היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

המשפחה שלכם

התא המשפחתי נחשב בעולם היהדות לא ל"עוד פן בחיינו אחד מיני רבים", אלא עומד בבסיסו של העם היהודי. יחסים משפחתיים הם אלה המקשרים בין הדור הקודם לדור הבא, ובכך מאפשרים את המשך השושלת.
היהדות רואה במסגרת המשפחתית כאמצעי לתיקון ושיפור האישיות שלנו, מכיוון שרק בה נדרש מאיתנו לצאת מהאנוכיות שבנו, להתפשר למען האחר, לוותר, לשנות הרגלים, להעניק ולתת, וכל זאת ללא פרסים, תעודות הוקרה או שבחי כבוד, כפי שמקבלים לאחר מעשה התנדבות שנעשה מחוץ לכותלי הבית.

 

מה קורה כשמתפקשש?

בפרשת השבוע, וישב, אנחנו קוראים על משפחתו של יעקב (ישראל) שמשתקעת בארץ כנען. יוסף, הוא בן הזקונים האהוב על יעקב, אך משום כך שנוא על אחיו. יוסף מצידו מספק לאחים עילות לקנאה-שנאה: מתוך הקפדתו הרבה בקיום ההלכות, הוא נוהג לדווח לאביו על מעשי האחים כאשר אינם נראים כשרים בעיניו. יעקב מראה אהבה והערכה, ע"י כתונת הפסים אותה הכין במיוחד ליוסף.

המתח בבית גובר בעקבות שני חלומות רבי-משמעות שחולם יוסף ומספר עליהם לאחיו ולאביו.

האחים זועמים על דברי יוסף, אך יעקב בשונה מהאחים מבין למרות כי חלומות יוסף הם מסמלים משהו גדול יותר שיקרה.

את ההמשך כולם מכירים, יוסף נזרק לבור ע"י אחיו, אך בדרך נס ניצל והגיע לשלוט במצרים, לשם הגיעו אחר כך אחיו כדי להשיג אוכל.

כמו במשפחתו של יעקב, כך גם לנו לעיתים נראה שהמשפחה עליה חלמנו לא משקפת בדיוק את המציאות הנוכחית. מה ניתן לעשות כעת? כיצד ניתן לחזק את הקשרים הבין משפחתיים? איך ניתן להביא לשיח מקרב עם הילדים, ואיך ניתן לשפר את הזוגיות?
חנוכה הוא בדיוק הזמן להזמין אור לבית.

 

אור בבית, ולא רק מהחנוכייה

חנוכה הוא חג של משפחתיות ובית. חז"ל אומרים שעיקר החג הוא 'השלום בבית'. שלום, הכוונה לא רק בין איש ואשתו, אלא שלום בתוך המשפחה כולה.

אנחנו מצווים לעשות הדלקת נרות "איש- וביתו". לא לבד, לא רק האיש, ולא רק האישה או הילדים אלא כל הבית ביחד. הספרדים מדליקים חנוכייה אחת לכולם, והאשכנזים נוהגים להדליק חנוכייה לכל אחד מבני הבית. כל ילד או ילדים מקבלים את המקום שלהם במצווה המיוחדת הזו.

אם תחשבו על זה, חנוכה הוא החג היחיד שדורש מאתנו להיות דווקא בתוך הבית. את הסוכה בונים מחוץ לבית, בפורים שומעים מגילה ועושים משתה איפה שבא לכם וגם את המצה אוכלים בכל מקום. את תיקון ליל שבועות עושים בבית כנסת, וגם בראש השנה אפשר להתארח אצל כל אחד. אבל דווקא חנוכה חוגגים בבית ואפילו יש כאלה שממנים שליח שידליק בביתם כשאינם בבית.

ולמה? כי לבני אדם יש צורך להרגיש שיש להם מקום אישי בעולם, פינה בטוחה שמעניקה בטחון, מקום וכוח,  שתמיד אפשר לחזור אליו.

היוונים רצו להרוס לנו את הבית ובעצם לקלקל את הקשר בינינו לבין אלוקים.
בתרבות היהודית האהבה אינה תלויה בדבר, אך לפי התרבות היוונית, דווקא כן. הם חשבו שאם יגזרו עלינו שלא לקיים מצוות, יהרסו את הבית ויתישו אותנו, אנחנו נפסיק את הקשר עם בורא עולם . אך הנה, כבר 2,000 שנים שאין בית מקדש ושל גלות, המשכנו את הקשר הנפלא, כל אחד ממקומו בעולם.

