היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הכל כלול בכולל

 

 

כששומעים את המושגים 'ישיבות וכוללים', יש לעיתים בלבול בהגדרתם ובמטרתם. בכמה מילים על המושג כולל (על ישיבה, בפעם אחרת). כולל הוא מרכז לימודים בו לומדים אברכים אחרי הנישואין. כלומר, גברים שנישאו (בד"כ אחרי גיל הצבא) יושבים ועומלים בתורה בתוך בית מדרש. עולם הכוללים כולל סוגים רבים ומגוונים של כוללים (למשל כולל הלכה, הוראה, דיינות, ש"ס וכו'), אך השוני המשמעותי הוא לא שיטה אלא הסוג. ישנם כוללים שנפתחים בערב ומיועדים בעיקר לבעלי בתים, אנשים עובדים שלומדים בשעות הערב. כמו כן, גם כולל יום שישי, כולל גמלאים ועוד סוגים שונים של לימודים בשעות מסוימות, אך הפעם עסקינן בכולל אברכים אמיתי, כזה שהלימוד בו מתפרס על השעות העיקריות של היום.

אז נעים להכיר, כולל הקריה הצפונית-מתחברים. הכולל הראשון מסוגו בעיר נפתח כאן ויש לו הרבה מה להציע, ולא רק לאברכים.

הכולל פועל בחסות מוסדות "הקריה הצפונית" (לשעבר "יד עזרא ושולמית") שממוקמת ברחוב מקורות 1 (מאחורי "הטנקים"), אשר מזה כעשור פועלת בענייני חסד ועשייה ציבורית בתחום היהדות  החל מעזרה לנזקקים, דרך קירוב רחוקים, שיעורי תורה לרבים, פעילות לבני נוער, פעילות עם "בני מנשה", בית כנסת פעיל במשך כל ימות השבוע, ועד החזקת תלמוד התורה שבעיר, והקמת בית הספר לבנות "בית יעקב".

"הקריה הצפונית", בראשותו של ר' שמואל מיכאל, שמה לנגד עיניה מטרה ברורה ביותר, לתת מענה לבני העיר והסביבה בכל ענייני היהדות, פשוטו כמשמעו, ובמקביל לתת בית טוב ללימודי יהדות גבוהים ברמה שלא נופלת ממוסדות דומים בבני ברק ובירושלים.

 

מתוך כך, לפני כחצי שנה הוקם במקום כולל לאברכים מצוינים, אשר רובם הגדול הגיע ממקומות שונים בארץ להתיישב בקריית שמונה להגדיל תורה ולהאדירה, אחר עבר בישיבות המכובדות בישראל כמו ישיבת "רכסים", "כסא רחמים" וישיבות רבות וטובות. בראשות הכולל עומד הרב הגאון עידן נאבול שליט"א, תלמידו של הגאון הגדול הרב מאיר מזוז שליט"א, ראש ישיבת כיסא רחמים. הרב מוסר בכל יום שיעור לציבור בשעה 18:15 (לפי שעון קיץ, אח"כ מנחה וערבית).

מלבד העמל הגדול ועיון ההלכה שמטרתה להורות לרבים, עוסקים אברכי הכולל עם הצבור, על מנת לתת מענה בכל ענייני היהדות, כנזכר למעלה, מלידה ועד שיבה. החל מעריכת בריתות מילה, הדרכת חתני בר-מצוה, הדרכת חתנים לקראת נישואין, סיוע בשלום בית וחינוך ילדים, שיעורי תורה במגוון נושאים, חברותא בלימוד אישי, הגעה לדרשות בימי שבעה\אזכרות, מענה על שאלות הלכתיות ועוד. דוגמא מרגשת לכך נראתה כשערכו חברי הכולל ברית מילה לתינוק שמסיבות מסוימות לא היה מי שיתעסק במילתו. המוהל היה ר' משה גבאי, מאברכי הכולל (יליד העיר שחזר צפונה אחרי שלמד בשבע השנים האחרונות בבני ברק), הסנדק היה הרב ראש הכולל, ושאר חברי הכולל היוו את המניין והנעימו בפיוט.

אחת מפעילויות הדגל של "הקריה הצפונית" הינה פעילות קירוב של בני נוער. מדי ערב מגיעים למקום צעירים, ולומדים עם האברכים בשיעורים או ביחידות, ומלבד תשומת הלב הרבה, מקבלים מהם מענה לאתגרי החיים, ונחשפים לעולם היהדות שלצערנו לא זכו להכיר.

כולל שירות

הכולל בכלל, ובמיוחד חברת הלומדים בכולל, לא הייתה קיימת בימים עברו, והיא התפתחה במאות השנים האחרונות, כפי שמציין הסטייפלר בספרו "חיי עולם".

ישנם כוללים שמטרתם העיקרית היא להביא לריבוי תלמידי חכמים בציבור. הלימוד בכולל כזה אינו על מנת שבוגריו יכהנו כרבנים או בכהונה תורנית אחרת, אלא לאפשר לחפצים בכך להעמיק ולהרחיב את ידיעותיהם בתורה ובתלמוד. בכולל של 'הקריה הצפונית' מעדיפים שלא להצהיר הצהרות, אלא לתת לכל אברך את המסלול הרלוונטי והמתאים לו ביותר. "המושג תורתם אומנותם נכתב בדיוק על אברכי הכולל", אומר ר' שמואל מיכאל ומוסיף "כל האברכים כאן גדלו בישיבות, ולכן המטרה שכל אחד יצא מכאן מורה הוראה, יוכל להפיץ תורה, לזכות את תוש

בי קריית שמונה, שיהיה מענה לכל השאלות התורניות, מכאן והלאה זה תלוי בלומד".

 

איך הלימוד בכולל מתנהל, ואיך בפרט בכולל שלכם? דומה יותר לכיתה בבית ספר? למכללה?

"יש סדר, ויש שיטה. אנחנו לומדים בעיון ומכסים את כל הראשונים. ההתקדמות היא בקצב איטי לכאורה, אבל בסיום הנושא כל אחד יכול לכתוב שו"ת בנושא".

מה הרעיון בקצב איטי?

"אנחנו לא רוצים לרוץ בחומר, כמו למשל בלימודי רבנות, שם מסמנים וי, עוברים מבחן וממשיכים הלאה. חשוב לנו בסוף שהלומדים יוכלו לענות לכל שאלה הלכתית גם באמצע הלילה. כדי להגיע לרמה כזאת צריכים בקיאות וידע מעמיק ולא שימוש בזיכרון קצר".

איך בוחרים אברכים  לכולל? כל אחד יכול?

"כל אחד יכול, אך בתנאי שהוא עומד בדרישות הסף. גם לטכניון כל אחד יכול להגיע, אך יש דרישות שעליהם לא מתפשרים. כל החבר'ה אצלנו הגיעו מחוץ לקריית שמונה, למדו בישיבות ונבחרו בקפידה. והכי חשוב הם באים למסור נפש. כולם עוסקים בזיכוי הרבים ומעבירים שיעורים למבוגרים, לצעירים וכו'. אתה תפגוש את כולם באזכרות, בכנסים, בבתי כנסת ובכל מקום שצריך דמות תורנית".

"בזמן הקרוב הם יגיעו לכל אותם בתי כנסת בהם אין רב", מתכנן שמואל. "אנחנו רוצים להאיר את קריית שמונה, ואחת המטרות היא להנגיש את האברכים לציבור, ככה שכולם יוכלו ליהנות מהלימוד שלהם".

 

כמה אברכים יש כיום?

"כרגע 14 אברכים וראש כולל. ברמת העיקרון חשוב להבין שזו מסגרת, יש להם מכסה של שעות שהם צריכים ללמוד. יש גם מחויבות לפעילות מעבר לזה. אך ברוך השם הם מגדילים ראש, ועושים מעבר למוטל ולמצופה מהם".

 

בימים עברו, אברכים נשואים שרצו להמשיך ללמוד לאחר נישואיהם היו צריכים למצוא תורם עשיר אשר יממן אותם. אחת הדרכים המקובלות לעשות זאת הייתה להתחתן עם בת של אדם אמיד אשר מעוניין שחתנו ילמד תורה (בזמנו אנשים עשירים העדיפו לתת את בנותיהם לתלמידי חכמים).

 

מי ממן את הלימוד, המקום, המשכורות וכו'?

"כיוון שנדרש מימון עצום לתחזוקת הכולל, עומדים מספר גופים המממנים את הפעילות. בראש עומד הנגיד היקר ר' אמיל קטן בגבורה יחד עם ר' שמעון פינטו שמלווה את כל הפעילות בקריית שמונה לאורך שנים. בנוסף ישנם תורמים נוספים שבזכותם הכולל הזה עומד על הרגליים, חברי ורעי הרב ערן גוהרי, הרב צפניה דרורי, הרב משה קצין, הרב חוגי ותושבי העיר הצדיקים והמיוחדים".

 

ואם יצטרפו עוד אברכים?

"קודם כל אנחנו סומכים על הקדוש ברוך הוא, אנחנו באים להרבות תורה ולעשות נחת רוח לקב"ה, לכן אנחנו בוטחים ובטוחים שהוא יסייע. בהתחלה, אגב, חשבנו שהכולל יכלול 6-7 אברכים, אך אתה רואה את ההתרחבות והתוצאות, ולכן הגדלנו את המספר ל-14".

 

איפה התושבים פוגשים אתכם, חוץ מבתי כנסת?

"אנחנו נותנים מענה תורני רחב במספר נושאים, בין היתר בטהרת המשפחה. הנושא הזה רגיש ולא תמיד נגיש, לכן אנחנו עושים הכל כדי שנוכל לספק מענה לתחום".

איפה אתה רואה את המקום בעוד 5 שנים?

"עוד 5 שנים? כל אחד מהאברכים הופך להיות רב שכונה והכולל מתרחב לעוד 30 אברכים. אמן".

 

"הקריה הצפונית" קוראת בלב חפץ לכל מי שמבקש מענה יהודי בכל נושא, לפנות למזכירות המוסדות, בטל': 076-5400942 (מענה טלפוני בין השעות 8:00-16:00). לשאלות הלכתיות ניתן לפנות לרב אחרי תפילת ערבית במקום.

אולי יעניין אותך

Bottom ad