היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

160,000 שקלים לנפגעי הקורונה מקרן הידידות

לפני מספר שבועות, בעקבות המשברים הכלכליים שיצרה מגיפת הקורונה אצל לא מעט משפחות ברחבי הארץ, נרתמה (כמו תמיד) הקרן לידידות לסייע למשפחות וליחידים.

אל עיריית קריית שמונה הופנתה בקשה לחלק 160,000 שקלים ל80 משפחות, 2,000 שקל למשפחה. עד כאן העובדות שיש לגביהן הסכמה.

נודע לנו שהפנייה הייתה לראש העיר אביחי שטרן והוא העביר את הטיפול לסגנו הממונה על הרווחה יהודה חיים. אין מחלוקת לגבי כך שאגף הרווחה לא היה מעורב בחלוקת כרטיסי המזון.

לא ידוע מי קבע את רשימת מקבלי כרטיסי המזון?

שאלנו 'מי הכין את הרשימות?'  ועוד…

מכאן מתחיל הסיפור להתפצל למספר כיוונים שעד לכתיבת שורות אלה, לא כל התמונה ברורה.

בשבוע שעבר הגיעו פניות למערכת 'חדשות הגליל' מתושבים שטענו שלמרות שהם עומדים בקריטריונים שקבעה הקרן לידידות (חולי קורונה שנפגעו כלכלית בשל המגיפה) הם לא קיבלו את הסיוע.

"הבנו", טענה אחת הפונות "שלמרות שיש כמעט חפיפה בין חולי הקורונה בקריית שמונה ובין הסכום שתרמה הקרן לידידות, הסיכוי שלנו לקבל עזרה גדול. ואם לא קיבלנו אז הדבר נעשה בגלל שיש חולים אחרים שמצבם קשה משלנו. אבל, נדהמנו לגלות" כך לדבריה של התושבת "שכרטיסי המזון חולקו, לכאורה למקורבים שלא עמדו בקריטריונים. הדבר הזה קומם אותנו ואנחנו לא מוכנים לעבור לסדר היום עד שהאמת תתגלה", אמרה התושבת והוסיפה שריח רע עולה מהתנהלות גורמים בעירייה שפועלים בשיטות של סלאח שבתי. "אם אנחנו טועים, אז בבקשה שהעירייה תחשוף את השמות כי אין כאן חיסיון וצנעת הפרט, ואנחנו מוכנות שהרשימה תימסר לגורם ניטרלי ונאמן שליד כל שם שקיבל את הכסף יהיה אישור שהוא חלה בקורונה", אומרת התושבת.

בהמשך הגיעו טענות נוספות באותה רוח.

פנינו לברר את העובדות אצל הקרן לידידות שהגיבה בזו הלשון "במסגרת הסיוע של הקרן לידידות ,לאזרחי ישראל שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, החלטנו לחלק מענקים חד פעמיים בסך 2000 שקלים לאלפי משפחות ברחבי הארץ תוך שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות שונות. בעיר קריית שמונה הוקצו 80 מענקים בסך כולל של 160 אלף שקלים. כמו בפרויקטים רבים של הקרן, איתור המשפחות העונות לקריטריונים נעשה בשיתוף עם הרשות המקומית. לאחר היוועצות עם מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים ועם ראש העיר הופנינו  לממונה על תיק הרווחה ברשות. קיבלנו מלשכתו רשימת משפחות והמענקים חולקו להם בהשתתפות נציגת הקרן לידידות. ככלל הקרן לידידות פועלת תוך מתן אמון בשותפיה. מהתרשמותנו המענקים חולקו למשפחות שאכן נפגעו קשות ממשבר הקורונה בהתאם למטרת התכנית. לאור פניה שהתקבלה אצלנו המעלה תהיות לגבי בחירת המשפחות, אנו בודקים לעומק את הנושא. אם חלילה יתברר כי נפל פגם בתהליך הבחירה, ארגוננו ידע להסיק מסקנות ולפעול בנדרש".

 

פנינו לעירייה לקבל את תגובתה ומהעירייה נמסרה התגובה הבאה: "קרן הידידות פנתה לעירייה בהצעה להעביר תרומה של שוברי קנייה, כדי שיחולקו למשפחות שנפגעו ממשבר מגיפת הקורונה. הקרן דרשה כי התלושים יחולקו בתוך זמן קצר, אולם אגף הרווחה בעירייה לא יכול היה לעשות זאת בתוך פרק הזמן הקצר שדרשה הקרן לידידות.

חלוקת תרומות לנזקקים, נעשית באופן שוטף בידי אגף הרווחה והעובדים הסוציאליים. כאשר  הקרן לידידות דרשה מראש חלוקה של התרומה בתוך זמן קצר ודחוף, ואגף הרווחה לא יכול היה לעמוד בפרק הזמן הזה, פנתה העירייה וביקשה להאריך בשבועיים את המועד שעד אליו צריך להשלים את חלוקת תווי הקנייה.

קרן הידידות הסכימה לתוספת הזמן הזו. אבל, גם בפרק הזמן הזה, לא ניתן היה לחלק את השוברים, באמצעות אגף הרווחה.

כאשר מדובר בעניין דחוף, שבו נקבעה מראש דרישת זמן 'קצרה', וגם תוספת הזמן לא הועילה, היה צורך 'לחשוב מחוץ לקופסא' – העיקר שהתרומה לא 'תלך לאיבוד', ושוברי הקנייה היו מועברים לחלוקה ביישוב אחר.

לכן, ב'דקה ה 90' לפני שהתרומה הולכת לאיבוד, ביקשה העירייה שהקרן תחלק בעצמה את שוברי הקנייה לתושבים.

הקרן הסכימה גם לבקשה הזו, וחלוקת שוברי הקנייה לתושבים בוצעו בידי אנשי קרן הידידות. החלוקה לא התבצעה בעירייה, אלא בבניין מועצת הפועלים.

כמובן, שעדיף היה שהתרומה הייתה מחולקת בידי העובדים הסוציאליים של אגף הרווחה, וכמובן שלדחיפות יש מחיר, ויתכן שהיו תושבים שהיו ראויים לקבל שוברי קנייה, אולם בשל לחץ הזמנים, לא קיבלו אותם.

העירייה פועלת באופן שגרתי, כדי להגדיל את מעגל התורמים לעיר, וסירוב לקבל תרומה מסיבות של 'לחץ זמן', אינו 'בא בחשבון'.

עדיין השאלות המרכזיות נותרו והן, כיצד בשנת 2021 עיריית קריית שמונה מתנהלת בסגנון שנות החמישים? מדוע צריך את הרווחה לעניין שכל הנתונים נמצאים בעירייה וסיבתן רפואית, קורונה (רשימת חולי הקורונה מצויה בעירייה ולא ברווחה).

על שאלות אלה ואחרות תצטרכו לנחש את התשובות.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad