היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

תרגיל הענק של צה"ל בצפון

 

 

אתמול (חמישי) תקף צה"ל (על פי מקורות זרים …) מתקן לייצור נשק כימי בסוריה. קצב ההתרחשויות במלחמה בסוריה והשתלטות החיזבאללה, בפועלה, בלבנון מחייבים את קברניטי ישראל לייצר פתרונות זמינים ומעודכנים. בשנה האחרונה שוקדים במערכת הביטחון וצה"ל על תרגיל רחב היקף המדמה התנגשות רב-מערכתית מול החיזבאללה בגבול הצפוני. אם לא נטמון את ראשנו בחול ונביט למציאות בעיניים, אזי התרחישים אמיתיים, ופשוט צריך להתכונן ולהיערך לקראתם.

השבוע יצא לדרך תרגיל הגיס הצפוני, תרגיל אשר צה"ל נערך אליו במהלך השנה האחרונה. התרגיל יתקיים במתווה הצפוני של הארץ ויתרגל את כוחות הצבא, בסדיר ובמילואים, בתרחישים השונים המדמים מלחמה אל מול אויבנו. התרגיל האחרון בסדר גודל כזה היה לפני 19 שנה, בשנת 1998, ונקרא "שערי שמיים". אז מי שעמד בראשות התרגיל היה מפקד הגיס הצפוני, האלוף מאיר דגן שעל שמו קרוי התרגיל הנוכחי. התרגיל החל רשמית ביום ראשון ועתיד להסתיים ביום חמישי הבא ונקרא "אור הדגן" לזכרו של אלוף במילואים מאיר דגן ז"ל.

בתרגיל, ייקחו חלק כוחות רבים ביניהם אוגדות בסדיר ובמילואים, כ-20 חטיבות (חי"ר, שריון, ארטליריה ומרחביות), גדודי איסוף, יחידות מיוחדות, יחידות לוגיסטיקה והנדסה, זרוע האוויר, הים והיבשה, אגף המודיעין ופיקוד העורף. תרגיל זה נועד כחלק מתוכנית לשיפור מוכנות צה"ל למלחמה והתוכנית הרב שנתית "גדעון". מדובר בתרגיל ייחודי וחסר תקדים בהיקפו המאפשר שמירה על רמת מקצועיות גבוהה בכלל צה"ל, תוך תרגול הפעלה במצבי לחימה לא צפויים ומשתנים, שמירה על היציבות הנוכחית בגזרת הצפון ובכלל גבולות המדינה, המהווים אינטרס הדדי לכל הצדדים.

התרגיל ייערך בהובלת מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד הגיס הצפוני, אלוף תמיר היימן, מפקד הגיס המטכ"לי, אלוף יוסי בכר, בעוד המטה הכללי עצמו יתרגל למשך יומיים. הדגשים העיקריים בתרגיל יהיו תרגול מאמץ ההגנה, שימוש במודיעין מדויק, שיתופי פעולה בין הכוחות, מאמצי הלוגיסטיקה ובעיקר לבחון את התנהלות הצבא תחת מצב לחימה.

לכל יחידה בתרגיל יש ייעוד מסויים ובחינת הכוחות במצב חירום.

מי לוקח חלק בתרגיל?

מנהלת התרגיל בראשה עומד מפקד הגיס המטכ"לי, אלוף יוסי בכר אשר מכהן גם כמפקד בית הספר לפיקוד ושליטה ולמטה מבצעי.

פיקוד הצפון אשר באזורו מתרחש התרגיל ועתידים להשתתף כאלפי אנשי מילואים. הגזרה העיקרית אשר תיקח חלק הינה עוצבת הגליל, אשר גובלת עם מדינת לבנון ומשימתה העיקרית בשגרה וחירום הינה הגנה על יישובי הצפון. מטרת גיוס המילואים הנרחב היא הכנת מערך המילואים ללחימה במתאר הצפוני והתאמתו להשתנות והתפתחות האיומים בשנים האחרונות. יש לציין כי במסגרת התרגיל יתבצע שיתוף פעולה נרחב עם גורמי ההצלה, הביטחון והחירום האזרחיים בצפון.

זרוע היבשה, זרוע הים וזרוע האוויר ייקחו גם הם חלק נכבד בתרגיל כאשר המטרה של כל זרוע היא שונה אך בסופו של דבר גם נבחן שיתוף הפעולה בין הזרועות.
מאמץ זרוע היבשה, בחבירה לכוחות שבשטח והענקת סיוע של יחידות מיוחדות כגון עוקץ, ויהל"ם למאמץ המלחמתי.
מאמץ זרוע הים, בהגנה של גבולותיה הימיים של מדינת ישראל ולשמור על עליונות ימית תוך שמירה על נכסים אסטרטגיים, תרגול ביצוע מבצעים מיוחדים בעומק האויב ותקיפת מטרות בחוף.
מאמץ זרוע האוויר, בשיפור מוכנות וכשירות למשימות השונות בדגש על סיוע לתמרון בחזית ובעומק וזאת על ידי שימור לגיטימציה ומרחב פעולה, סיוע במשימות ההגנה והסקת כוחות וצמצום פגיעה בבלתי מעורבים תוך דיוק מירבי.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad