היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כן חנייה לא חנייה

למרות מחאותיהם של חלק מבעלי העסקים, החנייה בתשלום יצאה לדרך. על פי ההמלצות של "וועדת מלול", האכיפה מתבצעת כרגע בחלקים הצפוניים והדרומיים למרכז העיר, עקב הימשכות העבודות במתחם.

בעלי עסקים בעיר טוענים שהחלת החנייה בתשלום במרכזים המסחריים פוגעת בהם באופן אנוש ומדירה את רגליהם של הלקוחות לאזורים אחרים רק בגלל ששם יש חנייה ללא תשלום.

המחאה מתנהלת בעיקרה ברשתות החברתיות וניתן למצוא התייחסויות ענייניות ומנומקות מדוע אין להחיל את החנייה בתשלום כפי שעברה במועצת העיר ורשות החנייה עד להתבטאויות בסגנון טוקבקיסטי של אמירות לא מנומקות או לא רלבנטיות.

מתוך צפייה ומעקב אחר מה שקורה בשטח ורשתות החברתיות אפשר לחלק את הנושא לשניים.

הראשון. "אנחנו לא נגד רשות החנייה, אנחנו מתנגדים לאופן בו היא מופעלת היום וגורמת להברחת לקוחות מהעסקים שלנו. יש לנו הצעות קונקרטיות לשינוי".

הקבוצה הזאת כוללת תושבים ואזרחים שחבר מועצת העיר זימן חלק מהם להשתתף כחברים בוועדה בראשה עמד והגישה המלצות בשם הוועדה.

השני. אלה אשר, גם אם לא יודו בפה מלא, מתנגדים לחנייה בתשלום, והפעילות שלהם היא לטרפד את המהלך. הטיעון המרכזי שלהם הוא "חנייה בתשלום לא מתאימה לעיר כמו קריית שמונה, וחוץ מזה שהעירייה ו'מילגם'" הקבלן המבצע יעשיר את קופתו, התושבים לא נהנים מהסדרי החנייה". יתרה מכך הם אומרים "מדובר ב'סיבה למסיבה' לקחת מהתושבים מס, נוסף על הארנונה"".

…במהלך השבועיים האחרונים הובילו חברים ברשתות החברתיות מהלך שאמור היה להביא לידי ביטוי את ההתנגדות לחנייה בתשלום. תוכננה הפגנה ליום שני השבוע ובה היו אמורים תושבים לבוא ולהביע את מורת רוחם מהחלת החנייה בתשלום.

המארגנים תלו תקוות להשתתפות המונית בהפגנה, אולם בפועל הגיעו להפגנה על פי מפקד המשטרה סנ"צ רן אופיר שנכח עם אנשיו במקום כ-שמונים מפגינים.

היו הערכות של כמאתיים… והיה גם מי שאמר שלא היו יותר משבעים מפגנים ברוטו. כדי לא ליפול בין הערכות מוגזמות או ממעיטות, שאלנו את מפקד המשטרה.

בהנחה שחלק מטענותיהם של המתנגדים להחלת החנייה בתשלום צודקת, בעיקר בעלי העסקים שבהם, צפוי היה שלפחות בעלי העסקים שאמורים להיפגע באופן ישיר יתייצבו בכיכר רסקו ויביעו את מחאתם הלגיטימית. זה לא קרה.

…לנושא החנייה בתשלום יש יותר מצד אחד, ויותר מאמת אחת. אם הייתי נדרש לשקול את הטענות הרבות, התירוצים והאמתלאות של המעורבים במאבק, הייתי מתייחס בכובד ראש ובאחריות נוספת לטענותיהם של בעלי העסקים. מדוע? התנאי אצל חלק מבעלי העסקים להתקיים תלויה באפשרויות החנייה והגישה לעסקיהם. דבר שאינו תנאי הכרחי אצל עובדים אחרים, במפעלים, למשל. החלת החנייה והטענות של בעלי העסקים על 'בריחת' לקוחות, חייבת להיבדק בצורה שיטתית ומדויקת וע"י חישובים של כדאיות ורווח והפסד.

מול זה צריך לומר שעיר כמו קריית שמונה שפניה נשואות אל עבר עתיד אורבאני, מתקדם ונוח לתנועה, חייבים לחשוב היטב על זרימת התנועה בעורקי התחבורה השונים, במיוחד באזורי המסחר. כדי שקריית שמונה תקבל סיכוי אמיתי לצאת ממעגל הקסמים בו היא נמצאת, חייבים לחשוב גם על פיתרונות שאינם פופולאריים אך הכרחיים.

וכאן נכנס השכל הישר מעבר ובנוסף לכל השיקולים המונחים על השולחן של בעד ונגד.

לאחרונה הגיעו פניות מצד בעלי תפקידים שונים במוסדות ציבור בעיר על כך ששהותם בקריית שמונה היא בשל תפקידם ועבודתם. "אני מגיע לעיר מספר פעמים בשבוע עקב עבודתי ואין לי חניה מוסדרת במקום העבודה. במקביל, אני עובד בערים אחרות ושם יש מקום חנייה לעובדים בצורה מסודרת. יוצא שבעקבות הסדרי החניה החדשים אני נאלץ לשלם מס שאינו הוגן", אמר השבוע אחד מאותם בעלי תפקידים ציבוריים המגיע לעיר בשל עבודתו. זהו בהחלט חומר למחשבה לתיקון המצב.

אחרי כל השינויים שנעשו במתווה המקורי של החנייה בתשלום ומריטת הנוצות מהעוף שרק נולד, יש לבדוק את הנושא ברצינות, ורצוי מאוד-מאוד שבמקרה הזה הפולקלור של זריקת מספרים יחליף את מקומו לבדיקה מגובה במספרים, תחשיבים ונתוני אמת.   

 

 

   

אולי יעניין אותך

Bottom ad