היום ה-04 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כזוהר הרקיע מאיר

רבי שמעון – תעודת זהות

רבי שמעון נולד אחרי שנות ציפייה ארוכות ומייסרות להוריו שרה ויוחאי (ומכאן "בר יוחאי", בר משמעו בן). בתקופתו גזרו הרומאים שלא להסמיך רבנים חדשים כדי שהעברת התורה מדור לדור תיפסק. רבו השני של ר' שמעון, רבי יהודה בן בבא, הצליח בכל זאת להסמיך חמישה תלמידים, בהם גם שמעון, במקום מסתור בין ההרים שבין אושא לשפרעם. הרומאים גילו זאת ושלחו חיילים על מנת להרוג את לומדי התורה, אבל רבי יהודה ביקש מתלמידיו להימלט. הוא עצמו היה מבוגר מכדי לברוח, והרומאים תפסו אותו ורצחו אותו באכזריות.

 

גזר דין מוות שלא יצא לפועל

גזירת המוות עדיין ריחפה מעל רבי שמעון (בהזדמנות אחרת גם השמיע דברי גנות כלפי השלטון הרומאי), ולכן שהה עם בנו אלעזר במקום מסתור, המערה בפקיעין. הם הצליחו להתקיים בזכות שני ניסים: מעיין שזרם בסמוך למערה, ועץ חרובים מניב פירות שצמח בסמוך. כעבור שתיים עשרה שנים במערה, כששניהם מנותקים לחלוטין משגרת העולם ושקועים בלימוד התורה, הגיע למערה אליהו הנביא ובישר להם שקיסר רומי נפטר. על פי החוק באותה תקופה, בכל פעם שמת הקיסר בוצעה מעין חנינה כללית, וכך בוטלה מאליה הגזירה נגד רבי שמעון.

 

בין העולם הגשמי לרוחני

היציאה מעולם התורה האבסולוטי לא הייתה חלקה: זמן קצר לאחר שיצאו רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר מהמערה, נתקלו השניים באיכרים העובדים בשדה. ר' שמעון קרא בצער "מניחין חיי עולם ועוסקים בחיי שעה" (כלומר, אותם איכרים מניחים בצד את מה שיביא אותם לחיי נצח, התורה, ובמקום זאת עוסקים בעניינים יומיומיים שישרתו אותם רק בטווח הקצר). מיד אחר כך נשרפו האיכרים ונפטרו מן העולם. כמובן שהקב"ה לא מעוניין בכך, שהרי העולם הוא גם גשמי ובכל זאת יש לנו גם צרכים חומריים וגופניים, ולכן יצאה בת קול מהשמיים וקראה "להחריב עולמי יצאתם? חזרו למערתכם!". רבי שמעון ובנו חזרו אל המערה למשך שנה נוספת, שבה למדו כיצד לשלוט ולהגביל את כוחותיהם הרוחניים. בתום שניים עשר חודשים יצאה בת קול נוספת, ואמרה "צאו ממערתכם".

 

עולם חדש – עולם הקבלה

ל"ג בעומר קשור קשר הדוק אל הקבלה, שהרי ר' שמעון ותלמידיו כתבו את אחד מספרי הבסיס שלה, הזוהר. ומה זו תורת הקבלה? תפקידה הבסיסי הוא לגלות את סודות התורה, ומתוך כך גם את סודות הבריאה. בתורה יש מספר רבדים המצוינים בראשי התיבות פרד"ס – פשט, רמז, דרש וסוד. בקבלה, אם כך, כלול הרובד הרביעי – רובד הסוד.

הקבלה עצמה מתחלקת לשני חלקים: קבלה עיונית וקבלה מעשית. הקבלה העיונית, כשמה כן היא, לימוד בלבד של סודות התורה, יצירת העולם, מרכיבי הנשמה ושאר נושאים מרתקים. הקבלה המעשית, לעומת זאת, מאפשרת לשנות את המציאות באופן ממשי.

צדיק

בשנים שאחרי המערה הפך רבי שמעון בר יוחאי לאחד הצדיקים הגדולים בדורו, והעביר את תורתו לתלמידיו. ביומו האחרון כינס את תלמידיו וביקש לומר להם דברים אחרונים. בספר הזוהר (אידרא זוטא, דברים, פרשת "האזינו") מתואר אותו יום פטירה: "אותו יום (ל"ג בעומר) ביקש רבי שמעון בר יוחאי להסתלק מן העולם, והיה מסדר דבריו. נתכנסו החברים לביתו והוא אמר להם: 'עתה שעת רצון היא, מילים קדושות שלא גיליתי עד עתה, רצוני לגלותן'. כל אותו היום לא פסקה האש מן הבית, ולא היה איש אשר יקרב אליו, כי לא יכול, כי האור והאש היו מסביב לו. משיצאה מיטתו, פרחה באוויר, ואש הייתה לוהטת לפניה. והנה נשמע קול: 'עלו ובואו והתכנסו להילולה של רבי שמעון בר יוחאי'".

 

אש אש מדורה

אז מה הקשר לאש בל"ג בעומר? בספר משלי נאמר "נר ה' נשמת אדם", והזוהר מסביר שיש נחת רוח לנפטר כשמדליקים נר לעילוי נשמתו. ואם אדם "רגיל" זוכה לנרות נשמה רגילים, הרי שרבי שמעון בר יוחאי, בעל הנשמה הגדולה במיוחד, זוכה למדורות גדולות, נרות ענק.

זו, אגב, גם תשובה לשאלה האם אפשר לצלות תפוחי אדמה במדורות. ובכן, כמו שלא חשבתם להשתמש בנר הנשמה של סבתא שלכם לצליית מרשמלו, כך זה לא ממש מכובד להכניס לנר הנשמה הגדול של ר' שמעון בר יוחאי תפוחי אדמה. מה שכן, בהחלט רצוי להכין שתי מדורות, האחת בתור נר נשמה גדול, והשנייה לתפוחי האדמה.

 

חלאקה

אחד המנהגים בל"ג בעומר הוא "גלאח" לילדים בני שלוש. רבים נוהגים שלא לספר את בניהם עד גיל זה, ואז בהגיעם לל"ג בעומר מספרים את הילדים לראשונה בחייהם בליווי כלייזמרים ואווירת חג (אם יום ההולדת של הילדים נחגג כמה חודשים לפני או אחרי, ויש שמקפידים רק אחרי גיל שלוש בכל מקרה). למצווה יש מספר טעמים:

ראשית כל, בספר ויקרא פרק י"ט ציווה הקב"ה "לא תקיפו פאת ראשכם" (כתבנו על כך לפני שני מדורים). כלומר, אסור לקצוץ את הפאות מעל לאוזניים, אלא להשאיר לפחות עד העצם, לכן מדובר במין חינוך לקטנים, להשאיר תמיד את פאות הראש. בנוסף לכך, גיל שלוש נחשב במיוחד מאחר ועד אז הילד לא בשל ללימוד תורה, וגזיזת השיער מסמלת את כניסתו לעולם התורה.

מאחר ולרבי שמעון הייתה נשמה גדולה במיוחד, מדליקים עבורו מדורה, לא פחות. "בזוהר הקדוש מכונה רבי שמעון בשם 'בוצינא קדישא', או בארמית 'האש הקדושה'. לכן מדליקים לעילוי נשמתו אש של ממש, ולא מסתפקים רק בנר. הסבר קצת יותר עמוק הוא שהוא כתב את סודות התורה ב'אידרא רבא', 'אספה גדולה' בארמית. כלומר, דרך הלימוד שלו הייתה באסיפה באותה מערה מפורסמת, עם עוד תשעה תלמידים. באותו הקשר ידוע שהתורה נמשלה לאש. כשאדם בודד לומד אש, כל רוח שבעולם יכולה להזיז אותו מהניסיון שלו. אבל כשזו קבוצה של אנשים, זו קבוצת קרשים דולקים, והרוח יכולה רק לחזק את האש, כלומר את הלימוד. לכן גם מדליקים אש גדולה לעילוי נשמתו"

 

פהשקווילים

טיול קברי צדיקים בצפון יתקיים ביום שלישי ה-27.5. המסלול: יונתן בן עוזיאל (עמוקה), חוני המעגל (חצור), רבי שמעון בר יוחאי (מירון), רבי מאיר בעל הנס (טבריה), רבי עקיבא (טבריה) ועוד מספר מקומות. הטיול כולל שייט בכנרת וארוחת צהריים. המחיר: 150 שקלים. לפרטים: 0529593304

 

 

שאל את הרב

מה יחס התורה כלפי פעולות תג מחיר?

תשובה: ברגע שכל אחד לוקח את החוק לידיים הופכים את העולם להפקר, שנית יש לזה חילול השם, ולכן גם אם מדובר בגוים שלא אוהבים יהודים בלשון המעטה, מדובר בחפים מפשע, דבר אחרון זה מסכן יהודים. כל יום אנחנו שומעים ברחבי העולם על פגיעות בבתי כנסת, והפעולות האלה הן השלכות ישירות לאסונות האלה, שכן זה מגביר את השנאה בעולם כלפינו.

 

היו בעבר אסונות ממקרים כאלה?

אפשר לקחת כדוגמא את הסיקריקים שתמיד עשו את אשר ליבם וגרמו לחורבן הבית. יהודים שלא הלכו בתלם ולא שמעו בקול המנהיגים ותמיד חשבו שהם צודקים. הם הזיקו למרות שחשבו שהם פועלים לטובת עם ישראל.

 

ומה ניתן לטעון כלפי אלה שאומרים שיש להם היתרים בהלכה?

אין לכך שום היתר הלכתי. הרבנים שלהם גורמים לחילול שם שמיים, וגם אם יש מישהו שמוצא צדק הלכתי, לכך הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה.

 

 

פרשת שבוע

 

בפרשנו נאמר: "אם בחקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו, ונתתי גשם ונתנה הארץ יבולה וכלתם לחמכם לשובע" וכו'. הפרשה פותחת במילה "אם" שהיא לשון תנאי. ובורא עולם מבטיח לנו, שאם נקיים את חוקי התורה ואת מצוותיו נשמור, (וכוונתו לשמירת החוקים שהוא עמל התורה), אז נזכה לקבל גשם בעיתו, מזון, שלום וכו'. אך עלינו להבין כי הדברים קשורים אחד לשני. אם נראה שרחמנא ליצלן אין גשם משמע שיש פגם בקיום חוקות התורה, ואם יש קושי בפרנסה או אין שלום, עלינו להבין שאין אנו עמלים בתורה כפי שצריך. אין צורך לחפש את הסיבה ל "חום הלוהט" כאשר היבול דל ובוודאי לא לקשור זאת בתופעות הטבע, ואם ח"ו לא ננצח במלחמות אל לנו לתלות זאת במטוסים וטנקים חדשים שרכש האויב. התורה מדגישה לנו: אם. יש תנאים כיצד לקבל את השפע והביטחון מהקדוש ברוך הוא, ואם אתה לא עומד בתנאי ממילא גם לא ימלא את מבוקשך, ואין זמן טוב יותר לדעת זאת מאשר השבת הזו, שהיא גם שבת שמקשרת את מוצאיה, יום הילולת התנא רבי שמעון בר יוחאי זיע"א. רשב"י היה ענק בתורה. הוא חיבר את ספר הזוהר, והיה מחייה מתים. אהבת ר' שמעון לתורה, הביאה אף לאהבת ישראל. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל הביא בספר "מאור ישראל" מעשה באשה אחת, ששהתה עשר שנים עם בעלה ולא ילדה. באו אצל רבי שמעון בר יוחאי, והיו רוצים להיפרד אותו הזוג. אמר להם רשב"י, כשם שנזדווגתם זה לזו במאכל ומשתה, כך אין אתם נפרדים אלא מתוך מאכל ומשתה. שמעו לקולו ועשו לעצמם שמחה גדולה. השתכר הבעל ואמר לאשתו לכי לבית אביך וקחי כל חפץ טוב שיש לך בבית. מה עשתה? לקחה אותו בזמן שישן לבית אביה בחצי הלילה, כאשר פג יינו, והתעורר, שאל אותה מה עושה הוא בבית אביה? אמרה לו אשתו, הרי כך אמרת לי בערב, כל חפץ טוב שיש לי בביתי טלי אותו ולכי לבית אביך, ואין חפץ טוב לי בעולם יותר ממך. הלכו לרבי שמעון בר יוחאי ועמד והתפלל עליהם ונפקדו. 

אולי יעניין אותך

Bottom ad