תן לי אור

חנוכה הוא השתקפות של האור, שאומר לנו "אני חייב לצאת מתוך הבית, אל החיים של יושבי הבית" ולכן את החנוכייה אנו מדליקים מתוך הבית לכיוון הרחוב. כלומר, ישנה מטרה חשובה להאיר אל החוץ, אך זה מוכרח להיות קודם כל מתוך הכוח של הבית. מתוך חיבור וקשר. את מצוות הדלקת הנרות לא ניתן לעשות בשלמות, אם לא מדליקים את האור בבית. וכך גם בחיים.

חז"ל אמרו לנו "עניי עירך קודמים", כלומר קודם כל תדאג לאנשים הקרובים אליך, ולכן גם אם נעשה המון חסדים ומעשים טובים לעולם, קודם כל אנו נדרשים להאיר ולהיטיב בתוך הבית שלנו. ואיך מאירים? ע"י פחות הערות, ע"י חיזוקים, מילים טובות, חיבוקים, סיוע, הקשבה והנון אהבה.

 

הנרות הללו

יש המון מה לעשות בחנוכה, אך יש גם דברים שלא כדאי לעשות בחנוכה, ובמיוחד לא בשעת הדלקת נרות. המלצה קטנה: נסו שלא יהיו לכן הסחות דעת. הקדישו זמן רב לאחר הדלקת הנרות, כדי ליהנות מה"ביחד" המשפחתי שלכם. שירו שירי חנוכה: 'מעוז צור', 'הנרות הללו' וכל שיר אחר שאתם אוהבים. נתקו והתנתקו מהניידים שלכם כל עוד הנרות דולקים. התענגו מהזמן המיוחד שלכם ביחד. ולאחר שתסיימו לשיר את כל מה שבא לכם, הוציאו את המתנות וצללו לתוך הסופגניות
בנוסף, שוחחו על הניסים. משמעותה של המילה חנוכה קשורה למילים "חינוך" ו"חנוכה" (הקדשה), אז ספרו שוב את סיפור נסי החנוכה הרבים, הגלויים והנסתרים.

 

 

שאלות ותשובות לחנוכה

מי מדליק נרות חנוכה?

גברים מעל גיל 13 ונשים מעל גיל 12 מחוייבים בהדלקה. המנהג הנפוץ הוא שראש המשפחה מדליק ומוציא את כולם ידי חובה. כמובן כל מי שרוצה יכול להדליק ולהרבות את השמחה.

היכן מדליקים?

נהוג להדליק בשני מקומות: בחלון הבית, כדי להראות את הנס להולכים ברחוב וכן בדלת, מצידה השני של המזוזה – כדי ששני צדדי הפתח יהיו מוקפים במצוות. יש מהדרים לשים את החנוכייה מחוץ לדלת, אך אפשר להדליקה גם בתוך הבית ליד הדלת.

באיזה חומר בעירה מדליקים את החנוכייה?

נרות חנוכה יכולים להיות מכל חומר. יש המהדרים להדליק בשמן זית.

מהי החנוכייה כשרה?

החנוכייה צריכה להיות ישרה, כך שכל הנרות מוצבים באותו גובה למעט השמש, שצריך לבלוט לצד או כלפי מעלה, זאת מכיוון שאינו חלק מההדלקה. למעשה, אם אין לכם חנוכייה, ניתן להדליק נרות במספר מתאים על כל משטח ישר (שיש, כלי כלשהו נקי).

איך מדליקים?

בלילה הראשון מציבים את הנר הראשון מצד ימין, בלילה השני מניחים משמאלו עוד נר ומדליקים משמאל לימין.

מתי מדליקים?

יש נוהגים להדליק את החנוכייה אחרי שקיעת החמה ויש נוהגים אחרי צאת הכוכבים. המצווה היא שהנרות ידלקו חצי שעה אחרי צאת הכוכבים. שכחתם להדליק בצאת הכוכבים? אפשר להדליק נרות כל עוד יש אנשים ברחוב.

אילו ברכות צריך לומר?

ברוך…  להדליק נר של חנוכה.

ברוך … שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

ברוך… שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. (רק ביום הראשון מברכים ברכה זו).

דגש חשוב: לא משאירים את הנרות לבד

נר בוער הוא תמיד מקור סכנה, לכן גם בחנוכה אל תשאירו את הנרות לבד והשתדלו שההדלקה תהיה במקום שבו אין חומרים דליקים. כמו כן, אם עברה חצי שעה מצאת הכוכבים ואתם חוששים להשאיר את הנרות או יוצאים מהבית – מותר לכם לכבות אותם.

מה מוסיפים בתפילה בחנוכה?

בתפילות ימי החנוכה מוסיפים בעמידה "ועל הניסים", הלל שלם בברכה וקריאת התורה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad