם ולשונם, בדו"ח המקורי המופיע כאן

אולי יעניין אותך

Bottom ad