בכותרות החדשות ניתן לראות היום את המלחמה הקשה בהשמצות בין המחנות השונים בפוליטיקה ובחברה לגבי אופי הגיורים בצה"ל, ברבנות ובכלל. לפני שנבין בכלל מה הוא עניין הגיור ולמה הוא "קשה", ננסה להתבונן בנקודה אחרת לגמרי, אופי הגיור והתהליך הנובע מההלכה. זה די אבסורד שאנשים שחושבים שלהצטרף ליהדות, שהיא דת גזעית, דורשים "להתקבל" אליה בפשטות, כמו להצטרף לחברי מועדון YOU (בלי לפגוע, למשל). תחשבו לעצמכם מה היה קורה אם היתה קמה קבוצה שעושה רעש ברחבי המדינה ומבקשת לשנות את הקריטריונים לגבי קבלת אזרחות כך שכל אדם מחו"ל יוכל לקבל תעודת זהות ישראלית אחרי מילוי טפסים ולימוד של היסטוריית ישראל. מה היה קורה אז? כך גם גורמים דורשים שתהליך הגיור יהיה טכני ופרוצדוראלי. אותם אנשים בכלל לא חושבים מה אמר בורא עולם באותו ספר בו יצר וקיבץ את העם היהודי.
כרטיס כניסה חינם?
הרב יפתח סופר, שמעביר שיעור יומי בכולל 'כה לחי' מידי יום מסביר "הדת היהודית היא בדיוק ההיפך משאר הדתות. הנוצרים והמוסלמים מוכנים לשלם כדי להעביר אנשים לתוך הדתות שלהם, במסעי הצלב או בגירוש ספרד ראינו שזה יכול להגיע גם למקומות אלימים ואף אכזריים. זה מראה שהדבר זול ולא רציני.
"יש סיפור על הרב יונתן אייבשיץ שתמיד היה מנצח בוויכוחים את הכומר, בנוכחות המלך. הכומר כבר אמר למלך בייאוש 'אותו אני לא יכול לנצח, הוא מיוחד במינו. אבל אוכל לנצח כל יהודי אחר'. המלך הציע לו להזמין יהודי אחר, וכך הכומר ירד לרחוב, מצא עגלון, והעלה אותו אל ארמון המלך. אמר לו הכומר, בניסיון לייצר ויכוח, 'אני עכשיו מנצר אותך, מטביל אותך, מזה עליך מים, ורק תגיד שאתה נוצרי. בתמורה אתן לך סכום גדול של זהב. אתה מוכן?'. העגלון סירב בתקיפות. המלך והכומר תמהו לפשר הסירוב הנחרץ, והעגלון הסביר שאביו אמר לו לפני מותו שאם יום יבוא ויבקשו ממנו להחליף את סוסו בסוס אחר תמורת תוספת תשלום, סימן שהסוס שרוצים לתת לו נמצא במצב גרוע. 'אני לא מבין הרבה בדתות, אבל אם אתה רוצה להוסיף לי כסף על מה שיש לי, סימן שזה פחות טוב', סיכם.
"מה הנמשל? בדרך כלל לא צריך להתאמץ כדי למכור דברים איכותיים. הקונים כבר יבואו אליך. מכאן מובן שיהדות היא לא דבר פשוט, וממילא אנחנו לא מכריחים או מפתים אף אחד להתגייר. אבל אם אדם שהתרגל לחיות כלא יהודי יתגייר, ואז יחליט פתאום לסגת לאחר הגיור, זו בעיה. כי עכשיו הוא לא גוי שאוכל אוכל לא כשר בהיתר, לדוגמא, אלא יהודי שעושה זאת באיסור".
הרב סופר מביא גם דוגמא טובה לכך: "גם כשאדם רוצה להיות טייס הוא עובר המון בדיקות ומבחנים. לא כי בצה"ל רוצים להכביד עליו, אלא רוצים לראות שיש לו את כל היכולות והרצון לעמוד במטלות. בדיוק כמו ביהדות, כל הקשיים שנמצאים בדרך לגיור נועדו רק כדי לבדוק אם הגר באמת יוכל לעמוד בהם. להתחבר ליהדות זה לא רק על הנייר. יש בזה הרבה מעבר. אי אפשר להפוך ליהודי מבלי ללכת בדרך התורה, כי התורה זה היהדות, והיהדות זו התורה. על פי היהדות, גיור יוצר שינוי במבנה הרוחני של נשמת האדם. שינוי זה יוצר שדרוג שמשמעותו חיוב לעמוד בכל תרי"ג המצוות. אי אפשר לעבור את השינוי הרוחני הזה ללא קבלת מצוות. ולכן כל עוד הגיור נעשה מתוך שיקולים אישיים ולא מתוך קבלה אמיתית של המצוות, אין התאמה בין המבנה הרוחני של הגוי לזה של היהודי. בגלל זה הם אסורים להינשא".
פרשת "ויחי" חביבים האיסורים
יעקב אבינו סבל ייסורים רבים בחייו: החלפת רחל בלאה, הסבל עם לבן הארמי, עם עשו שרצה להורגו, עם יוסף שלא ראה אותו 22 שנה וכו'… ורק אחרי שסבל את כל הסבל הזה, זכה להיות מרכבה לשכינה ואף זכה לבנים ולגדולה.
אכן חביבים הם ייסורים שעל ידיהם ניתן להשיג מעלות רמות והתרוממות בתורה. עד היכן תכלית הייסורים? נאמר במשנה שאפילו הושיט ידו לכיסו ליטול שלוש מטבעות ועלו בידו רק שתיים נחשב הדבר לייסורים. עד כדי כך, שאפילו בדבר קטן כזה גם כן מתכפרין לו עוונותיו שהרי אין שום מעשה שבא לחינם.
ונמשיל משל לעבד שהיה מסור מאוד למלכו והיה ממלא את רצון המלך בכל דבר על הצד הטוב ביותר והמלך אהבו מאוד. ובאחד הימים יצא המלך לחופשה של חודש ימים ואמר לעבדו שבחודש זה צריך הוא לשמש את המשנה למלך וכך באמת היה.
המשנה למלך לא היה כמו המלך וכל דבר שהעבד לא עשה כשורה הכהו מכות נמרצות. לאחר חודש כשחזר המלך ושאל את עבדו כיצד היה מעשה המשנה למלך כלפיו בזמן העדרו? אמר לו שקיבל הרבה מכות במשך זמן זה. אמר לו המלך: כדי להפיג צערך אתן לך מאה זהובים על כל מכה ומכה שקיבלת. שמח מאוד העבד כי מאה מכות קיבל וממש יתעשר עושר גדול ואדרבה, אמר לעצמו, חבל מאוד שלא קיבלתי יותר מכות שאז הייתי זוכה ליותר מכך.
והנמשל מובן, שעל כל מכה ומכה וכל צער שעובר על האדם בעולם הזה עליו לשמוח ולראות בהם תיקון והכנה לשכר והעונג הגדול אשר צפון לו בעולם הבא.
לכן כולנו נתחזק ונודה להקב"ה על כל מכה ומכה שנותן לנו, וכבר נאמר שגדולתו של האדם שהוא מברך על הרעה כשם שמברך על הטובה.
חיים בר יוחאי