היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

סט כל(ל)ים לפסח

מכירת חמץ

מה היא מכירת חמץ? אז ראשית צריך להבין שאסור להשהות בפסח חמץ שבבעלותך, אבל אם החמץ הוא של גוי, מותר להשהותו בביתך בפסח. לפיכך, מותר להשאיר בבית חמץ, במידה ומכרנו אותו לגוי לפני החג, בידיעה ותקווה שהגוי יחזיר לנו אותו אחרי החג.

אז איך עושים את זה? האם צריך למצוא גוי? לא ממש. אנו נוהגים לבצע קודם חג הפסח מכירת חמץ לגוי, באמצעות הרבנות כך שהפעולה הזאת נעשית במרוכז מטעם רבני העיר.

צריך לדעת. חמץ שעבר עליו הפסח ולא נמכר לגוי לפני החג כדין, אסור לשימוש אפילו בהנאה ובוודאי שלא באכילה. מי שאינו יכול מאיזו סיבה ללכת לרב המקומי ולמכור את חמצו בעצמו, רשאי למנות אדם אחר שהוא יהיה שלוחו. את מוצרי החמץ שנמכרו לגוי, יש להניח בארון מסוים ולסגור את דלת הארון במנעול כדי שלא ישכחו ויטעו לאכול מהם בפסח, או לשים פתק בולט מאוד שכתוב עליו "חמץ", אך בוודאי לא החמץ לא יהיה גלוי.

חשוב שבעת מכירת החמץ, לא לכלול במכירה את כלי החמץ, כגון סירים, מחבתות ותבניות, אלא רק את החמץ הדבוק בהם

במהלך השבוע ניתן להגיע למועצה הדתית בקריית שמונה ולמלא פרטים אישיים וכן מקום הנחת החמץ. במקביל ניתן למלא טופס באינטרנט, באתר של ארגון "למען שמו-נה באהבה", והם יעבירו למועצה את כל השמות במרוכז, כפי שקורה במהלך 6 השנים ברציפות. אין מה לחשוש שהמכירה באינטרנט, שכן היא מודפסת יום לפני פסח ועוברת למועצה הדתית , כך שלמעשה חסכתם את ההגעה למקום.

 

הכשרת כלים לפסח

איך אפשר להכשיר כלים שכל השנה "נגעו בחמץ"? אז ראשית צריך לדעת שטבעם של רוב הכלים, שכאשר מבשלים או אופים בהם דבר מאכל, נבלע משהו מהמאכל בדפנות הכלי, ובעת השימוש בו בפעם הבאה פולט הוא את הבליעה שבתוכו לתבשיל (לכן גם מפרידים בכלי בשר וחלב). ולכן, כלים שהשתמשו בהם בחמץ אפילו פעם אחת, חייבים הכשרה שתאפשר להשתמש בהם בימי הפסח.

קיימות שתי אפשרויות באשר לכלי הפסח:

אפשרות א': להשתמש במערכת כלים חדשה אשר תישמר משנה לשנה ותהיה מיועדת אך ורק לפסח. אפשרות זו היא המומלצת יותר.

אפשרות ב': להכשיר את הכלים באמצעות פליטת החמץ הבלוע בהם וכך לא לרכוש כלים נוספים ומיוחדים. יש כלל שאומר שאופן ההכשרה של כל כלי דומה לאופן בו החמץ נספג, (בולעו כפולטו).

כלים שבלעו (ספגו) חמץ באמצעות נוזלים, כגון סירי בישול, הכשרם בהגעלה במים רותחים. כלומר, שמכניסם לסיר גדול יותר שיש בו מים רותחים על גבי האש בעת שמבעבעים.
ביאור המילה 'הגעלה': 'הוצאה החוצה', 'הפלטה'. כאדם הנגעל ממשהו ומעיו מתהפכים לפלוט את אשר הכניס לקרבו.

לעומת זאת, כלי שבלע חמץ באש ללא נוזלים, כגון: תבניות אפיית לחם ועוגות, שיפודי מתכת, רשתות שמניחים על גבי הגחלים ולעיתים צולים בהם קציצות שיש בהם פירורי לחם, וכדומה, הכשרם על ידי ליבון באש. כלומר, שמכניסם לאש עד שניצוצות ניתזים מהם.
מחבת טפלון שמשתמשים בו ללא שמן לא ניתן להכשיר.

כלים שבלעו חמץ ללא מגע ישיר עם כלי ראשון המונח על האש, כגון כפות ומזלגות, אפשר להכשיר אותם בכלי שני, כלומר, במים שלאחר שהוסרו מהאש הועברו לכלי אחר (מצקת, הכשרה בהגעלה במים רותחים שעל האש בעת שמבעבעים).

כלי שלא בלע חמץ כלל, כגון: גביע קידוש, כלי אחסון של מוצרי חמץ שלא "נגעו" בחמץ חם, אפשר להכשיר אותם ע"י ניקיון יסודי במים קרים

כלי חרס שהשתמשו בהם בחמץ חם, אין שום דרך להכשירם לפסח.

כלי פלסטיק דינם כדין כלי מתכת, שהכשרם כפי שימושם.

כיור הרחצה של כלי האכילה, גם אם עשוי הוא מחרס, מספיק לרחוץ אותו היטב ולשפוך עליו מים רותחים מקומקום חשמלי וכדאי לחזור על זה שלש פעמים

כלי זכוכית אינם "בולעים" בכלל. גם אם השתמשו בהם בחמץ חם. ולכן מספיק רק לשטוף אותם היטב והם כשרים לפסח

תנור אפיה שהשתמשו בו בחמץ במשך ימות השנה, רצוי שלא להשתמש בו בפסח אך עם זאת מותר להשתמש בו לאחר ניקוי יסודי, וזאת לאחר שעברו כ-24 שעות מאז השימוש האחרון. לאחר מכן יש להפעיל אותו בדרגת החום הגבוהה ביותר למשך כשעה. עם זאת השימוש עם יהיה בתבניות אלומיניום חד פעמיות

מיקרוגל שהשתמשו בו בחמץ במשך ימות השנה, רצוי שלא להשתמש בו בפסח. עם זאת ניתן להכשירו על ידי ניקוי יסודי ולאחר שיחלפו עשרים וארבע שעות מאז השימוש האחרון בו, יש להניח בתוכו כוס שבה מעט מים מהולים בחומר ניקוי שאינו מזיק למכשיר, ולהרתיח את המים במשך כמה דקות עד שדפנות המכשיר יספגו את האדים

מדיח כלים ניתן להכשירו על ידי שלאחר שניקוי יסודי ולאחר מכן יש להניח חומר ניקוי בתוכו ולהפעיל אותו לשטיפה במים רותחים, אך ללא כלים. ומומלץ להמתין 24 שעות לפני פעולת ההכשרה

כיריים. המבערים והחצובות שמבשלים עליהם, ולעיתים גולש מתבשיל החמץ עליהם, צריך לנקות היטב ולשפוך (עירוי) עליהם מים רותחים. וטוב יותר להגעילם. יש מחמירים לצפות את ברזלי החצובה סביב ברדיד אלומיניום. המשטח שעליו מונחים המבערים והחצובות, ינקהו היטב ויערה עליו מים רותחים בעודם מבעבעים.

השיש שלעיתים מניחים עליו או שנשפך עליו חמץ חם, יערה עליו מים רותחים.

שולחן שאוכלים עליו במשך ימות השנה חמץ, יש לנקות היטב ולערות עליו מים רותחים בעודם מבעבעים. ואם חושש שייהרס השולחן מהמים, צריך לכסות אותו במפה למשך ימי הפסח.

פלטה חשמלית, ינקה אותה היטב ויערה עליה מים רותחים בעת שהם מבעבעים. ואפילו אם חיממו על פלטה זו לחם, מספיק לערות בלבד ואין צורך בליבון או בכיסוי בנייר כסף, עם זאת טוב לכסות אותו בנייר כסף.

המקרר והמקפיא, יש לנקות ולשטוף היטב במים צוננים שלא יישאר בהם שום פירור חמץ, וחשוב מאוד לנקות גם את הגומיות שבדלתות המקרר והמקפיא באמצעות מברשת שיניים וכדומה, שכן תמיד נכנסים פירורים בחריצים.

אין להגעיל כלי בשר וכלי חלב ביחד, אלא בזה אחר זה. ואם חלפו על אחד מהם עשרים וארבע שעות מאז השימוש האחרון בו, אפשר.

הגעלת כלים מרכזית תתקיים ביום שני בבית כנסת "יד לאחים", כל הפרטים בפינה "פהשקוולים".

 

מה אוכלים בפסח?

עם התפתחות תעשיית המזון בזמננו, כל מוצרי המזון צריכים להיות עם הכשר לפסח, משום שעלול מאד להימצא באחד מרכיביהם חמץ גמור, ומה גם שלעיתים האריזה מתבצעת במכונות שנארז בהם חמץ קודם לכן. אמנם מוצרים שכבר שאינם ראויים לאכילה עד כדי שאפילו כלב לא יאכל אותן, אין להם דין של חמץ ומותר להשהותם ולהשתמש בהם בפסח (אבל לא לאוכלם). לפיכך, מוצרי ניקיון, משחת נעליים, שמפו, סבון רחצה, אבקת כביסה ומוצרי קוסמטיקה אינם צריכים הכשר.

גם נוזל כלים ששוטפים איתו את כלי הפסח, מעיקר הדין מותר להשתמש בו אפילו שאין לו כשרות לפסח, משום שנפסל מאכילת הכלב, ומכל מקום טוב להשתמש בנוזל כלים עם כשרות לפסח.

משחת שיניים מעיקר הדין אינה צריכה הכשר לפסח, אולם לכתחילה יקנה דווקא עם הכשר לפסח.

הקטניות למיניהם אינם חמץ, ומותרים באכילה לאחר בדיקה שאין בהם גרגירי חיטה ושאר מיני דגן, וכן מנהג הספרדים ועדות המזרח.

מנהג האשכנזים שלא לאכול קטניות בפסח מחשש שלא יבררו אותם היטב וימצא בהם חמץ.

ספרדי שמנהג הוריו היה שלא לאכול קטניות בפסח, רשאי אחרי החתונה להתיר באכילת קטניות כמנהג רוב עדות הספרדים, אפילו ללא התרת נדרים ע"י רב.

גם הנוהגים שלא לאכול קטניות, יכולים להשאיר אותם בבית ולא צריכים למכור אותם לגוי במכירת החמץ.

לספרדים מותר מצה עשירה העשויה מקמח ומי פירות, ללא מים כלל אך אסור.

מזון המיועד לבעלי חיים כגון דגים, אם הוא חמץ ממש, אסור להשאיר בבית ובוודאי שאסור להאכיל בו את בעלי החיים. אולם, אם יש רק תערובת חמץ במזונם של בעלי החיים, ואין בו חמץ בעין הניכר בפני עצמו, ותערובת זו נעשתה לפני הפסח, ואינה ראויה לאכילת אדם, מותר להשהות בפסח מזון זה בביתו ולהאכיל בו את בעלי החיים שברשותו .

 

פהשקווילים

 

הגעלת כלים:

גם השנה תתקיים הגעלת כלים בסיוע המועצה הדתית קריית שמונה ברחבת בית הכנסת יד לאחים, רחוב ביאליק 27, ביום שני ט' ניסן 22/03/21, בין השעות 10:00-14:30
יש להביא את הכלים נקיים. ליצירת קשר עם המארגנים-050-4121011 (יוסי שקד)

 

מכירת חמץ:

כמידי שנה ניתן לבצע מכירת חמץ באמצעות מילוי טופס באינטרנט. ארגון "למען שמו-נה באהבה" יעביר את הרישומים למועצה הדתית ביום חמישי, וכך תוכלו לחסוך זמן.
כתובת האתר:
www.lemaan8.co.il/hmz  או חפשו בגוגל: מכירת חמץ למען שמונה באהבה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad