היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

סככות אסבסט מסוכנות בתחנת אגד קריית שמונה

 האסבסט מוכר לאנושות זה מאות בשנים והאדם ניצל את תכונותיו המיוחדות למגוון רחב של כלים ומטרות. בזמנו, לא היה מבנה שמשהו ממנו לא היה עשוי מאסבסט: קירות, גגות, מחיצות וגם כלים בעלי נפח גדול כמו מיכלי מים היו עשויים אסבסט.

אולם, עם השנים וככל שנצבר ניסיון על ידי בני אדם, עולה שהאסבסט מסוכן לבריאות ובמגע לא מבוקר הוא עלול לגרום לנזק בריאותי בלתי הפיך, ואף לסרטן הריאות.

בעולם ובמדינת ישראל ננקטו בשנים האחרונות פעולות רבות שעיקרן סילוק החומר הזה מסביבתו של האדם כאשר הוא בא במגע לא בטוח עם הסביבה.

ראוי לציין ולהדגיש שלא כל אסבסט הוא מסוכן ואם הוא נשמר ומטופל כיאות, הוא אפילו ממלא תפקיד חשוב בחייו של האדם.

הסכנה הממשית היא בחשיפת סיבי האסבסט לנשימה. סיבים אלו זעירים והם מתפזרים באוויר בקלות ועם שאיפתם לראות האדם נחשף למחלות הקשות שהזכרנו.

לפני מספר שבועות פנה אלינו נוסע המרבה להשתמש בתחבורה הציבורית והפנה את תשומת ליבנו לכך שהגג המקורה בתחנת אגד בעיר עשוי מאסבסט ובמקומות רבים הוא שבור או סדוק.

ראויה לציון העובדה שתחנת אגד בקרית שמונה היא מהעמוסות והפעילות באזור ועוברים בה אלפי נוסעים ובהם חיילים, בנוסף נמצאים שם עובדים רבים השוהים במקום ימים ושעות.

לאחר שאימתנו את החשדות, פנינו ל אחראי לאיכות הסביבה בעיריית קריית שמונה ובקשנו שיבדוק אם אכן הטענות מבוססות ואם יש סכנה לציבור.

אלי אברג'ל הגיע עוד באותו היום לתחנה ובחן את הממצאים. חוות דעתו העלתה שיש בסיס לחשדות של הציבור.

כדי לקבל אסמכתא מקצועית ואחראית, פנה אברג'ל למשרד לאיכות הסביבה וביקש שהאדם המומחה לנושא אסבסט יגיע ויבדוק את הממצאים.

השבוע, לאחר שהמומחה חיים אלבז, מפקח אסבסט ארצי הגיע למקום ובדק ואף צילם את הממצאים, הוא פנה במכתב לאגד והודיע על הממצאים.

להלן חלקים מהמכתב ששלח המפקח הארצי לאסבסט לאחראי לבטיחות באגד. וכך כותב הממונה:

"סככות אסבסט צמנט אגד קריית שמונה. בתאריך 26.02.14 ערכתי יחד עם מר אלי אברג'יל מנהל היחידה הסביבתית סיור באגד קריית שמונה.

מטרת הביקור הייתה לצורך התרשמות ממצב סככות האסבסט המשמשות כקירוי עבור הנכנסים למתחם אגד ולממתינים בתחנות באזור הדרומי.

חלק מהלוחות נמצאים במצב שחיקה מתקדם וזאת ניתן לראות על סמך עובי הלוחות בשוליים. בחלק מהלוחות ישנם שברים רבים שלא טופלו, כמו כן בחלק הגובל עם המדרכה מעל התחנה  נראה שמרבית הלוחות שבורים בקצוות בעיקר, ואזור זה בגלל הקרבה לעוברים ושבים עלול להוות פוטנציאל לחשיפה מסוכנת.

אמנם הלוחות צבועים, אך לא בצבע היוצר קרום חוצץ בין סיבי האסבסט לאוויר החופשי.

לאור העובדה שמדובר במבני ציבור עליכם לנקוט במשנה זהירות ולפעול בהקדם על פי החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א 2011 סעיף 8. המשתמע מזה הוא פרוק מבני האסבסט בהקדם או ביצוע התיקונים הנדרשים לאלתר.

חשוב להזכיר שעל פי החוק חובה לקבל את אישור הוועדה המקצועית לאסבסט ולאבק מזיק לביצוע עבודות אסבסט.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה. על החתום: חיים אלבז מפקח אסבסט ארצי".

פניה דחופה של "חדשות הגליל" לאגד העלתה שעדיין הדוח לא הגיע לידיהם, הדוח הועבר מיד לאגד ולאחר שהם דנו בממצאיו הודיע דובר אגד רון רטנר שהסככות יוסרו ללא דיחוי.

תגובת רון רטנר, דובר אגד: "בעקבות פניית "חדשות הגליל", אשר העביר את ממצאי הבדיקה לידיעת אגד, הורה הממונה על הבטיחות באגד לפרק את סככות האסבסט באופן מיידי".

ובנימה אישית. אנחנו ב"חדשות הגליל" מודים ראשית לאזרחים שהודיעו לנו על המפגע, לאלי אברג'ל מנהל איכות הסביבה בעירייה, למשרד לאיכות הסביבה והמפקח חים אלבז וכמובן לאגד על הטיפול והתגובה המידיים.


 

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad