היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

בני קריית שמונה הפכו לבני ערובה בידי חקלאים ממטולה והמנהל

מנהל מקרקעי ישראל יצא בהודעה רשמית לפני מספר חודשים, אחרי עיכובים ודחיות, כי ההרשמה לשכונת יובלים פתוחה. אחרי שרבים מבני קריית שמונה נרשמו למכרזים, ורגע לפני מועד סגירת המכרז, העניין התפוצץ ברעש גדול על ידי הודעת ממ"י על דחיה (שלישית) במועד הסגירה.

הסיבה, לטענת המנהל, חזרתם של מספר חקלאים ממטולה מההסדר שהוצע להם.

הפעם, בניגוד לפעמים בעבר בו עוכבו ההכנות ליציאה למכרז, הדבר גרם למהומה רבתי ורבים מבני העיר פנו אל מערכת העיתון בשאלות (קשות) על כך ששוב פוגעים בהם. "האמון המעט שנשאר לנו בעירייה, ובמדינה הולך ונגמר. אי אפשר היום להאמין לאף אחד. כולם כבר חגגו שהנושא סגור, ורק בגלל זה נרשמנו לשכונה", אמר אחד מהפונים, בן קריית שמונה המתכנן לבנות את ביתו ביובלים ולחזור הביתה ממרכז הארץ.

אין בכוונת המערכת להעמיד עצמה בעמדת השופט ולפסוק עם מי הצדק ומי הוא האיש הרע בסיפור. ממש לא.

אנו נוקטים עמדה ברורה בעד, בעד סיום הפרשה הארוכה והמבישה בה לא ניתן להעמיד לטובת בני העיר פיסת קרקע במהלך שנים של מאבקים, רשלנות וזלזול, גם מצד המדינה.

ערים ושכונות נבנו ברחבי הארץ ורק את שכונת יובלים תוקעים, כל אחד בתורו.

בעקבות הפיצוץ האחרון ערכנו שיחות עם חלק גדול מהמעורבים והתמונה העולה היא.

– אחרי שחלקים גדולים משטח יובלים פונה לטובת בניית השכונה ממחזיקים ובעלים אחרים, נותרה אי הסכמה עם מספר חקלאים המחזיקים אדמות שחלקן שייכות למנהל וחלקן בחזקתם של החקלאים.

– החקלאים המחזיקים באדמה הביעו את נכונותם לא פעם לפנות את האדמה, ובלבד שהמנהל יפצה אותם באופן הוגן וראלי (לדעתם).

– בעקבות כך הוציא המנהל את הודעתו שאפשר לצאת לשיווק השטחים באמצעות מכרזים, ואכן שלב א' יצא לדרך.

– בשבוע הבא היה צריך להיסגר המועד לרישום, אחרי שנדחה כבר, ושוב השבוע יצאה הודעה על דחייה נוספת למועד האחרון בעוד חודש.

הדחייה האחרונה הוסברה בכך שהחקלאים חזרו בהם מההסכמות ולכן העירייה שלא רצתה להיכנס לסבך משפטי והתחייבויות שיופרו, הודיעה על הדחיה, כגורם משני לממ"י.

הדחיה הזאת עוררה מהומה רבתי של רבים מאלה שנרשמו.

מעבר לפגיעה בהליכים התקינים של קידום ההרשמה וההכנות לבנייה, הפעם קרה חמור מאוד, האמון ברשויות נסדק.

 

המאבק כרגע הוא על גובה התמורה שעל המנהל לתת לחקלאי מטולה עבוד כל דונם שיפנו. בקריית שמונה טוענים שאינם צד במאבק הזה, אבל הם אלה שמשלמים את המחיר.

"עם כל הכבוד לחקלאים, לנו פשוט נמאס מהסגה הזאת ומחוסר האונים של רשויות המדינה. לפעמים נדמה שאנחנו נמצאים בהפקרות מוחלטת בה יחידים כופים על ציבור שלם את רצונו ואין פוצה פה ומצפצף. לוּ היו שואלים אותי, הייתי ממליץ להסיר את הכפפות ולא להתייחס למתק השפתיים של החקלאים ואנשי המנהל, להזמין את התקשורת הארצית ולעלות על הקרקע עם דחפורים. די נמאס מכל ההתנהלות הזאת", אמר גורם בכיר בעירייה המעדיף להישאר בעילום שם בשלב הזה.

מנגד עומדים חקלאים ממטולה ובהם אשר ודוד גרינברג, צבי רוזנטל, ישראל רזניק, אופיר בז ואחרים הטוענים שבחינתם אפשר לסגור את העניין תוך שעה "האמן לי", אומר אשר גרינברג בשיחת טלפון אתמול (חמישי) "אנחנו לא כל כך רעים כפי שמנסים לצייר אותנו במנהל. בסך הכל אנו דורשים את המחיר שהמנהל בעצמו קבע כפיצוי על כל דונם. ברגע שנקבל את הסכום שהם קבעו, העניין מסתיים והקרקע תועבר מידית".

מסתבר, שהמאבק כולו מתמקד בחודשים האחרונים על גובה הסכום עבור כל יחידת קרקע.

מחד, טוענים במנהל שמדובר בחקלאים אשר פלשו לחלק מהקרקע, ולמרות זאת אנחנו מוכנים לפצות אותם, אבל לא במחירים שכאילו מדובר בקרקע שלהם.

מאידך, טוענים החקלאים שלפני שנים המדינה ורשויותיה פנו אליהם שיעבדו את הקרקע וזה מה שהם עשו "הכושי עשה את שלו ועכשיו הכושי יכול ללכת", הם אומרים.

כמובן שלכל צד יש טענות משלו, שלא לנו להיות השופטים, אבל מדוע, ריבונו של עולם כולם נפלו על כבשת הרש של קריית שמונה דווקא כאשר רואים אור בקצה המנהרה ויש לעיר סיכוי להמריא.

ממש לפני סגירת הגיליון נודע שגורמים בכירים מאוד במערכת הפוליטית בהם ראש הממשלה ושר האוצר אמורים להיכנס לעובי הקורה ולהביא לקץ הסאגה ובעיקר לשחרר את הקרקעות בשכונת יובלים למכרזים.

  

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: "נציגי מנהל מקרקעי ישראל הודיעו לעירייה כבר לפני מספר חודשים כי קיימות הסכמות עם החקלאים לפינוי של המקרקעין. נציגי המינהל הוסיפו כי לפנים משורת הדין המדינה תשלם לאותם חקלאים פיצויים מוגדלים למרות שהשטחים שבמחלוקת הם שטחים מחוץ ל'משבצת החקלאית', כלומר שטחים שלא הוחכרו להם בצורה מסודרת וחקלאים פלשו אליהם. כעת מספר חקלאים ממטולה חזרו בהם מן הסיכום עם המינהל, הם מסרבים לפנות את השטח לטובת בניית השכונה, דורשים פיצויים מוגדלים עוד יותר ממה שהוסכם, ובשיא חוצפתם אף נמסר לנו כי הם דורשים מספר מגרשים לבניית בני ביתך. התחושה היא שיש ניסיון להחזיק בקריית שמונה כבת ערובה בניסיון לסחוט מהמדינה פיצויים מוגדלים. מינהל מקרקעי ישראל החליט שלא לשתף פעולה עם ההתנהגות הזו, ובתיאום עם עיריית קריית שמונה הוגשה תביעה כנגד אותם חקלאים.

במסגרת התביעה, נדרש פינוי מידי של השטח לצד תשלום דמי שימוש בקרקע על כל התקופה בה החקלאים פלשו לשטח וכן תשלום על כלל הנזקים שהם גורמים בהתנהלותם. בשל התביעה ומטעמי זהירות משפטיים הוחלט לדחות את תאריך סגירת המכרז. עיריית קריית שמונה רואה בחומרה רבה את הניסיון של מספר בודד של החקלאים לפגוע בהקמת השכונה. אם קיימות מחלוקות לגבי גובה הפיצויים החקלאים מוזמנים לברר אותם בבית המשפט, בלי לפגוע בפיתוח השכונה והעיר. אין צורך להחזיק את תושבי קריית שמונה כבני ערובה. חיכינו 15 שנה והסוף ידוע, השכונה קום תקום גם אם יהיו עיכובים נוספים, נבחר קבלן תשתיות אשר נערך כבר לעלות על הקרקע וקיימות מאות הגשות להשתתפות בהגרלת מגרשי בני ביתך. חבל לנו על העיכוב במכרזים ובעיקר חבל לנו על הדם הרע שהדבר גורם באזור".

 

 

ראש מועצת מטולה דוד אזולאי: "אני תומך וחושב כי שכונה חדשה בקריית שמונה היא צורך מתבקש ומתחייב. לצד זה אני מבין את החקלאים ודרישותיהם ומאוד מקווה כי יימצא פתרון הולם. בשבוע האחרון אני פועל מול משרדי הממשלה השונים על מנת לגבש החלטה שתרצה את שני הצדדים ושנוכל לצאת לדרך חדשה, שכונה חדשה בקריית שמונה. למיטב הבנתי אין מדובר בסכומי כסף גדולים ואני מאמין כי בקרוב הסוגיה תגיע לסיומה בהסכמת שני הצדדים".

אולי יעניין אותך

Bottom ad