היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

20 שנה ליום הסרטן הבינלאומי – יש חדשות טובות

האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות עם נתונים חדשים. ירידה מובהקת בשיעורי ההיארעות (המקרים החדשים שאובחנו) בגברים יהודים, נשים יהודיות ובגברים ערבים. ירידה מובהקת בתמותה בכל קבוצות האוכלוסייה בישראל. בישראל, השיעור הגבוה ביותר של סרטן שד (המהווה כשליש מכלל גידולי הסרטן בנשים) נמצא בקרב נשים מאשכול חברתי-כלכלי גבוה. ישראל ממוקמת במקום האחרון ברשימת 50 המדינות בעלות שיעורי ההיארעות הגבוהים בעולם.

מאידך, שיעור התמותה מסרטן בישראל הוא במקום ה-92 בעולם למרות ההיארעות הגבוהה יחסית

מחקר חדש: טיפול יתר לחולי סרטן בלוטת התריס

לקראת יום הסרטן הבינלאומי, המצוין מדי שנה ברחבי העולם על ידי ארגון הסרטן הבינלאומי (ה-UICC), ב-4 בפברואר, חושפים האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות את הנתונים המעודכנים ביותר על מחלת הסרטן.

מהנתונים עולה כי מדי שנה מאובחנים בישראל כ-30,000 חולי סרטן חדשים. הסרטן השכיח ביותר בגברים יהודים הוא סרטן הערמונית, בעוד בגברים ערבים סוג הסרטן הנפוץ ביותר הוא סרטן הריאה (שיעור העישון בקרב גברים ערבים גבוה משמעותית). בנשים מכלל האוכלוסייה היה סרטן השד השכיח ביותר.

עוד עולה מהנתונים כי שיעור הסרטן בישראל גבוה מהשיעור הממוצע בעולםוכי ישראל נמנית עם 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולםאבל מבין אלה, היא נמצאת במקום האחרון (מקום 50). בהשוואה בינלאומית, שיעור התמותה מסרטן בישראל הוא במקום ה-92 בעולם, למרות ההיארעות הגבוהה יחסית. כמו כן, נצפתה ירידה מובהקת בשיעורי התמותה מסרטן בכל קבוצות האוכלוסייה והמין בין השנים 2017-1996.

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן: יום הסרטן הבינלאומי הוא הזדמנות להזכיר מה כל אחת ואחד מאתנו יכולים לעשות על מנת להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן. אימוץ אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון ומהשמנה, לצד ביצוע הבדיקות המומלצות לגילוי מוקדם שהוכחו כיעילות וקבלת החיסונים המומלצים, הן הדרכים היעילות והמוכחות באמצעותן ניתן להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בכ-50%.

פרופ' ליטל קינן-בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות: סוגי הסרטן העיקריים, האחראים ליותר מ-50% מכלל מקרי התחלואה בגברים בישראל, היו דומים ביהודים, בערבים וב"אחרים" וכללו את סרטן הערמונית, סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן כיס השתן. גם בנשים היה דמיון בסוגי הסרטן השכיחים. בשלוש קבוצות האוכלוסייה הללו: גידולי השד היוו כשליש מכלל הגידולים וגידולי המעי הגס והחלחולת היוו 10-14% מכלל הגידולים. סרטן הריאה, סרטן בלוטת המגן (תירואיד), לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן הרחם היו גם הם בין הגידולים השכיחים בנשים.

 

עיקרי הנתונים המעודכנים

  • מספר חולי הסרטן החדשים בישראל:בשנת 2017 אובחנו כ-30,000 ישראלים עם מחלת הסרטן.
  • סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל:בגברים הייתה האבחנה השכיחה ביותר סרטן הערמונית (יהודים ו"אחרים") וסרטן הריאה (ערבים). בנשים היה סרטן השד השכיח ביותר (יהודיות, ערביות ו"אחרות").
  • שיעור המקרים החדשים המאובחנים מדי שנה – ההיארעות בתקנון לגיל (הסיכון לסרטן): מבחינת שיעור ההיארעות בתקנון לגיל, הקבוצה עם השיעור הגבוה ביותר היא גברים "אחרים" (330.1 ל-100,000) וזו עם השיעור הנמוך ביותר היא נשים ערביות 173.4 ל-100,000). ביהודים השיעור היה גבוה יותר בנשים בהשוואה לגברים; בערבים וב"אחרים" השיעור היה גבוה יותר בגברים בהשוואה לנשים.
  • שיעורי היארעות הסרטן בישראל בהשוואה בינלאומית:שיעור היארעות הסרטן בישראל גבוה מהשיעור הממוצע בעולם, אך ישראל נמצאת במקום האחרון (מקום 50) מבין 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם.
  • תמותה מסרטן בישראל:בשנת 2017 נפטרו בישראל כ-11,000 אנשים מסרטן. סיבת המוות השכיחה בקרב גברים הייתה סרטן הריאה (יהודים, ערבים, "אחרים") ובנשים, סרטן השד (יהודיות, ערביות, "אחרות").

שיעור התמותה מסרטן בישראל הוא במקום ה-92 בעולם, למרות ההיארעות הגבוהה יחסית.

בכל הנוגע למגמות עתידיות בתמותה מסרטן, נצפתה ירידה מובהקת בכל קבוצות האוכלוסייה, כולל גברים ערבים, בין השנים 1996-2017. גם בארה"ב נצפית מגמת ירידה בתמותה מסרטן בגברים ובנשים.

אולי יעניין אותך

Bottom ad