היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

למה את מתכוונת כשאת אומרת "עצמאות"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "העצמאות ואי התלות של השופטים, מאבני היסוד בכל משטר דמוקרטי".

בחרתי לפתוח במשפט שאמרה נשיאת העליון בהרצאה השבוע בעיר נירנברג שבגרמניה וגם חותם על כל משפט.

…גברתי, אבל זה לא העניין העומד על הפרק. אפשר לחשוב שרק את חושבת שעצמאות השופטים ומערכת המשפט הם מאבני היסוד של כל משטר דמוקרטי.

אז ברשותך. המלחמה, הקרב, המאבק, תבחרי כל מילה בהקשר הזה, והוא יהיה נכון, הם לא על הדבר המובן מאליו.

אזכיר לגברתי שעל הברור אין ויכוח. אלא מה?! הוויכוח  והמאבק (ושוב כל המילים הנלוות) הוא על דמותו של השופט/ת, על מארג הערכים עליו בנה השופט/ת את תפיסת עולמו המשפטית. כן, מכיר את הטענה (המאוד לא אינטליגנטית) שהשופטים מקצועיים ויודעים להפריד בין דעותיהם ובין החלטותיהם השיפוטיות. שטויות גברתי. את יודעת למה?! כי יש במערכת שאת וחברייך אמונים עליה שופטים דוגמת עודד אל יגון, נשיא בית המשפט השלום בבאר שבע בדימוס, שברגע קטן של חולשת דעת הוא מגלה סוד גדול שהוא נושא איתו ביחס לתאוריה של הפרדת דעות והחלטות שיפוטיות. אז נסכים בנקודה הזאת שאנחנו, בטח לא את, אינפנטילים כדי לקנות את הסחורה העבשה הזאת.

נמשיך. אחת, איילת שקד שמה, שימשה כשרת משפטים שהניחה על השולחן את דמויותיהם של שופטי ישראל והגדירה יפה את הבעיה. שופטים עם אג'נדה סופר ליברלית-אוניברסלית מול שופטים שהמחויבות שלהם היא לישראליות-יהודיות וערכיה (הנפלאים).

במילים שלי. תוצאת ההשתלטות האלימה של אביך הרוחני בעולם המשפט, פרופ' אהרון ברק, הביא עלינו את האסון שעם תוצאותיו את ואנחנו מתמודדים היום.

האופן בו עשה ברק את המהפכה השיפוטית וניכס לעצמו כוח שלא שלו, עומדים כיום על השולחן.

גברתי, יושרה היא תכונת סף למי שעוסק במשפט, שיפוט עריכת דין (טוב, הגזמתי עם עריכת דין…) וכמי שעומדת היום בראש המערכת את צריכה להפנים שלא מדובר כאן ב'טובים' שמן הסתם תגדירי את עצמך ושכמותך, ו'רעים' את מי שחושב שהבעיה אינה עצמאות ואיתנות השופטים ומערכת המשפט, אלא, דמותו של השופט ומאיזה חומרים (ערכיים ומשפטים) הוא קורץ. זה כל הסיפור, וזה הסיפור היחידי.

נמשיך ברשותך. בגדול, ובזה מודים אנשי ה'מחנה' אליו את משתייכת, המאבק הוא על דמותה של מדינת ישראל, שממילא הפועל היוצא שלה יתבטא גם ובעיקר במערכת המשפט.

נתחיל בשאלות. האם לאזרחי המדינה ומוסדותיה תהיה זיקה חזקה ומשמעותית לסממנים יהודיים? כן או לא. האם ההומניות/ליברליות תהיה אוניברסלית ולדוגמא, כל מסתנן יוכל לתבוע חזקה או בעלות על חלקו היחסי בישראל? כן או לא. האם גברתי, 'חוק הלאום' צריך להיות חוק מובן מאליו לרוב היהודי ולמיעוטים הלא יהודיים?! או שמא מדינת ישראל היא, בניסוח כזה או אחר, היא מדינת כל אזרחיה?!

גברתי, ממש שאלות בסיסיות שאני ולדעתי, לרוב היהודי במדינת ישראל התשובות ברורות. אך, תסלחי לי אם אני טועה, התשובות שלך ושל המחנה אליו את משתייכת, הליברליות והאוניברסליות הם המצע עליו אתם צועדים ומקבלים את החלטותיכם. צר לי אולם המאבק הוא על דמותה של מדינת ישראל מדינת היהודים. לא עושק של מיעוטים, לא אכזריות ובטח לא גזענות מכל צורה שהיא.

ונחזור לנירנברג השבוע. גברתי עשית מעשה נואל כאשר הרחקת את עדותך (ולא בפעם הראשונה) ותחת צילו של ישו הצלוב אמרת דברים איומים ומחרידים, שגם אם היו נאמרים על איש שמאל מובהק, הם עדיין היו מקוממים ודוחים.

את באמת חושבת שאת חכמה יותר מאזרח ישראלי סביר? את באמת חיה בתחושה שדברייך המתריסים והלא רלוונטיים למה שקורה בישראל יחוללו את המהפך להבנתך?!

את טועה גברתי. לראות אותך בצל הצלב והצלוב על אדמת גרמניה משווה בין המשטר הנאצי למה שקורה בדמוקרטיה הישראלית, סיפק לי ולשכמותי הוכחה ניצחת על האופן בו את חושבת ופועלת בתפקידך הרם והנישא, בהתנשאות ובשגגה.

 

 

 

פול גז בניוטרל

ותחת אותה כותרת פיקטיבית 'מלחמה על הדמוקרטיה' נעבור, ולא במעבר חד, לחבורה שנקראת 'שלושה רמטכ"לים וכתב במחנה אחד'.

תיסלם על ההופעות חינם לעם ישראל. חברים, עליכם נאמר, 'לא למדו דבר ולא שכחו דבר'.

'לא למדו' באשר הניסיון לאחד כוחות ואנשים שאין ביניהם קשר מהותי זולת הרצון להפיל את בנימין נתניהו וכניסה להיכל הדמוקרטיה הישראלי במחיר כניסה של 'קבוצה'. פייר, עשיתם זאת ובגדול, אלא שהגדול הזה יהיה בעוכריכם בהמשך. ואיך אני יודע?! כי מה שהיה טוב כדי להקים נבחרת מכל הבא ליד לפני המשחק (הבחירות) הופך לרועץ כאשר הליגה נמצאת בעיצומה. אתם באמת חושבים שהאמירות המגוחכות של בני גנץ על 'עיר מקלט' ו'עבריין' מעל דוכן הכנסת תניע איזשהו מהלך רציני, אתם טועים. האם יש מי שמאמין שגבי אשכנזי יכול ומסוגל להטיף על יושרה וערכים כאשר על ראשו טונות של חמאה? הוא טועה. אצל אשכנזי לא יצטרכו את קרני השמש, די יהיה באורות הזרקורים כדי להמיס את החמאה, חכו ותראו.

ועכשיו למי שקם בתחיית השפה המצוחצחת שאינה מייצרת דבר, ח"כ עופר שלח. שמעתי אותו ולא ידעתי כיצד להגיב. הצליח לבלבל אותי. 'אנחנו' הוא אמר בפאתוס 'נצא לרחובות, נארגן את ההמונים להפגנות' ועוד מטבעות לשון המתאימות ללך ולנסה הפולני ונשמעות פתטיות כאשר הם יוצאות מפיו של מי שלא מסוגל להביא לקלפי אפילו את הצל של עצמו…

חברים, קחו צעד או שניים לאחור, תתרכזו בעצמכם, בדרך שאתם מציעים ('רק לא ביבי', זו לא דרך זו משאלת לב…).

תלמדו לקח או שניים מהמסע האחרון (בכל זאת, להודיע על התמודדות לראשות הממשלה, ולהלחים שלושה ארבעה ראשים, זו פוליטיקה, לא מדינאות).

כדמוקרט אמיתי, אני מייחל תמיד שתהיה במגירה אלטרנטיבה ראויה, על אף שאיני מסכים לה, כי המדינה חשובה לכולנו. גנצ-אשכנזי-יעלונ-לפיד, זו לא אלטרנטיבה שלטונית, זה חסמב"ה, במקרה הטוב.

 

ושמתם לב שאפשר לעבור הכל בשלום, בלי לכתוב 'אירוויזיון'?! וזה מה שיהיה החל מיום ראשון אצל האחרים.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad