היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כל יום קורים ניסים, גם לנו עוד יקרו

 

בריאת האדם, המבול של נח, ההתגלות לשלושת האבות, יציאת מצרים, ובכלל התנ"ך מלא בסיפורים שעשה בורא עולם לעם ישראל בימים עברו, אז למה נראה כי הוא הפסיק היום להתערב ולהתגלות לכל העם?
המציאות היום הייתה שונה לגמרי לוּ רק היה הקדוש ברוך הוא מגיע ומתגלה אלינו. האפיקורסים היו משתתקים, או יותר נכון מתחילים להתפלל, המפקפקים היו משתכנעים והמשוכנעים היו מתגאים. אחד התירוצים היום של חוסר אמונה הוא
 "למה הוא לא עושה ניסים כדי שנאמין בו וכך נעשה את רצונו? הרי מבחינתו זו לא בעיה, ומבחינתנו, נדע את האמת, אם היא אכן אמת". אכן כן, רק נס אחד בומבסטי היה משנה את כל המפה והצורה של עם ישראל, אבל כדי להבין את התשובה לכך צריך משקפיים נקיים וראש חושב.
הרב זמיר כהן, יו"ר ארגון "הידברות" מנסה להסביר זאת בפשטות, "במציאות של ניסים גלויים, הדרישה מהאדם להתנהג כראוי גבוהה יותר, ולכן גם הענישה מיידית. כך היה בתקופה שבה שהה עם ישראל במדבר. הם ראו ניסים (למשל, הוציא מים מהסלע או הוריד לחם מן השמיים), אבל ברגע שחטאו, העונש הגיע באופן מיידי. אם כך, למה היו בכלל ניסים? כי אז לא הייתה ברירה, הם היו חייבים את הניסים האלה כדי להכיר את הבורא בפעם הראשונה. הרי לא היו להם עדויות קדומות מפורטות שיכלו להסתמך עליהן כדי להכיר את בורא העולם. לאחר שנכנסו לארץ ההנהגה השתנתה, הניסים נעשו נסתרים יותר, וההנהגה שנקראת 'ארך אפיים' פועלת יותר. יש לכך סיבה
נוספת: כשאלוהים ברא את העולם והטביע חוקיו, רצונו היה שהעולם יתפקד על פי החוקים שהוא קבע תחילה, כך שאותם חוקים לא ישתנו כל שני וחמישי. רק כשהיה צורך שיכירו את הבורא, כמו שהוא אומר 'למען תספר באוזני בנך', הוא שינה את הטבע. את העדויות האלה הוא כתב בתורה, שזוהי בעצם תעודה מוסמכת לדורות עולם שניתן להוכיח את אמיתותה. הקב"ה לא צריך לחרוג מהחוקים שהוא קבע לפי בקשתו של כל אחד. מלבד זאת, כל אדם עם קצת רגש רוחני יכול לחוש בניסים הנסתרים שמלווים אותנו עד היום, גם בחיים הכלליים של עם ישראל וגם בחיים הפרטיים. ובכלל, כל הטבע שסביבנו הוא נס ברור. יש לנו כדור אש שעולה וזורח בכל יום, ומאפשר את החיים כאן על פני כדור הארץ, השמש. המרחק המדויק של השמש מכדור הארץ מאפשר למים להיות נוזליים, בין אדים לבין קרח. אם היינו קרובים יותר, כל כדור הארץ היה עולה בלהבות. רחוקים יותר, קופאים למוות. מעבר לזה תתבונן במערכת החיסון המדהימה שבגוף האדם, באחוז החמצן שבאוויר, במערכת הפוטוסינתזה. יש מישהו שדואג תמיד שהכל יהיה מאוזן, כי אם היה אחוז חמצן גבוה, גפרור אחד היה מדליק את כל העולם. נמוך יותר, היינו מתקשים לנשום. זה לא נס?".

איפה אפשר לראות נס?

לפני שלוש שנים, נפגשתי עם אסתרי מאיר, המכונה "המיילדת של הצפון" מקיבוץ חולתה בבית חולים צפת, בחדר לידה. זה קרה ביום שזכיתי להיות אבא באופן 'רשמי'. יצא לי לדבר איתה קצת על אמונה באלוקים, ויהדות. במהלך השיחה היא טענה שאין אדם מאמין בבורא עולם יותר ממנה. היא אמרה שכבר 20 ומשהו שהיא עובדת, היא רואה יום-יום ניסים, ואף כמה בחדרי הלידה. היא טוענת שכל לידה מוגדרת נס, ואי אפשר לתאר את מה שהיא חווה מידי יום.
כאמור, אדם שרוצה לראות ניסים גלויים יפתח את העיניים, יסתכל לשמיים, על האדמה ועל עצמו וינסה להבין איך המכונה הזו שנקראת "בריאה" עובדת ללא הפסקה כבר אלפי שנים.

 

שאל את הרב

ש: ראיתי לא מזמן את הסרט של ניסים התותח (ניתן להקליד ב"גוגל" "ניסים התותח" ולצפות בו), על כך שהוא נרפא מ'המחלה' בצורה ניסית. שגם הרופאים הגדירו כנס רפואי או אלוקי אפילו. כל זאת בזכות כך שהוא מסר את עצמו לקב"ה וחזר בתשובה שלמה.
רציתי לשאול, גם לגויים יש ניסים רפואיים או מוות קליני וכד'. למה שהקב"ה יעזור לגויים הרי הם לא מכירים בו ובטח לא עובדים אותו.
השאלה הזאת גרמה למישהו לשאול אותי אולי אלוקים נמצא עם כולם ולא רק איתנו. ולא ממש ידעתי מה לענות לו…

ת: "על נעמן שר צבא ארם שמעת? (ראה מלכים ב פרק ה').
הקב"ה עושה לפעמים ניסים גלויים לגויים כשיצא מזה תועלת לאמונה וכו'. כמו שהיה אצל נעמן. הקב"ה בורא את כל העולם כולו, והוא אלוקי כל הנבראים והנמצאים בעולם מהאדם ועד החיידק הכי קטן. הוא נמצא בכל הבריאה בכל רגע ורגע, והא מחיה את כולם בכוח מציאותו האחת והיחידה. גם גוי יכול להתחבר לבורא עולם ולהיות קשור אליו בתפילה ויראה את השגחתו בכל צעד ושעל.
כך אומר לנו התנא במסכת אבות "חביב אדם שנברא בצלם, חביבים ישראל שנקראו בנים למקום".
יש חיבה מיוחדת לבני העם היהודי על כך שהם צאצאי האבות שרדפו והכירו בו ומסרו את נפשם על האמונה בעולם שהיה פגאני ועובד אלילים. כמו גם כשחיזר הקב"ה עם תורתו למצוא עם שיקבל אותה, וכולם סירבו, ורק העם היהודי ענה ואמר 'נעשה ונשמע', בכך אנחנו מיוחדים לעולם ולנצח נצחים".

ש: האם יש צדיקים בעולם שמרוב הקדושה שלהם כיום יכולים לעשות ולדעת דברים או לראות נשמות? האם יש כוחות כאלה?

ת: "ידוע ומפורסם שלעם ישראל היו במשך ההיסטוריה הרבה צדיקים כאלה, ועד לאחרונה היה חי בינינו הקדוש הבאבא סאלי זצוק"ל שהיה רגיל בדברים כאלה, ועוד.

אולם הכלל בזה הוא שמי שאומר שיודע אינו יודע, ומי שלא אומר יכול להיות שהוא יודע, ולכן אי אפשר לדעת אם כיום יש בינינו צדיקים ידועים מן הסוג הזה, אף שברור מעל כל ספק שישנם צדיקים נסתרים בכל דור ודור שהעולם אינו יודע מהם כלל".

הרב מנשה ישראל

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad