היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

השבטים האבודים

נתחיל בהקדמה מתוך פרשת השבוע:

יעקב מכנס את בניו להשמיע דברים ולברך אותם טרם מותו. דבריו הם שילוב של הגדרת מהותו ותפקידו של הבן ודברי ברכה ונבואה על העתיד לקרות איתו ועם צאצאיו. הבנים נכנסים אחד אחרי השני, כבעתיד מכל אחד מהם יצא שבט לעם ישראל.
בהמשך, בספר ב'מדבר' אנחנו רואים שהשבטים התחלקו במדבר לארבעה מחנות שכל אחד כלל שלשה שבטים כאשר בראשם השבט הדומיננטי:

במזרח: יהודה עם יששכר וזבולון. בדרום: ראובן עם שמעון וגד. במערב: אפרים עם מנשה ובנימין. בצפון: דן עם אשר ונפתלי.

במרכז המחנה היה המשכן וסביבו שבט לוי. המטרה הייתה לפזר את הכוחות הצבאיים החזקים, כך שתהיה הגנה צבאית סבירה מכל כיוון שיותקף, וגם ליצור הפרדה ומידור בין המשכן לבין כל השבטים באמצעות שבט לוי.

האם יש באמת שבטים אבודים?

כתוב בתנ"ך כי עשרה שבטים גלו כמעט 150 שנה לפני ששבטי יהודה, בנימין והכהונה גלו ואז אבד הקשר. במילים אחרות, עם ישראל התפצל ו-12 השבטים כבר לא נשארו מאוחדים כמו פעם. יש כל מיני דעות בחז"ל, מה עלה בגורלם. היום אנחנו יודעים שיש קהילות שלמות בדרום אמריקה, בהודו, במזרח, באפגניסטן, שיש להם מנהגים יהודיים מובהקים שמירת שבת, ברית מילה, ספרים שדומים לספרי תורה. ההנחה אומרת שהם צאצאים לאותם עשרת שבטים. יש גורמים שדואגים לאתר את השבטים האלה ולגייר אותם, כחלק מתהליך כולל של קיבוץ גלויות.
נשאלת שאלה. למה בעצם לגייר אותם. והתשובה ברורה, הם איבדו את הקשר לעם היהודי ולמסורת היהודית באמצעות נישואי תערובת. חלקם גלו עוד בתקופת בית ראשון, ולכן אין להם את התורה שבעל פה. יש להם בדרך כלל מנהגים בודדים, ולכן הם צריכים לעבור תהליך של גיור.

מי שהגלה את השבטים האלה היה מלך אשור. המדיניות האשורית רצתה לבלבל את האומות, על מנת למנוע מרידות. מלך אשור לקח אוכלוסיות והעתיק אותן ממקום למקום, וכך עשה גם עם השבטים. מכיוון שהם איבדו את הקשר הרציף עם המרכז בארץ ישראל, הם נטמעו בסביבה שלהם ועקבותיהם אבדו.

במספר מקומות בתנ"ך יש פירוט להיכן הם גלו. בתלמוד (מסכת קידושין) מסופר שהם גלו למספר מקומות ברחבי הגלובוס. מה קרה להם, והיכן הם נמצאים היום, והאם הם עתידים לחזור? נחלקו תנאים ראשונים ואחרונים. במשנה (סנהדרין) נאמר: 'עשרת השבטים אינן עתידים לחזור. במסכת יבמות מסופר שעשרת השבטים הוכחדו ואינם קיימים יותר כיהודים.

הרב בניהו שמואלי כתב כי 'בספרי רבותינו לאורך הדורות נמצאת הכמיהה ל'החזרת הבנים הביתה', כשהיא משולבת בד בבד עם התקווה והציפייה הכללית לביאת המשיח, ולשאר ההתרחשויות הניסיות האמורות להתרחש בעת ההיא. דבר מעניין מובא בכתבי המהר"ל מפראג, האומר שהשבטים האבודים יצוצו בהתאם ל"מעשי אבות – סימן לבנים".

"כל מה שקרה לאבותינו, אברהם, יצחק ויעקב, הינם סימנים למה שיתרחש לעם ישראל מבראשית ועד אחרית הימים", מבאר הרב שמואלי. "הרי ידוע כי יוסף נעלם מיעקב אביו ומאחיו במשך זמן של 22 שנים. כל אותו זמן לא ידעו כלל מה קרה ליוסף, ולא היה להם אפילו קצה חוט בעניין, ולא עוד אלא שיעקב התאבל עליו ממש כעל מת, והיה בטוח שלא יחזור עוד. בסופו של דבר הכל התהפך, ומהמקום הבלתי צפוי, במקום שהם חשבו שלנגדם עומד יריב רציני, נחשף יוסף ואמר להם: 'אני יוסף, העוד אבי חי?'. מבאר המהר"ל שכל זה סימן למה שיהיה עם עשרת השבטים שגלו משומרון, מנחלת יוסף, והם נמנים על בית יוסף. אף אחד לא יודע מה קרה להם, בדיוק כמו שהיה עם יוסף, ואפילו קצה חוט אין בידינו לגלות אותם. ולמרות שאנחנו עורכים חיפושים בקצווי תבל כפי שערכו אחי יוסף אחרי יוסף, הם עדיין לא נמצאו, ולא עוד אלא שישנם מחכמי ישראל שאף התבטאו עליהם שהם אינם עתידים לחזור, בדומה למה שיעקב חשב על סופו של יוסף שהוא אינו עתיד לחזור. וככה יחלוף זמן, ופתאום בבת אחת יצוצו לעינינו אחינו עשרת השבטים, ויקראו בחיל: 'אנחנו עשרת השבטים, העוד אבי חי?'".

מדיהדות

"צעדים". אלבום הבכורה של הזמר והיוצר מאיר ישראל
תשעה שירים מכיל האלבום החדש, רובם פרי עטו ולחניו של מאיר ישראל עצמו. יצירותיו המוסיקליות של מאיר נוגעות בחיי היום-יום של רבים מאיתנו וטומנים בקרבם הרבה עומק

המלצה שלנו. חפשו ביוטיוב את השיר "אדם" בו מארח מאיר את הזמר מתי שריקי.

'יֶרַח פֶּרַח וְחָלִיל'. יוחאי בן אב"י שר צור ארליך לילדים

הזמר והיוצר יוחאי בן אב"י משיק פרויקט מוסיקלי חדש לילדים סביב חודשי השנה: 'יֶרַח פֶּרַח וְחָלִיל'. את מילות השירים כתב המשורר צור ארליך, ויחד עם העיבוד המוסיקלי של ערן קליין, הם מעניקים לילדים (וגם למבוגרים) מבט מחודש ושמח על חודשי ומועדי השנה.

חפשו ביוטיוב, "כך זה עובד".

אולי יעניין אותך

Bottom ad