היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

האם קריית שמונה תעשה מהפכה בחינוך או תרגיל יח"צני?

משרד החינוך, עיריית קריית שמונה בשיתוף ועד ההורים העירוני עושים צעד נוסף לקראת יישומה של תוכנית 'מרחבי חינוך ואזורי רישום' ברבעה ישובים בצפון ובהם קריית שמונה.

ראויה לציון העובדה שמשרד החינוך וראש העיר מובילים את המהלך בזהירות ובהתמדה לקראת יישומו כתגובה לתופעה ההולכת וגוברת לפתיחתם של בתי ספר פרטיים ויצירת פערים בין השכבות החזקות בישובים ובין השכבות המוחלשות.

התגובה פורצת לתודעה דווקא בזמן כהונתה של ממשלה לא סוציאליסטית בה לכאורה, ההפרטה בחינוך אמורה הייתה לקבל את ברכת הדרך משר החינוך והנהלת משרדו.

החינוך במדינת ישראל מכיר בחינוך שהוא לא של המדינה אך נסמך לשולחנה התקציבי, בכפוף לפיקוח כלשהו לו הוא נתון.

עד לפני שנים מי שניצלו את החוק היו דווקא הקצוות החילוניים והחרדיים בחברה, ומאז שתופעת ההורים המעורבים/מתערבים בנעשה בין כותלי בית הספר הלכה וגברה, ובאה הדרישה להתבדלות של אלה ש'יש להם' ו'יכולים' לשלם תשלומי אקסטרה למה שהמדינה לא מעניקה.

מנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון אומרת השבוע: "התוכנית הניסויית-חדשנית-ארצית "מרחבי חינוך, אזורי רישום ובחירה מבוקרת", נערכת לפעול מתשע"ד בקריית שמונה ובעוד שלושה ישובים בצפון: עכו, עפולה ובית שאן.

מדובר בתכנית שנועדה לקדם את מערכת החינוך הציבורית ולמנוע פתיחת בתי ספר פרטיים, לאגם משאבים, ליצור חשיבה מרחבית, להנחיל ערכים ולהפחית אלימות. ייחודה בכך שהיא מעניקה שוויון הזדמנויות ואינטגרציה בין אוכלוסיות שונות של תלמידים", אומרת מנהלת המחוז השבוע.

ד"ר שמחון שתחת ניהולה זכו אנשי המחוז הן בתחום הפדגוגי והן בקרב אנשי המטה לפרסים רבים, מיישמת בעקביות תפיסה ותורה סדורה לשוויוניות בחינוך במחוז. היא אינה חוסכת משאבים כדי להשלים פערים בציוד, מתקנים ובאמצעיים לימודיים ויעידו על כך האנשים במערכת וראשי הישובים בצפון.


לקראת המהלך נערך סקר בקרב התושבים בו השתתפו שמונים הורים לילדים בגני חובה. החוקרים ניסו למצוא מענה לשאלות חשובות.

רוב ההורים חושבים שיש מקום לאפשר להורים לבחור את בית הספר לילדיהם (88%), רוב ההורים תומכים בפתיחת אזורי רישום של בתי הספר בקריית שמונה (81%), כל ההורים חושבים שצריך להגביל את מספר התלמידים בכיתה כך שלא ילמדו בכיתה יותר מ-25-30 (98%), רוב ההורים העדיפו שילוב ברישום (אינטרנט ובית ספר) (64%), רוב ההורים חושבים שיש לתת עדיפות ברישום לקרבה גיאוגרפית ולאחים ממשיכים (82%), במקומות בהם יש יותר ביקוש מהמקום שנותר אחרי קרבה גיאוגרפית ואחים ממשיכים:
– רוב ההורים אומרים לא לאפשר רישום ע"פ כל הקודם זוכה (81%), כמחצית מההורים חושבים שנכון לקיים הגרלה במקרה של מילוי המספר המרבי שהוקצה לבית הספר, ומחצית לא  (55% כן, 45% לא).

הסקר שממצאיו ברורים מכוון את משרד החינוך והעירייה לדרך בה שוויון ההזדמנויות ללמוד את מה שאתה חפץ ולהתמודד על מקום בכל בית ספר מחוץ לאזור המגורים שלך, ברור ואינו משתמע לשתי פנים.

הכוונה לאכלס בכל בית ספר שתי כיתות א' עד שישים תלמידים בסך הכל, לפתוח את הרישום באינטרנט מ-10.2 למשך שלושה שבועות (עד סוף חודש פברואר). התוכנית היא לפתוח את אזורי הרישום בהדרגה במהלך שנתיים-שלוש ואת הקריטריונים הסופיים מבטיחים בעירייה לפרסם כבר בשבוע הבא.

באגף החינוך עושים את ההכנות האחרונות לקראת המהלך וביום שני השבוע תתכנס וועדת החינוך העירוני כדי לדון ולהחליט סופית על היציאה לדרך.

מנהלת אגף החינוך תמי לוי השוקדת על ההכנות ותרגול הצוותים מגלה אופטימיות זהירה ומודה על שיתוף הפעולה עם ועד ההורים המרכזי "מודה על העבודה המשותפת עם משה ניסימיאן יו"ר ועד הורים מרכזי ועם כל חברי ועד הורים מרכזי על השעות האין סופיות של מפגשים, שיחות, חשיבה משותפת. ההורים הם עמיתים משמעותיים בכלל ובתהליך זה בפרט. ולהורים ולילדים שעולים לכיתה א' אני מאחלת הצלחה בדרככם החדשה".

הממונה על החינוך חברת המועצה ד"ר יפעת שאשא-ביטון נשמעה השבוע מאופקת יותר וסירבה להתייחס לפרטי התוכנית. "אני מכבדת את ועדת החינוך ולכן, ביום שני אשמיע את דבריי קודם כל שם. ברור שכוונתנו לצאת למהלך החשוב הזה ברגל ימין".   

 

כאן המקום לציין את אופיים הפדגוגי-חינוכי של כל בית ספר. ייחודיות בתי הספר:

בתי הספר הממלכתיים (לפי ספר א'-ב')

– בית ספר המגינים, "ק.ס.ם" של בית ספר חינוך ליזמות

– בית ספר יצחק הנשיא, "שורשים להצלחה", למידה במרחבים         חווייתיים וחינוך סביבתי.

– בית ספר מצודות, קהילת מצודות יוצאת למס"ע, מצוינות        סובבת ערכים.

– בית ספר קורצ'אק, חינוך אישי ברוח יאנוש קורצ'אק.

– בית הספר תל חי, חינוך לקיימות "לארוג חיים ביחד"

 

בתי הספר הממלכתיים דתיים (לפי ספר א'-ב')

– בית ספר עוזיאל, ההילה שבקהילה, מצוינות קהילתית.

– בית ספר רמב"ם, אני חב"ר ברמב"ם (חובה, בחירה, רשות).

 

דובר המחוז, דויד גורלי מציין: ש"בקריית שמונה שבעה מוסדות חינוך יכללו במהלך, ובשנתיים לאחר מכן, יחברו את חטיבת הביניים".

עוד מוסיף ומציין הדובר גורלי ש"בכל הרשויות מתקיים תהליך פיתוח ייחודי ופיתוח מנגנוני בחירה מבוקרת באמצעות מינהלת הפועלת בכל רשות. מתקיים הליך של הנגשת מידע לכל התושבים במגוון דרכים: פרסום בתקשורת המקומית, מנשרים לציבור, מפגשים עם הגורמים הרלוונטיים ברשות ועוד".

קריית שמונה המרשתת והבקרית מלווה היא ורד סלומון.

 

 

מהו הניסוי ובמה הוא נוגע?

מדובר במהלך הבא לבלום את הזליגה של ילדים למערכת חינוך פרטית, אלא שהוא לא רק בולם, הוא מציע חלופה סדורה.

משרד החינוך משתף את הרשות המקומית בהובלת התהליך יחד עם בתי הספר וועדי ההורים.

היישום מתבצע ע"י שילוב של שני מנגנונים מרכזיים: מינהלת בחירה מבוקרת יישובית שמקדמת את פתיחת אזורי הרישום, ופיתוח אוריינטציה בית ספרית של מוסדות החינוך.

מה שעומד לנגד המעורבים כבסיס הם: ביטוי לעקרון שוויון ושוויון הזדמנויות בחינוך ביישוב, אינטגראציה, מניעת מיון תלמידים, שקיפות ברישום, בהירות מסרים, מתן זכות הבחירה והחופש לבחור חינוך, לדעת לבחור ועוד.

במרכז הרעיון עומד העיקרון שבי"ס לא בוחר את תלמידיו, המנגנון נקבע ע"י הרשות והיא זו שמווסתת את התלמידים לבתי הספר בעיר, על פי מנגנון מוסכם וקריטריונים שקופים לכל.

ילד בעל נטייה אומנותית ילמד בבי"ס שיחזק את יכולותיו אלו. הרווח יהיה כפול, גם יממש את חלומותיו, ובעקבות כך רצונו ללמוד תחומים שפחות מתחבר אליהם, יתגברו.

במשרד החינוך וברשות מתכוונים להביא את המידע לכל הורה והורה, וכמובן לידיעתם של התלמידים, שיחד יוכלו לבחון ולבחור את הדרך הרצויה להם בחינוך.

"היכולת לאפשר ניוד מאזור מגורים אחד לשני פותח אפשרויות חדשות לילדים רבים. לא חייבת להיות זהות בין שכונה, סביבה ובית ספר. האפשרות ללמוד עם ילד שונה ממני בתרבות, כלכלה ומעמד, תאפשר מוביליות חברתית כלכלית בעתיד", אומרים מובילי המהלך.

יו"ר ועד ההורים העירוני משה ניסימיאן מברך על פתיחת אזורי הרישום לבתי הספר ואומר "בחשיבה עירונית נכון ביותר לאפשר לכל תלמיד לבחור את בית הספר בו הוא רוצה להתחנך וללמוד.

ברצוני להודות לחברי בוועד ההורים העירוני על השקעתם הרבה בשנתיים האחרונות מזמנם הפרטי מרצם ומחשבתם ע"מ להגיע לרגע זה. הצלחת ילדינו היא הצלחתנו", אומר משה ניסימיאן.

 

מאז ומתמיד היה זה חלומם של רבים פוליטיקאים והורים  שאזורי הרישום יהיו פתוחים לכל. יישום החלטה מעין זו ללא הכנה מוקדמת עלולה בחלק מהמקרים להביא לכישלונה, ולוּ מהסיבה שפתיחת אזורי רישום תעמיק ותחריף את בעיות החינוך ותביא חלילה לקריסת הקיים ללא שהחלופה הייתה ברת ביצוע ועונה על הצרכים החינוכיים-פדגוגיים-והחברתיים של הישוב.

תנאי נוסף הוא שהמילה "שוויון" תתמלא בתוכן והאחראיים לא ירוקנו אותה מתוכן כדי לרצות הורים כאלה או אחרים.

השוויון צריך להיעשות ולא רק להיראות.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad