היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

הצלחה לועידת הגליל הראשונה ע"ש אלעד ארליך ז"ל

הוועידה נפתחה בטקס מרגש לזכרו של אלעד ארליך ז"ל, מנהל החטיבה ללימודי חוץ במכללה וממייסדי תנועת "שינוי כיוון", שנהרג לפני כשנתיים בתאונת דרכים קטלנית בצומת הגומא בדרכו לשירות מילואים ביחידה קרבית.

"אלעד ארליך היה סמל לדור הצעיר, האיכותי והיפה של האזור. שורשיו הניו נטועים כאן. אלעד סימל את הרצון להסיר מחיצות בין קהילות באזור ולמצוא את המחבר, המשותף והמקרב בין צורות היישוב השונות בגליל העליון", אמר ד"ר אמיר גולדשטיין, דיקן הסטודנטים בפתיחת הכנס.
"ועידת אצבע הגליל לזכרו מבקשת להצמיח חברה אזרחית היכולה לגשר ולפשר בין "ציבורים" בעלי גוונים חברתיים-כלכליים ואידיאולוגיים שונים, ולאפשר להם לחיות בצוותא מתוך כבוד הדדי".

במסגרת הטקס הוענקו שלוש מלגות לימוד ע"ש אלעד, לסטודנטיות מצטיינות חברתית ואקדמית. משפחת ארליך בחרה לטפח את הסטודנטים באחד המסלולים המאתגרים בתל חי: השילוב האקדמי של המכון לאומנויות.

אלי כהן, מנכ"ל המכללה האקדמית תל-חי, פתח רשמית את הוועידה והסביר כי בעקבות האסון התקבלה החלטה משותפת של משפחת ארליך, עם הנהלת המכללה האקדמית תל-חי ותנועת הצעירים 'שינוי כיוון', בה היה אלעד שותף, למסד ועידה שנתית לזכרו, "ועידת אצבע הגליל". "בשנים האחרונות ניתן לחוש בהתפתחות חשובה בגליל העליון בכל הקשור לדיאלוג בין ראשי הרשויות השונות, קריית שמונה, המועצות האזוריות, ולשיתוף הפעולה והתיאום בין גופים אלה. הוועידה נועדה לקדם כמהלך מקביל, צמיחה של החברה האזרחית האזורית, שתוביל לקידום האזור שאלעד כה אהב".

המושב הראשון נפתח בתום הטקס ועסק בסוגיית הדור הבא של הגליל.
הדיון הציג את הדילמות והאתגרים המעסיקים את צעירי הגליל, סטודנטים ובני המקום, בתחומי התעסוקה, הזהות, השייכות והקהילתיות. הדוברים: ד"ר אילה כהן, ראש המסלול לפרקטיקת מדיניות בחוג לעבודה סוציאלית, אליעד רבי, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית תל-חי, ניסן זאבי, יועץ תקשורת וממייסדי "שינוי כיוון", עו"ד אופיר יחזקאלי, מנהל מרכז צעירים וצמיחה דמוגרפית קריית שמונה, תומר רבינוביץ- מנהל פרויקטים בשלוחת "מעוף- קריית שמונה" הפועלת לעידוד יזמים ועסקים קטנים ובינוניים במרחב מטעם משרד הכלכלה ודנה מורן רביד, מנהלת תחום צעירים במועצה אזורית גליל עליון. המשתתפים ניסו לענות על השאלה 'כיצד יכולים הצעירים בגליל להוביל לשינוי המציאות האזורית ולהביא ליצירת התנאים להתיישבותם במרחב בעתיד?'.

חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון סיכמה את המושב והציגה את התחומים שבהם תפעל לקדם את הגליל והצעירים החיים בו. "הנושאים שעומדים לנגד עיניי בפיתוח הגליל הם בראש ובראשונה תעסוקה איכותית, דיור, חינוך שוויוני, תרבות ופנאי. אני פועלת להקמת שדולה לגליל בכנסת שתקדם אג'נדה חברתית למען הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ותפעל למען שוויון הזדמנויות".

המושבים הבאים עסקו גם הם בסוגיות מרתקות.
אלי כהן, מנכ"ל המכללה האקדמית תל-חי, הנחה את הדיון סביב מנועי הצמיחה הכלכליים באצבע הגליל, ופתח עם סקירה מקצועית המתארת את האתגרים עימם מתמודד האזור ומהם המנופים להצלחה כלכלית הנחוצים כיום לפיתוח האזורי.

אחת הנקודות ששבה ועלתה במושב זה נגעה בשאלת האחריות: האם מוסדות המדינה צריכים לפתח את הגליל או שהשינוי יצמח מהחברה האזרחית, שתיקח את המושכות ותייצר הזדמנויות חדשות בגליל? על השאלה הזו ניסו לענות דוברים מעולם המעשה והאקדמיה המובילים בתחום זה בעשייתם היומיומית: שמי כהן, מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל. מיכל דריימן, מנכ"לית עמותת 'יוזמה ישראלית 2020" מנהלת פרויקט תמ"ר (תזונה מקדמת רפואה) מיזם שמוביל חה"כ אראל מרגלית, פרופ' דורון לביא, מרצה לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל חי ומפתח מדד הפריפריה. יוסי חימי יזם, מבעלי קבוצת טרופיקל דגיל.

המושב השלישי, עסק ב"קיבוצניקים החדשים" ובניסיון להגדיר מיהו הקיבוצניק החדש, איזו השפעה עתידית עשויה להיות לו בשבירת המחיצות בין קהילות האזור ומה תפקידו ביצירת זהות אזורית משותפת. המושב נפתח בסקירה קצרה של פרופ' מיכל פלגי, מהמכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה ולאחר סבב קצר של הדוברים. אורית דניסמן, ראש מנהל תכנון ופיתוח, המועצה האזורית הגליל העליון, דודי סיסו, בן קריית שמונה שלאחרונה העתיק מקום מגוריו להרחבה בקיבוץ שדה נחמיה וחיים פנסו, מנהל קהילה בקיבוץ יפתח. התפתח רב שיח מרתק בין כל הנוכחים באולם, שעסק בשאלת זהותה המתחדשת של הקהילה הקיבוצית, מיהו ה'אנחנו' הקיבוצי החדש שנוצר בעקבות הקמת ההרחבות, עד כמה ניתן ליצור תודעה יישובית משותפת ובאחריותו של מי לקדם מהלכים שיחזקו את הלכידות הקהילתית.

"זכינו להפוך חלום שאלעד היה שותף לו למציאות ברוחו של אלעד, חזון בשילוב עשייה ומעורבות. היום יצקנו יסודות למסורת ארוכת שנים, ועידת אצבע הגליל תתכנס מידי שנה ותסייע לעוסקים במלאכה לחולל את קפיצת המדרגה האזורית המיוחלת". כך סיכמו את הוועידה חברי תנועת שינוי כיוון.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad