היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

לפעמים חלומות מתגשמים. באמת?!

 

בפרשת השבוע (מקץ) מספור על חלומות פרעה. תקציר מאירועי השבת:
פרעה חולם שני חלומות: בראשון עולות מן היאור שבע פרות שמנות ולאחריהן שבע פרות רזות. הפרות הרזות אוכלות את הפרות השמנות ונותרות רזות כשהיו. בחלום השני עולות שבע שיבולים בריאות וטובות ולאחריהן שבע שיבולים דקות ושדופות. השיבולים הדקות אוכלות את השיבולים הבריאות. פרעה מבקש מן היועצים ומן החרטומים לפתור את חלומו, אך הם אינם מצליחים בכך. אז נזכר שר המשקים ביוסף, שפתר את חלומו שנתיים קודם לכן, ומציע לפרעה להביא את יוסף לפתור את החלום.

יוסף מובא מן הכלא, מתייצב לפני פרעה ומפענח מיד את החלום: על ארץ מצרים עתידות לבוא שבע שנות שובע ושפע, ומיד אחריהן שבע שנות רעב. יוסף אינו מסתפק בפתרון החלום ומציע מיד לפרעה תוכנית פעולה: לאסוף מהתבואה שתגדל בשנות השובע אל מחסני המלך, ולחלק אותה בשנות הרעב. פרעה מתרשם מאוד מדברי יוסף, מלביש אותו בבגדי מלכות, ממנה אותו להיות המשנה למלך ומפקיד אותו על תוכנית איסוף התבואה.

 

חלומות אז, ועכשיו

נתחיל מהסוף. "חלומות שווא ידברו", אמרו חז"ל, אבל לצד האמירה הזו ידוע ביהדות שבחלומות יש לפעמים יותר מקורטוב של אמת. יש חלומות אמיתיים, יש שקריים, יש כאלה שבאים מהרהורי לבו של האדם. ובכל אופן, חשוב לזכור את הכלל, כל מקרה לגופו.

ישנו מושג חשוב ביהדות שנקרא "הטבת חלום".
אם אדם חולם חלום ויש לו הרגשה לא טובה, חז"ל בגמרא תיקנו נוסח שיש לומר תוך כדי ברכת כהנים (אשר כתוב בסידורים). מדובר בתפילה שתהפוך את החלום לטובה. אך אם אדם חולם חלום שלילי ומרגיש רע איתו, כמו חלומות שידוע שהם לא מבשרים על טובות (למשל אדם שחולם שנופלות לו השיניים), ניתן לעשות "הטבת חלום", מן הליך שמנסה לתקן פצעים שהותיר אחריו חלום רע במיוחד. התהליך הינו פשוט בו באים שלושה אנשים שאוהבים את אותו חולם, הוא קורא נוסח והם עונים לו לסירוגין, זה לוקח כמה דקות, הוא נותן כסף לצדקה, ובכך זה נגמר.

במקרים של חלומות קשים ביותר, שחוזרים על עצמם, ניתן לעשות אף תענית חלום ולצום יום אחד אך לא נרחיב את הנושא, ובמידה ותצטרכו תפנו לרב (תלמיד חכם) הקרוב לביתכם.

 

מה הפתרון?

בדור שלנו אין פותרי חלומות, שכן הזמנים השתנו, הדור נחלש, ובכלל החלומות בד"כ מגיעים ישירות מהרהורי ליבו של אותו אדם. למשל, אם אדם חושש שיפוטר מעבודתו, חלומות בנושא לא יאחרו מלהגיע. כך למשל גם טראומות מהעבר, מחשבות והרהורי וכו'. אך בכל זאת, גם היום ניתן ללכת לחכם שיודע לפתור את החלומות לטובה. מה הכוונה? בגמרא כתוב שהחלומות הולכים אחר הפה. כלומר, כמו שפתרו לך, כך יהיה. לכן צריכים ללכת לאדם אהוב שיידע לפתור את החלום לטוב, וכמובן להביא פתרון שיתלבש על החלום.
אך מה לעשות, במיוחד בדור שלנו ישנם מכשפים, פותרי חלומות (שבכרטיס ביקור ניתן למצוא גם יכולות כמו "החזרת אהבה", ביטול "עין הרע" ועוד שלל קסמים מבית המרקחת של דרדאסבא) שעלולים לעשות נזק גדול במידה ופונים אליהם, מכיוון שהם יכולים לפתור את החלום בצורה שלילית, דבר שישפיע על המציאות.

בשורה תחתונה, לא תמצאו פתרון חלום בטח שלא ב"ספרי חלומות" למיניהם שנמצאים בד"כ בבית של הדודה, שם כתוב פתרונות למבחר סוגי חלומות.

הרב רפאל סבתי – חלומות (בבוקסה)

אמרו חכמים "חלומות שווא ידברו" לומר שאין לאדם לנהל את שגרת חייו לפי חלומות, משום שכך מגיעים רק לעוגמת נפש ופעמים שבזה אדם מושך עליו את תסריט החלום אם הוא היה שלילי ומפחיד, בשל סיבה אחת שהאדם ייחס לו חשיבות.
אמר איוב "את אשר יגורתי בא לי", והסביר המהר"ל מפראג שאותה מחשבה שלילית של האדם, והמחשבה שאותו תסריט שראה בחלום הלילה יבוא עליו, זהו הגורם לקיום החלום המפחיד.
אכן הוא מושך עליו דינים בשל החשש והיחס אל החלום, אולם אם האדם אינו מתייחס אל החלום ובוטח בבורא עולם שהכל לטובה כך יהיה.

מצינו בתנ"ך כמה חלומות שהם בגדר נבואה על העתיד להיות. אצל יעקב אבינו, שהראהו הקב"ה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ומלאכי האלוקים עולים ויורדים, בזה הראה לו שישלטו ארבע מלכויות בעולם ויפלו. חלומותיו של יוסף הצדיק, שבתחילה נראו כדמיוניים של נער מתבגר המחפש שררה, ולבסוף ראינו איך הכל מתקיים אחת לאחת, עד שאחיו של יוסף נדהמים שעוצמתה של האמת הנגלית לעיניהם. חלומותיו של פרעה, שהיו להם השפעה על כל העולם כולו, וכן אצל שלמה המלך נאמר "ויקץ שלמה והנה חלום".

יאמר מפורשות אין בדורנו לא רב, ולא צדיק, ולא בעלי גלימות, ולא רנטגנים למיניהם, ולא נשים בעלות ציפורניים ארוכות או כחולות שבעיניהם, או תוכניות ברדיו של כל מיני "מומחים" (שהם עצמם נזקקים להבחנה פסיכולוגית) שיכולים ומבינים לפתור חלומות. רק אדם בעל נבואה בדרגתו של יוסף הצדיק על ידי השראה מאת הקדוש ברוך הוא יודע מהו המסר הגלום בחלום, כמו שהשיב לפרעה, האלוקים יענה את שלום פרעה.

לעיתים אדם רואה מחזה מפחיד ביותר בחלום ואף על פי כן הפיתרון שלו בשמים הוא חיובי היפך המבט השלילי של בני אדם, לא בהכרח שהתסריט הקשה בחלום קשור ומתחבר עם המציאות החיובית. רבותינו אומרים שדוד המלך שהיה צדיק וחסיד ועניו מאין כמוהו, כל ימיו חלם רק חלומות "מפחידים", חייו המלאים תורה וחסד עם ישראל שונים לחלוטין מחלומותיו.

במדרש מסופר שפעם באה אישה לבית מדרשו של ר' אליעזר וסיפרה לתלמידיו שחלמה בלילה שמשקופי ביתה נפלו, מיד פירשו לה שזה רומז שבעלה ימות, פרצה בבכי והלכה וכשנכנס ר' אליעזר לבית המדרש וסיפרו לו על החלום ומה שפתרו לה, צעק ר' אליעזר "אוי" קיפחתם נפש מישראל בגלל מוצא פיכם הוא ימות. אבל הפתרון האמיתי הוא שרמזו לה משמים שהיא תלד תאומים וכך היה. ר' אליעזר שהיה גדול התנאים ידע את האמת, הוא אשר אמרנו אין שום קשר לרוב בין המחזה לפתרון האמיתי של חלום. אם זאת האמת מה נעשה בדורנו, שאין למי לפנות בנושא החלומות, רבותינו אומרים "כל החלומות הולכים אחרי הפה" במילים פשוטות תפתור חיובית יהיה לטובה, תפרש לרעה ושלילה כך יתקיים.
אשר על כן לא לספר לאנשים בעלי דמיון פרוע חלומות שמיד יפרשו לשלילה. לכן אמרו חכמים שיספר אדם לאוהבו ואישה לרעותה (באמת, לא כאילו כזה) חלמתי חלום מפחיד והם יאמרו "חלמא טבא חזית" 'חלום טוב ראית', וכך יהיה ברצות השם יתברך. ואם לא נרגע האדם ילך אצל אדם חכם שיעשה לו הטבת חלום ואין לו מה לחשוש יותר, בדוק ומנוסה.

בתלמוד בבלי מסופר על חכמים אביי ורבא שתמיד היו חולמים אותו חלום, והיה בזמנם "פותר חלומות מפורסם" רשע בשם בר הדיא היה פותר לרבא את החלום בצורה חיובית ולאביי שלילי, ולתדהמת כולם התבררה האמת, רבה היה משלם לו ולכן פתר לו לטובה וכך היה, ואביי שהיה עני ולא יכל לשלם לו פתר לשלילה. וקילל אביי את אותו רשע קללה נמרצת שהתקיימה בו.

הלקח והמסר לכולנו מותר לחלום חלומות, אבל בשום אופן לא לחיות לפי החלומות, זה מסוכן. יש שחולמים לגאול את העולם ולפתור את כל הבעיות של החברה ברגע אחד. מכירים אנו באנשי ציבור לרוב חולמי חלומות, ובכן ברכה אחת רפואה שלמה.

למסקנה, יהודי לא צריך לחיות לפי דמיונות אלא לפי תורת אלוקים חיים שהוא השולחן ערוך.

 

מחפשים מוסיקה יהודית טובה? תכירו את יאיר אלייצור ואסף הרוש

וירוס הקורונה פגע באינספור דברים בשנה החולפת ואחד מהם היא במוסיקה. זמרים שבקושי מתפרנסים כבר לא מסוגלים ליצור מוסיקה טובה לנשמה. אז קבלו המלצה על שני זמרים שונים, שהמאחד ביניהם הוא יצירות מופת של מוסיקה יהודית.
לראשון קוראים יאיר אלייצור ששירו המצליח ביותר "לרוץ אליך" זכה לשני קאברים מצליחים ומוציא לאור אמת, כנות, פשוט והומור עצמי לצד רצינות ועומק. יאיר הוא חוזר בתשובה בעל עבר עשיר במדיה של תוכנית רדיו יוקרתית, הופעות עם גדולי הראפרים בישראל, משרת כתב בערוץ 10 יאיר מחובר לרב שלום ארוש ומצליח לכתוב שירים על נושאים רגישים ושמחים עם הרבה חומר למחשבה.

לשני קוראים אסף הרוש, גם הוא חוזר בתשובה, ומוכר לאנשים מ"כוכב נולד". כשנשאל באודישנים "מה הביא אותך לשיר?" הוא ענה "זה התחיל מכתיבה". 7 שנים אחרי ומבינים שהכתיבה שלו היא משהו שלא פוגשים כל יום. מילים מבריקות, סגנון מיוחד וחד וקול נדיר שלא מזכיר אף אחד אחר. בגרסה החדשה והברסלבית של אסף הוא שחרר בסה"כ כ-4 סינגלים כשלכל סינגל צבע אחר לגמרי, אך כולם מחסירים פעימה ומשאירים המון טעם של עוד.
חפשו אותם ביוטיוב וקבלו מנת אור לנשמה. מילה שלנו.

אולי יעניין אותך

Bottom ad