היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

רפ"ק הגר וייסמן מפקדת אמיתית

הגר נולדה בשכונת אשכול ב', גן עדן של הילדים באותה תקופה. מעט מחשבים, מעט טלוויזיה והמון והמון מרחבים, שמש ושמחת חיים.

הגר עומדת בכל הגדרה של פורצת דרך. היא הראשונה המפקדת על יחידה מבצעית מיוחדת, ולא כדי להוכיח משהו, אלא כי היא מתאימה ומסוגלת לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר.

בימים בהם משטרת ישראל ומשמר הגבול עומדים בחזית המאבק מול לאומניים, פורעים, עבריינים ופורצי גדר, אנחנו מביאים לכם סיפור אחד קטן, דרך אישה-מפקדת הרואה את שירותה במג"ב כשליחות וכזכות, רפ"ק הגא וייסמן.

 

  • למי שלא מכיר אותך, מי את הגר?

הגר: "אני בתם של ג'ורג'ט (לבית ממן) ורוני ויסמן, אחות לשרון ערן וספיר".

 

  • ספרי על השכונה, הבית בו גדלת, איזה מן בית זה היה?

הגר: "הורי עבדו קשה כל חייהם לספק לנו את צרכנו ולכן גדלנו כמו שאומרים כילדי מפתח וזה לימד אותנו להיות מאוד עצמאיים ואחראים למדנו להסתדר. גדלתי בשכונה מיוחדת מאוד, אשכול ב׳ האווירה בשכונה זכורה לי היטב היחסי שכנות טובים כמו משפחה גדולה, לא נעלנו דלתות שכנים לא היו דופקים בדלת פשוט פותחים ונכנסים. כל המשפחות בשכונה היו בעלות ילדים כמעט באותם הגילאים אז לנו כילדים היו חיי חברה מאוד תוססים תמיד היינו בחוץ כמות של 30 ילדים ומשחקים ביחד. הייתי בהרבה חוגים: קרטה למדתי עד חגורה שחורה דאן 1 השתתפתי בתחרויות רבות, חוג קרמיקה חוג רובה אויר אולימפי הייתה לי ילדות מאוד שמחה לא היה חסר לנו דבר. אפילו תקופת הקטיושות לא הפריעה לי, ההפך תמיד שמחתי כי התבטלו הלימודים. למדתי בבית ספר המגינים ויצחק הנשיא ומשם לדנציגר, לא הייתי התלמידה הכי טובה. הלימודים די שיעממו אותי ואת רוב התיכון העברתי בשינה על הדשא או השולחן בכיתה. הייתי משתתפת בשיעורים ספורים כאלה שהיו מעניינים כמו מגמת תקשורת, אזרחות, של"ח והיסטוריה. בנעורי התחלתי להתנדב במד"א ובמשמר האזרחי הצלתי חיים ותפסתי עבריינים. תמיד אהבתי לעזור לאנשים וככה גם הורי חינכו אותנו, גם זכיתי להדליק משואה בעיר בחגיגות העצמות על התרומה שלי לעיר".

 

 

  • הרשי לי לברך אותך על קבלת תפקיד 'מפקדת סיירת מג"ב חוף".

נחזור לראשית הדרך. מדוע התגייסת למג"ב, ומה היו השאיפות שלך בתחילת הדרך?

הגר: "תודה רבה על הברכות. תמיד חיפשתי תפקיד מאתגר ורציתי לבצע תפקיד בשירות הסדיר שיבטא את היכולות שלי. כבר כנערה התנדבתי במשמר האזרחי ומאוד התחברתי לעבודה המעניינת במשטרה. התגייסתי למג"ב עקב העובדה שמשמר הגבול היה החיל היחידי ששילב נשים בתפקיד קרבי. המאפיינים של משמר הגבול הוא סמי-צבאי וכך משלב פעילות קרבית משטרתית משמר הגבול שילב נשים משנת 1995".

 

  • מג"ב נחשב לאחד החיילות המבוקשים ביותר אצל המתגייסים והמתגייסות, גם בשל ההזדמנויות המיוחדת שמקבלות נשים. איך זה היה אצלך?

הגר: "התגייסתי למשמר הגבול בשנת 2001 החוויה האישית שלי הייתה חיובית מאוד ומעצימה מאוד. התייחסו אלי כמו אל כל הלוחמים. לאחר הטירונות שובצתי ביחידה מובחרת במג"ב סמ"ג 6  (סיירת מג"ב) שפעלה בכל המרחב הצפוני וביצעתי כל משימה שהיחידה קיבלה. יצאתי להכשרות נוספות במהלך השירות הסדיר שלי וגם הובלתי משימות בשטח. במשמר הגבול לא מסתכלים אם אתה גבר או אישה מסתכלים על היכולות המבצעיות והפיקודיות שלך ואם אתה טוב אתה תקבל יותר משימות יותר אחריות וככה תתקדם".

 

 

  • את יודעת, כמוני זוכרים אותך בעיר כנערה צעירה המתנדבת במד"א. איך זה התחיל והאם יצא לך להציל חיים?

הגר: "שרון אחותי הגדולה התחילה להתנדב לפניי כשהייתה בגיל 15 וחצי וראיתי אותה באמבולנס או מדברת בהתלהבות על מקרים שהיו לה במשמרת. מאז שאני זוכרת את עצמי תמיד התחברתי לנושא הרפואה קראתי ספרים של רפואת חירום הייתה לי אנציקלופדיה שלמה רק על גוף האדם ואמרתי שאני אגיע לגיל ההתנדבות גם אני אצטרף למד"א וכך היה. ב-21 שנות התנדבות במד"א יצא לי להציל חיי אדם בהמון מקרים זה דבר שאי אפשר להסביר במילים את ההרגשה שעזרת לאדם אחר או הצלת לו את החיים תחושת סיפוק עילאית".

 

  • עד כמה המסלול הפיקודי-מבצעי שבחרת עיצב את 'רפ"ק הגר וייסמן'?

הגר: "תמיד הייתי ילדה ביישנית לא הייתי מדברת הרבה. אבל, מאז שהתגייסתי הביישנות החלה לדעוך, אחרי שעשיתי קורס מ"כים חזרתי ליחידה והתחלתי לפקד על הצוות בשטח תפקידים פיקודיים מחייבים אותך לצאת מאזורי הנוחות שלך ולהתעמת עם הפחדים שלך. במקרה שלי זה עמידה מול קהל אין ספק שכל תפקיד פיקודי שביצעתי בשירות מִסמס את הפחד הזה ופיתח לי אישיות יותר החלטית, יותר חדה ועם בטחון עצמי גבוה".

 

  • אני מניח שביחידה נמצאים גם גברים. כיצד קיבלו אותך והאם יש יתרון להיותך אישה מפקדת?

הגר: "בכל היחידות של משמר הגבול יש שילוב של נשים וגברים, אנשי קבע וסדיר. קיבלו אותי בצורה יפה מאוד אני מרגישה שהשוטרים סומכים עלי ולא בוחנים את היכולות שלי. אני חושבת שיש יתרון להיות אישה מפקדת מכיוון שסגנון החשיבה, היצירתיות וההיגיון שונה מאוד מזה של גברים ובכדי להוביל דברים חדשים להוביל להצטיינות נדרשת חשיבה מ'חוץ לקופסא' וזה היתרון שאני יכולה להביא ליחידה".

 

  • מהם התפקידים והמשימות המוטלות על סמ"ג?

הגר: "יחידות הסמ"ג נמצאות בכל המרחבים של משמר הגבול בארץ, היחידה נועדה לתת מענה באירועי הפרות סדר גדולים, אבטחת אישים (רוה"מ) ואירועים של חומרים מסוכנים גדולים יש לנו את הציוד המיוחד לביצוע המשימות והכשרות מתאימות.

והמשימות השגרתיות הן עיבוי מערכים משטרתיים במוקדי פשיעה במרחב, סיוע לציוותי בילוש לביצוע צווי חיפוש מורכבים או מעצרים".

 

  • אני מניח שלאורך שנות שירותך היו חוויות או משימות שנחרטו בזיכרונך. דוגמה או שתיים?

הגר: "בהחלט השירות הסדיר שלי היה מעניין במיוחד זה היה בתקופת האינתיפאדה השנייה האזור שבו פעלנו הוא וואדי ערה משם רוב המחבלים המתאבדים היו יוצאים לבצע פיגועים ברחבי הארץ בערך בשנת 2002 הייתי במשמרת צהרים בוואדי ערה ועוד משעות הבוקר הייתה התרעה חמה על רכב תופת שאמור לצאת מאום אל פאחם לתוך הארץ לבצע פיגוע ולכן כוחות רבים סגרו את כל הכפר במטרה לאתר את הרכב. אני עם הצוות שלי מהיחידה קיבלנו משימה לחסום את אחת היציאות מאום אל פאחם שמתחברת ישר לציר הראשי כביש 65 הגענו לכניסה והחלפנו צוות יס"מ שהיה שם מהבוקר לאחר מספר דקות זיהיתי את הרכב החשוד לפי הפרטים שקיבלנו. עצרתי את הרכב הזעקתי את שוטרי הצוות וביחד השתלטנו על הנהג והרכב הממולכד ובכך מנענו פיגוע גדול".

 

  • האם את מביאה חזון משלך לתפקיד או שמא הפקודות והמשימות ברורות וקשיחות?

הגר: "כמובן שיש חזון של משמר הגבול יש נהלים פקודות והנחיות אחידות בכל החיל אבל החזון שלי הנהלים וההנחיות שאני מביאה ליחידה יהיו ברוח הפקודות של החיל, לכל מפקד יש את היכולת להביא את הרוח שלו את החשיבה והרעיונות שלו כל עוד הוא לא סותר את הפקודות של החיל. כל יחידה או פלוגה שונה בגלל תא שטח פעילות שונה, בסיס שונה. לדוגמא היחידה שלי נמצא בתוך תחנת משטרה בעוד רוב היחידות נמצאות בבסיסי מג"ב אז הדברים שונים וכל מפקד יודע להתאים נהלים והנחיות ייעודיים ליחידה שלו".

 

  • מה דעתך על שיבוץ נשים בחילות קרביים? האם בכל מקרה, או שמא לפי מבחן יכולות והתאמה כמו אצל הגברים?

הגר: "אני חושבת ששיבוץ נשים בחילות קרבים הוא מהלך מבורך, הכרחי ורצוי. אני חושבת שכל יחידה קרבית באשר היא צריכה לבצע מבחן יכולות גם לגברים וגם לנשים, יש גם גברים שלא מתאימים להיות ביחידות קרביות למה הגברים מקבלים שיבוץ אוטומטי לשירות קרבי? ואילו שמדובר בנשים תמיד מרחפת השאלה, למה לא עושים מבדקי יכולת? אצל הגברים כל עוד הפרופיל מתאים לקרבי, הם יכולים למצוא את עצמם משובצים לשירות קרבי בין אם הם רוצים או לא, בין אם הם מתאימים מבחינת יכולת או לא, זו תפיסה שחייבת להשתנות ולבצע מבדקי יכולת לכל מי שרוצה להגיע לשירות קרבי ללא הבדל מגדרי".

 

  • את עוד בת העיר שמביאה כבוד, קודם להורים ולמשפחה ולעיר עצמה. מה היית אומרת למי שמתלבט לאן להתגייס?

הגר: "אני מציעה לכל מי שעומד להתגייס לשירות הסדיר שלו קודם כל ללכת ליחידה שמתעסקת בפעילות שהוא מתחבר אליה, מי שלא יודע או לא מכיר את היחידות של צה"ל/משמר הגבול או את מגוון התפקידים שיש בצבא, שיכנס לאינטרנט לאתר של צה"ל/משמר הגבול ולהתחיל לחקור על היחידות והתפקידים ובכך יוכל לדעת לאן הכי כדאי לו להגיע ולאן לכוון מהצו הראשון. לא להסתמך על סרטוני רעל בפייסבוק או באנסטגרם הסרטונים כשמם כן הם נותנים רעל, 'ראבק בעיניים' כמו שאומרים ולא נתונים וחומרים אמיתיים על אופן הפעילות, הדרישות, הקושי הגופני והמנטלי שכל יחידה דורשת ולכן כדאי לחקור לעומק לפני שבוחרים".

 

  • והשאלה המתבקשת, תחזרי להקים את ביתך בעיר, בעתיד?

הגר: "אני אוהבת את העיר מאוד ובכל מקום ששואלים אותי איפה אני גרה ואני עונה "קריית שמונה", אני שומעת 'אוווו'. כן, וכשצריך אני מגוננת על העיר האהובה שלנו ואומרת שזה המקום הכי טוב בארץ לחיות בו.

אני מאוד מקווה שאמצא את הבן זוג המתאים ושירצה כמוני להקים משפחה בקרית שמונה.

תודה לכולם על הברכות והפירגון מכל תושבי קריית שמונה ושמחה מאוד שנפלה בחלקי ההזדמנות להביא כבוד לעיר".

אולי יעניין אותך

Bottom ad