היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מילה טובה

ברית המילה היא מצווה שחוצה עדות ותקופות, ומהווה גורם היסטורי שמאחד את כל היהודים באשר הם בקשר-דם, בכל מקום בכדור הארץ, ובכל נקודה בהיסטוריה החל אברהם אבינו ועד היום.
נראה שגם רוב הישראלים שלא שומרים מצוות מבינים את חשיבות הקשר ההיסטורי הזה, ואינם רוצים לנתקו, שכן 97% מהגברים היהודים בישראל נימולים (ויקיפדיה, ערך ברית מילה). ולכן, יהודים שמכירים בחשיבות יהדותם, אין ספק שימשיכו לקיים את מצוות ברית המילה בכל מחיר. כן, גם שרות ושרים, בדרניות ובדרנים.

הרמב"ם כתב בנושא 'ברית המילה' בספרו "מורה נבוכים" שעשוי להקשות לנו על ההחלטה לבצע ברית, ומסביר שאת המעשה לא יעשׂה אדם בעצמו או בילדו אלא מתוך אמונה אמיתית, מפני שאין זאת שׂריטה בשוֹק או כוויה בזרוע, אלא דבר שנחשב קשה מאוד מאוד.
במקום לבוא, לנחם, להסביר שזה בריא ולתרץ תירוצים מקילים, הרמב"ם מזכיר לנו שהדבר לא פשוט. ובנוסף, למה צטוונו לערוך ברית מילה דווקא בגיל שמונה ימים? (הישמעאלים כידוע עורכים ברית מילה לבניהם בגיל 13)

רמב"ם מסביר שלוש סיבות:

  1. אם ימתינו לתינוק שיגדל, אולי יבחר לא לעשות, מתוך מקום של רגישות, פחד, דחייה או סיבה אחרת.
  2. לתינוק לא כואב כמו שכואב לאדם גדול בגלל שהעור רך, וכן בגלל שהתינוק לא מבין מה קורה מסביבו.
  3. חולשת דמיונו. הוריו של תינוק מקילים בערכו בשעה שנולד, כי עדיין לא השתרשה אצל הוריו הצורה הדמיונית המחייבת לאהוב אותו. כותב הרמב"ם "שכּן אין אהבת האב והאם את הנולד בשעה שהוא נולד כאהבתם אותו כשהוא בן שנה, ואין אהבת בן שנה כאהבת בן שש".

 

ניצן שלסון

ננסה להבין איך אדם מחליט לעבוד במקצוע הדורש רגישות נפשית, מנטלית וזהירות יתר בפעולה כירורגית רגישה, והכל מתוך שליחות אמיתית.

ניצן שלסון, 42 מקריית שמונה, בחר להיות מוהל אי שם באמצע החיים. זה לא היה חלום ילדות, ואפילו בצבא כשהיה מ"פ בחיל האויר, לא חשב לרגע שיעסוק בתפקיד כל כך מיוחד.

ניצן, איך בנאדם מחליט יום אחד ללמוד את מקצוע המוהל?

"האמת שקצת קשה להסביר. זה התחיל לפני כחמש עשרה שנים, כשהתחלתי את לימודי הרבנות, הנושא הראשון שלמדתי  במסגרת לימודי הרבנות היה מילה, ולימוד הלכות מילה עורר אצלי רצון גדול ללמוד גם את הצד המעשי. התלוותי לבריתות שערך המוהל הירושלמי הרב גבריאל גברא מבית וגן (אז גרנו בירושלים). וככל שהכרתי יותר את התחום כך התחזק אצלי הרצון.
אגב, הגמרא אומרת שמי שנולד במזל מאדים (מזל טלה), סיכוי טוב שיהיה שוחט או מוהל, אז אולי זה העניין".

 

מה הדבר הכי מפחיד\מלחיץ לפני כל מילה?

"יש לי חבר מוהל שאומר בהלצה שיש שני דברים קשים בברית, אחד – למצוא חניה, שתיים – למצוא את הפתח של חבילת המגבונים. מוהל לא ניגש לערוך ברית כשהוא חושש ומפוחד אלא בביטחון גמור שהוא מבין ויודע בדיוק מה הוא עושה. התרגשות יש תמיד, התרגשות  מרוממות המעמד. תמיד יש דמעות בברית, אם לא האמא, אז האבא או הסבא/סבתא/סנדק, ואם לא, אז מהתינוק".

 

למה שאדם יבחר ללכת למוהל, שלא למד רפואה, ולא מומחה רפואי בתחום? בכל זאת, מדובר בפעולה כירורגית…

"מבחינה הלכתית יש הגדרה מי יכול למול.  באופן כללי המוהל חייב להיות יהודי שומר תורה ומצוות.

הברית היא המצווה הראשונה שנצטווה בה היהודי הראשון, אברהם אבינו, מאז ועד היום במשך אלפי שנים הברית נערכת על ידי מוהלים. שימור המסורת הזו ודאי חשובה. כמו כן, השימוש במכשור רפואי הופך פעמים רבות את ההליך לארוך וממושך יותר ועלול לגרום דווקא יותר סבל לתינוק. מוהל אמנם מבצע פעולה שנחשבת פעולה כירורגית אבל מדובר בפעולה ספציפית של הסרת שכבת עור, פעולה שהוא עורך מדי יום ולעתים מספר פעמים ביום.
להבדיל, כדאי לבצע בדיקת דם ע"י אחות שעושה את הפעולה כמה פעמים ביום, ולא ע"י פרופ' בכיר".

 

האם המקצוע מתקדם עם הטכנולוגיה, או אותה שיטה שהיו מבצעים לפני 40 שנה עדיין קיימת?

"השיטה היא אותה שיטה, אבל יש התקדמות ברמת הסטריליזציה ובאיכות החומרים איתם משתמשים לצורך החבישה והטיפול שלאחר הברית. כיום רוב הכלים הם חד פעמיים ומה שלא חד פעמי עובר סטריליזציה לפני כל ברית. התחבושות בהם משתמשים רוב המוהלים כיום הם התחבושות המתקדמות ביותר".

ניתן להזמין את ניצן לבריתות, והוא יגיע עם ידע, ניסיון והמון יראת שמיים ויראת המקום – 054-3028423