היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

חמישה עשר חודשי מאסר על מתפרע ב'נכסה'

סגנית נשיא בימ"ש השלום בנצרת, השופטת לילי יונג גפר גזרה השבוע על תושב אחד הכפרים מהאזור, שהורשע בעבירות של תקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות והתפרעות ביום הנכסה מאסר בפועל של 15 חודשים, תקופות מאסר על תנאי למשך 18 חדשים ו-9 חדשים בהתאם לסוגי העבירות וקנס בסך 3,500 שקלים או 35 ימי מאסר תמורתו.

הנאשם זרק אבנים על אנשי כוחות הביטחון, ופגע בראשו של אחד השוטרים. המקרה אירע במהלך אירועי יום "הנכסה" בו פרצו מפגינים סורים את גדר המערכת הסמוכה למג'דל שמס, חדרו לתחום הכפר והתעמתו עם כוחות הביטחון שנכחו במקום. חלק מתושבי הכפר נטלו אף הם חלק בהפרות הסדר, ובסופו של דבר הסתיימו העימותים במותם של מפגינים ובפצועים מקרב חיילי צהל והמפגינים. לנאשם לא מיוחסת מעורבות באירוע זה.

כזכור, קדם לאירוע זה אירוע יום 'הנכבה' בו חדרו מפגינים סורים לתחומי מדינת ישראל. במהלך אותו יום התקהלו שוב מפגינים סורים רבים לאורך הגדר, כשחיילי צה"ל פועלים להרחקתם מן הגדר. במקביל, התקהלו גם מפגינים תושבי ישראל במג'דל שמס סמוך לגדר המערכת.

השוטרים ירו רימוני גז על מנת לפזר את המפגינים הסורים, ובתגובה החלו המפגינים תושבי ישראל ליידות אבנים, בלוקים, מוטות ברזל ובקבוקים לעבר חיילי צה"ל ושוטרים במשטרת ישראל. הנאשם נטל חלק בהתפרעות זו ויידה אבנים אל עבר חיילים. במהלך אותה התפרעות, נפצע שוטר מאבן שפגעה בראשו ונזקק לטיפול רפואי, וזאת בעת שסייר בין הבתים בגבעת הצעקות.

השופטת ציינה את הסכנה שבמעשה, את הקשיים הניצבים בפני המדינה ואת הסלידה והמסר שיש להעביר בתגובה למעשים מעין אלו וכי בביצוע המעשים מעבר לפגיעה באנשי כוחות הביטחון, יש משום אלמנט של פגיעה בביטחון המדינה עצמה. נפסק בעבר, אמרה השופטת שהשלכת אבן הינה מעשה המסכן חיי אדם ויש להתייחס אל אבן ככלי נשק קר ומסוכן.

מעשיו של הנאשם, אם כן, פגעו בביטחון המדינה ובשלטון החוק והפגיעה בערכים אלה היתה חמורה ומשמעותית וזאת הן בשל אופי המעשה ותוכנו והן בשל הנסיבות בהן נעשה וההד לו זכה.

השופטת קבעה כי עצם העובדה שהנאשם הינו פעיל פוליטי ומהווה נציג של אחרים מעידה על כך כי אין המדובר על מי שלא יכול להבין את מעשהו והפסול שבו, לא כל שכן להימנע מעשייתו. הנאשם שרגיל כדברי הסנגור באירועים כגון זה אמור היה להוות גורם מרגיע ומחנך ולא להצטרף בלהט הרגע לסערת היצרים ולהשתתף בהשלכת האבנים.

השופטת הוסיפה כי יש לגזור על הנאשם עונש חמור יותר, וזאת נוכח עברו הפלילי המכביד, המלמד על דפוס התנהגות עברייני ואלים, על העדר כל יחס של כבוד לחוק ולמשרתיו, וכן על פעילות עבריינית ביטחונית המאפיינת אותו לאורך השנים.

התנהגות כזו לא תזכה להבנה או סובלנות כלשהי, ואם יש משמעות להיות הנאשם איש פוליטי, כהגדרתו, אין היא פועלת אלא לחובתו, שהרי הוא שמש דוגמא לציבור אליו הוא משתייך, ובמקרה זה – דוגמא שלילית ומסוכנת.

בהטילה את גזר הדין על הנאשם רואה השופטת את שיקולי ההרתעה, הן האישית והן הרתעת הרבים, כמנחים בעת גזירת העונש המתאים לנאשם. מעשיו הנוכחיים והקודמים מצביעים כי טרם למד את הלקח ותקוותה היא כי עונש מוחשי ומשמעותי שיוטל עליו ירתיע אותו מלשוב ולבצע מעשים דומים. כך גם לעניין הרבים. מעשי הנאשם ושותפיו זכו להד תקשורתי נרחב והיות ובמדינה יש חשש מתמיד להתפרצות ולהתלקחות אירועים דומים. בשל כך ישנו סיכוי של ממש כי החמרת עונשו של הנאשם תביא להרתעת הרבים ותמנע מאירועים מעין אלו להתרחש בשנית, חותמת סגנית נשיא בהמ"ש המחוזי בנצרת את גזר דינו של הנאשם בפגיעה בשוטר במהלך יום 'הנכסה' לפני שנה במג'דל שמס.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad