היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הצונאמי של העולם

האם יש אסמכתא או ראיה מדעית לתיבת נח?
נמצאו מאובנים ימיים כמו קונכיות ושלדי דגים בכל רחבי העולם, ואפילו במדברות שוממים ועל ראשי ההרים הגבוהים ביותר כמו הרי הרוקי והאוורסט. מה שמוכיח שכל היבשות כוסו בעבר בים.
בכל רחבי העולם נמצאו שרידי אוכלוסיות שלמות של בעלי חיים שהוכחדו, וזאת מלבד היכחדות הדינוזאורים. מה שמוכיח אסון טבע בקנה מידה עולמי שהכחיד את בעלי החיים בכדור הארץ.

מבט מדעי בהרים ובעמקים ובקניונים האדירים של כדור הארץ, מוכיח שאכן כדור הארץ עבר אסונות טבע בקנה מידה גלובלי, מצב המתואר כתנועת הלוחות הטקטוניים, ותואם פסוק מפורש בתורה שנאמר על המבול: "ויבקעו כל מעינות תהום רבה"

אגב, המבול היא גם עובדה היסטורית כלל עולמית, לאחר שהתגלה שכל התרבויות בעולם כולו מעבירים מסורת היסטורית ואגדית על מבול קדום שהכחיד את כל היצורים החיים, ורבים מהם מתארים את נח והצלה של משפחה אחת בתיבה ששרדה את המבול. כיצד ייתכן שתרבויות שרחוקות זו מזו יבשות וימים מספרות סיפור דומה על מבול כלל עולמי ועל התיבה של נח, אם לא שמעו את הסיפור מאבותיהם – שם, חם ויפת – בני נח ששרדו את המבול?

כיצד היה מקום בתיבה למספר רב כל כך של חיות? לפי מידות התיבה, ומספר החיות שיש בעולם (מיליונים של מינים וזנים), כיצד יכלו להיכנס כל כך הרבה בעלי חיים לתיבה?

נח לא היה צריך להכניס מיליוני מינים לתיבה, אלא רק את שורשי המינים, שמהם נולדו מאוחר יותר כל סוגי הזנים שיש כיום בטבע (וריאציות בין המינים אינה אבולוציה, כי אין בהם יצירה חדשה או יציאה מתוך מין. אלו רק וריאציות גנטיות בתוך המשפחה).

הרד"ל (רבי דוד לוריא) היה תלמידו המובהק של הגאון מוילנא, הוא חי לפני 200 שנה, והיה ממפרשי התלמוד. בפירושו, מציין הרד"ל את שינוי המינים על פי הגמרא וההלכה, ומבאר שנח כניס לתיבה רק את "שורשי המינים", כלומר אבות בעלי החיים, ואלו השתנו והתרבו למינים רבים ומגוונים רק לאחר יציאתם מהתיבה, והתפזרותם ברחבי העולם.

כיצד העלה נח את כל החיות לתיבה? הרי אין זה קל לצוד חיות בר.
לפי המסופר במקרא, ניתן לנח זמן של מאה שנה כדי לבנות את התיבה וללמוד את צרכי כל בעלי החיים בטרם הגיע המבול לעולם. פירוש הדבר שהיו לנח עשרות שנים כדי ללמוד את צרכיו החשובים ביותר של כל בעל חיים, ולהכין לו סביבת מחייה מתאימה בתיבה, וגם כדי לצוד.
כמו כן, נאמר במפורש בתורה שה' שלח את בעלי החיים לתיבה בהכוונה אלוקית, כך לפי שהאמור נח היה צריך לאסוף אותם, והם היו ממושמעים אליו

כיצד היה מספיק אוכל לבעלי החיים בתיבה למשך שנה, בפרט שגם בשר נרקב, והיכן הכילו את כל האוכל הזה?

רוב בעלי החיים הטורפים בטבע אוכלים רק לעיתים רחוקות, לפעמים פעם אחת במספר שבועות, בנוסף צריך לזכור את שנת החורף, שיכולה לארוך כחצי שנה, שבהן לא נדרשים בעלי חיים רבים למזון, או מסתפקים במזון מועט מאוד.
בתיבה מן הסתם לא הייתה לבעלי החיים פעילות גופנית רבה, כך שיכלו להתקיים גם מכמויות קטנות יותר של מזון. כיום אנו יודעים שבעלי חיים בטבע מסוגלים לשרוד במשך זמן רב מאוד גם מכמויות קטנות של אוכל, או מארוחות שמזדמנות להן פעם או פעמיים בחודש.

אגב, גם בימי קדם ידעו להכין בשר משומר. אולם לפי פירושים רבים, עד לאחר המבול, כל בעלי החיים היו צמחוניים. לפי האמור בתורה, תיבת נח הייתה בעלת שלוש קומות, כך שקומה שלמה שימשה לאגירת מזון. אם אנו פורסים את הקומות של התיבה לאורך, אנו מגלים שתיבת נח הייתה בגודל של טיטניק וחצי. לפי האמור בתורה התיבה הייתה אטומה לגמרי, ולא כאותם ציורים שמתארים אותה עם גג פתוח ופנטהאוז. כך שהיה די והותר מקום לאכסון המזון בתיבה.

 

כיצד הגיעו בעלי החיים לכל מקום בעולם? והרי בכל יבשת יש יצורים המיוחדים לה.

ניקח לדוגמה את דב הקוטב, זהו דוב שתפוצתו מוגבלת לאזור הארקטי, אך מבחינה פיזיולוגית הוא אינו שוני מהותית מכל דב ביבשת אחרת – שאינו דב קוטב. פירוש הדבר שדב רגיל לגמרי נדד לאזור הארקטי, והשתנה לדב הקוטב שאנו רואים היום. נח לא היה צריך לשאת בתיבה סוגים שונים של בעלי חיים, אלא די שהכניס לתיבה את שורשי המינים, שנדדו לאחר המבול למקומות השונים בעולם, וקיבלו את תכונותיהם הייחודיות לפי האזור והאקלים. לסיכום: לאחר שבעלי החיים יצאו מן התיבה, הם השתנו בהתאם לסביבות המחייה השונות אליהן הגיעו.

לגבי בעלי חיים ספציפיים שאין בשום מקום אחר, עלינו להניח שבעלי החיים נדדו למקומותיהם השונים בעולם בהכוונה אלוקית, כפי שגם הגיעו לתיבה בהכוונה אלוקית, ודבר זה כתוב במפורש בספר התורה (בראשית, פרק ז, ח): "מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהורה, ומן העוף וכל אשר רומש על האדמה, שניים שניים באו אל נח אל התיבה, זכר ונקבה, כאשר ציווה אלוקים את נח". פירוש הדבר שלאחר המבול הקב"ה דאג לשלוח כל קבוצת בעלי חיים למקומה המתאים בהכוונה מיוחדת, ובעלי החיים נדדו למקומות השונים כמו מתוך אינסטינקט.

מן התורה אפשר ללמוד שהתפלגות היבשות התרחשה לאחר המבול, בתקופה מאוחרת יותר בימי מגדל בבל, וכנראה שהיה מדובר בתהליך הדרגתי שהתרחש בעת המבול וגם במאות השנים שלאחריו במספר שלבים.

*התשובות מתבססות על מאמר של דניאל בלס.

 

פהשקווילים

רחצה לילית נפרדת בחמת גדר

לרגל פתיחת עונת החורף תתקיים רחצה לילית נפרדת לגברים ולראשונה השנה גם ימים קבועים לרחצת נשים במרחצאות המרפא התרמו-מינרליות. המיזם הייחודי של רחצה לילית נפרדת לציבור הדתי בחמת גדר נחל הצלחה רבה בשנים האחרונות והנהלת האתר החליטה לחדשו מיד בתום חגי תשרי.
רחצה נפרדת לגברים תתקיים בין התאריכים:

יום חמישי כ"ה בתשרי 4/10/18 ועד יום חמישי ד' באייר 9/5/19. ימי ראשון בין השעות 18:00-22:00 וימי חמישי (משמר ליל שישי) בין השעות 23:00-03:00

רחצה נפרדת לנשים תתקיים בתאריכים:

יום ראשון י' בכסלו 18/11/18, יום ראשון ח' בטבת 16/12/18,יום ראשון ז' בשבט 13/1/19, יום ראשון י"ב באדר א' 17/2/19 ויום ראשון ג' באדר ב' 10/3/19. בין השעות 18:00-22:00

בכל מקרה, תמיד טוב להתקשר למקום ולברר טרם ההגעה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad