היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

עיר התנ"ך בעוזיאל-תשע"ד

"כבר עשר שנים שתלמידינו חווים ימים מרוכזים, בהם כל בית הספר הופך לעיר תנ"כית, כל הפעילויות והשיעורים הם סביב התנ"ך, והכל בצורה חווייתית" מסבירה מנהלת בית הספר, אילנה מויאל. "הרעיון עלה בעקבות השתלמות בה למדנו אצל הרב דוד נתיב מישיבת הר עציון שבאלון שבות", מוסיף סגן המנהל יהונתן בונה, "ביקשנו להעביר את המסר החשוב כל כך שאנו דבקים בתנ"ך, ושכל דרכנו החינוכית מתבססת עליו, על ערכיו, מידותיו ומצוותיו. הימים שלקראת חג השבועות, חג מתן תורה, מתאימים מאוד לפעילות משמעותית סביב הנושא".

הפעילות החלה בשבוע שעבר, ביום ירושלים, ובבית הספר, לאחר התכנסו התלמידים לכינוס פתיחת "עיר התנ"ך".

 

 

שמן במקורות

בעיר התנ"ך מופעלות תחנות למידה רבות, כולן בצורה חווייתית. מורים רבים מכינים מערכי שיעור מיוחדים ומעבירים אותם לכיתות השונות. "בתחנת השמן במקורות", מסבירה המורה עליזה אלון, "התלמידים מגלים שימושים שונים לשמן בתקופת התנ"ך, החל משימוש בחיי היום יום ועד המלכת מלכים, ועבודת המקדש. התלמידים אף עורכים ניסויים, מגלים את תכונות השמן, ומשווים את תכונותיו לעם ישראל, שעל פי המקורות צריך להישאר ייחודי ולא להתבולל בעמים".

                   

 

גיבון והפרשת חלה

בתחנות שונות עסקו התלמידים בלמידה ויצירה סביב נושאים תנ"כיים, ובלמידה על המצוות הקשורות בנושא. בתחנת גיבון גבינות עסקו בחלב במקורות (חג השבועות מתקרב…) בצד התהליך הכימי שמתרחש, ובסופו של יום טעמו התלמידים ממעשי ידיהם. למידה דומה התרחשה גם בעמדת הפרשת חלה בה למדו על המצוות הרבות הנוגעות לחיטה והקמח, לכשרות מאכלים, והתנסו באפיית פיתות והפרשת חלה. סביב כבשים(!) שהובאו לבית הספר למדו על מצוות ראשית הגז, שעטנז, ועל נושא הקרבנות במקדש. באמצעים מגוונים למדו התלמידים גם על הכתב העברי הקדום (והכינו חותמות), על המשכן וכליו, על הקטורת (והכינו מזכרת בשמים להבדלה), על בגדים בתנ"ך, דמויות, מקומות, וחפצים, והכל בהקשר תנ"כי, בצמוד לפסוקים ולמקורות.

 

 

עיר לכל דבר

פעילות מיוחדת הופעלה על ידי רב בית הספר, הרב שלום פינצ'ובר, שאירח את התלמידים ב"אוהל אברהם אבינו", בו נהנו מקבלת פנים והכנסת אורחים נדיבה ושמעו מפי אברהם אבינו סיפורים על ירושלים ועל קורות חייו.

גם מקומה של מגילת רות, מגילת חג השבועות, לא נפקד מעיר התנ"ך, התלמידים למדו על המגילה, ועל המסר המרכזי העולה ממנה, גמילות חסדים.

התלמידים שותפו גם הם בהכנות לעיר התנ"ך, והיוו גורם משמעותי בהפעלות. תלמידים רבים הכינו דגמים שונים בנושאים תנ"כיים, ואלו שולבו בתפאורה המיוחדת והמושקעת שליוותה את בית הספר בשבוע זה. קבוצת תלמידות מכיתות ה'-ו' הכינו המחזות של דיאלוגים בין דמויות בספר שמואל, והתלמידים צפו בהן, ברחבי בית הספר, זיהו את הדמויות ולמדו עליהן.

בחצר בית הספר פעל בימים אלו "שוק תנ"כי", המבוסס על סחר חליפין, והחלפת חפצים אישיים בין התלמידים.

גם הורים שולבו בפעילויות, ויום אחד הוקדש ללימוד הורים וילדים סביב מקורות מהתורה. ביום זה התנסו חלק מהבנים בהכנת ציצית, החל משזירת החוטים ועד לבישת הציצית מעשה ידיהם ביום יום.

 

בסיכומה של עיר התנ"ך, ביום שלפני חג השבועות, התכנסו כל תלמידי בית הספר לטקס רב רושם, בו קראו כולם במעמד "זכר למתן תורה" את פסוקי קבלת עול מלכות שמיים בהנחיית רב בית הספר. תלמידים מכיתות רבות העלו הצגה ובה עברו הצופים במנהרת הזמן מתקופת בריאת העולם, תקופת האבות ויציאת מצרים, דרך מעמד הר סיני וקבלת התורה בשופרות וברקים ועד העליות האחרונות לארץ ישראל – ארץ הבחירה. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad