היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הבנייה הבלתי חוקית, בעיקר של המרפסות, לטיפול מידי

מיד עם מינוי חבר המועצה עופר אדר לממונה על אגף ההנדסה, הוציא מכתבי התראה ואזהרה & תהיה אפשרות 'להלבין' מרפסות, אם יעמדו בתנאי היתר הבנייה והתב"ע & מרפסות

מועצת העיר התכנסה השבוע לישיבתה החודשית ובמהלכה האציל ראש העיר הרב ניסים מלכה את סמכויות הממונה על אגף ההנדסה ומבנים מסוכנים לחבר המועצה עופר אדר. המועצה אישרה את בקשתו של ראש העיר פה אחד.

בחודשים האחרונים מתחוללת קטסטרופה בכל הקשור בבנייה בלתי חוקית, תוספת בניה והשתלטות על מרחבים ציבוריים.

התופעות החמורות הללו לא קיבלו את המענה והטיפול המתבקשים, והם הלכו והתעצמו עד כדי מגפה.

תופעת המרפסות התלויות בין היתר על כרעי תרנגולת היא מסוכנת ביותר וממודרת תחת הכותרת "סכנת נפשות" ו-"דיני נפשות". החוק מקנה את הסמכות המקצועית בידיו של מהנדס העיר, ואולם עקב צו הגנה שמבקר המדינה העניק לו (?) העבודה מקרטעת ואינה נעשית כפי שהשכל הישר והוראות החוק היו מצפים שיעשה.

את מחיר המאבקים בין מהנדס העיר וזרועות האכיפה לבין הנהלת העיר וראש העיר משלמים התושבים, והניסיונות שנעשו בעבר לא באו לידי מימוש צווי הריסה וסנקציות חוקיות ממשיות כלפי העבריינים.

עכשיו, עם האצלת הסמכויות לידיו של חבר המועצה עופר אדר, מקווים שיחול שינוי משמעותי ועברות הבנייה יטופלו כדין.

עופר אדר חבר הנהלת העיר זו השנה השמינית ברציפות ובחיי היום יום מנהל מערך אבטחה בקניון 8 סנטר.

  • בניית המרפסות ללא פיקוח וללא היתרי בנייה הפכה למגפה בקריית שמונה. כיצד אתה חושב לטפל בנושא?

ביום ראשון האחרון מוניתי ע"י חברי מועצת העיר כממונה הנדסה וראש העיר הרב ניסים מלכה האציל עלי מסמכויותיו בתחום ההנדסה, לרבות הסמכויות המוקנות לראש העיר בחוק העזר לקריית שמונה, הריסת מבנים מסוכנים התשנ"א 1991.

עכשיו אחרי שפרטתי את מלוא התואר שבתפקיד, אשיב לך: ביומי הראשון בתפקיד, בחרתי להוציא עשרות רבות של מכתבים, בהם אני כממונה על אגף ההנדסה, מתריע בפני אותן משפחות על הסכנה הטמונה בבניית המרפסת שבביתם ובמקביל מזמין  אותם ליצור קשר בדחיפות עם נציגי אגף מהנדס העיר ולהסדיר כחוק את בניית המרפסת, עד לקבלת היתר ממהנדס העיר. לא נוכל לשאת באחריות אם חס ושלום תארע קריסה של אחת מהמרפסות המדוברות. בימים אלו שוקדים עובדי אגף ההנדסה על המשך הרשימה של מרפסות ומבנים מסוכנים אחרים, שאליהם יצאו מכתבי התרעה בימים הקרובים. אעשה כל שביכולתי למגר את התופעה של בנייה לא חוקית בעיר.

 

  • אלה אשר בנו את המרפסות, קודם כל מסכנים את עצמם ואת בני ביתם, אבל גם את שכניהם. כיצד תדאג שאלה שלא אשמים וכל חטאם שהם שכנים לא יפגעו?

אתה צודק בהחלט, בנייה ללא היתר ובמילים אחרות בנייה לא חוקית, מסכנת לא רק את הבונים ואת בני ביתם שזה חמור כשלעצמו, אלא גם את שכניהם ועוברי אורח, ההולכים לתומם ברחוב ולפתע חס ושלום, חלקי מרפסת שלא אומר מרפסת שלמה עלול לפגוע בהם. וזה אמור להדיר שינה מעיניי כולנו.

 

  • כיצד אתה מסביר את העובדה שהגענו לקטסטרופה הזאת? במי האשם?

אין זה מתפקידי להצביע על האשמים בעניין הבנייה הבלתי חוקית ברחבי העיר, אך לקטסטרופה הזו כהגדרתך לצערי שותפים רבים. נאמר כבר: "להצלחה שותפים רבים, הכישלון יתום".

 

  • אני מניח שאלה שבנו ללא היתר יטענו שאם זה היה אסור, היכן הייתה העירייה והפקחים במשך חודשים ארוכים שלא עצרו אותם.

תמוה בעיניי השאלה, איפה הייתם עד עכשיו? האם רשלנותו של האחד, יש בה משום רישיון לשני לבצע עברה? בוא נעשה סדר. לא אני, וודאי לא ראש העיר וחברי הנהלת העיר ניתן יד להנציח את עברות הבנייה הרבות ה"משתוללות" בעיר. מינויי לממונה על אגף ההנדסה הוא בבחינת אמירה של ראש העיר ושל כולנו במועצת העיר: לא עוד.

 

  • האם תהיה אפשרות להשאיר את המרפסות? ואם כן כיצד?

אחלק ברשותך את תשובתי לשניים. הראשון: בחלק לא מבוטל מהמקרים ניתן יהיה להסדיר את המרפסות ולקבל היתר בנייה, אך זה מחייב שיתוף פעולה מלא עם התושבים. לצערי החלק השני אומר לא. יש מרפסות, שנבנו בצורה מסוכנת ולא אחראית, ספק אם בעל מקצוע היה מעורב בבניית המרפסת. יש מרפסות שהתב"ע אינה מתירה תוספת בנייה, לרבות מרפסת. אני מבקש להדגיש, קבלת היתר נתונה בחוק, החוק ברור כ"שמש" והסמכות המקצועית, נתונה בידיו של מהנדס העיר ובידיו בלבד. ובדיוק בשל כך במכתב אותו שלחתי השבוע לבעלי המרפסות, נתבקשו התושבים ליצור קשר דחוף עם נציגי אגף מהנדס העיר בעירייה.

 

לסיום, כיצד אתה דואג ליישם את הלקח לעתיד?  הלקח עוד ילמד, אך רק בעזרת עבודה קשה ומאומצת של כולנו, שואף אני לעבות את מחלקת פיקוח הבנייה שבאגף, שהרי הם "העיניים" של הבנייה בעיר, אבל הכי חשוב פונה אני לתושבים: אנא מנעו מאיתנו אי נעימויות, נצלו את עובדי אגף ההנדסה, תגישו להם את בקשות הבנייה שלכם, הגדולות ביותר (קניון) כמו גם הקטנות ביותר (פרגולה) חסכו לעצמכם כסף ובעיקר עזרו לנו להתהדר בתואר 'קריית שמונה עיר שומרת חוק'. בהזדמנות זו אני מבקש להזכיר שזכינו במהנדס, אדם קולמן, מהנדס בעל מקצוע שעושה עבודת קודש באגף. אני מבקש להודות לראש העיר הרב ניסים ולכל חברי למועצת העיר שנתנו בי את אמונם לתפקיד הלא פשוט הזה ממונה הנדסה, אך עבורי הוא אתגר ובכוונתי להצדיק את הא

אולי יעניין אותך

Bottom ad