היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בחירות 2018

הבחירות לרשויות המקומיות 2018 יזכרו כאחת מהמערכות בהן היו חילופי דורות.

קריית שמונה הייתה ידועה משך שנות דור כמקום שהשלטון המקומי והמנהיגות לא היו יציבים, בלשון המעטה.

בלימודיי באוניברסיטת חיפה אמר פרופ' שבח וייס מהחוג למדע המדינה שהכנסת החליטה על בחירת ראשי רשויות באופן ישיר בעקבות ההדחות החוזרות ונשנות שהיו מנת חלקה של קריית שמונה. הוותיקים בינינו זוכרים שהפיכות החצר היו עניין שבשגרה. לפי השיטה הישנה המועמד לראשות המועצה/העיר היה הראשון ברשימתו, וכדי לזכות בראשות היה עליו לקבל את אמונם של רוב חברי המועצה.

לא כאן המקום להזכיר שמות, אך שמותיהם של מובילי ההפיכות הייתה ידועה ומוכרת.

נחזור לבחירות השבוע.

כזכור, המערכת המקומית חיכתה במתח כדי לדעת מה יעלה בגורלו של ראש העיר המכהן הרב ניסים מלכה בפרקליטות. זאת, אחרי הניסיון 'לתפור' לו תיק על ידי יריביו.

ממש זמן הקצר (במושגים של קמפיין בחירות) לפני מועד הבחירות, סגרה הפרקליטות את התיק ברוב מוחלט מהסעיפים מחוסר אשמה (לא היה כלום).

אבן נגולה מליבו של ראש העיר ויועציו והם יצאו לדרך מעודדים מהחלטת הפרקליטות.

השחקנים בזירה חישבו את צעדיהם וקיבלו החלטה בהתאם שלא להתמודד.

אחרים החליטו לצאת למסע הבחירות, בשלב זה כמתמודדים מול ראש עיר מכהן שכבודו הושב לו ועל הנייר הוא הולך לנצח בהליכה, כדבריהם של לא מעט תושבים.

ככל שהזמן חלף התמונה החלה להתבהר החלו החיבורים והפרדות השונות.

החיבור שאיים מכל על ראש העיר היה בין שני היורמים, מלול וממן.

יורם ממן הביא לחיבור את שר האוצר משה כחלון ומלול את המועמדות בפעם השנייה לראשות העיר.

בליכוד, מפלגתו של ראש העיר, העניינים התנהלו בעצלתיים ומשך שבועות ארוכים נמנע מהם לצאת למסע בחירות בשל העתירות שהוגשו על ידי מי שדרש לקיים פריימריז לראשות רשימת הליכוד. זאת, בניגוד להחלטת מוסדות המפלגה שבראש רשימת הליכוד בכל ישוב בו מכהן ראש רשות מטעם הליכוד, הוא יהיה המועמד.

העתירות והריצות האין סופיות לבתי משפט ולמוסדות הליכוד גזלו זמן יקר ובקרב תושבים לא מעטים הביאו למחשבות אלטרנטיביות לבחירה.

בראש העותרים עמדו שניים: עורכי הדין אביחי שטרן ויורם ביטון.

כאשר הוחלט סופית לדחות את העתירות של השניים וחבריהם, הסתבר שזמן יקר ירד לטמיון ומסלול ההרצה לקראת ההמראה לקמפיין מסודר ומתוכנן התקצר בצורה משמעותית.

…הליכוד בחר את מועמדיו, בנוסף לראש העיר הרב ניסים מלכה והמשנה שלו אלי זפרני, מספר שתיים ברשימה שמונה על ידי ראש העיר, ובכנס הבחירות הראשון הגיעו שרי הליכוד יריב לוין ואיוב קארא לתמוך ולעודד. אולם מלא מפה לפה והרגשה ש'הולכים לעשות את זה'.

בצידו השני של המתרס החיבורים וההתארגנויות של המתחרים תפסו תאוצה: צמד היורמים (כך הם עצמם כינו את החיבור ביניהם) קיים כנס בחירות עם שר האוצר משה כחלון וח"כ יפעת ביטון שאשא, וכבר שם החלו להשתמש בתואר 'ראש העיר הבא' כלפי יורם מלול.

התחושה של המשתתפים והמועמד באולם הייתה שהם הולכים לעשות זאת.

דמויות חדשות נכנסו לזירה שהבולטות שבהן היו: ד"ר אביבה וייצמן-זריהן ועו"ד אופיר יחזקאלי. נציגי הדור הצעיר והרעב שעדיין לא עסק בפוליטיקה מעשית, אבל הרעב לעבודה ציבורית כבר הוחצן ובא לידי ביטוי בקורות חייהם.

עו"ד אביחי שטרן, מספר 3 ברשימתו של בנצי יעקב בן ציון, שלא נכנס למועצה בבחירות הקודמות ב-2013, תפס את מקומה של יפעת שאשא-ביטון שנבחרה לכנסת ואביחי נכנס במקומה למועצה.

עד מהרה הדיונים בישיבות המועצה עלו לטונים גבוהים ולא פעם נדמה היה שהצעקות וההקנטות משני צדי השולחן הם-הם סדר היום של מועצת העיר.

אביחי שטרן דאג בכל ישיבה להעביר באמצעות הנייד והפייסבוק את דבריו, ובדרך כלל, רק את דבריו ותגובותיהם של יריביו ליד השולחן.

…מערכת הבחירות הואצה אט-אט ועם הודעתו של בנצי יעקב, יו"ר 'קריית שמונה מתחדשת' שלא להתמודד, תפס את מקומו אביחי שטרן כראש הסיעה, הרכיב רשימה ויצא למסע שבסופו כמעט נשק את סף ה-40% המפריד בין מועמד, למועמד שנבחר לראשות העיר.

מערכת הבחירות תפסה משנה תאוצה וכל מועמד ומועמדת מבין הטוענים לכתר ראה עצמו נבחר לראשות העיר או לפחות מעפיל לסיבוב השני. חוץ מהחיבור של יורם מלול ויורם ממן המסע המשיך ב'טייס אוטומטי'.

במקביל, ראש העיר הרב ניסים מלכה שינס מותניים וגישר על הפער שנוצר ביציאתו המאוחרת לקמפיין. המתמודדים השונים 'השתלטו' עד מהרה על כל גדר וקיר פנויים והעיר נצבעה בצבעיהם של המועמדים.

 

יום הבחירות

יום שלישי השבוע התחיל עם המון תקווה של כל אחד מהמועמדים להצליח ולשתות מן הבאר. אולם, כידוע רק אחד או אחת שותים בסופו של יום מבאר ראשות העיר.

אני חייב לציין שבבחירות האלה תושבי העיר והמתמודדים ניפצו את סף 'הילדות' וצעדו בכבוד אל עבר הבגרות הפוליטית והאזרחית כיאה לעיר כמו קריית שמונה.

המועמדים השונים ונציגי הרשימות התרכזו בלשווק את נציגיהם בססגוניות ובשמחה. מספרם של הצעירים, שלא לומר הנערים והנערות היה גדול יחסית במיוחד אצל המועמדים החדשים, כמו גם אצל השועלים הוותיקים הליכוד, הבית היהודי, ש"ס ורשימתו של ד"ר בוריס סידלקובסקי.

עד כמה שהתרשמתי, האווירה הייתה שמחה וחגיגית, להוציא פה ושם דברים זניחים של איבוד עשתונות רגעי.

ככל שנקפו השעות המתח התחיל לתת את אותותיו ולקראת ערב היו מספר תקריות מינוריות שהבולטת בהן הייתה תקיפה מילולית קשה (יש האומרים גם פיזית) של ראש העיר בקרבת אחת הקלפיות. להוציא את התקרית החריגה בה נזקק ראש העיר להגיע למוקד הרפואי לבדיקות והשגחה, ושב לאחר מכן להמשך הסיור שנקטע, אפשר לציין שמערכת הבחירות הייתה מוצלחת בכל אמת מידה.

 

ביום רביעי בלילה עם סיום ספירת קולותיהם של החיילים, נחתמו התוצאות סופית.

הרב ניסים מלכה ראש העיר המכהן עלה לסיבוב השני עם 28.22% ועו"ד אביחי שטרן עם 38.01%.

הבחירות יתקיימו ביום שלישי ה-13.11.

 

הבחירות במספרים ובאחוזים

התוצאות הסופיות לראשות העיר

 

אביחי שטרן: 4491 קולות שהם: 38.01%

ניסים מלכה: 3335 קולות שהם  28.22%

יורם רחמים מלול: 2407 קולות שהם: 20.37%

אביבה זריהן-ויצמן: 1273 קולות שהם: 10.77%

יגאל בוזגלו: 310 קולות שהם: 2.62%

 

 

קולות החיילים והנכים:

אביחי שטרן: 215 קולות.

יורם רחמים מלול: 94 קולות.

הרב ניסים מלכה: 92 קולות.

אביבה זריהן ויצמן: 32 קולות.

יגאל בוזגלו: 12 קולות.

 

התוצאות הסופיות למועצת העיר

קולות ומנדטים

'קריית שמונה מתחדשת' בראשות אביחי שטרן: 2218 קולות 3 מנדטים.

'הליכוד' בראשות הרב ניסים מלכה: 1895 קולות 2 מנדטים.

'בוחרים להצליח' בראשות יורם רחמים מלול: 1542 קולות 2 מנדטים.

'דרך חדשה' בראשות אופיר יחזקאלי: 1451 קולות 2 מנדטים.

'ש"ס' בראשות חיים יהודה 1299 קולות 1 מנדט.

'קריית שמונה ביתנו' בראשות בוריס סידלקובסקי: 1265 1 מנדט.

'הבית היהודי' בראשות אריה אקרמן: 1039 קולות 1 מנדט

'יוצרים מציאות חדשה' בראשות אביבה ויצמן: 884 קולות 1 מנדט.

'עתיד' בראשות יגאל בוזגלו: 317 קולות 0 מנדטים.

ועוד…

קולות ואחוזי הצבעה למועצה

סה"כ בעלי זכות הצבעה בקריית שמונה:18,827 קולות.

סה"כ מצביעים למועצה: 12,319 קולות.

סה"כ קולות כשרים: 11,934 קולות.

סה"כ קולות פסולים: 385 קולות.

אחוז ההצבעה למועצה עמד על: 65.4%(!).

 

קולות ואחוזי הצבעה לראשות העיר

סה"כ מצביעים: 11,981 קולות.

סה"כ קולות כשרים: 11,487 קולות.

אחוז ההצבעה: 63.6%.

הערות בשולי מערכת הבחירות 2018

  1. לי באופן אישי הכאיבה ההחלטה של מערכת המשפט שלא לאפשר לחבר המועצה עופר אדר להתמודד בשל מעשה זניח (רשם 4 מועמדים במקום חמישה), בעוד בג"ץ פותח דלת נעולה במסמרות למועמדת מקושרת, עם גיבוי של מפלגה גדולה (העבודה), כאשר היא נושאת באחריות להיותה בראש אחת משתי רשימות שהגישה מפלגת האֵם בכנסת לוועדת הבחירות. בעיני, נהגו במועמד בישוב פריפריאלי כקריית שמונה במידת סדום ועמורה, ובמועמדת האחרת בחיפה במידת …סדום ועמורה בהפוך על הפוך…
  2. פרישה מהמרוץ של בנצי יעקב בן ציון כתוצאה מהערכה שאחרי סגירת התיק נגד ראש העיר, ניצחונו מובטח.
  3. הודעת הפרישה של יורם מלול מהחיים הפוליטיים, נכון ליום רביעי השבוע, כתוצאה מהכישלון הצורב (הגיע למקום השלישי אחרי אביחי וראש העיר הרב ניסים מלכה). יורם ממן יוביל את הסיעה עם מספר שלוש ברשימה ניסים מויאל.
  4. חילופי דורות ב'בית היהודי'. הגוורדיה הוותיקה בראשותו של אשר פיניאן, העבירה בצורה מעוררת כבוד את הלפיד לידיו של אריה אקרמן.
  5. אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, ישמשו שני אחים כחברי מועצה במקביל. מישל בן שימול מספר שתיים של אביחי שטרן וניסים מויאל מספר שלוש ברשימתו של יורם מלול.
  6. לראשונה מזה זמן (להוציא תקופה קצרה בתחילת הקדנציה האחרונה) יכהנו שתי נשים במועצה: ד"ר אביבה וייצמן-זריהן וחן לגיסמו-אדלר מספר שתיים ברשימתו של אופיר יחזקאלי.
  7. סגן ראש העיר היוצא יגאל בוזגלו לא נבחר למועצה וסיים את תפקידו (לעת עתה). כמו כן, גם מקומה של חברת המועצה אהובה סירוגין (מספר שתיים ברשימתו של ד"ר בוריס סידלקובסקי) סיימה את חברותה במועצה ולא התמודדה בשל סיבות אישיות.
  8. ועוד אנקדוטה. עבדכם מסיים גם הוא קדנציה מעניינת ומלאת סיפוק, אולם בבחירות הללו הייתה נציגות נכבדה ל"חדשות הגליל" בשתי רשימות שונות: צבי סלמוביץ ברשימתה של אביבה וייצמן-זריהן ואבישי נורליאן. ברשימתו של אופיר יחזקאלי. אות כבוד לחופש הדעה והעיסוק, 'נאה דורש ונאה מקיים'.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad