היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

לצאת לחופשה, ולהישאר במסגרת

השבוע פרסמה הרבנות הראשית שלל הוראות כיצד לצאת לחופשה ויחד עם זאת לשמור על ההלכה. התזמון לא במקרה, שכן אלה הימים בהם המזוודות מטלטלות. זה יתגבר עוד יותר בבין הזמנים (החל משבוע הבא) וימשך עד חודש אלול.

אז הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לצאת טוב, תרתי משמע:

 

כשרות

תעודת כשרות, היא כרטיס הכניסה שלנו למסעדה. כמובן שצריך לראות תעודה מקורית, לוודא שהרבנות המקומית אכן משגיחה על המקום והתאריך בתוקף. תמיד טוב להחליף שיחה עם המשגיח ולוודא שיש לו דופק, ושהכל "דופק" כמו שצריך. במקום כמו קריית שמונה קל מאוד למצוא מקום כשר (יותר נכון קשה למצוא מקום שלא), ואף ניתן להיכנס לאתר של "למען שמו-נה באהבה" ולראות את רשימת המסעדות הכשרות + המשגיח. אך מחוץ לעיר זה לא תמיד פשוט, לכן יש את אפליקציות מאוד טובות כמו "מה כשר?", "כושרות" וכו'. אך ההמלצה שלנו היא ללא ספק "איזי" (Easy), שמוצאת מסעדות כשרות (אפילו אפשר לבחור מהדרין) בקרבת מקום. כמובן שאיזי היא רק אפליקציה, ואין לסמוך עליה, אלא לבדוק במקום

 

תפילות

מגיעים לצימר בישוב קטן? מטיילים בערבה? או סתם עוברים דרך כפר גדעון וזקוקים למניין? גם כאן הטכנולוגיה יכולה לעזור.
אז ראשית כדאי להיכנס לאתר של המועצה הדתית המקומית, בחלק מהמקומות קיימים זמני תפילות. כאן בעיר, הם מפורסמים באתר "למען שמו-נה באהבה" (www.lemaan8.co.il), ומתעדכנים. מחוץ לעיר קיימים כמה מקורות מידע.
1. אתר נדרים פלוס – www.matara.pro
2. באתר "כיפה" , תחת "בתי כנסת – www.kipa.co.il
3. או באפליקציית – Tfila Finder – מציאת מניין ובית כנסת לפי מיקום.

 

שבת

לנופשים בצימרים וחדרי אירוח השונים  בשבת כדאי לבדוק ולוודא מעבר לנושא הכשרות: האם במקום קיימים הסדרים לעניין שמירת השבת, כגון קיומו של עירוב תקין, השגחה בשבת, עין אלקטרונית בפתיחת וסגירה של דלתות, הפעלת מזגן באופן אוטומטי ע"י פתיחת דלת או חלון, עין אלקטרונית בשירותים, ברזי מים אלקטרוניים, מעלית שבת המאושרת ע"י גוף או מכון ידוע וכד'. רק לא לשכוח כשמזמינים חופשה לשבת בבתי מלון לוודא בעת ההזמנה כי העסקה כוללת פינוי חדרים במוצאי השבת ולא בשעות הצהריים ביום השבת.

 

צניעות

הגענו לחלק הקשוח. כל השנה אנחנו שומרים ונשמרים, אך בעונה הזאת, ובוודאי שבמקומות הבילוי ישנה חוסר צניעות לעיתים. אז תמיד אפשר למצוא תחליפים, כמו למשל חוף כינר בטבריה שקבוע בהפרדה (יש גם חוף משפחות מעורב, לציבור הדתי), בים, במרבית החופים יש ימים ואזורים של חופים מעורבים, ובפארקי המים יש בחלקם הגדול ימים לציבור הדתי (כדאי להתעדכן באתרים).

מה הפירוש רש"י?

אתמול הייתה ההילולא של רש"י, או בשמו המלא רבי שלמה יצחקי. מעבר להיותו צדיק וגדול בתורה, הוא תרם לעולם התורה את פרושיו שנלמדים לאורך כל הדורות, עד היום. הנה 5 דברים ש(אולי) לא ידעתם על רש"י.

  1. 1. רש"י נולד בשנת דתת"א והלך לבית עולמו בגיל 64 בשנת ד'תתס"ה, לפני בערך 900 שנה.
  2. 2. אביו, רבי יצחק, היה סוחר צדיק וירא שמים ולא היו לו ילדים שנים רבות. פעם התגלגלה לידיו של רבי יצחק אבן טובה ויקרה. הדבר נודע למלך, וביקש לקנותה בסך רב. כיון שרצה להשתמש לצורך העבודה זרה שלו, לא הסכים רבי יצחק לתת לו את האבן והפילה לים. בכך הפסיד רבי יצחק אופציה להתעשר בקלות.
    בזכות עמידתו בניסיון העושר, הכריזו בשמים שיהיה לו בן שעתיד להאיר את העולם. ואליהו הנביא זכור לטוב, בא לרבי יצחק ובישר לו על כך.
  3. 3. נס גדול נעשה לאימו של רש"י בזמן שהייתה מעוברת עם בנה הקדוש. בעוברה ברחוב צר, הגיע מולה אביר על סוס ורצה לדרוס אותה. נעשה נס והחומה שקעה מעט והאם ועוברה ניצלו. אומרים שעד היום רואים את השקע בחומה.
  4. 4. רש"י פירש פירוש על התורה כולה, אך המיוחד בכולם הוא הפירוש על החומש. לפני כן עשה תרי"ג תעניות. על פירוש זה ישנם 19 פרשנים, וכותב הרב חיד"א שטמון בפירוש זה גם פירוש על הקבלה. פירושו לתורה מודפס בכתב הקרוי "כתב רש"י".
  5. לרש"י ורעייתו לא נולדו בנים, אולם שלוש בנותיו נישאו לתלמידי חכמים עצומים, ומהם נולדו לא מעט גדולי ישראל. ממשיכי דרכו הרוחנית הם נכדיו: רשב"ם, רבינו תם וריב"ם. שלושתם היו מגדולי הפרשנים הנקראים "בעלי התוספות".

אולי יעניין אותך

Bottom ad