היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

'זום זום' פותחים את שנת הלימודים

אודה, פתיחת שנה"ל השנה, זו חוויה מכוננת, מיוחדת, ובעיקר מאתגרת. נראה שהררי תילים של תאוריות חינוכיות מתמוטטות כמגדלי קלפים מול אימתו של ווירוס אחד קטן, הוירוס ה'מלכותי', קורונה.

אם להיות הוגנים, המשימה אינה קלה כלל וכלל, וזאת מן העובדה הפשוטה שאין ממי ללמוד ואין ממי לקחת דוגמה. הכל ראשוני, הכל מתוך התמודדות עם המון נעלמים במשוואה שרק אתמול הייתה ברורה ונהירה לכל.

 

שלום אופיר, מה המשמעות של פתיחת שנת הלימודים מבחינתכם, כממונים על החינוך?

נכנסנו לתפקידינו חן אדלר ואני לפני כשנה, ושנת תש"ף הייתה טבילת האש שלנו. מגפת הקורונה טרפה את הקלפים, הצריכה ומצריכה מאיתנו וממנהלות בתי הספר לייצר חשיבה על צורת למידה חדשה. נאלצנו להתמודד עם מתווים והנחתות חדשות ממשרד החינוך כל מס' ימים ושינויים תכופים והפסקת לימודים בסגר של כ-חודשיים. במקביל, התרחשו תהליכים נוספים שאתגרו אותנו ביניהם ההחלטה הכואבת אבל חסרת הברירה של סגירת בית ספר יצחק הנשיא, הסדרת מתווה הגנים הארוכים, החלפת רשת בניהול התיכונים, ניהול הליך חיזוקי בתי הספר ועוד, כל נושא שמיניתי כאן הוא נושא כבד בפני עצמו שעסקנו בו לעומק במהלך השנה האחרונה והוא כמובן משפיע והצריך התאמות והיערכות לשנה הקרובה.

 

 

  • מה צפוי לקרות בשנה הקרובה מבחינת מתווה הקורונה? מה קורה עם זיכוי בגין תשלומים מנה שעברה?

אופיר: "בשנה הקרובה אנו צפויים לפעול ע"פ מתווה הקורונה כפי שפורסם ע"י משרד החינוך. גנים וכיתות א+ב כרגיל, כיתות ג+ד כל ימות השבוע עד 18 ילדים בקבוצה. כיתות ה' ו-ו', לפחות 3 ימים בבית הספר בקבוצות של עד 18 ילדים בכיתה  ו-3 ימים בלמידה מרחוק מהבית. אני מקווה מאוד שזה לא ישתנה כי המערכות כבר מוכנות ובתי הספר פעלו קשה בנושא. משרד החינוך גם הפיץ קולות קוראים על מנת לתקצב עוזרי הוראה, חומרי ניקיון ואמצעי תקשוב בבתי הספר. מניסיון של שנה שעברה אנחנו יודעים שהכול נזיל ויכול להשתנות ואנו נצטרך להתאים עצמינו למצב. בנושא זיכויים, זיכינו את ההורים על חודשיים שלא נלמדו שנה שעברה. גם בהזנה, גם את גני הילדים הטרום חובה והחובה וגם את הגנים הארוכים. הסכומים מופיעים כזיכוי עבורם כך שהשנה יצטרכו לשלם פחות".

 

 

 

  • סוגיית הגנים הארוכים הייתה בכותרות השנה וכיצד אתם נערכים בגיל הרך?

אופיר: "אנחנו ערים לצורך של הורים עובדים לגנים ארוכים שייפתחו מוקדם יותר וייסגרו מאוחר יותר כדי לאפשר להורים לעבוד בראש שקט ואכן בשנים האחרונות ואין ספק שלך הרצל הייתה תרומה משמעותית בנושא נפתחו 7 גנים ארוכים שפעלו בשעות ארוכות יותר עד השעה 17:00, עם מס' ילדים מצומצם, כח-אדם מתוגבר ועבדו גם בערבי חגים. דרישות אלו יצרו להורים עלות לגן גבוהה משמעותית ואתגרו את המערכת מבחינת ניהול כוח האדם. לסייעות יש שעות עבודה מסוימות ע"פ חוקת העבודה, וועד העובדים דרש ובצדק להעלות את אחוזי המשרה לסייעות למשרה מלאה ולא להסתפק בשברירי משרות, כמו כן סייעות האם הוותיקות לא מחויבות לעבוד בחופשות, מצאנו עצמנו עוסקים בהחלפה רבה של כוח אדם, מה שהביא גם להוצאות גדולות של הרשות וגם לכעס גדול של ההורים על התחלופה הבלתי נפסקת של סייעות בגנים. הבנו שהצורך המרכזי של מרבית ההורים הוא עד השעה 16:30 בדיוק החצי שעה שתאפשר להם לסיים את העבודה וללכת להוציא הילדים. שוחחנו עם הגננות, עירבנו את וועד הורי הגנים הארוכים בגנים והגענו לאחר דיונים ארוכים למתווה מוסכם אשר פורסם באגרת הרישום עוד בחודש ינואר.

אנו בשלב היישום של המתווה על מנת לייצר צוות קבוע שעובד עם הגן לאורך כל השנה ואנחנו מאמינים שהמתווה נחדש יביא ליציבות ולשירות טוב יותר להורים ולילדים.

לצד הגנים הארוכים, יש לנו גם 23 גנים רגילים שפועלים בין השעות 07:30 – 16:00 בתוכניות צהרונים של מיל"ת ויוח"א הכוללת חוגים והעשרה ובעלות נמוכה מאוד יחסית 1,500 – 2,500 שקלים בשנה. רוב הילדים בקריית שמונה לומדים ונמצאים בגנים אלו וחשוב לנו לוודא שגם בגנים אלו ניתן שירות טוב".

  • מה באשר לכח אדם בגנים?

אופיר: "קלטנו תקן חדש בעירייה של מנהלת קדם יסודי, נעמה קקון שתפקידה לנהל את כל מערך הגנים ובימים אלו נעמה יחד עם שאר הצוות עובדת ימים כלילות על פתיחת השנה. בנוסף, אנחנו משקיעים בגנים מיליוני שקלים על מנת לספק סביבה פדגוגית טובה לילדים. הושקעו מעל מיליון שקלים בשיפוץ גני הילדים אשר כוללים בין היתר, החלפת אינטרקום בכל הגנים, החלפת שערים ב-11 גנים, החלפת לוחות חשמל, הסדרי בטיחות צבע ועוד. 3 גנים שזכו בקול קורא של גנים חדשניים בעלות של 300,000 שקלים, הצטיידות של גנים בריהוט וציוד פדגוגי חדש בעלות של כ-250,000 שקלים אשר כולל בין היתר פינות גן חדשות, ריהוט, מדיחי כלים, מזגנים, פינות יצירה ועוד… לפחות ב-13 גנים נבצע בשנה הקרובה חצר חדשה אשר תכלול מתקני משחקים חדשים והצללות בעלות של כ-800,000 שקלים והיד עוד נטויה".

 

  • אחת הטרגדיות, ממש כך, זה מה שקרה עם ילדי יצחק הנשיא? מה עלה בגורלם?

אופיר: "כזכור ביצחק הנשיא נותרו לצערנו 64 ילדים בכיתות הרגילות ו-24 ילדים בכיתות התנהגותיות. עם כל הקושי בדבר והכאב נאלצנו לסגור את בית הספר. כנבחר ציבור זה הדבר האחרון שאתה רוצה לעשות בטח ובטח בשנה הראשונה בתפקיד אבל לפעמים אתה מבין שאין ברירה ולאחר הדיבורים הגדולים והסיסמאות שנזרקות באוויר יש מציאות שצריך להתמודד איתה ולנהל אותה. אני יודע שגם לך באופן אישי זה כאב שוחחנו על כך כמה וכמה פעמים, אני גם מכיר את דעתך שאולי היה נכון להתנהל אחרת, אך אני עדיין סבור שבמציאות שנוצרה לא נותרה כל ברירה. רוב הילדים (לפחות כ-50) בחרו לעבור לבית ספר מגינים.

כיבדנו את החלטת ההורים בנושא זה ובית ספר מגינים נערך בנושא. אחרים בחרו להתפזר בין בתי הספר האחרים. קיבלנו החלטה משותפת על מערך החינוך המיוחד במשרד החינוך והמתי"א להעביר את  הכיתות ההתהגותיות לבית ספר מצודות מתוך הבנה שהמעטפת המקצועית פדגוגית שהילדים יקבלו תהיה הנכונה ביותר במצודות. גייסנו תקציב ייעודי לשיפוץ חללים והצבת כיתות חדשות במבנה יביל בבית ספר מצודות ובין היתר הפיכת חלל לחדר טיפולים אישיים. השיפוץ ברובו מסתיים בימים אלו. הצבת מבנה היביל באופן טבעי אורכת קצת יותר זמן, התשתיות הוכנו ואני מאמין שבשבועות הקרובים אחרי החגים נסיים גם את עבודה זו. בתקופת הביניים כיתה אחת התנהגותית תלמד בכיתה במקלט עד להצבת מבנה היביל אגב, כיתות נוספות רגילות ילמדו במקלט היות וע"פ המתווה החדש של משרד החינוך ניתן ללמוד בקבוצות של עד 18 ילדים.

אני יודע שאצלנו מקלט נתפס בד"כ כמשהו לא טוב, אבל בית ספר מצודות ביצע שדרוג משמעותי של המקלטים בשנים האחרונות והפך אותם ממש לכיתות ומרחבי למידה דו-תכליתיים. הכיתות במקלטים משופצות, ידידותיות ומשמשות בשגרה כחללי מייקר-ספייס, מוזיקה, אנגלית, תנועה ועוד, וכאמור גם כיתות רגילות ילמדו שם בהתאם למתווה הקורונה. בהזדמנות הזו אני רוצה להודות גם למנהלות, לצוותי בתי הספר ולוועדי ההורים בבתי הספר השונים ובעיקר במגינים ומצודות על קבלת הפנים החמה בהם הם קיבלו את ילדי יצחק הנשיא".


  • הימצאותם של בתי הספר בקריית שמונה בסמיכות ל'שבר הסורי-אפריקאי', מהווה איום תמידי מפני רעידות אדמה. מה עם המשך חיזוק בתי הספר בעיר?

אופיר: "חיזוק בית ספר הוא הליך הכרחי. צריך לזכור שרוב בתי הספר שלנו נמצאים במבנים ישנים שלא עומדים בתקן רעידות אדמה ולכן משרד החינוך מתקצב בתקציב ייעודי חיזוקי בתי ספר. לחיזוק בית ספר יתרון נוסף, הוא מאפשר שיפוץ נרחב של בית הספר והתחדשות. בקריית שמונה בוצעו חיזוקים כבר ל-2 בתי ספר מגינים ורמב"ם. כל בתי הספר האחרים גם יצטרכו חיזוקים וחלקם אפילו הריסה ובנייה מחדש: תל חי, מצודות, קורצ'אק, עוזיאל, מתמיד ואולפנית כולם מחייבים טיפול נגד רעידות אדמה וגם בדנציגר נהיה חייבים להשלים את הליך החיזוק והשיפוץ של שלב ב' בקרוב.

הליך החיזוק הוא הליך מורכב מאוד. במגינים ורמב"ם בוצעו חיזוקי המבנים תוך כדי למידת התלמידים במבנה והניסיון של שיטת העבודה הזו הוא רע מאוד. כשנכנסתי לתפקיד בקיץ הקודם נחרדתי לראות איך תלמידי רמב"ם לומדים תוך כדי הליך החיזוק בתוך אתר בנייה ועשינו מאמץ גדול להעביר אותם ללמידה באולפנית ובבית וונקובר, מהלך שהוכיח עצמו ולכן המדיניות של הנהלת העיר היא להכין בית ספר צף. מבנה אשר ישמש בעתיד את כל בתי הספר בעיר לחיזוקים שייעשו. אנחנו צופים שעבודות החיזוק בבתי הספר הנוספים ילוו אותנו בעשור הקרוב כאשר בית הספר הראשון שיעבור חיזוק בשנה הקרובה הוא בית ספר תל חי.

אנו פועלים יחד עם הנהלת בית הספר ובשותפות מלאה עם הנהגת ההורים ושקיפות מלאה לפתוח את שנת הלימודים הקרובה במבנה יצחק הנשיא. זה תהליך מורכב מאוד שדורש התאמת בית ספר לכמות של 330 תלמידים ודורש צביעה והסדרי בטיחות, תשתיות תקשורת חדשות, שיפור בהסדרי התנועה, שינוי של מערך ההסעות, העברת ציוד שולחנות וכיסאות ועוד…זו הסיבה שהשקענו רבות במבנה בית ספר יצחק הנשיא. אני רוצה להודות ולהביע הערכה רבה להנהלת בית הספר ללאה היקרה שעוברת שנה לא פשוטה ולכל הצוות שלה ולהנהגת ההורים שמעורבת מאוד בתהליך ומביעה את דעתה על צעד ושעל שאנחנו עושים ולא מעט תקציבים ופעולות שנעשו הם בזכותם. אני מודה להם מאוד על ההתגייסות והשותפות. אני מבין מאוד את החששות של ההורים אני באופן אישי אבא ל-2 ילדים בבית ספר תל חי. זהו בית ספר מצוין, ברור שלא הכול יהיה מושלם. אני בטוח שמהלך זה ישתלם לנו בטווח הארוך".

 

  • רשת אורט מחליפה את רשת דרכא, מדוע דווקא אורט?

אופיר: "רשת אורט נבחרה לניהול בתי הספר העל יסודיים בקריית שמונה. התרשמנו מאוד מהיכולות של רשת אורט במיוחד בנושא החדשנות והיזמות. בשבוע שעבר קיימנו יום הערכות עם הנהלות בתי הספר במתחם החדשנות ביוקנעם יחד עם ראש העיר ובהחלט זה הכיוון אליו אנו שואפים. אני חושב שהבחירה בעופר זפרני היא בחירה מצוינת. זיהינו את יכולות הניהול שלו כמוביל דרך ואת החיבור שלו ותחושת השייכות למקום כבן קריית שמונה. יש לנו כמובן עוד המון עבודה ובשנה הקרובה נפעל יחד עם רשת אורט להגדיר תוכנית חינוכית הוליסטית לבתי הספר התיכוניים והם יהיו גם מאוד מעורבים בתכנית הרשותית".

 

  • מילה אישית לסיכום

אופיר: "אין ספק שנושא החינוך הוא תפקיד מאתגר ומורכב מצד אחד אך מלא סיפוק. סדר וארגון הם תהליכים שלוקחים זמן, אנחנו מבצעים שינויים עמוקים שישפיעו לדורות קדימה ולאורך זמן ואנחנו מבקשים מההורים להיות סבלניים ולתת הזדמנות. יש עוד הרבה מה לשפר. באגף החינוך עובדים אנשים טובים אבל עדיין אנחנו חייבים לשפר את תודעת השירות וניהול התהליכים, אנחנו בין היתר בתהליך רה ארגון באגף. אנחנו רוצים לקדם תוכנית אב לחינוך בשנה הקרובה יחד עם כל השותפים שפועלים בעיר לטובת יצירת חזון חינוכי ותוכנית הוליסטית שתקיף את בתי הספר היסודיים והתיכונים. אני רוצה בהזמנות הזאת להודות לכל אנשי החינוך בקריית שמונה גננות, סייעות, אבות בית, מזכירות, מורים ומנהלים על העבודה הקשה שהם עושים לטובת ילדינו. אני רוצה להודות לצוות אגף החינוך ולמנהלת האגף סיגל כהן על המאמצים שהם משקיעים, אני רוצה להודות להנהגת ההורים וועדי ההורים השונים בבתי הספר והגנים על העבודה והחשיבה המשותפת וגם אם לפעמים לא מסכימים זה בסדר לכולנו אינטרס אחד משותף והוא חינוך ילדינו. תודה אחרונה לראש העיר אביחי שטרן על התמיכה והגיבוי והמעורבות ולחברתי היקרה חן אדלר שפועלת בהתנדבות, סבלנות אין קץ במקצועיות וסטנדרטים גבוהים לטובת ילדינו אין ספק שקריית שמונה זכתה בך. מאחל לכולנו שנה טובה. שנה של  בריאות, אושר, פרנסה טובה וחינוך איכותי".

חן אדלר שפועלת בהתנדבות, סבלנות אין קץ במקצועיות וסטנדרטים גבוהים לטובת ילדינו אין ספק שקריית שמונה זכתה בך
"חן אדלר שפועלת בהתנדבות, סבלנות אין קץ במקצועיות וסטנדרטים גבוהים לטובת ילדינו אין ספק שקריית שמונה זכתה בך,"

לסיום, אני חש צורך להבהיר דבר מה. מאז ומעולם זכתה מערכת החינוך ליחס רגיש, אוהד וגם ביקורתי, כאשר זה נדרש, מתוך תפיסת עולם בה מחזיק עבדכם. לתקן במקום להחריב ולהחליף. כן, מערכת החינוך על כל מרכיבה, רגישה, מכוונת מטרה שהינה בתכלית החיים שלנו, חינוך הדור הצעיר לחיים אזרחיים המושתתים על ערים והישגים. כדי להשיג את המטרות הללו,  מספיק להיות צודק ומכסח, צריך להיות חכם…

אולי יעניין אותך

Bottom ad