היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

יקב הרי גליל ביראון: הגשם יביא את כמות הגשם הנחוצה ומנות הקור את תרדמת החורף לכרמים

בעמק החולה ירדו כבר 80 מ"מ, החקלאים קיבלו בברכה את הגשמים לאחר קיץ יבש במיוחד שהתארך עד לתחילת חודש דצמבר. במרום גולן בגובה 1000 מטר מעל פני הים החל לרדת שלג שכבר נערם על האדמה. גם על כרמי היין של יקב הרי גליל הפזורים בהרי הגליל החלו לרדת פתיתי שלג.

 

שבתאי גלס מ"אגודת המים בגליל" אומר, כי הגשמים הינם גשמי ברכה, אך עדיין חסרות כמויות מים רבות של מים בישראל ובעיקר לחקלאות בגליל המבוססת על מים שפירים. רק כאשר תהיה זרימת מים חזקה בירדן, מאגרי המים יתמלאו מהשיטפונות והאקוויפרים הנמצאים בעומק האדמה יתמלאו גם הם, אז המצב יהיה טוב יותר ולכך זקוקים לעוד כמויות גשמים רבות.

גלס אומר, כי את כמות המים בודקים על ידי מצב השפיעה שלהם, כלומר זרימת המים באפיקי הירדן, המאפשרת מדידת כמות ספיקת המים. המדידה הינה למטר קוב מים לשנייה. גלס אומר, כי עדיין יש צורך דחוף בהתפלת מים וכי המים המותפלים שהינם טובים לשימוש חקלאי ישמשו במקום המים השפירים ממקורות המים בגליל, שיועברו לטובת הצרכנים במרכז הארץ. כרגע התפלת המים בישראל עומדת על כמות של 275 מליון קוב בשנה בלבד, והצורך המינימאלי הינו לכמות של 350 קוב מים בשנה לפחות. גלס מזכיר, כי ישראל מעבירה מים גם לירדן, סוריה ולרשות הפלשתינאית ולכן יש למצוא את הדרך להאיץ את התפלת המים.

גלס מקווה, כי גם קידוחי שמיר עד לעומק 1400 מ' להפקת מים, יאפשרו אספקת מים נוספת לחקלאי הגליל והגולן.

 

שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן אומר, כי הגשמים והשלג הינם ברכה לחקלאות, למטעי התפוח, הדובדבן והאגס הזקוקים למנות קור גבוהות בכדי לייצר פירות מובחרים, וכי התיירנים מקווים שהשלג יערם ויביא את עם ישראל לגולן. במרום גולן מציעים טיולי חורף, עם טרקטורונים וחליפות סערה לחוש את איתני הטבע.

 

חיים דיין, מנכ"ל אמב"ל (ארגון מגדלי הבקר לבשר) אומר, כי הבוקרים שמחים הבוקר מהגשם המבורך שהגיע, "תוך שבועיים שלושה תהיה התחדשות של המרעה, שילבלב ויביא מזון לבקר בכל שטחי המרעה. החששות היו שבלי גשם יאלצו הבוקרים לרכוש מזון מוגש, שהוא מאוד יקר ומיקר את עלות הגידול של הבקר ולכן גם את מחיר הבשר, אולי בזכות הגשמים שהגיעו המרעה יצמח, אני מקווה כי יהיה גם צימוח באזורים שנשרפו הקיץ בגולן ובכרמל" אומר דיין.

 

אבנר ענווה, כורם בכרמי יקב הרי גליל שביראון אומר, כי הקיץ האחרון היה קשה, הטמפרטורות לא אפשרו לכרמים להיכנס לתרדמת חורף, דבר שנחוץ ביותר והגשמים בוששו לבוא "היו שני אירועי גשמים באוקטובר, גשם שהיה חזק וטוב ועוד ירידת גשמים אחת ביוני אך זה לא הספיק. אנו מקווים, כי הגשמים האלו ייצרו משהו חדש וטוב, ישקו את כרמי היין והטמפרטורות ירדו ויתנו מנות קור לכרמים, במידה ויהיה שלג אנחנו רק נברך כי הכרמים מאוד אוהבים קור. צריך לזכור כי כל מצב של תנאי סביבה ומזג אויר מייצר את הייחודיות לענבים של אותה עונה, לא ניתן לנבא תנאי מזג האוויר, אבל היינן של יקב הרי גליל מיכה ועדיה יודע לייצר יינות מעולים ויודע לאבחן את המיטב שמביא מזג האוויר לכרמים ולייצר את היין הבא הטוב ביותר ואני מקווה כי אנו הכורמים נדע להביא לו את הענבים המובחרים ביותר" אומר אבנר.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad