היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בין הצלילים

אהוד בנאי

אחד האומנים הגדולים והמוערכים בארץ, חזר בתשובה בתחילת שנות ה-2000, בעקבות אחיו הבכור אליהו. היום הוא משמש כגבאי בבית הכנסת האשכנזי "אוהל יוסף" בשכונת קריית בורוכוב ברמת גן. סיפור החזרה בתשובה שלו דומה לשיריו, פסטורלי, נעים, עמוק ומשמעותי.

"מאז שאני זוכר את עצמי הייתי אדם מאמין" מספר אהוד בנאי, למרבה ההפתעה הנוכחות בגליל עזרה להתחזקות שלו "יצאתי למסעות בארץ ובחוץ לארץ. גרתי תקופה מסוימת בבקתה מבודדת בגליל. שמתי לב אל הנשמה ואל החלומות שלי, לא ניסיתי ולא עניין אותי להתבסס מבחינה חומרית, וחשבתי שאולי האמנות היא דרך האמונה.

בתקופת שהותי בגליל היה לי זמן רב לחשוב, ובתוך השקט הירוק של ואדי גלילי הגעתי להבנה שהתורה היא אמת שעלי לחיות על פיה. אולי זה קרה בגלל הקשר הישיר שהיה לי לשמים, לירח המלא, לאדמה ולעצי הזית והתאנה שהקיפו אותי, והוא שגרם לי להבין שיש חוזה על אדמת ארץ ישראל, ויש מנהיג לבירה.

היה זה החלום שחלמתי לילה אחד: ראיתי את עצמי יושב ליד שולחן שבת עם אשתי לעתיד (הייתי אז רווק) ועם אמא שלה, ואני מנשק את החומש שבידי ואומר: "אמת תורתנו הקדושה", כשאת הכל סובבת הילה של אור. ויתכן שהייתי מושפע מתימהוניים גליליים שעברו בוואדי בבגדים לבנים עם זקנים תנ"כיים, מדברים על גאולה קרובה וממשיכים בדרכם לצפת.

בכל מקרה המחשבות טפטפו לאט לאט. המים התחילו לזרום פנימה, אבל האבן הייתה עוד קשה. יצאתי לדרך ארוכה ומפותלת של חיפוש. הייתי מתקרב ומתרחק. עושה מעקפים… " ובסוף הוא מצא.

אהוד בנאי יופיע ב:

3.8 – משגב פארק אוסטרליה

23.8 – פסטיבל הכלייזמרים צפת – אמפי סארייה 23:00

 

אביתר בנאי

כמה נקודות מעניינות על החזרה בתשובה של אביתר בנאי ועל יחסו עם היהדות, עוד לפני שהכיר אותה לעומק. "לא ממש ידעתי שאני פוחד מהדת, זה פשוט לא דיבר אלי… המפגש עם היהדות חשף משהו זר לכאורה שלא מבין אותי, לא מדבר אלי. לאורך שנים היה לי חיפוש, הייתי קופץ ידי כנגד השמים, ושואל 'מה התכלית?'. מאסתי ברעל ובקושי של החיים. היה נראה לי כאילו אני מוסר את גופי ונפשי למען המדע. אבל לא רציתי להיכנע לתפיסה שהחיים טובעים לשומקום בעיניים עצומות. אז חיפשתי".

"האוצר היהודי, אין דומה לו בספרות העולם. זה לא יאמן שכל הספרים האלה בארון הספרים היהודי הם שלנו, כתובים בעברית בלשון הקודש, מסורת אבותינו", אמר. על מסכת אבות: "לא ידעתי על האוצרות הצפונים ביהדות. לא ידעתי שמתחת למרצפות הבית שלי מסתתר כזה אוצר. התייחסתי לזה כפולקלור של בית כנסת ורק אחר כך גיליתי שזה יכול להגיד לי איך לחיות את החיים שלי".

בראיון בעבר תיאר את הרגשות שחש כאשר התחיל ללכת עם כיפה באופן קבוע. "זה היה מוזר. אנשים חושבים שהתחרפנת. בתחילת החזרה בתשובה יש תהליך קשה של לשחות נגד הזרם, ולקח לי זמן להגיד, 'בסדר, זו הבחירה שלי ואני הולך עם זה'. בהופעות, פה ושם הייתי עם כיפה, את הציציות לא הוצאתי. פעם החלטתי להוציא רק טיפה, ממש קצת, וכל פעם זה היה מלווה בדמיונות ובפחדים של 'מה יגידו'. בסוף אתה פוגש אנשים, מסתכל להם בעיניים, ואם אתה מצליח ליצור מגע אנושי, כל הפחדים מתאדים.

אביתר בנאי יופיע עם עידן עמדי ביום שלישי, כ"א באב, 8.8 בשעה 21:00 בעין הוזים (סמוך ישוב קדיתא)



 

חנן בן ארי

שילוב של פרפורמנס נדיר, מאה אחוז כישרון ורשימת שירים המשלבים שמחה, רגש, איכות ועומק עושים את שלהם והקהל מחזיר אהבה.

לפני שנתיים פרסם פוסט מרגש בו סיפר כי לאחר 10 שנים של ניתוק מלימוד הגמרא הוא הצליח לשבור מחסום פסיכולוגי ולסיים בסייעתא דשמיא את מסכת ברכות.

"משהו קצת אישי שהתלבטתי אם לשתף אתכם, והחלטתי שאולי זה יעשה טוב למישהו אז שווה", פתח בן ארי את דבריו. "10 שנים לא יכולתי לגעת בגמרא. לא יודע עד היום להסביר מה בדיוק גרם לתחושת הריחוק הזו, אבל פשוט לא הצלחתי לפתוח את הספר וללמוד. וניסיתי, באמת ניסיתי, אבל משהו בלב היה חסום. וככל שהזמן עבר, הרגשתי כמה אני מתרחק מהאור האינסופי שהעם שלנו מעביר מדור לדור".

 

בן ארי, תלמיד ישיבה בעברו, החליט לבסוף "לקפוץ למים", כלשונו, לפני שנה וחצי: "הודעתי לכמה שכנים בפרדס חנה שאני מתחיל ללמוד מסכת ברכות, ושהם מוזמנים ללמוד איתי, שעה כל שבת. התארגנה חבורה מגוונת ומדהימה, של אנשים שעובדים קשה כל השבוע ופשוט לא מספיקים לעצור וללמוד תורה".

"אתמול, אחרי שנה וחצי של לימוד איטי וסבלני, סיימנו את מסכת ברכות. עשינו את זה בקבר רבי עקיבא בטבריה, כי אין כמוהו בלהוכיח לנו שאפשר להתחיל גם בגיל 40, ושאין ייאוש בעולם. אין".

"זה היה אחד הערבים המרגשים בחיי. רקדנו ובכינו ושרנו ושמחנו כמו בחתונה. תודה לקדוש ברוך הוא שנתן לנו תורת חיים. תודה לאשתי שהכל שלה ובזכותה", סיים בן ארי את הפוסט המפעים.

חנן יופיע ביום שני, כ"ז באב, 14.8, בשעה 21:00 בעין הוזים (סמוך לישוב קדיתא).

 

שלומי שבת

בשונה מהרבה אמנים מתחזקים, שחוששים מההגדרה "חזרה בתשובה" שלומי שבת  מפתיע ומספר "אני משתדל בכל פעם להתקדם עוד קצת" וחושף כי הוא מרגיש שזו באמת הדרך בשבילו "הכי חשוב שאני מרגיש שזה הולך נכון ובריא, אני מרגיש שהדרך היא נכונה. כמו שהוא בנה לי את הקריירה לאט לאט, כך אני מרגיש שהוא בונה לי את החזרה בתשובה לאט לאט" סיכם שבת.

בראיון לתוכנית של דוד ד'אור בערוץ הידברות סיפר שבת: "ירד לי האסימון, הבנתי שבאמת אין עוד מלבדו והוא באמת עוזר לי ולכן זה לא פייר שרק צד אחד מקבל. אי אפשר שרק אני אקבל ממנו, אני צריך להחזיר לו קצת". את ההחזר מספר שלומי לד'אור (חוזר בתשובה בעצמו), הוא מבצע על ידי הנחת תפילין כל בוקר, ברכות על כל דבר שהוא שותה או אוכל וכמובן מודה לו על הכול כל הזמן.

שלומי שבת יופיע ביום רביעי, 16.8, בשעה 21:00 בקריית שמונה, רחוב הירדן.

 

ישי ריבו

ריבו לא כותב את שיריו בצורה מסודרת. הוא לא מאלה שיושבים שעתיים ביום ומאמנים את שריר הכתיבה עד שדברים יוצאים. כשהוא מדבר על שיר שחיבר הוא משתמש בביטוי "השיר הגיע", כי אין נקודת זמן אחת. זה יכול להתחיל במשפט, בפזמון, ברעיון שנכתב על פתק והולך ומתפתח. רעיונות רבים מגיעים אליו דווקא בשבת. "זה מגיע אחרי התבוננות בתפילה או במדרש. אבל אני לא תמיד מצליח לזכור".

השיר 'קול דודי', שהיה מבחינתו סוג של הארה, נולד בשבת. "הלכתי לישון עם שיר השירים ביד, שיננתי את השיר כל השבת ובמוצאי שבת נסעתי לדוד, הפסנתרן שמלווה אותי כבר שנים". הוא לא מתיימר להשוות את לידת שיריו ללידת ילד, "אבל כמו שאם אישה הייתה זוכרת את הלידה היא לא הייתה יולדת שוב, כך גם אני לא זוכר את התהליך. זה כל פעם לעבור אותו מחדש. אנשים אומרים לי: תעשה סדנה לכתיבת שירים, אבל אני לא יודע מה לומר, איך ללמד.

"הייתה תקופה שהלחצתי את עצמי על היצירה. הייתי אומר לעצמי: אתה חייב לכתוב, פעם היית כותב שני שירים בחודש, אז מה עושים. אבל הפסקתי להילחץ. שיר לא מגיע בהזמנה. כשאני לומד יותר, כשאני קובע יותר עיתים לתורה, זה מפרה אותי".

הוא מנסה להסיר מעליו את הלחץ ליצור כפי שהסיר מעליו, כך לפחות הוא רוצה להאמין, את הלחץ סביב הפלייליסט של גלגלצ. "צריך להסתכל על מה שיש, כי אחרת אתה אומר: אני רוצה גם את התואר הזה וגם את זה, ואין לזה סוף. הרי יש זמר השנה, שיר השנה, פריצת השנה, אלבום השנה ומה לא. זו תרבות כזאת של תחרות, גם כשאתה מצליח אתה יכול ליפול מהר מאוד לנקודה של 'לא מספיק מה שיש לי'. ויש לי כל כך הרבה על מה להודות. זה לא קל, אין ספק, אבל אני לפחות אומר: בואו נשנן את זה לעצמנו, בואו נדבר על זה, בואו נבין שהתכלית היא אחרת. הקורונה היא הזדמנות לרדת מהעץ". (מתוך הראיון של עופרה לקס, בשבע).

ישי ריבו יופיע ביום חמישי 24.8, בשעה 23:00  בפסטיבל הכלייזמרים צפת – אמפי סארייה

הופעות נוספות שלא כדאי לוותר:

ליאור אלימלך ג'ו עמר בהופעה ב-2.8, 20:00 היכל התרבות.

יובל דיין בהופעה – 3.8, 20:00, בית החאן.

אסף הרוש, 24.8 – פסטיבל הכלייזמרים בצפת.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad